Vi Bilägares forum

Teslaägare vittnar om dyrare snabbladdning

Teslaägare vittnar om dyrare snabbladdning

Tesla hänvisar till de höjda energipriserna när snabbladdningen vid märkets Superchargers blir dyrare.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-09-21 09:10

Kommentarer

Argumentet med låga rörliga kostnader för elbilar ser just nu lite urholkat ut - i alla fall för de som snabbladdar eller inte har förmånliga fasta elavtal hemmavid. Sen kan det finnas många andra argument men det har gång på gång påtalats detta med mycket lägre TCO-kostnad men den kalkylen borde ha ändrats en hel del. Sen kan man givetvis inte blunda för att just nu har elbilar i allmänhet ett mycket bra andrahandsvärde men sånt kan ju normaliseras det också och får vi bestående höga elpriser så lär detta kunna ske snabbare än man kanske tror - inte minst i kombination med minskad efterfrågan p g a räntehöjningar och inflation. Sen vet vi förvisso inte heller hur marknaden för fossila drivmedel utvecklas så det är inte lätt att välja bil idag. Sen finns alltid detta med miljöaspekterna men för många börjar nog den egna ekonomin att bli den avgörande frågan.

Uppdaterat: 2022-09-21 09:55

@Pi, för att elbilar ska vara förmånliga behöver man ha möjlighet att ladda billigt i vardagen. Behöver man använda snabbladdning i vardagen så blir det dyrt om man inte har en gammal Tesla Model S med gratis supercharge då...
Tyvärr har jag inte ett förmånligt fastprisavtal, men brukar ladda min med timdebitering på helgnätter, då brukar elen kosta mindre än 50 öre/kWh (exkl nätavgiften) i elprisområde 3.

Det som många missar är att vid snabbladdning betalar man egentligen inte för elen utan för att komma vidare snabbt. Det är helt enkelt en annan tjänst än "tanka bilen".

Uppdaterat: 2022-09-21 11:15

gnogmo - fullt medveten om detta men eftersom elen även hemmavid börjar bli rejält dyr för väldigt många så ändras nog även kalkylen för elbilen rätt drastiskt. Själv har jag ett helt OK fastprisavtal som löper drygt 2 år till men vad som väntar då kan man ju bara spekulera i - men billigare lär det i alla fall inte bli utan gissningsvis väsentligt dyrare.

Uppdaterat: 2022-09-21 11:33

Pi, du läste kanske inte andra stycket i gmogmo:s inlägg.
Man kan planera laddningen, men vid macken får du betala samma pris oavsett när på dygnet du tankar.
Sedan är det fler och fler som tillverkar egen ström, det är det nya heta. Det ploppar upp solcellsanläggningar på taken som svampar ur jorden.

Uppdaterat: 2022-09-21 12:14

Två saker jag tänker på här, det är kul hur de som vanligt ska lyfta fram Tesla i en negativ rubrik för de vet att det skapar klick.......men att Circle K höjde sin snabbladdning till nästan 8 kr/kWh är inget som skrivs om då det inte skapar några direkta klick. :)

Sen ska det noteras med att alla snabbladdning inte stigit i pris än så länge iaf. Jag laddade senast igår för 2,88 kr/kWh på Ionity med mitt avtal. Så runt 5 kr/mil i driftkostnad på snabbladdning är fortfarande långt mycket billigare än jag hade åkt med motsvarande dieselbil.

Och såklart är det ju som gmogmo skriver, det är ju helheten man får se till vad det kostar. Inte bara de milen man åker dyrast....då hade man kunnat köpa miljödiesel på enlitersflaska och oja sig som bara den för hur dyrt det blivit.

Uppdaterat: 2022-09-21 12:21

Service och underhåll kostar mindre på elbil. Och har man solceller på villan hemma så räknar man hem ekonomin den vägen på ett enkelt sätt.
Elpriset kommer att sjunka, man jobbar på olika lösningar inom EU för detta.
Och jag tror att om ett år är kriget i Ukraina över.
Man köper ju inte bil utifrån vad som är billigast just nu, utan för framtiden eftersom man köper väl för att behålla den några år framåt.

Uppdaterat: 2022-09-21 13:55

Sen som jag vart inne på tidigare tycker jag det är sjukt skrämmande hur många måste "tjäna" på det för att gå över till elbil......hade alla resonerat så när de bytte från fossilbil till fossilbil att det absolut inte på något sätt och vis kosta mer än förra bilen, då hade ingen kört nytt eller starkare eller större....nä då har det allt gått bra att öka månadskosten på bilen men när det ska bytas till elbil, nä då jädrar får det inte kosta en spänn extra!

Uppdaterat: 2022-09-21 14:14

Har man möjlighet att ladda hemma och har timpris på elen, så kommer elbilen sannolikt alltid vara billigare. Sen så bör man nog inte köpa elbil för att man vill spara pengar utan för att man faktiskt vill ha en elbil. Ser man till totalkostnaden per månad hade det nog varit billigare för mig att köra vidare med min X3:a. Jag bytte inte till en Model Y för att spara pengar utan för att jag ville ha en Model Y. Jag skulle köra elbil även om driftskostnaden var identisk med en fossilbil eftersom elbilen är så mycket bättre på allt.

Uppdaterat: 2022-09-21 14:22

Guran - jodå, jag läste hela inlägget - men läste du allt i mina inlägg ?
Vi kan ju inte blunda för att kalkylen blivit sämre för väldigt många vad avser kostnaderna att köra elektrisk. Och inte lär den bli bättre den närmaste tiden. Timdebitering är ju knappast lösningen för alla eftersom många villor värms upp elektriskt så man kan inte bara välja elavtal för att minimera kostnaden för laddningen av bilen för rent förbrukningsmässigt är det säkert en mindre post i hushållet.
Tror att många drar öronen åt sig när det gäller att lägga stora pengar på nya, dyra bilar när det nu verkligen stundar dyrtider - hög inflation, mycket höga elpriser och allt högre räntor. Så givetvis kommer många privatköpare att vilja tjäna ekonomiskt om dom trots allt väljer att lägga sina pengar på en dyr elbil - annars avstår dom säkert i dagen osäkra läge. Hur förmånsbilsförare resonerar är en helt annan sak.

Uppdaterat: 2022-09-21 19:46

Pi, är övertygad om att du har helt rätt. De som tycker man ska lägga mycket mer pengar på en elbil är troligen de som alltid prioriterat att lägga mycket av sin disponibla inkomst på bil och tjänstebilsförarna som ”tvingats” välja dyrare bil när man lägger många bil på vägarna. Vi andra som inte vill lägga så mycket och dessutom inte kör så många mil avvaktar.

Uppdaterat: 2022-09-21 20:06

Men Pi, även om många villor värms via någon form av elektriskt driven värmekälla så är det ytterst få dagar på ett år som man utnyttjar dess fulla kapacitet utan det går att via moderniteter styra när t.ex värmen skall vara prioriterad, ett hus är ju ganska värmetrögt. t.ex börjar värmepumpar få smartstyrning så att dom styra mot lågt timpris på elen. Jag tror även det kommer bli aktuellt att man installerar ackumulatortankar även i en värmpumpsanläggning.
Men vi får väl se vad Axa kommer kunna redovisa om ett par månader så det är vinter och han skall ladda sin elbil.

Uppdaterat: 2022-09-21 20:16
Corgie skrev:

Pi, är övertygad om att du har helt rätt. De som tycker man ska lägga mycket mer pengar på en elbil är troligen de som alltid prioriterat att lägga mycket av sin disponibla inkomst på bil och tjänstebilsförarna som ”tvingats” välja dyrare bil när man lägger många bil på vägarna. Vi andra som inte vill lägga så mycket och dessutom inte kör så många mil avvaktar.

Jag tycker mer det verkar vara så att förmånsbilsförarna försöker välja en bil som ”maxar” TCO eller maxpris.

Uppdaterat: 2022-09-21 20:18

Snoid
Japp, jag får väl återkomma efter vintern. 😆
Konstaterade att jag planerade laddningen lite fel och fick lov att ladda föregående natt vilket blev dyrare än vanligt. Men som jag sagt tidigare, det är mest intressant på årsbasis. Var ju skitbilligt i somras.

Har även noterat att den drar lite mer soppa nu när det är kallare. Snittar på ca 20. Men då kör jag inte särskilt ekonomiskt.

Uppdaterat: 2022-09-21 22:06
Axa skrev:

Snoid
Japp, jag får väl återkomma efter vintern. 😆
Konstaterade att jag planerade laddningen lite fel och fick lov att ladda föregående natt vilket blev dyrare än vanligt. Men som jag sagt tidigare, det är mest intressant på årsbasis. Var ju skitbilligt i somras.
Har även noterat att den drar lite mer soppa nu när det är kallare. Snittar på ca 20. Men då kör jag inte särskilt ekonomiskt.

Ja förbrukningen tror jag har varit nere och vänt nu, skulle inte tro att mitt snitt kommer minska något mer. 18,4 kWh/100km hann det gå ner till efter 22000km

Uppdaterat: 2022-09-22 09:31
Mr Snoid skrev:

Ja förbrukningen tror jag har varit nere och vänt nu, skulle inte tro att mitt snitt kommer minska något mer. 18,4 kWh/100km hann det gå ner till efter 22000km

Jag har kört 1400 mil nu och har ett snitt på 174 Wh/km, och ja det lär ju öka nu. Får se nästa sommar vad årsbasiset legat på.

Uppdaterat: 2022-09-22 12:31

Snoid o Gaston, riktigt bra värden. Antar att ni inte segar i 80 knyck...

Uppdaterat: 2022-09-22 18:42
Gillar kurvor och rondeller
motorcykelentusiasten skrev:

Snoid o Gaston, riktigt bra värden. Antar att ni inte segar i 80 knyck...

För min del är nog hälften av det iaf motorväg i 120-130.

Uppdaterat: 2022-09-22 18:45
motorcykelentusiasten skrev:

Snoid o Gaston, riktigt bra värden. Antar att ni inte segar i 80 knyck...

Nope, har automatik så att farthållaren ställer in sig +5.
Vid ett omkörningar brukar jag oftast använda hela kraftreserven i bilen, det är tjusningen med elbil.
Däremot inte så mycket 110väg det mitt körmönster.
Snitthastighet 63 km/tim på nio månader. Rullar hem från Oslo via E18 21 mil i skylt+5 15,5-16,5 kWh/100km är normalt nu.

Uppdaterat: 2022-09-22 19:11

Har legat mellan 18 och 19 under sommaren. Nu, som sagt, runt 20. Det är ju betydligt mer vardagspendling sedan semestern men ändå ca 60% motorväg och 20% landsväg. Under sommaren blev det ju en hel del motorväg.

Uppdaterat: 2022-09-22 23:01
Gaston skrev:

motorcykelentusiasten skrev:
Snoid o Gaston, riktigt bra värden. Antar att ni inte segar i 80 knyck...

För min del är nog hälften av det iaf motorväg i 120-130.

Du hade Tesla 3 eller hur?

Uppdaterat: 2022-09-23 19:22
Gillar kurvor och rondeller
motorcykelentusiasten skrev:

Gaston skrev:
motorcykelentusiasten skrev:
Snoid o Gaston, riktigt bra värden. Antar att ni inte segar i 80 knyck...
För min del är nog hälften av det iaf motorväg i 120-130.

Du hade Tesla 3 eller hur?

Har du fullkomligt bommat att Gaston nu kör MB EQE, och före det Tesla Y som ersatte S ?

Uppdaterat: 2022-09-23 19:28
Gaston skrev:

Sen som jag vart inne på tidigare tycker jag det är sjukt skrämmande hur många måste "tjäna" på det för att gå över till elbil......hade alla resonerat så när de bytte från fossilbil till fossilbil att det absolut inte på något sätt och vis kosta mer än förra bilen, då hade ingen kört nytt eller starkare eller större....nä då har det allt gått bra att öka månadskosten på bilen men när det ska bytas till elbil, nä då jädrar får det inte kosta en spänn extra!

Någonstans vill man ju tjäna in pengar för det högre priset en elbil har vid inköp.

Uppdaterat: 2022-09-28 08:33
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.
Hackenbush skrev:

Gaston skrev:
Sen som jag vart inne på tidigare tycker jag det är sjukt skrämmande hur många måste "tjäna" på det för att gå över till elbil......hade alla resonerat så när de bytte från fossilbil till fossilbil att det absolut inte på något sätt och vis kosta mer än förra bilen, då hade ingen kört nytt eller starkare eller större....nä då har det allt gått bra att öka månadskosten på bilen men när det ska bytas till elbil, nä då jädrar får det inte kosta en spänn extra!

Någonstans vill man ju tjäna in pengar för det högre priset en elbil har vid inköp.

Nä Hacken, Gaston har ju förklarat att skillnaden i pris mellan fossil och elbil är obetydlig "med motsvarande utrustning." Så nu vet vi det...

Uppdaterat: 2022-09-28 09:31

Ja, alla måste ju ha typ +350 hk att tillgå - apropå detta "med motsvarande utrustning"...:)

Uppdaterat: 2022-09-28 09:45