GM har i modern tid haft svårt att förstå sig på europeisk biltillverkning och den typ av bilar som européer vill ha.
Jag tror inte att GM kommer att lyckas särskilt bra, de kommer naturligtvis att sälja så att de håller sig flytande ett tag, men det kommer att vara alldeles för stor konkurrens från både europeiska och asiatiska märken som redan är inkörda.
I Sverige måste det vara omöjligt att sälja amerikanskt med nuvarande dollarkurs!
Uppdaterat: 2022-09-22 20:10
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Med tanke på att GM med Bolt enbart kostar MSRP range: $25,600 - $28,800 så skulle denna bli den billigaste elbilen med den räckvidden och batteriet.
https://www.edmunds.com/chevrolet/bolt-ev/2023/
Chevrolet Equinox ska börja runt 30 000 Usd och borde också kunna sälja.
https://www.chevrolet.com/suvs/equinox
Deras strategi med prisvärda elbilar borde även fungera i Europa.
Bara en rak översättning av 30.000 dollar drar ju iväg en bit norr om 400.000 kr och sen tillkommer "marknads-prissättningen" hos den svenska agenturen så jag misstänker att den inte skulle bli speciellt billig här. Knappast under 500.000--550.000 kr är min gissning - troligen klart högre.
Chevrolet är ett starkt och bra varumärke (Finns många med mig som alldrig kommer sätta sig i en Kines bil)
Så länge dom inte gör för mkt badge engineering så blir det nog bra. Det var anledningen att dom misslyckats förrut tänker på alla Daewoo bilar och pricken över i Saab 9-7 som var en Blazer.
Bra där! Att sälja en elbil lär bli lättare oavsett märke då de ju helt naturligt är mindre komplicerade. Batteri, inverter och en elmotor. Det är bara utseendet som kommer att avgöra då tekniken i princip är likadan i alla elbilar.
Kommentarer
Det tog några år efter de blev av med bojsänket Opel, men nu verkar de vara på g igen.
GM har i modern tid haft svårt att förstå sig på europeisk biltillverkning och den typ av bilar som européer vill ha.
Jag tror inte att GM kommer att lyckas särskilt bra, de kommer naturligtvis att sälja så att de håller sig flytande ett tag, men det kommer att vara alldeles för stor konkurrens från både europeiska och asiatiska märken som redan är inkörda.
I Sverige måste det vara omöjligt att sälja amerikanskt med nuvarande dollarkurs!
Med tanke på att GM med Bolt enbart kostar MSRP range: $25,600 - $28,800 så skulle denna bli den billigaste elbilen med den räckvidden och batteriet.
https://www.edmunds.com/chevrolet/bolt-ev/2023/
Chevrolet Equinox ska börja runt 30 000 Usd och borde också kunna sälja.
https://www.chevrolet.com/suvs/equinox
Deras strategi med prisvärda elbilar borde även fungera i Europa.
Bara en rak översättning av 30.000 dollar drar ju iväg en bit norr om 400.000 kr och sen tillkommer "marknads-prissättningen" hos den svenska agenturen så jag misstänker att den inte skulle bli speciellt billig här. Knappast under 500.000--550.000 kr är min gissning - troligen klart högre.
Chevrolet är ett starkt och bra varumärke (Finns många med mig som alldrig kommer sätta sig i en Kines bil)
Så länge dom inte gör för mkt badge engineering så blir det nog bra. Det var anledningen att dom misslyckats förrut tänker på alla Daewoo bilar och pricken över i Saab 9-7 som var en Blazer.
Bra där! Att sälja en elbil lär bli lättare oavsett märke då de ju helt naturligt är mindre komplicerade. Batteri, inverter och en elmotor. Det är bara utseendet som kommer att avgöra då tekniken i princip är likadan i alla elbilar.
@Dana - du är medveten om att Chevrolet är GM:s budgetmärke, va?
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.