Vi Bilägares forum

Rekordstort prispåslag för HVO – över 300 kr per tank

Rekordstort prispåslag för HVO – över 300 kr per tank

Dieselbilister som vill göra rätt miljöval får betala dyrt. Att tanka HVO istället för vanlig diesel kostar 300 kronor mer – per tank.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-09-22 13:30

Kommentarer

Bort med reduktionsplikten så att diseln går ner i pris. Tvinga miljötomtarna att tanka HVO

Uppdaterat: 2022-09-22 16:49

HVO är inget bra för klimatat, ta bort detta drivmedlet istället. Bara greenwashing...

Uppdaterat: 2022-09-22 17:02

På Preem tankar man HVO100 med ett prispåslag om drygt 2,15 kr per liter.

https://www.preem.se/foretag/kund-hos-preem/listpriser/listpriser-saifakort/

Uppdaterat: 2022-09-22 20:52
Swenssons skrev:

På Preem tankar man HVO100 med ett prispåslag om drygt 2,15 kr per liter.
https://www.preem.se/foretag/kund-hos-preem/listpriser/listpriser-saifakort/

Om du tankar dina företagsbilar ja. Du kan väl inte skaffa ett Såifakort som privatperson?
” Såifakortet för dig som kör tungt”
Men du kanske tankar din privatbil på företagskortet?

Uppdaterat: 2022-09-22 21:00

"En drastisk sänkning av reduktionsplikten skulle få mycket mindre effekter på bensin- och dieselpriserna vid pump än vad vissa politiker hävdar, enligt ledande producenter. Det hotar även att bromsa investeringar i ökad produktion, varnar de."
https://www.nyteknik.se/fordon/storforetagen-varnar-for-sankt-reduktionsplikt-7038121

Uppdaterat: 2022-09-24 13:13
Power to the people

Förstår inte varför HVO100 överhuvudtaget finns? Märkligt det finns en "miljövänlig" diesel som alternativ till vanlig diesel men givetvis tankar ingen det pga priset, hör aldrig miljönissarna nämna det alls och göra något åt det men kanske de är rädd om HVO100 skulle vara billigare finns det mindre incitament för folk gå över till elbil som i sin tur är löjligt dyra köpa/leasa.

Uppdaterat: 2022-09-25 18:10
Grosser skrev:

"En drastisk sänkning av reduktionsplikten skulle få mycket mindre effekter på bensin- och dieselpriserna vid pump än vad vissa politiker hävdar, enligt ledande producenter. Det hotar även att bromsa investeringar i ökad produktion, varnar de."
https://www.nyteknik.se/fordon/storforetagen-varnar-for-sankt-reduktionsplikt-7038121

Ja och enligt Energimyndigheten skulle en sänkning av dagens reduktionsplikt på 30,5 % till 6 % öka utsläppen av fossilt koldioxid i landet med sex miljoner ton koldioxid per år.

Uppdaterat: 2022-09-26 01:17
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.
jagga skrev:

Förstår inte varför HVO100 överhuvudtaget finns? Märkligt det finns en "miljövänlig" diesel som alternativ till vanlig diesel men givetvis tankar ingen det pga priset, hör aldrig miljönissarna nämna det alls och göra något åt det men kanske de är rädd om HVO100 skulle vara billigare finns det mindre incitament för folk gå över till elbil som i sin tur är löjligt dyra köpa/leasa.

Neste uppger att man i dagsläget säljer sin HVO100 (MY Förnybar Diesel) på fler än 270 stationer i landet och då i samarbete med olika återförsäljare.

Uppdaterat: 2022-09-26 01:54
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.