Vi Bilägares forum

Hyundai rev hans kontrakt: ”Det är respektlöst”

Hyundai rev hans kontrakt: ”Det är respektlöst”

Alexander Alexandersson är en av 1 200 svenskar som fick beskedet att deras beställda elbil har slutat att tillverkas. Hyundai erbjöd i stället nästa årsmodell – som är upp till 45 000 kronor dyrare.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-09-22 06:30

Kommentarer

Gällande skillnaden mellan Kia och Hyundai: Kia Sweden är ett dotterbolag till Kia Europe, dvs Kias egenägda kedja av agenturer.
Medan Hyundai Sverige ägs av ett danskt bolag.
Jag kan tänka mig att äger man sin egen agentur så kan man fördela kostnader internt och ge mer rabatter - och då kompensera för prisökningar - än om man säljer till en extern agentur.

Uppdaterat: 2022-09-22 07:13

Man kanske också är mera mån om att vårda sitt varumärke - vilket i o f s även fristående agenturer borde vara men det kanske ändå är en skillnad eftersom dessa numera i regel hanterar flera märken.

Uppdaterat: 2022-09-22 09:12

Jag tror faktiskt att en del i ”Danskarnas” hantering står att finna i att bilen var förmånligt prissatt i Sverige än Norge. Troligen fanns ingen marginal att ta av. Så därav ny beställning och ca, 60.000kr rabatt på nuvarande listpriset.
Inte för inte att Danskarna är nordens araber.
Sen så är det en mindre grupp som ger mycket väsen. Mannen i artikeln är en av dom mest högljutt klagande på FB grupper för Ioniq 5. Så inte alls förvånade.

Uppdaterat: 2022-09-22 09:25

Om en köpare vill riva ett avtal brukar det kosta en hel del - när säljaren vill riva avtalet tycks det inte kosta en enda Kr - lite märkligt... Varför avtal ö h t i så fall...

Uppdaterat: 2022-09-22 09:33

När jag beställde min Hyundai Ioniq Electric i mars 2017 så var de lika usla på att tala om när bilen skulle komma (det kokade till slut fram att importören inte visste vilka bilar som skulle komma förrän de stod på kaj i Holland!), men då fick jag Ioniq Hybrid på förmånlig korttidsleasing från augusti tills bilen till slut levererades i slutet av Februari 2018. Trots det var det ett lätt val att välja Tesla, som kan leverera bilar istället för Hyundai igen när de tre årens leasing löpte ut i Mars 2021. Just att vara säker på att få bilen före ändringen av förmånsbilreglerna i mitten av 2021 var ett mycket starkt skäl till att välja Tesla.

Uppdaterat: 2022-09-22 09:41

Tillverkare med rimliga leveranstider och som håller dessa blir nog i det långa loppet vinnarna. Sen tror jag att vi passerat "peak" leveranstider med tanke på det allmänna tillståndet i världen med skenande inflation, höga elpriser och kraftigt höjda räntor. I vart fall om vi definierar världen som EU-området.

Uppdaterat: 2022-09-22 09:48
gmogmo skrev:

När jag beställde min Hyundai Ioniq Electric i mars 2017 så var de lika usla på att tala om när bilen skulle komma (det kokade till slut fram att importören inte visste vilka bilar som skulle komma förrän de stod på kaj i Holland!), men då fick jag Ioniq Hybrid på förmånlig korttidsleasing från augusti tills bilen till slut levererades i slutet av Februari 2018. Trots det var det ett lätt val att välja Tesla, som kan leverera bilar istället för Hyundai igen när de tre årens leasing löpte ut i Mars 2021. Just att vara säker på att få bilen före ändringen av förmånsbilreglerna i mitten av 2021 var ett mycket starkt skäl till att välja Tesla.

Jag beställde min Ioniq Electric i början av september 2017 och fick leverans i mitten av februari 2018. Knappt 6 månaders väntetid, men okänt leveransdatum när beställningen gjordes. Hyundai fick fart på produktionen under hösten.

Uppdaterat: 2022-09-24 13:05
Power to the people