Vi Bilägares forum

Mercedes visar ellastbil med 50 mils räckvidd

Mercedes visar ellastbil med 50 mils räckvidd

Den har lika stor batterikapacitet som tio elbilar – och kan laddas med en megawatt.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-09-20 16:48

Kommentarer

Bara man begriper att lastförmågan minskar med flera ton jämfört med en vanlig lastbil, vilket kommer att betyda fler ekipage.

Uppdaterat: 2022-09-21 02:30
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.

Ja, en massa nackdelar som mörkas.
Kommer skicka upp transportkostnaden i taket!

Uppdaterat: 2022-09-21 08:00
Gillar kurvor och rondeller
SnookerPro skrev:

Bara man begriper att lastförmågan minskar med flera ton jämfört med en vanlig lastbil, vilket kommer att betyda fler ekipage.

Du som begriper, med hur många ton då? Det framgår inte av artikeln.

Uppdaterat: 2022-09-21 12:20

Ca 2500 kg tippar jag minus hur mycket lättare elmotorn är än dieselmotorn och växellådan på fossilbil.

Uppdaterat: 2022-09-21 13:24

Var i mitt inlägg kunde Gaston se att jag inte skulle gilla ellastbilar?

Om vi håller oss till en 16-liters Scania-motor väger den cirka 1 300 kilo. Växellådan väger cirka 600 kilo. Till detta ska vi lägga drivaxeln på kanske 300 kilo. Sammanlagt väger drivlinan runt 2 200 kilo. Den faller bort i en ellastbil, men ersätts av två stora elmotorer, infästning till desamma samt en hel drös med styr- och reglerteknik. (Batteriet borträknat så här långt.) Det är svårt att gissa vikten på elmotorerna, men jag skulle tro att en komplett eldrivlina i sammanhanget landar på kanske så mycket som 1 500 kilo. Då har vi sparat in 700 kilo. Men å andra sidan kommer batteriet enligt informationen i artikeln att väga som tio Nissan Leaf-batterier, så gissningsvis väger batteriet i Mercedes-lastbilen runt 4 000 kilo. Jag skulle med en kvalificerad gissning tro att en sådan här ellastbil väger cirka 3 300 kilo mer än motsvarande fossilt drivna lastbil, vilket således ger cirka 3 300 kilo mindre lastkapacitet.

(Nu är det säkert fel på svaret ...)

Uppdaterat: 2022-09-21 16:13
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.

Skall jag drista mig till att gissa så gissa så gissar jag på 7%
Men det kan även bli 0 eller ökad.
Beror på så mycket mer än vikten, är väl ändå inte 60 tons ekipage det handlar om.
Snarar så kommer lastvikt men bli ett resultat av axelkombinationen. Dvs axelavstånd, antal axlar, boggie eller trippel mm. Då det troligen är Max axelryckning som begränsar

Uppdaterat: 2022-09-21 16:42

Jag räknade på en vanlig dragbil, och det var det som var aktuellt i artikeln. I övrigt kommer ellastbilar till sin fulla rätt i städer för exaktgods, men för långtransporter är det kolvmotor som gäller - dock gärna driven av olika former av gas. Vätgas har framtiden för sig i just det segmentet.

Uppdaterat: 2022-09-21 18:16
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.

Vätgas kommer alltid att vara framtid utan att användas!

Uppdaterat: 2022-09-21 20:25
SnookerPro skrev:

Jag räknade på en vanlig dragbil, och det var det som var aktuellt i artikeln. I övrigt kommer ellastbilar till sin fulla rätt i städer för exaktgods, men för långtransporter är det kolvmotor som gäller - dock gärna driven av olika former av gas. Vätgas har framtiden för sig i just det segmentet.

Än mer konstigt att du tror att lastkapaciteten skall minska. En sådan enkelaxlig semitrailerdragare är ju till för att släpa runt på volymkrävande styckegods. Väger ofta så lite att dom får problem vintertid med allt för lågt axelryckning på drivaxeln då den mesta vikets börs upp av hjulen på trailern.

Uppdaterat: 2022-09-21 20:32

Jag är ledsen för att jag har en dålig dag idag när det gäller tydlighet, men jag utgick från en dragbil som vi tänker oss bil med släp. Men oavsett finns det något som heter totalvikt. Någonstans minskar lastkapaciteten.

Uppdaterat: 2022-09-22 00:58
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.

Snooker, här kan du roa dig och räkna på hur mycket lastkapacitet som kommer tappas, eller inte.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Yrkestrafik/Gods-och-buss/Matt-och-vikt/viktbestammelser/Avstand-mellan-dragfordon-och-slap/

Sen så har du inte tänkt på vikten av dieseln, kan ju lätt vara ett ton som fulla dieseltankar väger på en långdragare.

Uppdaterat: 2022-09-22 08:14

Jag kör det enkelt.
En bils batteripack på 80kWh väger 350kg.
600kWh väger då inte fullt ut denna vikten utan kanske 90% så säg att det blir ca 7*350kg = 2450kg

Halfull dieseltank som full väger 800*0,75 är ca 300kg (medelvikten) + vikt för tankarna kanske 50 kg blir 350kg

Växellåda och motor enligt ovan 1900kg, drivaxlar ca 300 kg.

Det försvinner alltså 350+1900+300=2550kg

Nu är vi på att ellastbilen är 100 kg lättare (2550-245=kg)

Nu skall elmotorer och elektronik läggas på, Lucid airs elmotor på 670 hk väger 74kg. Om man behöver 4 st sådana så 300kg.
Elektronik och kablar bör räcka med 200kg.

Summa, lastbilen med eldrift hade inte behövt väga mer än 400 kg mer än diesellastbilen.

Nu har jag bortsett från en hel del saker ytterligare som fossillastbilen kräver men inte ellastbilen såsom avgassystem, avgasreningssystem osv osv.

Uppdaterat: 2022-09-22 17:41

Dyrare transporter, ja .det är bara att acceptera, vi har inget val om barn och barnbarn ska ha ett drägligt liv

Uppdaterat: 2023-07-20 15:01
FAB