Vi Bilägares forum

MG Marvel R: En känslostormande sommarflirt

MG Marvel R: En känslostormande sommarflirt

Nils Svärd har upptäckt många buggar i elbilen MG Marvel under sommaren – och hur kan en så stor bil lasta så lite?!

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-09-16 10:30

Kommentarer

Stor bil lasta lite? Det är SUV kaross, det blir bara klumpigt och insidan blir inte speciellt stor. Om folk vill ha rymliga bilar så borde de bygga MPV modeller med vanligt stora hjul för bättre effektivitet (16-17 tum).

Uppdaterat: 2022-09-16 10:37

Just detta med ett väldigt begränsat bagageutrymme vs bilstorleken (yttermåtten) var nåt jag reagerade på när jag "torrsimmade" i en Marvel i samband med introduktionen. Sen vill jag minnas att mittkonsolen fram också var väldigt väl tilltagen.

Uppdaterat: 2022-09-16 10:57

Det är inte däcken som gör att MG brister i effektivitet. Finns el-SUVar som är mer effektiva än MG. Det är helt enkelt MGs elektronik och motor och klimatanläggning som drar mer ström än konkurrenterna. Billig bil = billig teknik.

Uppdaterat: 2022-09-17 08:05

"Billig" får man nog helt klart använda som ett relativt begrepp i detta fall för "billig" i absoluta tal tycker jag inte att bilen är. Frågan är om den ens är "billig" relativt.

Uppdaterat: 2022-09-17 09:56

22 kWh per 100 km? Det är alldeles för mycket sommartid. Det är oerhört mycket upphaussat kring kinesiska märkena. Det kommer fortsätta så här. Det mesta kommer vara skit.

Uppdaterat: 2022-09-17 10:56

Nåja, Ionic som ju anses vara särskilt ennergieffektiv gjorde över med 21,2 i ViBs test så vi får nog vänta till det är färdigtestat.
Mycket beror säkert på hur det körs och vem som kör.

Uppdaterat: 2022-09-17 12:49
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Min Enyaq kördes en hel del på motorväg i somras och man måste verkligen ligga på för att det ska komma upp i 22. Så om man ligger man på 22 sommartid blandad körning menar jag att det är dåligt oavsett vem som kör.

Uppdaterat: 2022-09-17 14:24

Här håller jag med Axa, väldigt ofta som biltidningarna rapporterar siffror för blandat som man hissnar lite över....
Min erfarenhet efter några år och väldigt mycket mil i elbil är det oftast inte är alls svårt ligga på ungefärligt WLTP om man kör som man ska. Nu kör jag inte riktigt som man "ska" utan är den som för det mesta ligger 10-15 över, gasar på vid omkörningar m.m, och jag har på alla mina tre ebilar legat 10-15 % över WLTP. Så ganska kopplat till hur procentuellt jag ligger över.

Uppdaterat: 2022-09-17 14:34
Axa skrev:

22 kWh per 100 km? Det är alldeles för mycket sommartid. Det är oerhört mycket upphaussat kring kinesiska märkena. Det kommer fortsätta så här. Det mesta kommer vara skit.

Ja
Är det någon produkt från Kina som varit bra?
Varför skulle just bilar vara undantag?
Men de kommer lära sig och tillräckligt många kommer tycka att det är bra nog.
MG är prisvärda tex

Uppdaterat: 2022-09-17 15:53
Gillar kurvor och rondeller
motorcykelentusiasten skrev:

Är det någon produkt från Kina som varit bra?

Ja kinapuffar och fyrverkerier 😜

Uppdaterat: 2022-09-17 16:30

Nåja, de kan ju om de vill. De tillverkar ju en hel del till utländska företag men jag antar att det handlar om helt annat kvalitetssäkring och kravställning.
Sedan tror jag man har helt andra förväntningar i Sverige och Europa jämfört med den inhemska marknaden.

Uppdaterat: 2022-09-17 17:23
Axa skrev:

Nåja, de kan ju om de vill. De tillverkar ju en hel del till utländska företag men jag antar att det handlar om helt annat kvalitetssäkring och kravställning.

Att tillverka är dock enklare än att konstruera nya saker.
Utmaningen i att utveckla bilar är att det är mycket långa ledtider, så det är svårare att ligga på förkant. Därför är Kina-bilar simplare just nu.

Axa skrev:

Sedan tror jag man har helt andra förväntningar i Sverige och Europa jämfört med den inhemska marknaden.

Ja, så är det.

Uppdaterat: 2022-09-17 18:15
Gillar kurvor och rondeller
motorcykelentusiasten skrev:

Axa skrev:
Nåja, de kan ju om de vill. De tillverkar ju en hel del till utländska företag men jag antar att det handlar om helt annat kvalitetssäkring och kravställning.

Att tillverka är dock enklare än att konstruera nya saker.
Utmaningen i att utveckla bilar är att det är mycket långa ledtider, så det är svårare att ligga på förkant. Därför är Kina-bilar simplare just nu.
Axa skrev:
Sedan tror jag man har helt andra förväntningar i Sverige och Europa jämfört med den inhemska marknaden.

Ja, så är det.

Det finns väl egentligen inget behov av att utveckla en ny bil? Man köper ett par moderna bilar, varför inte en Tesla, plockar isär den och bygger en egen bil baserad tekniken i den.
Det har väl varit kinesernas framgångsfaktor under modern tid?

Uppdaterat: 2022-09-17 18:22
Axa skrev:

22 kWh per 100 km? Det är alldeles för mycket sommartid. Det är oerhört mycket upphaussat kring kinesiska märkena. Det kommer fortsätta så här. Det mesta kommer vara skit.

Ja
Är det någon produkt från Kina som varit bra?
Varför skulle just bilar vara undantag?
Men de kommer lära sig och tillräckligt många kommer tycka att det är bra nog.
MG är prisvärda tex

Uppdaterat: 2022-09-17 18:30
Gillar kurvor och rondeller

Mc
Ja, för en del eller kanske till och med många så kommer de nöja sig med halvdana bilar från Kina. Det är ju likadant med annat, folk som köper skit från Wish eller likande, och som inte bryr sig om kvalitet.

Uppdaterat: 2022-09-17 20:19

Eller inte ha råd med bättre.
Man glömmer lätt att många inte kan ens köpa en ny bil, inte ens en Dacia Sandero för 115kSEK

Uppdaterat: 2022-09-17 22:41
Gillar kurvor och rondeller

MC
Så kan det ju vara. Men tyvärr när det gäller konsumentprodukter köper folk dålig kvalitet oftare för att det är billigt än något som är dyrare och håller längre. Vilket oftast lönar sig i längden.
Vet inte om detsamma gäller bilar. Kanske.

Uppdaterat: 2022-09-17 23:12

Vi skall nog inte blunda för det som MC nämner ovan nämligen de ekonomiska (o)möjligheterna att köpa dyra bilar. En del här i spalterna har nog blivit lite fartblinda i det avseendet bara för att just dom har möjligheten - på olika sätt.

Uppdaterat: 2022-09-18 08:17

Pi
Det finns möjlighet till leasing som ibland kan vara riktigt förmånligt.
Det går fortfarande att köpa begagnat. Tror du Marveln kommer hålla ihop och fortfarande vara intressant om 5 år? Nej, det tror jag inte. Tror värdeminskningen kommer vara avsevärd sett över 5 år. Det tror jag gäller flertalet av de kinesiska modellerna. Då blir även priserna humana.

Men vill man ha en ny elbil under 200 kkr får man leta länge.

Tillägg.
Med en maxbudget på säg 200 kkr så skulle jag inte leta efter en elbil. Finns ju fortfarande bra och snåla fossilbilar om än lätt begagnade.

Uppdaterat: 2022-09-18 10:54

När det gäller kvalitet är jag inte så imponerad av just några märken, men skulle jag välja en ny helt okänd bil och speciellt en kines, skulle jag aldrig våga köpa den för egne pengar då skulle det bli privatleasing där man absolut inte behöver fundera på värdeminskning.

Uppdaterat: 2022-09-18 11:26
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

En aspekt som ofta glöms bort är reservdelar och kompetens att reparera.
Att man har garanti är inget värt om bilen står på verkstaden…
Dvs iakta försiktighet med nya märken!

Uppdaterat: 2022-09-18 11:48
Gillar kurvor och rondeller
Mr Snoid skrev:

motorcykelentusiasten skrev:
Axa skrev:
Nåja, de kan ju om de vill. De tillverkar ju en hel del till utländska företag men jag antar att det handlar om helt annat kvalitetssäkring och kravställning.
Att tillverka är dock enklare än att konstruera nya saker.
Utmaningen i att utveckla bilar är att det är mycket långa ledtider, så det är svårare att ligga på förkant. Därför är Kina-bilar simplare just nu.
Axa skrev:
Sedan tror jag man har helt andra förväntningar i Sverige och Europa jämfört med den inhemska marknaden.
Ja, så är det.

Det finns väl egentligen inget behov av att utveckla en ny bil? Man köper ett par moderna bilar, varför inte en Tesla, plockar isär den och bygger en egen bil baserad tekniken i den.
Det har väl varit kinesernas framgångsfaktor under modern tid?

Som jag skrev ovan, biltillverklning är komplext, samt har långa ledtider.
Hade det varit som du säger, varför har Kineserna (och alla andra) inte gjort exakt så.
Dvs presenterat en S-klass-kopia, en Tesla-kopia året efter? Eller tre år senare?
Svar: det är inte så enkelt

Uppdaterat: 2022-09-18 13:21
Gillar kurvor och rondeller