Vi Bilägares forum

Laddförluster i elbil: Så mycket ström ”försvinner” på vägen

Laddförluster i elbil: Så mycket ström ”försvinner” på vägen

Även om en elbil är mycket effektivare än en bensinbil försvinner en del av strömmen ”på vägen”. Det visar ett nytt test från Tyskland.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-09-15 11:00

Kommentarer

Laddförlusterna blir säkert mindre om man laddar direkt efterkörning. Jag skulle då vilja se vad skillnaden är om man laddar direkt före avfärd istället, för då slipper man värma batteriet då alt. få större förluster vid start.

Uppdaterat: 2022-09-15 13:37

...och sen har vi detta med tillgången av "billig" el olika tider på dygnet - inte helt lätt detta.

Uppdaterat: 2022-09-15 13:54

Högvoltskabel? Hur lång är den då? Som en långmeterpinne eller kortmetepinne?

Högspänningskabel finns det annars något som heter.

Uppdaterat: 2022-09-15 17:52

Ja, den första tabellen var rätt förvirrande - inte minst terminologin. Den andra var ju lite enklare att relatera till. Sen trodde jag att hela artikeln avsåg elbilsladdning och inga andra applikationer.

Uppdaterat: 2022-09-15 18:43

Tyvärr har jag inte en separat servisledning för laddboxen så jag måste begränsa effekten till bilen så jag slipper stänga ner resten av hemmet.

Uppdaterat: 2022-09-15 19:00
L. Mäkinen skrev:

Tyvärr har jag inte en separat servisledning för laddboxen så jag måste begränsa effekten till bilen så jag slipper stänga ner resten av hemmet.

Lastbalansering är guld värt.
Jag har en Garo-station, och där ser man hur resten av huset är balanserat. Är det inte det optimerat så får man inte ut max laddström till bilen.

Uppdaterat: 2022-09-15 19:17

Jag måste köpa en till box snart så jag får snart gräva ner mig i utbudet. Såg ut som att Tibber bara har boxar utan sladd.

Uppdaterat: 2022-09-15 19:47
L. Mäkinen skrev:

Jag måste köpa en till box snart så jag får snart gräva ner mig i utbudet. Såg ut som att Tibber bara har boxar utan sladd.

Gött med trådlöst då 😁

Uppdaterat: 2022-09-15 21:44
Dunderkommentatorn skrev:

Högvoltskabel? Hur lång är den då? Som en långmeterpinne eller kortmetepinne?
Högspänningskabel finns det annars något som heter.

Högspänning enligt svensk standard är ju allt över 1kV växelspänning eller allt över 1,5kV vid likspänning 😁
Lite väl högt för att ha hemma väl? 😳

Uppdaterat: 2022-09-15 21:47

Nåja, det gör ju inte uttrycket"högvoltskabel" mera riktigt....

Uppdaterat: 2022-09-15 21:50

Det är skillnad på storhet och enhet.
Såna där saker får mig att fundera över hur mycket av det jag läser som jag inte kan som är fel.

Uppdaterat: 2022-09-15 21:56

Box utan fast sladd är att föredra. Lättare att byta sladd och du kan själv bestämma längd och sladd.

Har laddbox med lastbalansering men satt ner laddningen till 10A för att inte riskera något, har 20A. 10A räcker gott och väl.

Laddförlust hit och dit. Det är som Pi skriver, billigast är att ladda över natten och då blir det bara att man krånglar till det ifall man även ska ta hänsyn till laddförluster.

Uppdaterat: 2022-09-15 23:20

Axa,
Varför skulle man byta sladd?
Jag backar alltid in mot garageportarna och pluggar i sladden. Sladden hänger där och bara att ansluta. Med en lös sladd riskerar man att någon tar med sig den när de råkat köra fel och hamnat hos oss. Dessutom får man en sämre anslutning i husänden med pluggen än med en skruvad kabel.

Uppdaterat: 2022-09-16 10:34
Axa skrev:

Box utan fast sladd är att föredra. Lättare att byta sladd och du kan själv bestämma längd och sladd.
Har laddbox med lastbalansering men satt ner laddningen till 10A för att inte riskera något, har 20A. 10A räcker gott och väl.
Laddförlust hit och dit. Det är som Pi skriver, billigast är att ladda över natten och då blir det bara att man krånglar till det ifall man även ska ta hänsyn till laddförluster.

Varför har du satt ner laddningen då du har lastbalansering ?
Jag har 20A huvudsäkring, lastbalanseringen är inställd på 15A huvudsäkring. Så bilen laddar med 10,3 kW som mest. Men balanseringen justerar dynamiskt baserat på mest belastade fas och på så vis finns även reserv och huvudsäkringen maxas inte. Har hittills fungerat ypperligt.
Det var elektrikern som glömde bort att jag har 20A. Går så klart att justera upp till 19A i lastbalanseringen, men det har funkat bra, även när värmepumpen går dygnet runt + tillsats.

Uppdaterat: 2022-09-16 11:12
Axa skrev:

Box utan fast sladd är att föredra. Lättare att byta sladd och du kan själv bestämma längd och sladd.
Har laddbox med lastbalansering men satt ner laddningen till 10A för att inte riskera något, har 20A. 10A räcker gott och väl.
Laddförlust hit och dit. Det är som Pi skriver, billigast är att ladda över natten och då blir det bara att man krånglar till det ifall man även ska ta hänsyn till laddförluster.

Jag kan inte heller förstå varför en lös kabel skulle vara bättre? Jag tycker tvärtom, box med fast kabel är helt klart att föredra. :)

Uppdaterat: 2022-09-16 11:21

Som sagt, den lösa sladden sitter i boxen. Fastlåst. Så det hänger där precis som om det vore fast sladd.
Det har man lärt sig efter år av olika elektroniska apparater. Går sladden sönder så är det betydligt enklare att byta den.

Uppdaterat: 2022-09-16 20:12

Snoid
Jo, jag vet att jag har en lastbalanserare och hur den fungerar men jag vet inte heller varför jag försöka kräma ur så mycket som möjligt till bilen. Jag satte 10 A innan jag fick lastbalanseringen och det har inte funnits anledning att ändra. Laddhastigheten räcker mer än väl.

Uppdaterat: 2022-09-16 20:16
Axa skrev:

Snoid
Jo, jag vet att jag har en lastbalanserare och hur den fungerar men jag vet inte heller varför jag försöka kräma ur så mycket som möjligt till bilen. Jag satte 10 A innan jag fick lastbalanseringen och det har inte funnits anledning att ändra. Laddhastigheten räcker mer än väl.

Du som har timantal borde väl kunna maxa laddningen under de billigaste timmarna och inte bara nyttja hälften av laddkapaciteten. Är väl inte mer än ca 3 mil/timme du fyller på ström med. Men du kanske laddar varje dag?

Uppdaterat: 2022-09-16 21:19

Senaste laddningen var på 28 kWh och tog 3 Tim 45 min. Innan det 33 kWh på 4 Tim 21 min. Jag laddar ungefär var tredje dag.
Laddroboten håller reda på när det är som billigast.

Rättelse. Ser att jag har ställt in på 11 A.

Uppdaterat: 2022-09-16 21:29
Pi skrev:

Nåja, det gör ju inte uttrycket"högvoltskabel" mera riktigt....

Kanske en klassisk felöversättning från engelskans voltage, borde som nämnt översättas till spänning istället för SI-enhetens namn.

Uppdaterat: 2022-09-24 19:19
Power to the people