Vi Bilägares forum

Peugeot e-308 får eldrift – säljstart nästa år

Peugeot e-308 får eldrift – säljstart nästa år

”Klassledande effektivitet” utlovas – ska gå 40 mil mellan laddningarna.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-09-13 11:07

Kommentarer

Den är givetvis efterlängtad och det kommer en ny Opel Astra kombi, eldriven, med.
Men frågan är hur stor marknad det finns för kombis. Jag tror mer på nya e-3008 som troligen kommer visas på Paris-salongen i oktober, det blir första bilen ut på den nya STLA Medium plattformen och med Stellantis egna batterier från tillverkaren Automotive Cells Company (ACC) som är ett partnerskap mellan Stellantis och franska energijätten Total. ACC kommer även tillverka batterier för Mercedes.

Uppdaterat: 2022-09-13 11:27

Trevligt - en biltyp som tilltalar mig mera än de allenarådande SUV-modellerna som f n är högsta mode. Men mera fokus på energiförbrukning lär nog komma även på de eldrivna bilarna och då kanske de mera konventionella karossformerna återkommer - kan man hoppas i alla fall.
Sen får vi väl se hur Peugeot och Opel prissätter dessa bilar.

Uppdaterat: 2022-09-13 11:43

WOW, äntligen händer det något! Målet är förstås 1 kWh/mil.. men allt under 1,3 är väldigt bra. Men detta har jag pratat om hela tiden, innan SUV trenden slog till så var vanliga bilmodeller så effektiva som de kunde bli med fossil drivlina. Så egentligen hade man bara kunnat ta samma "koncept" och ändrat drivlinan till 100% el. Sedan skall man nog inte underskatt vinsten med att våra elbilar drar i snitt 1,2 kWh/mil istället för 2-2.2 kWh/mil som SUV:arna gör idag. Om 4 miljoner bilar kör 1000 mil/år med vanliga bilmodeller betyder detta 4000000000 kWh (4 Terawatt) i minskad energiförbrukning. Men tanke på att Sveriges elförbrukning ligger på 140 TWh.. så är inte 4 inte illa alls (lågt räknat). Med tanke på senaste tidens "kriser", så är rätt väg nu att gå att minska förbrukningen och ryggsäcken. Alla måste tänka mer på att vi inte har oändligt med allt, och idag använder vi som vi hade 8-9 jordklot.

Uppdaterat: 2022-09-13 11:50

Du kan kolla på vad laddhybriden av 308 kostar.
Men oavsett det så är det en riktigt snygg bil och så finns den i snygga färger. Inte bara åtta nyanser av grå.

Uppdaterat: 2022-09-13 11:50

En snygg och smart bil, trivs tyvärr inte med Peugeots förarmiljö-I-Cockpit ( har prövat i en hyrbil en vecka ) så det blir ingen Peugeot för mig.

Uppdaterat: 2022-09-13 13:29

Håller med Stefan, jag har svårt för Peugeots förarmiljö. Jag har väntat och väntat på att Stellantis ska släppa elvarianten av Peugeot och Opel kombin. Men tyvärr tajmar detta inte med mitt nuvarande avtal, så det blev en annan elbil istället. Beklagar verkligen, för en Asta kombi som elbil det hade verkligen varit något.

Uppdaterat: 2022-09-13 13:44

Om förarmiljön inkl knappar är identisk med e-2008 så håller jag med om att den i så fall tyvärr inte passar mig heller. Dock är det mest raden av knappar under skärmen som jag inte gillar - det övriga kan jag troligen vänja mig vid.

Uppdaterat: 2022-09-13 14:07

Peugeot är bra på utvändig design och har en väldigt snygg grön färg i sortimentet.
Polestar har färger som mest ser ut som att bilarna är smutsiga i olika grad. Även Tesla saknar "stuns" i färgerna, tycker jag.
308 är knappast första europeiska eldrivna kombi som det påstås i artikeln. Jag ser dagligen Porsche Taycan Cross Turismo och Sport Turismo.

Uppdaterat: 2022-09-13 14:16

Ordet "kombi" nämns aldrig av Porsche, dom är lite för fina för det ;-)

Uppdaterat: 2022-09-13 14:54
Optimus skrev:

Håller med Stefan, jag har svårt för Peugeots förarmiljö. Jag har väntat och väntat på att Stellantis ska släppa elvarianten av Peugeot och Opel kombin. Men tyvärr tajmar detta inte med mitt nuvarande avtal, så det blev en annan elbil istället. Beklagar verkligen, för en Asta kombi som elbil det hade verkligen varit något.

Smaken är som baken. Det finns en anledning till varför jag fortsätter att köpa Peugeot om och om igen. Jag älskar de små rallyrattarna och det känns så otroligt klumpigt när jag kör andra bilar med normalstora till stora rattar som tar upp enorm plats och gör att man måste hålla händerna brett som på en stor gammal båt för att kunna styra.

Nej en ratt ska vara väldigt liten om du frågar mig.
Sen har vi ju det där med i-cockpit. Jag gillar det, men det kräver att man är OK med att ha ratten inställd ganska lågt så att man ser över ratten. P andra bilar med stora rattar kanske man kollar genom ratten, men det funkar inte med de små rattar som Peugeot använder. Men jag är så van nu med att ratten sitter lågt och att man kollar över den samt älskar små rattar att även en Tesla Model 3 känns dryg att köra just för att ratten är för stor tycker jag.

Uppdaterat: 2022-09-13 18:58
- Peugeot e-208 GT 2022
Pi skrev:

Om förarmiljön inkl knappar är identisk med e-2008 så håller jag med om att den i så fall tyvärr inte passar mig heller. Dock är det mest raden av knappar under skärmen som jag inte gillar - det övriga kan jag troligen vänja mig vid.

Nej den är inte identisk.
Det är en helt ny modell med betydligt snyggare interiör och mycket högre kvalitetskänsla.

Uppdaterat: 2022-09-13 19:36

Väldigt snygg bil hoppas de inte sätter priset fel bara.

Uppdaterat: 2022-09-13 19:47

Instämmer i att det är snygg exteriör men jag har lite svårare för förarmiljön. Ska ändå bli intressant hur de prissätter. Kan bli en storsäljare.

Uppdaterat: 2022-09-13 19:50

De prissätter väl bilen så de får en hyfsad vinst på bilen.
Jag drar till med en gissning på 550kkr.

Uppdaterat: 2022-09-13 20:13

Det ser ut som att de har slopat kanten att stödja handen på under skärmen.

Uppdaterat: 2022-09-13 21:49

Jag hade ju en 308 innan jag bytte till e-208. Hade hellre bytt till e-308, men fanns ju ingen sådan bil då. Kanske blir nästa bil en e-308? Det får tide utvisa. Kanske Tesla hinner komma ut med sin lägre prissattta bil innan dess, så kallade model 2, vi får se. Ska bli spännande.

Uppdaterat: 2022-09-14 02:46
- Peugeot e-208 GT 2022

Ja liten ratt är kanon, men resten dödar mitt intresse. Försrmiljö utan ergonomisk tanke.
Förvirrat, ointuitivt

Uppdaterat: 2022-09-14 07:16
Gillar kurvor och rondeller

Fördelen med att ha högt placerade instrument, som i Peugeot i-cockpit, är att ögats rörelse mellan instrument och vägen minskar vilket teoretiskt ger högre säkerhet eftersom ögat inte behöver tappa kontakten med vägen på samma sätt som med lägre placerade instrument. Det är samma idé bakom Head-Up-Display.

Uppdaterat: 2022-09-14 09:12

Rätt men resten av förarmiljön drar ned ergonomin.
Tog mig massa tid att famla bland reglage och knappar.
Och efter test i våras av deras bilar, är lite olika mellan modellerna.

Uppdaterat: 2022-09-14 12:22
Gillar kurvor och rondeller

Mitt bekymmer när jag testade e-2008 var raden med mer eller mindre anonyma knappar nedanför skärmen. Visst - har man kört bilen några månader lär man sig säkert men det liknade typ en Jaguar XJ6 med alla dess vippbrytare på den tiden det begav sig - föga ergonomiskt.

Uppdaterat: 2022-09-14 14:07

Det är ju inte bara en rad med vippor där nere utan även en rad med touch-knappar alldeles ovanför dem i 2008. De har ju även tryckt dit knappen för stolsvärmen på panelen mitt i bilen. Där hade inte jag letat efter den.

Uppdaterat: 2022-09-14 15:07

Som sagt, svårnavigerat för en förare.
Men skitsnygga utanför, är de numera Puga.
De skulle lagt lite av designtiden inne bara

Uppdaterat: 2022-09-14 15:31
Gillar kurvor och rondeller
motorcykelentusiasten skrev:

Som sagt, svårnavigerat för en förare.
Men skitsnygga utanför, är de numera Puga.
De skulle lagt lite av designtiden inne bara

Har du testat nya 308?
Jag har bara torrkört den. Men är ett väsentligt lyft gent emot 208/2008 och 508

Uppdaterat: 2022-09-14 18:51

Guran - "!kristallklara" knappar - både dagtid och under mörker ?

Uppdaterat: 2022-09-14 20:03
Pi skrev:

Guran - "!kristallklara" knappar - både dagtid och under mörker ?

??
Jag tycker nog att det är ett rejält lyft mot äldre modellers pianotangeter som man inte ser något av vad är till för, utan att ta på läsglasögon och betrakta dom från nära håll.
Men som sagt jag har inte provkört ännu och kamningen uttala mig om hur det funkar i praktiken. Men min bedömning utifrån videon är att hela interiören och användarvänligheten fått sig ett rejält lyft

https://youtu.be/Dpwtnqz7iAY

Uppdaterat: 2022-09-14 21:24

Under skärmen finns en till skärm, som har stora touch-knappar. Det syns inte riktigt på ViBs bilder, pga kameravinkeln, men denna undre skärm är vinklad uppåt och blir ett handledsstöd när man trycker på den stora skärmen.
Den här mindre skärmen är helt konfigurerbar gällande vilka touchknappar som ska finnas där. Och med tydliga, stora symboler.
Knappar för snabbval av diverse funktioner.
Den syns tydligt på dagen och i mörker. Det är en skärm! Den lyser!
Under den finns sedan vippströmbrytare för defroster fram/bak, radioreglage m m.
Dessa knappar är även de belysta.
Och gällande stolsvärme på mittenpanelen, ja där har många bilar stolsvärmen idag. Min Renault har det, Hyundai har det, Fiat har det, och flera andra märken. Det är typ standardplacering sedan flera år.

Uppdaterat: 2022-09-14 23:17

Om Raphaels beskrivning stämmer så är det alltså en himmelsvid skillnad jfr e-2008. Hoppas på det...

Uppdaterat: 2022-09-15 10:36
Pi skrev:

Om Raphaels beskrivning stämmer så är det alltså en himmelsvid skillnad jfr e-2008. Hoppas på det...

Så har heller inte testat NYA 308 då du gnäller över dålig synbarhet på knapparna i den?

Uppdaterat: 2022-09-15 13:31

Jag jämförde med den elbil ifrån Peugeot som jag testat - e-2008. Får ta e-308 när den så småningom dyker upp.

Uppdaterat: 2022-09-15 13:53
Pi skrev:

Jag jämförde med den elbil ifrån Peugeot som jag testat - e-2008. Får ta e-308 när den så småningom dyker upp.

Du kan ju testa en laddhybrid för att få en försmak.

Uppdaterat: 2022-09-15 20:41

Det har varit väldigt ont om nya 308:or i utställningshallen de gånger jag besökt den - d v s inte en enda.

Uppdaterat: 2022-09-15 21:14
Pi skrev:

Det har varit väldigt ont om nya 308:or i utställningshallen de gånger jag besökt den - d v s inte en enda.

Då förstår jag att du inte vet hur förarergonomi är i nya 308, och du kommer troligen få en positiv överraskning.

Uppdaterat: 2022-09-15 21:51

Här finns interiören på nya 308, de två skärmarna och den fysiska knappraden under syns tydligt här. Som man ser är den undre vinklade skärmens virtuella knappar väldigt stora och tydliga.
https://youtu.be/imaSMRYzcAc

Uppdaterat: 2022-09-20 07:57
Raphael skrev:

Här finns interiören på nya 308, de två skärmarna och den fysiska knappraden under syns tydligt här. Som man ser är den undre vinklade skärmens virtuella knappar väldigt stora och tydliga.
https://youtu.be/imaSMRYzcAc

Jäklar vilken skillnad mot min gamla 307! Aldrig mera Pegga sa jag efter allt krångel då, men nu blir man ju sugen...

Uppdaterat: 2022-09-20 08:32
40-talisten skrev:

Raphael skrev:
Här finns interiören på nya 308, de två skärmarna och den fysiska knappraden under syns tydligt här. Som man ser är den undre vinklade skärmens virtuella knappar väldigt stora och tydliga.
https://youtu.be/imaSMRYzcAc

Jäklar vilken skillnad mot min gamla 307! Aldrig mera Pegga sa jag efter allt krångel då, men nu blir man ju sugen...

Vänta tills du ser prislappen 🤣

Uppdaterat: 2022-09-20 08:42