Vi Bilägares forum

”Laddhybrider är ett lockande men dyrt mellansteg”

”Laddhybrider är ett lockande men dyrt mellansteg”

Priserna för bland annat laddhybrider har gått upp rejält på sistone, skriver Erik Rönnblom.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-09-10 06:30

Kommentarer

Helt rätt, det är väldigt dyrt med laddhybrid jämfört med elbil. Dessutom ett ständigt pysslande med laddkabel och fortfarande navelsträngen från bensinpumpen. Mellansteg, som är kort, i bilens utveckling.

Uppdaterat: 2022-09-10 09:33

Laddhybrider är ett bra mellanting en bra introduktion för dem som känner sig lite osäker kring full el innan det har kommit räckvidd som är rimliga för en långkörning på vintern tex och ett lika enkelt att att betala och ladda elbilen.
Sen är det skrattretande typ några av BMW laddhybrider som går typ 4 kanske 5 mil för en bissar prislapp.. över 7 mil så är det aningen rimligt. När den låg för en halv miljon. Nu galna priser.

Uppdaterat: 2022-09-10 10:01

Jag har haft två laddhybrider med ungefär 5 mil räckvidd på el och det har passat mitt körmönster perfekt. Eftersom jag har varit anställd som resande säljare har det varit praktiskt att kunna åka över landet utan avbrott.
I dagarna har laddmöjligheten på kontoret försvunnit så plötsligt hade en laddhybrid funkat sämre, men nu har jag gått över på elbil.

Uppdaterat: 2022-09-10 10:18

Laddhybrider är ju bra för den som oftast kör ganska korta sträckor och har enkla möjligheter att ladda (att ansluta en enkel elkabel är inte så jobbigt) och inte vill släpa på en väldig vikt i form av batterier, men ändå kunna köra längre sträckor då det är nödvändigt.

Själv skulle jag vara intresserad av en seriehybrid med ett batteri för kanske 20 mil och en 15 liters bensintank i B eller C-klassen.
En sådan bil kan få en räckvidd på upp till 50 mil.
Och givetvis med förnuftiga fartresurser, absolut inte 0-100 på några sekunder!

Uppdaterat: 2022-09-10 10:23
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Med mina korta körsträckor, så funkar en hybrid bäst. Utan sladd...

Uppdaterat: 2022-09-10 10:26
40-talisten skrev:

Med mina korta körsträckor, så funkar en hybrid bäst. Utan sladd...

Ja det finns ju, det har ju t.ex. Honda och Toyota (det är väl en sån du har?), men tänk om man satte i lite större batteri då kunde de gå lite längre på enbart el.
Med sladd vid parkering.

Uppdaterat: 2022-09-10 10:32
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
40-talisten skrev:

Med mina korta körsträckor, så funkar en hybrid bäst. Utan sladd...

Så är det. För vissa passar elbil bäst, för vissa laddhybrid och för vissa elhybrid. Beror mycket på hur mycket man kör, vilken typ att körbehov och var man bor.

Uppdaterat: 2022-09-10 18:32

En fossilbil mår ju inte särskilt bra av korta körsträckor (kallstarter), vilket innebär att en enklare elbil är det optimala valet. Zoe, E-Up, E-Golf,Leaf till exempel.

Uppdaterat: 2022-09-10 22:06

Förstår inte riktigt heller poängen med laddhybrid. Naturligtvis ska man se till sin egen körprofil men åker man väldigt korta sträckor i närområdet så duger ju fortfarande en fossilbil om man inte vill lägga pengar på helel. Kör man en hel del längre sträckor så går det utmärkt med elbil. Nej, man behöver ingen särskild intro för att köra elbil. Nej, det är inga konstigheter att ladda elbil.

Uppdaterat: 2022-09-10 22:21

ja korta sträckor till vardags = elbil är överlägsen

Uppdaterat: 2022-09-11 08:09
Gillar kurvor och rondeller

Laddhybrid behöver vara betydligt billigare i inköp än elbil för att vara ett alternativ.
Jag körde nyligen en Mégane plug-in när min bil var inne på service.
Det var mjukt, sömlöst, väldigt bekvämt, men när bara bensinmotorn gick blev jag förvånad över hur mycket den drog.
Mer än i en Mégane icke-hybrid (som jag också kört). Men det är ju för att den har mer vikt att släpa omkring på.
Hela kalkylen beror ju på hur mycket den går på el.
I lägre farter gick Mégane på el.
Utmärkt för stadskörning.
När batteriet var tomt så ”självladdade” den sig i nerförsbackar och det lilla tillskottet var för lite för att få ner bensinmotorns förbrukning i uppförsbackar.
Men om man pendlar 4-5 mil till jobbet varje dag och har laddmöjlighet där så kan det vara ett alternativ.

Uppdaterat: 2022-09-11 09:54

Den mycket högre inköpspriset för elbil, gör det svårt att motivera för oss som kör under 1000 mil/år. Tar många år att spara in prisskillnaden för drivmedel. Om det ens går...

Uppdaterat: 2022-09-11 10:02

Om man har en normal körsträcka p max 5 mil per dag, men bara någon enstaka gång behöver ta sig längre, kanske 30 mil, är det ju ändå ganska korkat att välja en elbil som klarar 40 mil per laddning med dess tunga batterier.
Det är i ett sånt fall jag skulle vilja ha en seriell hybrid med ett litet, lätt laddbart batteri och en bensinmotor med en 15 liters tank.

Uppdaterat: 2022-09-11 10:07
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Är laddhybrider dyrare att serva jämfört med en vanlig bensinbil eller elbil? Hur mkt dyrare, 10 - 20 - 30% dyrare?

Uppdaterat: 2022-09-11 10:59
40-talisten skrev:

Den mycket högre inköpspriset för elbil, gör det svårt att motivera för oss som kör under 1000 mil/år. Tar många år att spara in prisskillnaden för drivmedel. Om det ens går...

Fast det där har vi ju med konstaterat tidigare är en stor myt, el-bilen är idag inte speciellt mycket dyrare än korrekt jämförbar fossilbil.
För det är ju så det ska jämföras, nytt mot nytt, inte med den gamla man har hemma idag, då är det svårt att räkna hem även bytet till en ny fossilbil....

Uppdaterat: 2022-09-11 11:11

Gaston, men där tycker jag du har fel, en elbil är idag kanske 150000- 200000 dyrare än motsvarande ICE och kör man under 1000 mil/år är det som 40-talisten skriver svårt att få tillbaka de pengarna.
Men mycket beror ju på det jag skrev om tidigare, kör man inte så många mil om året behöver man nog inte ett stort batteri och man skulle klara sig med en mindre bil och då behöver inte prisskillnaden bli så stor.

Kanske skulle en idealbil för kortdistansåkare skulle kunna vara en elbil med ett litet lätt batteri med dragförmåga att kunna ta ett leasat större batteri på kärra för de fåtaliga längre färder som behöver göras?
Det var ju ett sånt förslag som presenterades med en Zoe i Frankrike för flera år sedan, där går det tydligen att använda Zoe som dragbil, men jag vet inte hur det gick senare.

Uppdaterat: 2022-09-11 11:59
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

MG kommer röra om en del då MG4 verkar vara marginellt dyrare än bensinare.

Men 150-200000 dyrare kan ändå ofta räknas hem eftersom man får 50-70000:- avdrag och avsevärt lägre skatt samt drift.

Uppdaterat: 2022-09-11 12:04
saabnisse skrev:

Gaston, men där tycker jag du har fel, en elbil är idag kanske 150000- 200000 dyrare än motsvarande ICE och kör man under 1000 mil/år är det som 40-talisten skriver svårt att få tillbaka de pengarna.

EQE: billigaste 699kSEK
E-klass: från 510kSEK

ID.3 ligger väl på ca 500k, motsvarar en Golf kombi 310k

Man får en väldigt massa soppa för 200k

Uppdaterat: 2022-09-11 12:12
Gillar kurvor och rondeller

Fossil, hybrid eller el, allt beror på de egna behoven. Jag, som bor där bilar inte rostar och kör max 800 mil om året, ser ingen anledning att överge min tjugo år gamla fossilbil med 18000 mil på mätaren.

Uppdaterat: 2022-09-11 12:18
Gunnar L
saabnisse skrev:

Gaston, men där tycker jag du har fel, en elbil är idag kanske 150000- 200000 dyrare än motsvarande ICE.

Vilken elbil är idag 150 000 till 200 000 kr dyrare än korrekt jämfört motoriserad och utrustad fossilbil?
Jag påstår att det till största del är en myt....som väldigt många som du bland annat här fortsätter att sprida.
Jämför äppel med äppel, inte äppel med dromedarer, snälla, det blir så jävla fel annars i debatten.

Uppdaterat: 2022-09-11 13:01
motorcykelentusiasten skrev:

EQE: billigaste 699kSEK
E-klass: från 510kSEK
ID.3 ligger väl på ca 500k, motsvarar en Golf kombi 310k
Man får en väldigt massa soppa för 200k

E-klass med motsvarande effekt och utrustning som den EQE du nämner ovan kostar inga 510 kkr. Sen har du bonusen på 70-50 000 kr. Samt malus på E-klassen. Min gissning är att om du räknar korrekt där så räknar du hem elbilen väldigt snabbt.
Sen är jag så jävla trött på alla som ska "räkna hem" att köra på el än fossilt.
Är det verkligen inte värt något alls för alla egoister att slippa tvinga i barnen ni passerar gifterna från avgaserna?

Uppdaterat: 2022-09-11 13:04

Gaston
Fast här handlar det om prisskillnader och inte så mycket om det moraliska.
Utgår man från frånpriserna så är det skillnader oavsett utrustning men som förmildras av bonus. Tar du tex BMW så är i4 förhållandevis utrustad skralt att man behöver göra tillval där priset springer iväg.

Dock i vissa fall med vissa modeller så är steget kortare till en elbil jämfört med fossil. I andra fall inte.

Uppdaterat: 2022-09-11 14:51

Istället för Golf med fossilt kan man välja MG4 LR Luxery paketet för 415 000:- sedan 70-50 000:- Miljöpremie och sedan slipper man Malus skatten.

Säker om du väljer samma tillval lär fossila golfen kosta 370 000:-.

Så då är även MG4 billigare när man köper bilen ny.

Uppdaterat: 2022-09-11 15:19
Elbilar
Gaston skrev:

Fast det där har vi ju med konstaterat tidigare är en stor myt, el-bilen är idag inte speciellt mycket dyrare än korrekt jämförbar fossilbil.
För det är ju så det ska jämföras, nytt mot nytt, inte med den gamla man har hemma idag, då är det svårt att räkna hem även bytet till en ny fossilbil....

Gaston, vi kollar på en modell i B-segmentet, Peugeot 208. Enligt Peugeots prislista kostar fossila 208: 229 900kr. Elversionen av 208 kostar 429 900 kr. En skillnad på 200 000! Alltså långt ifrån ditt "inte speciellt mycket dyrare...."

Bonusen på 70-50 000 kr framhålls i elbilens ekonomi. Nu ja, men den bonusen kommer inte alltid att finnas, och kan direkt plockas bort med ett regeringsbeslut.

Uppdaterat: 2022-09-11 15:27

40-talisten. Du bör väl åtminstone jämföra med 100hk automat versionen och inte 75hk manuella.
Den kostar 259.900. Skatten är 5400kr tre första åren. Så lägg på 15.000kr så får du 275.000kr. Elversionen kostar 360.000kr efter bonus. För du kan väl inte basera en jämförelse på något som du tror eventuellt kanske kan komma nån gång i framtiden.
Så utifrån dagens situation är e208 85.000kr dyrare än den 36 hk svagare bensinversionen.

Uppdaterat: 2022-09-11 16:46

Dacia Spring har liten motor och klent batteri, men är en succé i Europa. Dock säljs den inte i Sverige. Jag tror inte den kommer hit för den behöver värmepump och andra ombyggnader för vårt klimat, och jag tror Dacia tycker det är för en för liten marknad. Småbilar har ju traditionellt svårt här.

Uppdaterat: 2022-09-11 19:49

Raphael, jag tror säkert Dacia Spring skulle ha en marknad i Sverige, värmepump är inte nödvändigt, det finna många elbilar som inte har det, men som fungerar ändå.
Men problemet är väl att de säljer alla Spring som produceras och att den nuvarande försvinner inom något år.

Uppdaterat: 2022-09-11 20:04
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Med det lilla batteri som Dacian har så är en värmepump nödvändigt på vintern eftersom det sparar el. Spring behöver varje uns procent på vintern den kan få.
Men det kommer fler småbilar som är eldrivna och med lägre priser.
Citroën jobbar på en ny C3 som blir lägre prissatt än Peugeot 208.
Renault jobbar på både en ny 4:a och 5:a som blir eldrivna. Ersätter dagens Zoë och 4:an lär ha lägre pris medan 5:an blir mer ett designstatement.
Fiat kommer med en elektrisk Panda som blir billigare än 500e.
M fl.

Uppdaterat: 2022-09-11 23:46

"Man får en väldigt massa soppa för 200k", tja.. en Golf drar väl i snitt 0,5 liter/mil.. soppa priset ca 20 kr, det ger oss 200 000/10 = 20000 mil i en Golf för de pengarna. Vi kan dra ner den siffran till ca 18 000 mil för att kompensera lite. Men visst, man kommer otroligt långt på den skillnaden i pengar. Här tror jag biltillverkarna skjuter sig själv i foten med dagens omotiverade höga nybilspriser på elbilsmodellerna. Det kommer motverka omställningen om ingen kan köpa elbilarna. Tja, omställning och omställning.. det tror jag inte heller så mycket på... för elen skall komma ner i bilen på ett rent och fint sätt och det är inte så många platser på detta jordklotet det sker och med dagens energikris (som jag redan påtalade om för 2-3 år sedan).

Uppdaterat: 2022-09-12 09:23

Jag ser laddhybrider som en dålig kompromiss som erbjuder det sämsta av två världar. Flertalet av dem är nästan lika tunga som en elbil i motsvarande storlek och har oftast en ganska klen elmotor, så de är ganska sega när de används som rena elbilar. På grund av den ökade vikten så blir de också törstigare än motsvarande bensinbil när man väl kör på bensin.
Sedan så åker man runt och släpar på en 100 kilos klump i fronten som man försöker undvika att använda. Men man måste ända serva den.
Beroende på placering av batteripacket så är utrymmena också oftast sämre än i motsvarande bensinbil. I Volvos laddhybrider har man höjt kardantunneln så att mittplatsen i baksätet blir helt obrukbar och i Mercas och BMW:s hybrider så har de istället höjt bagagerumsgolvet.
Laddhybrider är ett sätt för tradionella tillverkare att få ut så mycket pengar som möjligt ur sina befintliga plattformar genom att klämma in ett batteri och en elmotor. Men Tesla visade redan för 10 år sedan att det är fullt möjligt att köra långt med en ren elbil och att det hänger på laddinfrastruktur. Varför pratar vi fortfarade om laddhybrider 2022, när det finns fullgoda helelektriska alternativ i alla storleksklasser?

Uppdaterat: 2022-09-12 09:41

hx30 - fast i en ärlig kalkyl bör du ju också ta hänsyn till den dyrare bilens (elbilens) högre andrahandsvärde - d v s skiljer det 200.000 kr i nypris så är det i kanske 100.000 kr kvar i ett högre beg-värde om du säljer bilen efter typ 3--5 år. I alla fall i en normal situation på beg-marknaden för elbilar. Men visst - du har väl typ 100.000 kr att leka med som skall täcka väsentligt högre skatt de 3 första åren och resten till bränsle och kanske högre servicekostnader. Sen är det ju vid köpetillfället en viss skillnad att slanta upp 500.000 kr vs 300.000 kr - det skall absolut inte förglömmas.

Uppdaterat: 2022-09-12 09:54

Priset på nya elbilar är inte omotiverat högt så länge som det är lång leveranstid på en ny bil. Annars skulle det stå tusentals bilar som väntade på köpare.

Uppdaterat: 2022-09-12 13:46
Gunnar L

Allt är inte pengar när det gäller bilar. Hade ekonomin varit allena avgörande hade vi bara sett Dacia Duster och några MG på vägarna, inte en enda Mercedes, BMW, Audi, Volvo eller motsvarande.
Alla har inte samma behov därför behövs olika typer av bilar. Laddhybriden har definitivt sin marknad, inte minst nu när räckvidderna börjar bli rimliga. Så länge laddinfrastrukturen är som den är så passar elbilar inte alla.

Uppdaterat: 2022-09-12 15:50

Pi, då är vi nere på 8000-9000 mil då... innan elbilen springer förbi. Tycker dock att en halv miljon är väldigt mycket pengar för en bil och jag vill inte lägga dessa pengar på en pryl som snabbt tappar värdet. Jag tror det är lite "fuffens" med elbilarnas prissättning och sedan verkar det som företagen vill att vi skall vänja oss med väldigt höga marginaler på produkterna som tillverkas. Det är inte rimligt att man tillverkar mindre antal bilar och ändå ökar vinsten mot förut, det måste väl de flesta hålla med om eller?

Uppdaterat: 2022-09-13 14:25

Håller med dig hx30 om att det känns mindre kul att lägga +500.000 kr på nåt såpass förgängligt som en ny bil.

Uppdaterat: 2022-09-13 16:43

Läste en ny tråd på AMG som länkar till kostnaden att serva en ny Volvo XC60 T6 / T8 laddhybrid. Dessa två modeller kostar bara 299 kr per månad att serva om man kör 2000 mil per år. Detta köper man till då man beställer Volvon. Samma serviceavtal finns också till de andra Volvobilarna.

MEN självklart är Tesla allra billigast att serva då den är helt servicefri oavsett körsträcka.

Uppdaterat: 2022-10-01 22:36

Swenssons - motsvarande kostnader har jag också sett hos VAGs olika märken så de är inte bara en Volvo-produkt. Sen har jag också sett motsatsen hos Toyota som kan ta väldigt bra betalt för sina serviceavtal. Men billigast är ju att slippa detta helt som hos Tesla. Visst - så småningom bör man säkert göra en service även på dessa men det är trots allt inget krav för att t ex garantier skall gälla - en stor skillnad.

Uppdaterat: 2022-10-02 10:13