Vi Bilägares forum

Bilfrågan: 98 i stället för 95 oktan?

Bilfrågan: 98 i stället för 95 oktan?

"Bilen drog märkbart mer bränsle och jag undrar om Vi Bilägare gjort ett jämförande test?" Vi Bilägare svarar.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-09-06 07:00

Kommentarer

Får innerligt hoppas att man kan få tag i 98 oktan utan etanol i fortsättningen också. Jag vågar inte tanka båtmotorer längre med E10, och blir det ännu mera etanolinblandning i soppan, så blir det 98 okt till alla fossilmotorerna.

Uppdaterat: 2022-09-06 08:21

40-talisten, måste vara en väldigt känslig båtmotor du har som inte skulle klara 95 oktan med 10% etanol!
Jag tror inte det finns någon modern standardmotor som skulle ta skada av det bränslet, det är konspirationsteorier och spekulationer som sprids av stollar som får folk att bli fundersamma.

När det gäller märkbart högre förbrukning med 95 än med 98 tycker jag ViB kunde göra en praktisk undersökning
under identiska förhållanden.
Jag har själv många gånger kört med olika blandningar, men först vid mer än 20% E85 i B95 som inblandning tror jag mig märka en något högre förbrukning, men eftersom körförhållanden inte varit lika är det ingen exakt mätning.

Uppdaterat: 2022-09-06 09:26
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Båtmackarna här i S:t Anna säljer bara 98 oktan numera. Det har varit för mycket strul med E10 till äldre utombordare. Till min sprillans nya Suzuki 40 hk avråder manualen för alkoholinblandad bensin. Jag chansar inte...

Uppdaterat: 2022-09-06 11:19

Jag har redan provat. Med 95 oktan blir bilen slöare, drar mer bränsle och kan faktiskt misstända vid enstaka tillfällen. Med 98 oktan blir bilen piggare, drar mindre bränsle och misständningarna är som bortblåsta. Om jag sparar in det högre priset på 98 oktan är däremot osäkert, men även om jag skulle förlora typ 28 öre litern, betalar jag det utan att blinka.

Det bästa folk kan göra med sina bilar är ju att köra slut på tanken och sedan tanka fullt med 98 oktan och fortsätta med sin vardagskörning. Gör sedan samma sak med 95 oktan. Då lär folk snart ha svaret för just sin bil. Men jag kan för min del bevisa att min bil drar mindre bränsle och går allmänt bättre med 98 oktan.

Jag kan ju tillägga att problemen med 95 oktan blev uppenbara när den nya blandningen började säljas. Därav min nyfikenhet att testa. Men jag var inte helt nöjd heller med den gamla 95-oktanbensinen.

Uppdaterat: 2022-09-06 13:00
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.

Intressant fråga ändå, känns som det finns underlag för ett test här ViB? Just nu kostar 98 oktan ca. 6% mer än 95 oktan. Frågan är då om skillnaden i förbrukningen motsvarar den skillnaden?

Men etanol har väl högre oktantal än bensin, varför en ökad inblandning borde ge högre oktantal? E85 har väl ett oktantal på ca.100. Vad har man gjort för att "sänka" oktantalet i 95oktaniga bensinen, som ju annars borde gått upp med ökad inblandning. Eller är skillnaden av att gå från 5 till 10% inblandning så liten att avrundat blir det fortfarande 95 oktan?

Uppdaterat: 2022-09-06 16:19

Numera handlar debatten om skillnaden mellan 95 och 98 oktan hur mycket soppa man sparar. På den glada tiden med blytillsatt bensin handlade skillnaden mellan 100 och 91 (?) oktan vilken förhöjd toppfart man kunde uppnå.

Uppdaterat: 2022-09-06 16:30

En annan näraliggande fråga kan vara aktuell för oss som kör hybrider: Är det skillnad på tåligheten mot lång lagring för 98 respektive 95 oktan? ( Det går uppåt nio månader mellan tankningarna på min bil eftersom nästan all körning sker på el.) Det man har sett i kommentarsfälten verkar tyda på att med stor spritinblandning blir bränslet mindre motståndskraftigt vid lagring?

Uppdaterat: 2022-09-06 16:43

95 eller 98 är inte den stora "boven" utan spriten...

Normal motorbensin ligger på 9100 kWh/m3
Normal motorbensin med 5% etanol på 8940 kWh/m3
Vinter E85 ( eg 75-25 mix) ligger på 6650 kWh/m3
Sommar E85 ligger på 6300 kWh/m3

Diesel MK 1 med 5% FAME ligger på 9770 kWh/m3
Diesel MK 3 (EN590 "EU-diesel") ligger på 9950 kWh/m3
HVO 100 ligger 9400 kWh/M3

Vill man ha "bang for the buck" är det Eldningsolja 6 (EO6) som gäller; 11250 kWh/m3 ( stelnar dock kring +10C....)

Uppdaterat: 2022-09-06 16:59
40-talisten skrev:

Numera handlar debatten om skillnaden mellan 95 och 98 oktan hur mycket soppa man sparar. På den glada tiden med blytillsatt bensin handlade skillnaden mellan 100 och 91 (?) oktan vilken förhöjd toppfart man kunde uppnå.

Idag gör ju tom en 3-cylindrig skoda 200 blås så inte så konstigt att just den frågan är rätt död..

Uppdaterat: 2022-09-06 18:45

Hej! Jag märker stor skillnad när jag tankar 98 mot 95, skillnaden är ännu större i Tyskland. Här
I Sverige är det E10 i 95 och E5 i 98. Jag har gjort flera test då jag ofta kör i Tyskland och jag kommer längre varje gång jag tankar 98.

Uppdaterat: 2022-09-06 19:24

Beträffande utombordare så kan man om man vill vara generell säga att de gamla 2-taktarna bör köras på 98 (E5) medan moderna 4-taktare oftast fungerar lika bra på 95 (E10). Vet att Yamaha haft den rekommendationen i alla fall. Senm är ju som sagt även 98 utblandad med etanol - den kallas ju också E5 medan 95 kallas E10.

Uppdaterat: 2022-09-06 20:59

När man tittar i instruktionsboken för olika motorer så står det ofta att maxeffekt gäller för 98 oktan. Vi tankar vår Volvov70 2,5T med ca en tredjedel E85 och min son upplever den som starkare dock subjektivt.
Vår Peugeot 156thp är också anpassad för högt oktantal .
Tyvärr är det inte så många som har läst instruktionsboken.
Har någon mer erfarenhet?

Uppdaterat: 2022-09-09 01:42

För över ett år sedan ställde jag en fråga till Drivkraft Sverige

Hej

jag undrar om den 95 oktanoga bensinen får ett högre oktantal med 10% E85eftersom etanolen har oktanhöjande egenskaper tex. att 95 oktan bensin kommer att hamna runt 96-97 oktan ?

Hälsningar Xxxxxxx

Och fick följande svar:

Hej,

Oktantal kostar energi och utbyte i ett raffinaderi. Därför är det så att när man blandar bensin (som är en blandning av 5-10 olika strömmar/komponenter- varav etanol är en ström) så ser man till att den färdiga blandningen möter standardens krav på oktantal . Därför kommer inte BF 95 med 10% etanol få ett högre oktantal än 95.

Med vänlig hälsning/Best Regards
Xxxx Xxxx

Produkt- & Miljöexpert | Product & Environmental Expert

Nybrogatan 11
SE-114 39 Stockholm

Uppdaterat: 2022-09-12 15:11