Vi Bilägares forum

Nytt batteri i hybridbilen kostar 321 000 kr

Nytt batteri i hybridbilen kostar 321 000 kr

En bilägare i USA har blivit offererad 321 000 kronor för att byta batteri i sin Chevrolet Volt.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-09-02 09:29

Kommentarer

Är inte det en Opel egentligen?

Uppdaterat: 2022-09-02 10:38

Mäkinen
Det var Opel som uppfann dyra batteribyten.

Uppdaterat: 2022-09-02 10:42

Det här kan ju bli ett problem som uppstår även här i Sverige.
När garantitiden gått ut kan det ju vara billigare att skrota bilen än att försöka få den reparerad och det innebär ju att den faktiska livslängden blir lika med garantitidens längd.
När det är dags att byta batterier kan det ju vara just som på den här Volten, bilen finns inte längre och nya batterier måste kanske specialtillverkas och det kan ju gälla vilket märke som helst.

Men sedan gäller det ju att ha en heltäckande försäkring, batteriskador kan ju ske som inte täcks av garantin t.ex. kollision eller liknande olycka.

Uppdaterat: 2022-09-02 10:43
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Skall man gissa att "någon" kommer att utveckla programvara så att batteriet i praktiken kopplas ur/förbi så att bilen ändå kan användas - och att detta "hack" inte kan upptäckas vid en kontrollbesiktning ? Bara en spekulation men...

Uppdaterat: 2022-09-02 11:13

Pi, det kanske fungerar på hybrider, men hur går det med rena batteribilar?

Uppdaterat: 2022-09-02 11:36
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

saabnisse - tänkte på hybrider och laddhybrider eftersom artikeln handlade om en sån bil.

Uppdaterat: 2022-09-02 11:42

Nu är väl iaf jag ganska övertygad om att då efterfrågan och marknaden ökar rejält så kommer det även ploppa upp fler lösningar på eftermarknaden att antingen byta ut eller koppla förbi enstaka trasiga celler/moduler i batteripacken.

Uppdaterat: 2022-09-02 12:02

Jo, nån form av "work around" dyker säkert upp - i alla fall för bilar som sålts i större volymer på aktuell marknad. Sen är det ju lite mera kritiskt att hantera högspänningsbatterier än en trasig växellåda så det kommer att kräva helt andra kompetenser och behörigheter.

Uppdaterat: 2022-09-02 12:24

Opel har en fabrik som renoverar gamla batterier, den startades 2012 speciellt för denna modellen, man får ett renoverat gammalt och behöver inte betala för ett nytt.
Men det är ju inte säkert att amerikanska GM hade ett sådant utbytesprogram, det var ju Opel och inte GM som utvecklade tekniken i Volt.

Uppdaterat: 2022-09-02 14:02

Blir saftiga rubriker..
Men lite egen research kan vara bra ibland.
En snabb googling visar att i original artikeln så påpekar folk i kommentarerna att fel del används i offerten dvs ett nytt batteri, det rätta rekommenderade priset är ca 9 tusen USD för ett renoverat utbytes original batteri med garanti. Kollade snabbt nu och i dagsläget kostar det 6800 usd.

Battery Assembly - GM (20979876)

Uppdaterat: 2022-09-02 14:30

Välkomna till framtiden. Jag stannar i dåtiden kör vidare med bensinmotor. Relativt lättmekat, om så behövs. Och relativt billigt.

Uppdaterat: 2022-09-04 02:36
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.

Jo, det har aldrig hänt att det blivit dyrt med ventilsallad eller växellådor som slutat driva.

Uppdaterat: 2022-09-04 08:44

Men man kan kanske jämföra med batteriverktyg.
Jag köpte för nu ganska många år sedan en batterimaskin med bubbla batterier, det här var en dyr proffsmaskin som fick jobba hårt i några år och den skulle fortfarande kunna vara användbar, men batterierna NHmH tog slut, går inte attcersätta,de hade ersatts av Li Ion som inte passar den här maskinen.
Kan det bli så även när det gäller elbilar, om några år finns helt ny batteriteknik som inte kan ersätta de som nu finns?

Uppdaterat: 2022-09-04 09:25
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

saabnisse - du kunde antagligen få tag i NiMh-batterier till dina skruvdragare om du sökt lite mera men det hade knappast varit lönsamt - dessutom gäller det att sköta om dessa batterier för att de skall hålla. Den mycket lägre självurladdningen i Li-batterierna är nog nåt som passar oss amatörer betydligt bättre.

Uppdaterat: 2022-09-04 09:44

Ja det är nog riktigt, men jag letade dock ganska bra, även om det var lite krångligare på den tiden och vi skötte batterierna efter den instruktion vi fått och det här gällde inte någon amatöranvändning, det var proffs som hade den.
Men jag har kvar maskinen och saknar den ibland trots att den är ersatt av flera nya med ny teknik.
Och jag tror det kommer att bli likadant med elbilar, när batterierna blir nergångna efter kanske åtta-tio år är det billigare att skrota bilen än jaga efter nya.

Uppdaterat: 2022-09-04 10:00
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ang detta om slitna batterier i elbilar - där tror jag du kommer att få rätt, saabnisse. Värdet på den relativt gamla bilen kommer säkert inte att stå i proportion till kostnaden att anskaffa nya batterier. Och jag är inte så säker på att det kommer att gå att byta vissa moduler till vettig kostnad - och att blanda nya battericeller med gamla har aldrig varit ett vinnande koncept.

Uppdaterat: 2022-09-04 10:13
saabnisse skrev:

Och jag tror det kommer att bli likadant med elbilar, när batterierna blir nergångna efter kanske åtta-tio år är det billigare att skrota bilen än jaga efter nya.

Alla får såklart tro vad de vill...
Men där tror jag att du har väldigt fel. Som jag vart inne på innan så tror jag det kommer öppna upp sig en stor marknad för att laga/koppla förbi/byta ut. Däremot kommer det inte ske av märkesverkstäderna när garantitiden gått ut.
Kolla bara bakåt ett antal år, då kunde vi knappt drömma om en del saker som finns nu.
Så jag tror att inte bara kommer vi kunna laga och underhålla det som kom med bilarna som nya, utan vem vet, kanske du till och med kan byta ut innehållet i originalbatteriet till nya mer innehållsrika men mindre platskrävande celler och på det sättet få längre räckvidd på din 7 år gamla elbil än den hade som ny?
Ingen som vet och det är ju jättespännande.
Men att det skulle vara skroten för en bil som är 7-8 år bara för batteriet strular? Nej, det tror jag inte...

Uppdaterat: 2022-09-04 10:14

Gaston, det kan räcka med att en av alla slavdatorer pajar för att bilen måste skrotas.
Efter nio år har det kommit tre nya generationer och plötsligt finns ingen som är kompatibel med den tidigare och ingen som duger till att programmera för den nya enheten.
Nu är ju inte det något som enbart drabbar elbilar och man ska ju inte måla fan på väggen, men risken finns.

Jag har skrivit om det förr, det går idag utan några större problem att hålla en nästan 100 år gammal A-Ford i drift utan några större problem, men en elbil om 10 år?

Uppdaterat: 2022-09-04 11:06
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Men vem vill åka runt i en A-Ford?
Finns även ångmaskiner som man utan problem kan hålla i drift.

Uppdaterat: 2022-09-04 11:13
saabnisse skrev:

Jag har skrivit om det förr, det går idag utan några större problem att hålla en nästan 100 år gammal A-Ford i drift utan några större problem, men en elbil om 10 år?

Kolla Tesla roadster....

Uppdaterat: 2022-09-04 11:25

En stor skillnad är att jobb med elbilarnas drivsystem kommer att kräva helt andra kunskaper och behörigheter än jobb med ICE-bilar i största allmänhet. Sen är dert inte ens säkert att det kommer att tillåtas att byta saker i HV-systemet mot "piratdelar". Det är en sak att underhålla programvara och även styrdatorer - en helt annan att underhålla HV-batterier med tillhörande kringutrustning. Och nu talar jag om standardbilar - entusiastbilar kommer det alltid att finnas individer som är villiga att lägga pengar på.

Uppdaterat: 2022-09-04 11:49
Mr Snoid skrev:

Men vem vill åka runt i en A-Ford?
.

Jag!
Men givetvis inte som bruksbil, det var bara ett exempel på vad som är möjligt.
Men som Pi skriver tror jag att det blir ohyggligt dyrt och svårt att hålla liv i äldre elbilar.
Hemmapulare kommer att ha det både svårt och livsfarligt och förmodligen blir det även olagligt.

Uppdaterat: 2022-09-04 11:58
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Nåja, om en kille på 19 från Trollhättan kan lyckas med att mecka elbil så kanske inte är helt omöjligt för amatörer.

https://svt.se/nyheter/lokalt/vast/sa-enkelt-elkonverterar-du-din-bil

Uppdaterat: 2022-09-04 12:23

Ford och GM säljer färdiga elkonverteringskit till sina klassiska muskebilar i USA.

https://carbuzz.com/news/gms-ev-conversion-kit-will-be-much-better-than-fords

Ford ska kosta 3900$ exkl batterier så klart.
https://www.autoweek.com/news/auto-shows/a38152815/retrofit-car-to-ev-like-ford-f100-eluminator-conversion-sema/

Uppdaterat: 2022-09-04 13:41

Skulle bli synnerligen förvånad om det inte kommer att krävas höga el-behörigheter för att få "mecka" med en elbil fortsättningsvis. Samma eller högre spänning som förekommer i våra fastigheter m m och där krävs helt klart behörigheter (och inte minst kunskaper).- för att göra el-jobben.
Sen är vi i EU och i Sverige och inte i USA - inte helt oväsentligt i sammanhanget när man jämför.

Uppdaterat: 2022-09-04 14:04

Pi, många meckar med elen i sitt hus, trotts att dom saknar behörighet.
Jag vet inte om det förekommer några kontroller av det. Men troligen inte.

Uppdaterat: 2022-09-04 16:17

Kan så vara "Guran" men det är i de flesta fall inte tillåtet - och jävligt farligt om man inte vet vad man pysslar med. Vilket ju många uppenbarligen inte vet om man skall döma efter många kommentarer i t ex detta forum. Och de flesta anslutningspunkter i en fastighet är 230V medan elbilar tycks vara mellan runt 400V och 800V - och det gör inte det hela ofarligare.

Uppdaterat: 2022-09-04 16:40

Bossen på ”min verkstad” talade om att ingen montör fick ens köra in en hybridbil eller elbil i verkstan utan att ha genomgått en kurs i elbehörighet för dessa fordon.
Det var ett försäkringsvillkor.

Uppdaterat: 2022-09-04 19:03
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre