Jag tror att bilarna är dyrare än de flesta vanliga familjer har råd med nu efter alla prisökningar och man vill väl först och främst klara av alla andra prisökningar på konsumtionsvaror och boendekostnader innan man tittar på att köpa ny bil. Så tänker i alla fall jag.
Är i alla fall enormt glad över att jag sålde mitt hus med direktverkande el för uppvärming för att par år sedan.
Uppdaterat: 2022-09-02 11:14
Regel 1: Jag har alltid rätt.
Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.
En del tror jag beror på att produkten åtminstone i Sverige blivit för dyr. Man har varit beroende av försäljning till tjänstebilssidan men nu när det blivit lika dyrt att ha tjänstebil som för privatköpare så väljer fler tjänstebilförare ett billigare alternativ. Tycker det är synd att man börjat försöka "tävla" med tyska premiumbilarna för att som man nu kan konstatera så väljer inte gemene man i varken Tyskland eller andra länder Volvo utan föredrar de tyska fabrikaten.
Volvo ligger hopplöst efter på de nu efterfrågade elbilarna. Inte enda modell som är utvecklad som ren elbil. Tyvärr har dom blivit rejält akterseglade.
De faktorer jag tänker på är recessionen där små premiumtillverkare såsom Volvo närmast blir drabbade. Vidare så har Volvo inte riktigt hängt med i elektrifieringen och modellförnyelsen är sparsam.
Mr Snoid, där har du väl ändå fel? Volvo C40 är en ren elbil som inte fanns som fossil version. Akterseglade håller jag dock med om, eftersom de som köper Volvo inte köper elbilarna utan istället hybrid versionerna av XC40/60/90.
Volvo tror jag dock körde in i SUV hörnet, och nu kan man inte backa ur detta hörn och leverera vettiga elbilar som inte väger för mycket eller får för kort räckvidd.
Jag är en som stödjer Volvo, väntar "bara" på en leverans som aldrig blir av. Bara flyttas längre och längre bort i tiden. Beställde i mitten av mars. Denna veckans besked är att leveransen ramlar över årsgänsen till v:a 1, missar 20.000kr i bonus. Det är säkert inte slut med det, börjar bli luttrad. Ska ta ett snack med försäljaren om avtalet.
Jag var också en som "stödde" Volvo och har haft flera Volvo men från 2012 tröttnade jag på kvaliteten (framförallt i förhållande till det dyra priset). Tråkigt för har alltid gillat Volvo och vill stödja svensk industri när jag har valmöjligheten men inte till vilket "pris" som helst.
Fler än Volvo kommer att få problem med att få ut bilarna på marknaden. Kunderna i "premium pris" segmentet kommer att "ta slut", och de kommer att inse att de måste bygga billigare modeller.
Problemet är att VolvoCars, trots att tex AMF och Skandia trott att bolaget varit i framkant och satsat pensionspengar i bolaget, ligger riktigt risigt till. VolvoCars har totalt misstolkat hur snabbt marknaden svängt till elbilar samt att man har ett svagt varumärke jämfört med premiummärkena. Dags gnugga ur de blå dunsterna från ögonen och se verkligheten i vitögat. Laddhybrider är en återvändsgränd.
När det inte finns komponenter så går det inte att producera bilar…Det slår direkt mot volym.
När det inte finns komponenter som kan produceras enligt ovan så går det inte att utveckla bilar heller och allra minst till ett rimligt kundpris.
Lite beroende på när och om Putin öppnar kranen så kommer en stor del av den svenska basindustrin, inklusive matförsörjningen, att få halvera eller rent av stänga ner sin produktion. Och det är inte unikt för Sverige.
EU har milt uttryckt spelat på fel häst. Tänk om man låtit bli att lyssna på tokstollarna (som arbetat på uppdrag och med finansiering av Putin). Då hade vi haft kvar kärnkraften i EU idag.
Tror definitivt inte på att försäljningstapp beror på komponentbrist till 100%. Delvis ja.
Nu borde du väl veta att A.L är den enda som har rätt i sina analyser. Så att Volvo nu tappar beror enkom på komponentbrist och Putin.
Att många andra märken lyckats lansera populära elbilsmodeller under samma period Volvo inte presenterat någon är nog bara ren tur.
Men man kan ju undra hur mycket som beror på just Volvo och hur mycket som bestäms av Geely.
Konkurrens inom koncernen mår säkert inte bra om också Volvo nu skulle ha samma bil som kusinerna.
Eller kanske skulle det vara det bästa för Volvo?
Jag tror att det är ett drag av Li Shufu att låta Volvo fortsätta med ICE+hybrid, de anses nog bäst på det.
Uppdaterat: 2022-09-03 10:31
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Om man läser artikeln så står där ”Efterfrågan är fortsatt hög, men komponentbrist, strömavbrott och nedstängningar i Kina på grund av covid-19 skapar flaskhalsar i produktionen.”
Läs; man kan inte leverera i takt med efterfrågan
Jag kan själv bekräfta att detta stämmer. Det går inte ens att beställa en dieseldriven V90 idag och med acceptabel leveranstid.
Så vad göra? Jo man får ta vad som finns ledigt på marknaden. I mitt fall blev det en Skoda Superb laddhybrid. Den fick jag på dagen och direkt när jag satte mig i den förstod jag varför. Dåliga stolar, ett eländigt oljud från vägen, gungig gång och kass riktningsstabilitet, sexstegad automat och rakt igenom billig skit. Jämförelsen mellan Volvon och Skodan (som av någon outgrundlig anledning görs ibland) är ungefär som att äta falukorv istället för oxfilé.
Tur jag bara skall ha den i ett år….Får hoppas jag står ut…
A.L
Där ser man hur olika det kan vara, jag tycker faktiskt Superb är överlägsen V90 i det mesta som är väsentligt och även om stolarna är hårdare och inte lika bra som Saab, som jag alltid jämför med, så klarar jag dem.
Och till skillnad från V90 är den ju stor även invändigt till skillnad från Volvon som bara är stor utvändigt.
Och gungig gång, den är ju ställbar på L&K, från att gå som en 50-tals Yankee till att vara rent stötig!
Enda problemet är väl egentligen infotainmentsystemet som är lite segt.
Men du kanske har något enklare utförande?
Uppdaterat: 2022-09-03 11:07
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Dessa grunda analyser… suck… men men.,
När det inte finns komponenter så går det inte att producera bilar…Det slår direkt mot volym.
När det inte finns komponenter som kan produceras enligt ovan så går det inte att utveckla bilar heller och allra minst till ett rimligt kundpris.
Lite beroende på när och om Putin öppnar kranen så kommer en stor del av den svenska basindustrin, inklusive matförsörjningen, att få halvera eller rent av stänga ner sin produktion. Och det är inte unikt för Sverige.
EU har milt uttryckt spelat på fel häst. Tänk om man låtit bli att lyssna på tokstollarna (som arbetat på uppdrag och med finansiering av Putin). Då hade vi haft kvar kärnkraften i EU idag.
MVH AL
Ett företag som har BRA koll på operativ uthållighet, ser givetvis till att inte vara beroende av EN leverantör som riskerar stoppa produktionen.
Andra fabrikanter levererar bilar.
Och de som hade massiva problem för 2år sedan (Pandemin) har numera löst mycket av dessa. Varför har inte Volvo gjort det?
Finns flera andra i samma sits, men de BRA företagen har fixat de största begränsningarna nu
A.L
Där ser man hur olika det kan vara, jag tycker faktiskt Superb är överlägsen V90 i det mesta som är väsentligt och även om stolarna är hårdare och inte lika bra som Saab, som jag alltid jämför med, så klarar jag dem.
Och till skillnad från V90 är den ju stor även invändigt till skillnad från Volvon som bara är stor utvändigt.
Och gungig gång, den är ju ställbar på L&K, från att gå som en 50-tals Yankee till att vara rent stötig!
Enda problemet är väl egentligen infotainmentsystemet som är lite segt.
Men du kanske har något enklare utförande?
Alla VAG har samma "filosofi" avseende stolar. Enkla o billiga stolar. Det leder till att designen ger att stolarna blir platta och hårda, väldigt långt ifrån den kurviga ergonomiska design med mjuk yta, som Volvo/Saab haft. Dyrt ja, men bra.
Vissa gillar hårt o platt, jag hatar VAG stolar!
Om det är någon bil man blir sjösjuk i så är det Volvos XC modeller. De gungar och nickar oerhört mycket i landsvägsfart med moms. Men smaken är subjektiv och olika superb.
Om det är någon bil man blir sjösjuk i så är det Volvos XC modeller. De gungar och nickar oerhört mycket i landsvägsfart med moms. Men smaken är subjektiv och olika superb.
Ja de är gungiga, men det är de flesta SUV. Mycket skönare med en lågbyggd bil
Jag tycker bilar med lite "gung" är det bäst. Ska va lite "flygande matta"-komfort.
Älskade min gamla XM och nu är Mercedes EQE med airmatic i comfortläget det närmsta XM jag kommit på en modern bil. :) Nån med känslig röv här skrev nåt om att det var hemskt när bilen gungade till lite. Själv älskar jag känslan av att gasa till sen bara sväva fram som i en bomullskokong....det ÄR komfort.
Jag tycker bilar med lite "gung" är det bäst. Ska va lite "flygande matta"-komfort.
Älskade min gamla XM och nu är Mercedes EQE med airmatic i comfortläget det närmsta XM jag kommit på en modern bil. :) Nån med känslig röv här skrev nåt om att det var hemskt när bilen gungade till lite. Själv älskar jag känslan av att gasa till sen bara sväva fram som i en bomullskokong....det ÄR komfort.
Ja EQE med luftfjädring är solklart den skönaste i chassit jag kört. Stort ha-begär.
Men den tycker inte jag är gungig. Bara skön, fast med kontroll.
Kommentarer
Det kanske finns även andra faktorer än komponentbrist som spelar in…
Du menar pengar? eller rättare sagt bristen på pengar..
Jag tror att bilarna är dyrare än de flesta vanliga familjer har råd med nu efter alla prisökningar och man vill väl först och främst klara av alla andra prisökningar på konsumtionsvaror och boendekostnader innan man tittar på att köpa ny bil. Så tänker i alla fall jag.
Är i alla fall enormt glad över att jag sålde mitt hus med direktverkande el för uppvärming för att par år sedan.
En del tror jag beror på att produkten åtminstone i Sverige blivit för dyr. Man har varit beroende av försäljning till tjänstebilssidan men nu när det blivit lika dyrt att ha tjänstebil som för privatköpare så väljer fler tjänstebilförare ett billigare alternativ. Tycker det är synd att man börjat försöka "tävla" med tyska premiumbilarna för att som man nu kan konstatera så väljer inte gemene man i varken Tyskland eller andra länder Volvo utan föredrar de tyska fabrikaten.
Volvo ligger hopplöst efter på de nu efterfrågade elbilarna. Inte enda modell som är utvecklad som ren elbil. Tyvärr har dom blivit rejält akterseglade.
De faktorer jag tänker på är recessionen där små premiumtillverkare såsom Volvo närmast blir drabbade. Vidare så har Volvo inte riktigt hängt med i elektrifieringen och modellförnyelsen är sparsam.
Mr Snoid, där har du väl ändå fel? Volvo C40 är en ren elbil som inte fanns som fossil version. Akterseglade håller jag dock med om, eftersom de som köper Volvo inte köper elbilarna utan istället hybrid versionerna av XC40/60/90.
Volvo tror jag dock körde in i SUV hörnet, och nu kan man inte backa ur detta hörn och leverera vettiga elbilar som inte väger för mycket eller får för kort räckvidd.
Men C40 är ju bara en lätt förklädd XC40, hx30.
Håller med Volvo måste öka takten på elbilar men Geely kanske tänkt ersätta Volvo med Zeekr och Polestar.
Exakt, det är samma bil fast C40 har en opraktisk coupéakter.
En i grunden ICE bil där man fyllt kardantunneln med batterier.
Jag är en som stödjer Volvo, väntar "bara" på en leverans som aldrig blir av. Bara flyttas längre och längre bort i tiden. Beställde i mitten av mars. Denna veckans besked är att leveransen ramlar över årsgänsen till v:a 1, missar 20.000kr i bonus. Det är säkert inte slut med det, börjar bli luttrad. Ska ta ett snack med försäljaren om avtalet.
Jag var också en som "stödde" Volvo och har haft flera Volvo men från 2012 tröttnade jag på kvaliteten (framförallt i förhållande till det dyra priset). Tråkigt för har alltid gillat Volvo och vill stödja svensk industri när jag har valmöjligheten men inte till vilket "pris" som helst.
Fler än Volvo kommer att få problem med att få ut bilarna på marknaden. Kunderna i "premium pris" segmentet kommer att "ta slut", och de kommer att inse att de måste bygga billigare modeller.
Problemet är att VolvoCars, trots att tex AMF och Skandia trott att bolaget varit i framkant och satsat pensionspengar i bolaget, ligger riktigt risigt till. VolvoCars har totalt misstolkat hur snabbt marknaden svängt till elbilar samt att man har ett svagt varumärke jämfört med premiummärkena. Dags gnugga ur de blå dunsterna från ögonen och se verkligheten i vitögat. Laddhybrider är en återvändsgränd.
Dessa grunda analyser… suck… men men.,
När det inte finns komponenter så går det inte att producera bilar…Det slår direkt mot volym.
När det inte finns komponenter som kan produceras enligt ovan så går det inte att utveckla bilar heller och allra minst till ett rimligt kundpris.
Lite beroende på när och om Putin öppnar kranen så kommer en stor del av den svenska basindustrin, inklusive matförsörjningen, att få halvera eller rent av stänga ner sin produktion. Och det är inte unikt för Sverige.
EU har milt uttryckt spelat på fel häst. Tänk om man låtit bli att lyssna på tokstollarna (som arbetat på uppdrag och med finansiering av Putin). Då hade vi haft kvar kärnkraften i EU idag.
MVH AL
Tror definitivt inte på att försäljningstapp beror på komponentbrist till 100%. Delvis ja.
Nu borde du väl veta att A.L är den enda som har rätt i sina analyser. Så att Volvo nu tappar beror enkom på komponentbrist och Putin.
Att många andra märken lyckats lansera populära elbilsmodeller under samma period Volvo inte presenterat någon är nog bara ren tur.
Men man kan ju undra hur mycket som beror på just Volvo och hur mycket som bestäms av Geely.
Konkurrens inom koncernen mår säkert inte bra om också Volvo nu skulle ha samma bil som kusinerna.
Eller kanske skulle det vara det bästa för Volvo?
Jag tror att det är ett drag av Li Shufu att låta Volvo fortsätta med ICE+hybrid, de anses nog bäst på det.
Om man läser artikeln så står där ”Efterfrågan är fortsatt hög, men komponentbrist, strömavbrott och nedstängningar i Kina på grund av covid-19 skapar flaskhalsar i produktionen.”
Läs; man kan inte leverera i takt med efterfrågan
Jag kan själv bekräfta att detta stämmer. Det går inte ens att beställa en dieseldriven V90 idag och med acceptabel leveranstid.
Så vad göra? Jo man får ta vad som finns ledigt på marknaden. I mitt fall blev det en Skoda Superb laddhybrid. Den fick jag på dagen och direkt när jag satte mig i den förstod jag varför. Dåliga stolar, ett eländigt oljud från vägen, gungig gång och kass riktningsstabilitet, sexstegad automat och rakt igenom billig skit. Jämförelsen mellan Volvon och Skodan (som av någon outgrundlig anledning görs ibland) är ungefär som att äta falukorv istället för oxfilé.
Tur jag bara skall ha den i ett år….Får hoppas jag står ut…
MVH AL
Den lär du inte stå ut med A.L
Dåliga stolar är något av det jävligaste man kan råka ut för.
A.L
Där ser man hur olika det kan vara, jag tycker faktiskt Superb är överlägsen V90 i det mesta som är väsentligt och även om stolarna är hårdare och inte lika bra som Saab, som jag alltid jämför med, så klarar jag dem.
Och till skillnad från V90 är den ju stor även invändigt till skillnad från Volvon som bara är stor utvändigt.
Och gungig gång, den är ju ställbar på L&K, från att gå som en 50-tals Yankee till att vara rent stötig!
Enda problemet är väl egentligen infotainmentsystemet som är lite segt.
Men du kanske har något enklare utförande?
Ett företag som har BRA koll på operativ uthållighet, ser givetvis till att inte vara beroende av EN leverantör som riskerar stoppa produktionen.
Andra fabrikanter levererar bilar.
Och de som hade massiva problem för 2år sedan (Pandemin) har numera löst mycket av dessa. Varför har inte Volvo gjort det?
Finns flera andra i samma sits, men de BRA företagen har fixat de största begränsningarna nu
Haha, när man i sin villfarelse tror att Volvo är det bästa som kommit denna jord. Lite som den övriga fanatismen.
Nåja, när det gäller stolar så får man inte vara fet och pösig för att uppskatta VAGs stolar.
Alla VAG har samma "filosofi" avseende stolar. Enkla o billiga stolar. Det leder till att designen ger att stolarna blir platta och hårda, väldigt långt ifrån den kurviga ergonomiska design med mjuk yta, som Volvo/Saab haft. Dyrt ja, men bra.
Vissa gillar hårt o platt, jag hatar VAG stolar!
A.L VAG har väl alldeles ypperliga komfortstolar du kan beställa till Audi.
Även de som, i alla fall funnits, till VW var heller inte så dåliga.
Om det är någon bil man blir sjösjuk i så är det Volvos XC modeller. De gungar och nickar oerhört mycket i landsvägsfart med moms. Men smaken är subjektiv och olika superb.
Ja de är gungiga, men det är de flesta SUV. Mycket skönare med en lågbyggd bil
Jag tycker bilar med lite "gung" är det bäst. Ska va lite "flygande matta"-komfort.
Älskade min gamla XM och nu är Mercedes EQE med airmatic i comfortläget det närmsta XM jag kommit på en modern bil. :) Nån med känslig röv här skrev nåt om att det var hemskt när bilen gungade till lite. Själv älskar jag känslan av att gasa till sen bara sväva fram som i en bomullskokong....det ÄR komfort.
Ja EQE med luftfjädring är solklart den skönaste i chassit jag kört. Stort ha-begär.
Men den tycker inte jag är gungig. Bara skön, fast med kontroll.
Det är fruktansvärt obehagligt med gungiga bilar. Fast, väldämpad fjädring är min melodi.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.