Vi Bilägares forum

Fortsatt trögt för nya bilar – men elbilarna ökar 68 procent

Fortsatt trögt för nya bilar – men elbilarna ökar 68 procent

Det är fortfarande större efterfrågan än tillgång på nya bilar. Elbilarna har ökat med hela 68 procent det senaste året.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-09-01 10:09

Kommentarer

Glädjande och inte alls förvånande att rena elbilar ökar. Det är en helt naturlig utveckling. Vänta bara tills komponentbristen är ett minne blott och vi kommer att få se en dramatiskt ökning.

Ps: jag laddade min VW E-up 2020 hos Tesla idag!

Uppdaterat: 2022-09-01 14:30

I vilken värld lever du? "minne blott"? Du skall nog snart se att det kommer att bli brist på andra saker, tex mat och teknik osv. Vi har inte 8-9 jordklot, och varje år tas allt mer resurser utifrån vårt stackars klot. Överbefolkningen kommer att ta ut sin rätt.. det kan du vara säker på. Tills vi nått en nivå runt 2 miljarder människor kommer inget att bli bättre, utan bara sämre....tiden kom ikapp oss, vi levde på lånade tillgångar.

Uppdaterat: 2022-09-01 20:34
hx30 skrev:

I vilken värld lever du? "minne blott"? Du skall nog snart se att det kommer att bli brist på andra saker, tex mat och teknik osv. Vi har inte 8-9 jordklot, och varje år tas allt mer resurser utifrån vårt stackars klot. Överbefolkningen kommer att ta ut sin rätt.. det kan du vara säker på. Tills vi nått en nivå runt 2 miljarder människor kommer inget att bli bättre, utan bara sämre....tiden kom ikapp oss, vi levde på lånade tillgångar.

Jag skriver att när komponentbristen minskar eller försvinner helt (för elbilar alltså vilket ju är underförstått) så kommer elbilsmarknaden att öka än mer. Du har ett högst märkligt sätt att kommentera detta på men det är ju upp till dig.

Uppdaterat: 2022-09-01 22:07

När komponentbristen är löst så kommer så klart registreringarna av nya bilar gå upp. Men det är också många som helt enkelt inte har råd att köpa ny bil då det blivit extremt dyrt. Sverige kommer bli som många andra länder ett land där äga ny bil är en ouppnåelig dröm för många. Och att äga en gammal beg Volvo eller liknande kommer inte heller gå för det blir för dyrt att tanka.

Uppdaterat: 2022-09-02 08:40

Det blir en ny Kinesisk elbil för många kanske… MG 4 är på väg. Ca 350000:- när bonus är utbetald.

Kostar alltså mer än en Golf i Sverige, Hedin gillar överprissättning…
I England som brukar ligga lika Sverige kostar den från 320000:- och med vår bonus borde den hamnat på 270000:- istället.

Uppdaterat: 2022-09-03 18:01
hx30 skrev:

I vilken värld lever du? "minne blott"? Du skall nog snart se att det kommer att bli brist på andra saker, tex mat och teknik osv. Vi har inte 8-9 jordklot, och varje år tas allt mer resurser utifrån vårt stackars klot. Överbefolkningen kommer att ta ut sin rätt.. det kan du vara säker på. Tills vi nått en nivå runt 2 miljarder människor kommer inget att bli bättre, utan bara sämre....tiden kom ikapp oss, vi levde på lånade tillgångar.

Problemet i huvudsak beror på att en minoritet av jordens befolkning konsumerar en majoritet av resurserna och alltså är det inte mängden människor som är det största problemet.

Uppdaterat: 2022-09-03 18:13
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.
John2008 skrev:

hx30 skrev:
I vilken värld lever du? "minne blott"? Du skall nog snart se att det kommer att bli brist på andra saker, tex mat och teknik osv. Vi har inte 8-9 jordklot, och varje år tas allt mer resurser utifrån vårt stackars klot. Överbefolkningen kommer att ta ut sin rätt.. det kan du vara säker på. Tills vi nått en nivå runt 2 miljarder människor kommer inget att bli bättre, utan bara sämre....tiden kom ikapp oss, vi levde på lånade tillgångar.

Problemet i huvudsak beror på att en minoritet av jordens befolkning konsumerar en majoritet av resurserna och alltså är det inte mängden människor som är det största problemet.

Stämmer iof, men du glömmer bort att majoriteten rasande snabbt ökar sin levnadsstandard = de konsumerar mer energi (som ska tas fram) och skitar ned mer.
Totalt sett är ökat antal människor skitdåligt.

Uppdaterat: 2022-09-03 18:50
Gillar kurvor och rondeller
V8-Power skrev:

Det blir en ny Kinesisk elbil för många kanske… MG 4 är på väg. Ca 350000:- när bonus är utbetald.
Kostar alltså mer än en Golf i Sverige, Hedin gillar överprissättning…
I England som brukar ligga lika Sverige kostar den från 320000:- och med vår bonus borde den hamnat på 270000:- istället.

Ska försöka prova den imorgon.
Har troligen kört de flesta nysläppta elbilar under det senaste året. (ej Taycan som ni vet)

Uppdaterat: 2022-09-03 18:53
Gillar kurvor och rondeller

Har nån provat en MG 4 ? Trodde den var tillgänglig först om några månader.

Uppdaterat: 2022-09-03 19:32

MG elkombi, kan det varit någon annan modell jag provsatt?
Finns på Hedins bil/Göteborg

Uppdaterat: 2022-09-03 20:22
Gillar kurvor och rondeller

Kombin är MG 5

Uppdaterat: 2022-09-03 20:50

MG4 är billigare och kommer hit om ngn månad.
Betydligt modernare och byggd som elbil från början, snygg dessutom.
Enligt de journalister som provat ett fynd med fantastisk byggkvalitet.

Uppdaterat: 2022-09-04 08:20

”Fantastisk byggkvalitet”

😆

Uppdaterat: 2022-09-04 11:23
V8-Power skrev:

MG4 är billigare och kommer hit om ngn månad.
Betydligt modernare och byggd som elbil från början, snygg dessutom.
Enligt de journalister som provat ett fynd med fantastisk byggkvalitet.

Jasså du...
Jag såg två seriösa provkörningar igår på tuben från England och båda sa att den känns helt ok för sin prisklass. Inte mer än så direkt.

Uppdaterat: 2022-09-04 11:27

...och som nån redan nämnt - Hedin Bil brukar inte vara blyga med prissättningen på sina Kina-bilar.
För ett bruttopris på typ 295.000 kr skulle den antagligen ta en hel del marknadsandelar men för +100.000 kr till - nja... Det är trots allt ett nyetablerat Kina-märke.

Uppdaterat: 2022-09-04 11:56

Jag tror nog Hedin kommer att sälja slut på alla MG4 dom kan få tag på.
Jämför med t.ex en ID3 som kostar 550kkr
Flera här verkar inte ha hängt med på prisökningarna på bilar, både elektriska och avgasbilar.

Uppdaterat: 2022-09-04 12:06

"Guran" - nog har vi hängt med på ökningarna men det betyder inte att vi är villiga att betala dessa i många fall fantasipriser för en vardagsbil. Spelar ingen roll om man har "råd" eller inte - det är oavsett en himla massa pengar för nåt väldigt förgängligt.

Uppdaterat: 2022-09-04 12:16

Och frågan är ifall någon vågar lägga sina surt förvärvade pengar på helt eller delvis okända Kinabilar?
Leasing är å andra sidan ett annat alternativ. Däremot blir då skillnaderna mot de europeiska mindre i sådant fall.

Uppdaterat: 2022-09-04 12:27
Axa skrev:

”Fantastisk byggkvalitet”
😆

Inte mina ord faktiskt utan den youtuber som testkörde den.
https://youtu.be/GLHjx623jA4

Och priserna jag angav var de Engelska från Pund översatta till SEK. Kraftigt överpris i Sverige alltså för många bilar kostar ungefär lika om man översätter priserna så här.

Uppdaterat: 2022-09-04 12:35
Axa skrev:

Och frågan är ifall någon vågar lägga sina surt förvärvade pengar på helt eller delvis okända Kinabilar?
Leasing är å andra sidan ett annat alternativ. Däremot blir då skillnaderna mot de europeiska mindre i sådant fall.

MG är knappast nytt och okänt här längre och de har sålt i många länder nu under några år med gott resultat.

Av Kinamärkena så är nog detta tillsammans med Polestar ett av de mer säkra.

Uppdaterat: 2022-09-04 12:37

Med tanke på de skenande elpriserna, blir jag tveksam till de ekonomiska fördelarna med elbil. Känns som det är säkrare att välja hybrid (utan sladd).

Uppdaterat: 2022-09-04 12:37

Exempel ioniq 5 i England från 41650£ = 517000:-
Svenskt pris från 524900:-

Polestar ungefär samma pris här som i England, ev ngt billigare i Sverige.

MG 4 i England 25995£ = 322700:-
Svenskt Hedin-pris från 415000:- !!!!!!

Samma överpris som Mustang Mach-e som Hedin också är agent för.
625000 mot 708000

Uppdaterat: 2022-09-04 12:51
Axa skrev:

Och frågan är ifall någon vågar lägga sina surt förvärvade pengar på helt eller delvis okända Kinabilar?
Leasing är å andra sidan ett annat alternativ. Däremot blir då skillnaderna mot de europeiska mindre i sådant fall.

Många är onekligen villiga att betala för en ny elbil. Finns väl knappt något fabrikat som inte har långa väntetider och ”säljer slut” på det dom kan uppbringa.
Sedan tror jag nog det är dags att släppa begreppet ”Kinabilar”
Du låter exakt som när Japanbilar och Koreabilar gjorde sitt intåg.

Uppdaterat: 2022-09-04 12:48

Snoid
Och hur var det med de första Japan och koreabilarna? Det var ju inte särskilt bra kvalitet och rostbenägna.

MG har sålt helt ok i Sverige men långt ifrån storsäljarna. Den lilla framgång som MG haft i Sverige beror nog på att det har varit låga leasingpriser. I EU har MG sålt riktigt dåligt.

I övrigt är det ju intressant när någon uttrycker ”fantastisk byggkvalitet”. I jämförelse med vad? Dacia, BMW eller Bugatti?

Uppdaterat: 2022-09-04 15:38

Axa
De första japanerna hade minst lika bra och i många fall betydligt högre kvalitet än motsvarande europeiska, däremot är det riktigt att de rostade rejält, ofta lika mycket som många av de europeiska.
De tidig koreanska bilarna har jag ingen erfarenhet av så de lämnar jag.
Men det förelåg ett köpmotstånd som grundades av att det importerades mycket skräp från efterkrigstidens Japan och där kan man se en parallell med Kina, men allt som importeras är faktiskt inte skräp!

Och så finns det ju en emotionell spärr mot att köpa varor från en regim som inte behandlar sitt folk på ett, från år synvinkel, humant sätt.
Men då kommer också frågan, har vi råd eller möjlighet att undvika handel med Kina?
Man måste komma ihåg att oavsett var den bil vi väljer kommer från så innehåller den med stor säkerhet en mängd kinesisktillverkad utrustning.

Uppdaterat: 2022-09-05 10:06
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Saabnisse
De kinesiska modeller som är aktuella i Sverige är inget som övertygat mig. De ligger inte i framkant på något sätt förutom att de kan konkurrera med ett lägre pris. Det betyder inte att det kan bli bättre framöver. Frågan är ifall det räcker för att det ska bli kinesiska framgångssagor (i Sverige och EU) samtidigt som övriga tillverkare utvecklar och flyttar fram sina positioner.

Som jag skrivit tidigare. Man kan nog inte helt komma undan kinatillverkat då det i många fall finna kinesiska komponenter i det vi köper. Men är man medveten och tar reda på saker kan man ju minska på sin konsumtion av kinesiskt tillverkat, om det är nu det man vill.

Uppdaterat: 2022-09-05 10:21

Axa, jag tror faktiskt inte så många köpare är så upptagna av att bilmodellen skall ligga i "framkant", vad nu det innebär.
Jag tror det blir mer fokus på att kunna tillhandahålla bilar, bilar som inte är ohemult dyra och som löser ett transportbehov. Nu är moderna bilar mer som smarta mobiltelefoner, de skall vara fyllda av diverse finesser och vara så avancerade att man får stora utmaningar med programvaran som skall styra allt.

Uppdaterat: 2022-09-05 11:01

Axa, märk att jag inte skrev något om kvalitet på de kinesiska bilarna, men den kritik som riktats mot dem har väl i huvudsak inte berört kvalitet utan mer om beteende och utrustning som kanske inte är rustat för svenska förhållanden samtidigt som man kanske får vad man betalar för.
Det jag reagerade på var ditt påstående om kvalitet på de första japanerna, men det var lika där, alla passade inte här och fick inte den säljorganisation de behövde.
Och mekaniskt var de ofta betydligt bättre än sina europeiska jämlikar.

Uppdaterat: 2022-09-05 11:06
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Snoid
I framkant kan även omfatta laddhastigheter, förbrukning, lastförmåga, utrymmen, krocksäkerhet, anpassade för vinterförhållanden, etc.

Uppdaterat: 2022-09-05 12:40
Axa skrev:

Snoid
I framkant kan även omfatta laddhastigheter, förbrukning, lastförmåga, utrymmen, krocksäkerhet, anpassade för vinterförhållanden, etc.

Nu presenterade du vad du menar med att ligga i framkant.
Eller snarare en bils karakteristik som i många fall påverkar prislappen.
Jag tror det kommer att bli en större marknad för de som kan leverera bilar till förnuftiga priser.
Den där framkanten är dyrköpt och många klarar sig gott med mellanmjölk.

Uppdaterat: 2022-09-05 13:04

Snoid
Det är sant men den kinesiska mellanmjölken är sur och i många fall lättmjölk med mellanmjölksförpackning.

Uppdaterat: 2022-09-05 13:42
Axa skrev:

Snoid
Det är sant men den kinesiska mellanmjölken är sur och i många fall lättmjölk med mellanmjölksförpackning.

Ochdet baserar du på flera års ägande av dessa skapelser?
Nej jag tror det endast är förutfattad mening och skepsis. Visst dom toppar ännu inte testerna i t.ex Motor.no men betänk hur fort dom gjort intåg på marknaden.

Uppdaterat: 2022-09-05 14:53

Snoid
Nej, jag har ingen egen erfarenhet men nya elbilsmodeller testas febrilt inte bara i Norge utan av biltestare i hela Europa.

Anledningen till min skepsis och mitt motstånd till de kinesiska elbilarna är:
1. Jag har ingen lust att stödja elbilar som kommer från kinesiska diktaturen
2. Det finns inget hos de kinesiska elbilarna som jag kan se ger övertag mot konkurrenterna utom möjligen pris
3. Jag är tveksam till ifall kinesisk företags- och servicekultur är översättningsbar till svenska eller europeiska förhållanden. Dvs det kommer bl.a. blir jobbigt som kund att driva garantiärende.

Nu får du ta det som du vill det är mina reflektioner och mitt ställningstagande. För övrigt så väljer jag bort andra produkter av liknande eller andra anledningar.

Med det sagt kanske jag ändå offrar mig och provsitter eller till och med provkör skiten.

Uppdaterat: 2022-09-05 16:14

MG 4 som säljs i Sverige är Trophy LR versionen enbart från början och kostar 31495£= 392 829:- sedan tillkommer Svenska momsen.

415 000:- i Sverige och kan säkert säljas billigare modeller senare.

Uppdaterat: 2022-09-06 07:47
Elbilar
Elbil_Vw skrev:

MG 4 som säljs i Sverige är Trophy LR versionen enbart från början och kostar 31495£= 392 829:- sedan tillkommer Svenska momsen.
415 000:- i Sverige och kan säkert säljas billigare modeller senare.

Svenska momsen påverkar alla bilar lika mycket och andra märken kostar ungefär samma här, men ok om det är LR Trophy som kostar 415000, jag är dock inte säker på det för det går att konfigurera den billigaste också.

Uppdaterat: 2022-09-06 16:52
Axa skrev:

Snoid
Nej, jag har ingen egen erfarenhet men nya elbilsmodeller testas febrilt inte bara i Norge utan av biltestare i hela Europa.
Anledningen till min skepsis och mitt motstånd till de kinesiska elbilarna är:
1. Jag har ingen lust att stödja elbilar som kommer från kinesiska diktaturen
2. Det finns inget hos de kinesiska elbilarna som jag kan se ger övertag mot konkurrenterna utom möjligen pris
3. Jag är tveksam till ifall kinesisk företags- och servicekultur är översättningsbar till svenska eller europeiska förhållanden. Dvs det kommer bl.a. blir jobbigt som kund att driva garantiärende.
Nu får du ta det som du vill det är mina reflektioner och mitt ställningstagande. För övrigt så väljer jag bort andra produkter av liknande eller andra anledningar.
Med det sagt kanske jag ändå offrar mig och provsitter eller till och med provkör skiten.

Jag har provat det mesta i elväg, och även MG. Prisvärd som privatleaing i BÖRJAN då de prisade in sig. Nu har de höjt priserna.
Men MG faller igenom på det mesta jag vill ha. Men har man låga krav så.
Själv lägger jag hellre till och får en BIL med bla de egenskaper du listat Axa!

Uppdaterat: 2022-09-06 19:35
Gillar kurvor och rondeller

Men om den billigare MG4 hamnar på 330000:- och kommet innan årsskiftet så blir det faktiskt bara 260000:- och det skulle nog kunna locka en hel del att köpa istället.

Uppdaterat: 2022-09-06 21:19

Fast det står 415.000 kr i utskicket ifrån MG.

Uppdaterat: 2022-09-06 22:04
Pi skrev:

Fast det står 415.000 kr i utskicket ifrån MG.

Ja men nu påstod någon här att det avsåg den dyraste modellen vilket jag är tveksam till men det stämmer dock bättre med andra länders pris om så vore fallet.

Uppdaterat: 2022-09-07 14:35

Det är väl bara MG4 med 64 kWh batteri som kommer hit nu? Den med 51 är inte inplanerad.

Uppdaterat: 2022-09-07 18:45
motorcykelentusiasten skrev:

Stämmer iof, men du glömmer bort att majoriteten rasande snabbt ökar sin levnadsstandard = de konsumerar mer energi (som ska tas fram) och skitar ned mer.
Totalt sett är ökat antal människor skitdåligt.

Ja, ska alla i världen konsumera på samma ohållbara sätt och ha samma livsstil som i Västvärlden ser inte framtiden ljus ut och det även om den totala befolkningsökningen varit betydligt mindre.

Uppdaterat: 2022-09-07 23:51
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.
Pi skrev:

"Guran" - nog har vi hängt med på ökningarna men det betyder inte att vi är villiga att betala dessa i många fall fantasipriser för en vardagsbil. Spelar ingen roll om man har "råd" eller inte - det är oavsett en himla massa pengar för nåt väldigt förgängligt.

+ 100

Uppdaterat: 2022-09-07 23:52
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.
John2008 skrev:

Pi skrev:
"Guran" - nog har vi hängt med på ökningarna men det betyder inte att vi är villiga att betala dessa i många fall fantasipriser för en vardagsbil. Spelar ingen roll om man har "råd" eller inte - det är oavsett en himla massa pengar för nåt väldigt förgängligt.

+ 100

+100

Uppdaterat: 2022-09-08 07:58
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.