Vi Bilägares forum

Rekordpris för Saab 900 Turbo som gått 39,5 mil

Rekordpris för Saab 900 Turbo som gått 39,5 mil

En Saab 900 Turbo som inte ens rullat 40 mil har sålts för rekordpris i USA.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-08-16 10:40

Kommentarer

Och grannen som sålde sin gamling för 5000:-, den hade visserligen gått lite över 30000 mil, men den hade åtminståne tak!
Där ser man, en Saab kan verkligen nå sitt rätta värde!

Uppdaterat: 2022-08-16 21:46
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Haha, 1.5 mille för en Saab. Det finns många roligare bilar att köpa för den summan.

Uppdaterat: 2022-08-21 09:27

Den här Saaben kommer inte att gå mycket mer i fortsättningen heller. Förmodligen köpt av rik samlare, och bilen stoppas in i samlingarna för ev utställning. Det är bara Ni-klas här på forumet som vill köra en 30-årig vardagsbil.

Uppdaterat: 2022-08-21 12:33

40-talisten, du har säkert rätt när det gäller den här 900an, men du har fel när det gäller Niklas, han är långt från ensam att köra trettioåringar som bruksbilar.
Min gamSaab har visserligen många år kvar än, men jag letar efter en vettig 96, den hänger väl med i dagens trafik och till en kostnad ingen modern bil kan komma i närheten av, inte ens de eldrivna!
Ok, inte lika bekväm som moderna bilar, men i många avseenden betydligt mer underhållande än alla slätstrukna överdesignade plåtburkar.

Uppdaterat: 2022-08-21 18:45
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Största problemet med äldre bilar (tex OG900) enl mig är säkerheten.
Livsfarliga!

Uppdaterat: 2022-08-30 05:57
Gillar kurvor och rondeller
motorcykelentusiasten skrev:

Största problemet med äldre bilar (tex OG900) enl mig är säkerheten.
Livsfarliga!

Naturligtvis är säkerheten på äldre bilar betydligt sämre än på nya, tittar man 100 år tillbaka så fanns den i princip inte alls.
Men just 900OG är säkert fortfarande en av de säkraste bilar som finns när det gäller viltolyckor, betydligt säkrare än många helt nya bilar och det var en av de första bilar överhuvudtaget som fick ett kraftigt sidokrockskydd.
Här finns det dock säkert många som är bättre idag och det gäller naturligtvis även mycket annat.
För övrigt är alla bilar livsfarliga!

Uppdaterat: 2022-08-30 08:35
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
motorcykelentusiasten skrev:

Största problemet med äldre bilar (tex OG900) enl mig är säkerheten.
Livsfarliga!

Som motorcyklist ser jag det som sekundärt.

Uppdaterat: 2022-08-30 19:58

Fast på MC’n åker inte min hustru o barnen.
Det gör de i bilen!

Uppdaterat: 2022-08-30 22:57
Gillar kurvor och rondeller

Jag kom att tänka på att Saab hade en provbana med en syntetisk älg väldigt tidigt just för att kolla säkerheten vid viltkrockar.
Volvo fick en liknande några år senare och det hade till följd att våra två svenska bilmärken kanske var de säkraste i världen vid kollisioner med vilt.
Förmodligen är många av dagens moderna bilar avsevärt sämre där.
Det är ju inte så vanligt med älg i Japan, Korea eller Kina och inte heller söder om Öresund!

Uppdaterat: 2022-08-30 23:19
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ja så var det.
Vill minnas att polisen i alperna körde Saab då de tålde att rulla i. Starkt tak

Uppdaterat: 2022-08-31 00:22
Gillar kurvor och rondeller

Nackdelen var väl att det i stort sett bara var en sikt-springa framåt a'la stridsvagn...:) Ja - liiite överdriver jag men skillnaden mot många andra bilar på den tiden var rätt stor i detta avseende. I vart fall för 900-serien.

Uppdaterat: 2022-08-31 08:59

Pi, nu har du nog glömt hur sikten var i 900.
Taklinjen var lägre i mitten , men genom den svängda formen fick man ju betydligt större siktvinkel och den förbättrades ju ytterligare genom utförandet av A-stolparna med sin i siktlinjen tunna form och nästan vertikala läge.
Besök gärna en veteranmässa eller utställning och har du tur kanske du får provsitta.
Det jag reagerar på nu och som jag aldrig tänkte på förr, är det trånga fotutrymmet vid pedalerna som ju dessutom är placerade åt höger.
På Volvo 740 var det ju tvärtom och jag minns när hustrun körde en 740 för första gången efter många år i Saabar.
Vid första växlingen till tvåan blev det tvärnit och hennes kommentar blev, "Hur sjutton kan dom sätta bromspedalen där kopplingspedalen ska sitta?"

Uppdaterat: 2022-08-31 09:14
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

saabnisse - en ointressant bil då och minst lika ointressant nu för mig personligen. Kanske det påverkade att jag är lite kortare än medelsvensson. Men som sagt - ingen bil jag längtar efter att provsitta.

Uppdaterat: 2022-08-31 10:06

Synd, det hade förmodligen ändrat något på dina förutfattade meningar.

Uppdaterat: 2022-08-31 10:16
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

saabnisse - jag testade Saab på den tiden det kunde vara ett alternativ - men så blev det inte. Och hade många kompisar med sådana bilar men det övertygade mig inte heller. Smaken är som baken...

Uppdaterat: 2022-08-31 10:38

saabnisse skrev :"Det jag reagerar på nu och som jag aldrig tänkte på förr, är det trånga fotutrymmet vid pedalerna som ju dessutom är placerade åt höger.
På Volvo 740 var det ju tvärtom och jag minns när hustrun körde en 740 för första gången efter många år i Saabar.
Vid första växlingen till tvåan blev det tvärnit och hennes kommentar blev, "Hur sjutton kan dom sätta bromspedalen där kopplingspedalen ska sitta?"

Det där reagerade jag redan på, på den tiden att pedalerna satt åt höger och inte rakt fram. När man skulle bromsa så tryckte man ned kopplingspedalen, när man kom från en "normal" bil. Därför har jag aldrig varit imponerad av SAAB och har aldrig förstått deras storhet, även om de hade en hel del bra klurigheter.

Uppdaterat: 2022-08-31 12:26

Någon uttryckte det bra om Saab. "De var bra på att hitta på egensinniga lösningar på obefintliga problem"

Uppdaterat: 2022-08-31 18:58