Vi Bilägares forum

”Lönar det sig med elbil? Det beror på…”

”Lönar det sig med elbil? Det beror på…”

Den gamla myten om att elbilar är bäst för stadsbor stämmer inte, tycker Tommy Wahlström.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-08-27 06:30

Kommentarer

Kör man mycket och använder publikt så måste Mer Sveriges 450 Kwh för 499:-/mån vara väldigt prisvärt dom har höjt priset med 100:- men antar att det har med elpriserna.
https://se.mer.eco/product/mer-around/

Men om använder ABC=Always be charging så man laddar varje gång man handlar vid affären som ofta erbjuder gratis laddning för att man handlar hos dom.

Då får man också gratis energi till bilen eller pratar med arbetsgivaren.

Norrland har iallafall mycket RÖD Plug och då kan man även ha en portabel laddare och investera i en sådan.
https://www.evsolution.se/produkt/go-echarger-adapterset-3-fas-och-1-fas-samt-schuko/

Juice Booster 2 är ett populärt val.
https://www.evsolution.se/produkt/juice-booster-2-portabel-laddstation/

Denna kan du även använda motorvärmar stolpen och ställa ner effekten och då får man ström hemma.

Uppdaterat: 2022-08-27 07:02
Elbilar

Fast ju dyrare elen blir - desto mindre blir det ekonomiska försprånget avseende de rörliga kostnaderna. Och den senaste tiden - mitt under sommaren - har ju elpriserna blivit närmast horribelt höga.
Såvida inte bensin/diesel höjs i motsvarande grad - men lyckligtvis är vi inte i den situationen ännu - så kanske inte de rörliga kostnaderna längre blir så överlägsna att de motiverar merkostnaden för den betydligt dyrare elbilen. Om vi utesluter detta med miljöaspekterna.
Alla kan ju inte motivera ett timavtal bara för att elbilsladdningen skall bli billig mitt i natten - man har ju andra funktioner i sitt hus som också måste fungera hela året dygnet runt.

Uppdaterat: 2022-08-27 09:25

Pi, jag tror denna snedvridning av elpriset i landet är ett snart övergående kapitel. Kommer S till makten och tar med sig MP i regering så skall du se att det snabbt blir en rejäl punktskatt på fossila drivmedel för att finansiera utbyggnad av transmissionsnätet.
Alternativt får man bil elprisflykting och flytta norr ut i landet.
Eller installera solceller, återbetalningstiden lär minst ha halverats med rådande elpriser.

Uppdaterat: 2022-08-27 09:40

Pi
Även med 10 kr per kWh så blir milkostnaden lägre för elbilen.

Uppdaterat: 2022-08-27 10:07

AXA, hur räknar du då? En bensinbil drar runt 0,5-0,7 om den är någorlunda modern. Det är 10-14 kr/mil med dagens bensinpris.
Det är inte speciellt långt från en elbil som snittar 1,5 kWh/mil.

Uppdaterat: 2022-08-27 10:28

Axa - det får du nog förklara. De flesta elbilar tycks enligt era berättelser dra minst 1,6 kWh/mil och det skulle göra 16 kr/mil i drivmedelskostnad. Min nuvarande bensinbil snittar, med dagens bensinpris, på ca: 10--12 kr/mil i bränslekostnad (årstids-beroende). Sen att servicekostnader och skatter ökar kostnaden lite mera för bensinbilen men ändå blir det nog lite svårt att pris-konkurrera p g a det väsentligt högre inköps-priset - i alla fall den dag andrahands-priserna gissningsvis blir mera normala. Men om elpriserna blir "normala" igen är det en helt annan sak. Jag har absolut inget emot elbilarna men som priset på elmarknaden utvecklats så börjar just detta med den tidigare enorma fördelen när det gäller drivmedels-kostnaderna att minska drastiskt.

Uppdaterat: 2022-08-27 10:30

Om det handlar om ekonomi bör man först fråga sig om det över huvud taget lönar sig med bil. När svaret är nej kan man hoppa över frågan om drivmedel.

Uppdaterat: 2022-08-27 11:08
Gunnar L

Sen är det ju tragiskt att för så många måste det "löna sig" med elbil för att de ska byta.....
Klimat och Miljö då? vad är det värt? Vad är det värt att barnen man passerar slipper andas i gifter? Tydligen inte ett skit för väldigt många här.....
Men alla andra bilbyten man gjort tidigare i livet, har aldrig ett endaste av dem inneburit en högre månadskostnad? Jo troligtvis....men när det ska bytas till el, nej då jävlar får det inte kosta en spänn extra......

Uppdaterat: 2022-08-27 11:17

"Henrik" - jag nämnde dock "Om vi utesluter detta med miljöaspekterna."... Just eftersom rubriken var "Lönar det sig...". Men bra att du tar upp detta och hoppas att du då tänker på de aspekterna även när vi skall rösta fram en ny regering. Även om det inte tycks vara de frågor som ligger högst när det gäller vallöftena.

Uppdaterat: 2022-08-27 11:49

Det stora problemet är att politikerna ändrar förutsättningarna. Tänk hur bra det kunde varit:
- låga stabila elpriser
- stabila skatteregler för energi, el och drivmedel
- regelverk för tjänstebil mm som är likadant över tid
Så man kan göra ett val utifrån stabila förutsättningar!

Men nu är det nya bud hela tiden.

Uppdaterat: 2022-08-27 12:04
Gillar kurvor och rondeller
motorcykelentusiasten skrev:

Det stora problemet är att politikerna ändrar förutsättningarna. Tänk hur bra det kunde varit:
- låga stabila elpriser
- stabila skatteregler för energi, el och drivmedel
- regelverk för tjänstebil mm som är likadant över tid
Så man kan göra ett val utifrån stabila förutsättningar!
Men nu är det nya bud hela tiden.

Så är det ju helt klart, där är dessa hopp som gjorts rätt hopplösa.

Uppdaterat: 2022-08-27 12:18

Helt dödfött att köra diesel eller bensinbil, oddsen är rätt höga att det blir fortsatt röd grön politik så skulle tro att vi är tillbaka på 28kr litern eller ännu mer ganska snart.

Uppdaterat: 2022-08-27 12:35
Dana skrev:

Helt dödfött att köra diesel eller bensinbil, oddsen är rätt höga att det blir fortsatt röd grön politik så skulle tro att vi är tillbaka på 28kr litern eller ännu mer ganska snart.

Och du tror på fullaste allvar att det skulle bli nån större skillnad med högerstyre? Oavsett vad de säger så kommer det fortsätta gå mot att blir dyrare och utfasat att köra fossilt.

Uppdaterat: 2022-08-27 12:38

Ingen kommande regering kommer att sätta majoriteten av bilägarna (den största delen av fordonen drivs fortfarande med bensin/diesel) på pottkanten med väsentligt höjda skatter (själva produktpriset rår de ju inte över). Jämför med löftena om kompensation för ev kommande elprishöjningar, där pratas det om miljarder. Notera att inga politiker (än så länge) förespråkat återhållsamhet med elkonsumtionen. I Tyskland t ex, där ska befolkningen dra ner på duschandet, sänka innetemperaturen mm…

Uppdaterat: 2022-08-27 13:04
Togga

Pi
Mjo, jag räknade med ett högre bensinpris än vad det faktiskt är.
Nu är 10 kr per kWh väldigt högt och även med vinterns prognos har jag svårt att tro att det kommer bli snittpris för hemmaladdarna.

Och fortfarande, det är på årsbasis det blir intressant, inte vad en enskild tankning/laddning kostar.

Uppdaterat: 2022-08-27 13:32
Gaston skrev:

Sen är det ju tragiskt att för så många måste det "löna sig" med elbil för att de ska byta.....
Klimat och Miljö då? vad är det värt? Vad är det värt att barnen man passerar slipper andas i gifter? Tydligen inte ett skit för väldigt många här.....
Men alla andra bilbyten man gjort tidigare i livet, har aldrig ett endaste av dem inneburit en högre månadskostnad? Jo troligtvis....men när det ska bytas till el, nej då jävlar får det inte kosta en spänn extra......

Instämmer.

Uppdaterat: 2022-08-27 13:34
Axa skrev:

Pi
Mjo, jag räknade med ett högre bensinpris än vad det faktiskt är.
Nu är 10 kr per kWh väldigt högt och även med vinterns prognos har jag svårt att tro att det kommer bli snittpris för hemmaladdarna.
Och fortfarande, det är på årsbasis det blir intressant, inte vad en enskild tankning/laddning kostar.

Borde det inte mer klädsamt om du skrev att du faktiskt råkade räkna lite fel?
Nu radar du upp en massa antaganden för att skyla över din felaktiga beräkning.

Uppdaterat: 2022-08-27 14:24

Snoid
Jag gör ju det. ”Jag räknade med ett högre bensinpris än vad det faktiskt är”.

Det jag skriver i övrigt är min kritik till antagandet att elbilismen får dras med extremt högt elpris alltid, hela tiden och att detta gör bränslebilar ekonomiskt fördelaktiga. Detta är ju totalt fel.

Jag som har timpris har haft toppar på 10 kr per kWh senaste veckorna. Laddar jag då? Nej.

Och som sagt, jag behöver tydligen tjata om det, det är på årsbasis det blir intressant.

Uppdaterat: 2022-08-27 14:35
Axa skrev:

Snoid
Jag gör ju det. ”Jag räknade med ett högre bensinpris än vad det faktiskt är”.
Det jag skriver i övrigt är min kritik till antagandet att elbilismen får dras med extremt högt elpris alltid, hela tiden och att detta gör bränslebilar ekonomiskt fördelaktiga. Detta är ju totalt fel.
Jag som har timpris har haft toppar på 10 kr per kWh senaste veckorna. Laddar jag då? Nej.
Och som sagt, jag behöver tydligen tjata om det, det är på årsbasis det blir intressant.

Apropå
” Även med 10 kr per kWh så blir milkostnaden lägre för elbilen.”

Uppdaterat: 2022-08-27 14:47

Snoid
Ehm, ja? Fortfarande, jag räknade på ett för högt bensinpris samt att mina övriga argument är med utgångspunkten är att 10 kr per kWh är lika obeständigt som 19 kr per liter bensin.

Uppdaterat: 2022-08-27 15:11
Gaston skrev:

Sen är det ju tragiskt att för så många måste det "löna sig" med elbil för att de ska byta.....
Klimat och Miljö då? vad är det värt? Vad är det värt att barnen man passerar slipper andas i gifter? Tydligen inte ett skit för väldigt många här.....
Men alla andra bilbyten man gjort tidigare i livet, har aldrig ett endaste av dem inneburit en högre månadskostnad? Jo troligtvis....men när det ska bytas till el, nej då jävlar får det inte kosta en spänn extra......

Ett annat alternativ är att minska sin bilkörning rejält. Jag brukade köra 1500-1800 mil/år men har lyckats komma ner till 800 mil/år. Går utmärkt för oss som bor i storstäderna med bra kollektivtrafik och bra cykelvägar. Det är att göra mer för miljön och klimatet.

Uppdaterat: 2022-08-27 15:14

Den som köpt en hyfsat bra elbil sista två åren kan ju glädja sig åt värdeökning också…

Uppdaterat: 2022-08-27 15:31
Corgie skrev:

Gaston skrev:
Sen är det ju tragiskt att för så många måste det "löna sig" med elbil för att de ska byta.....
Klimat och Miljö då? vad är det värt? Vad är det värt att barnen man passerar slipper andas i gifter? Tydligen inte ett skit för väldigt många här.....
Men alla andra bilbyten man gjort tidigare i livet, har aldrig ett endaste av dem inneburit en högre månadskostnad? Jo troligtvis....men när det ska bytas till el, nej då jävlar får det inte kosta en spänn extra......

Ett annat alternativ är att minska sin bilkörning rejält. Jag brukade köra 1500-1800 mil/år men har lyckats komma ner till 800 mil/år. Går utmärkt för oss som bor i storstäderna med bra kollektivtrafik och bra cykelvägar. Det är att göra mer för miljön och klimatet.

Så är det, men vi som inte vill bo i storstäder med trängsel, kollektivt åkande och annat elände, utan bor i egen villa, nära till naturen mm Livskvalitet mao. Vi åker nog vidare med el eller på bensin eller med cykel…
Största klimat och miljönyttan görs nog genom att inte konsumera en ny bil utan behålla den man har.

Uppdaterat: 2022-08-27 15:47
Togga

Jag fick min Model 3 i juni, bor i lägenhet och har ingen laddbox än (ska installeras nästa måndad). Måste säga att det har fungerat utmärkt med laddning ute, med snabbladdning men även laddning under tiden som jag jobbar mm. Körde en av våra jobbilar för ett tag sen, en golf från 2021 (bensin och automat) och det är helt otroligt hur mycket bättre det känns att köra elbil, speciellt med enpedalskörning.

Uppdaterat: 2022-08-27 17:03

Suck.,,,

Låt mig nu klargöra några saker.

1. Klimateffekten kopplat till elbilens vara eller icke vara är obefintlig. Det har ingen betydelse om vi har några tokar som helt stänger ner Sverige. Vi ligger ändå på 3-3,5 graders global uppvärmning år 2100. Så även om svensken tycker sig göra klimatet en tjänst via ett elbilsval saknas det effektmått på vad det innebär i minskad temperatur (den är i princip noll). Läs gärna på hos IPCC hur mekanismerna är skattade och fungerar.

2. Sedan fungerar oljemarknaden på ungefär samma sätt som elbörsen. Sparar någon in på diesel i en region transfereras den över till annan plats och förbränns där. Det är därför som svenska lokala åtgärder (vi har haft koldioxidskatt på bränslet allt sedan 90-talet) är meningslösa. Oljemarknaden är global, så även utsläppen (som ligger 30% över 1990-års nivå - trots alla svenska åtgärder). https://www.naturvardsverket.se/data-och-statistik/klimat/globala-utslapp-av-vaxthusgaser/

3. Elbilar i sig är konkurrenskraftiga på egen hand. Tar man bort subventionerna kommer producenterna sänka sina marginaler och bygga billigare elbilar. Då kommer också inköpspriset att närma sig bensinbilens. Det är därför som subventionera och skattereglerna aldrig skulle ha införts från första början.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-08-28 08:08
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
Gaston skrev:

Sen är det ju tragiskt att för så många måste det "löna sig" med elbil för att de ska byta.....
Klimat och Miljö då? vad är det värt? Vad är det värt att barnen man passerar slipper andas i gifter? Tydligen inte ett skit för väldigt många här.....

Det är rent hopplöst att försöka tänka så när vi har politiker som lägger ner rena och fungerande kärnkraftverk för att istället elda olja och gas.
Jag som privatperson kan inte "slåss" mot dessa dumskallar.

Uppdaterat: 2022-08-28 08:31

A.L du börjar mer och mer låta som HX/Vargens antisuvpropraganda.
I varenda tråd skall du framföra dina långa teser baserat på ekonomiska modeller och beräkningar.

Uppdaterat: 2022-08-28 08:33

Guran. Jag kommenterade mest det som skrevs ovan i tråden.

Elbilen är bra av egen kraft. Subventioner gör den bara dyrare (men producenterna rikare). Klimatargumenten är obefintliga.

Men man kan ju uppskatta bilar på andra grunder än religiösa;-). Det finns fortfarande argument som komfort, acceleration och kördynamik att prata om.;-)

MVH AL

Uppdaterat: 2022-08-28 08:45
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

A.L den sista meningen i ditt inlägg var mina bevekelsegrunder för mitt senaste bilköp.

Uppdaterat: 2022-08-28 08:58

Ja det är bra argument och viktigast även för undertecknad. Och för bara några år sedan (innan tokstollarna infiltrerade) var det huvudfokuset också här i trådarna.

Man skall ju trots allt leva med bilen också;-)

MVH AL

Uppdaterat: 2022-08-28 09:08
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Jag fick sätta på batteriladdaren för att få ut bilen ur garaget, så för mig lönar det sig inte alls att byta bil.

Uppdaterat: 2022-08-28 12:47
A.L skrev:

Ja det är bra argument och viktigast även för undertecknad. Och för bara några år sedan (innan tokstollarna infiltrerade) var det huvudfokuset också här i trådarna.
Man skall ju trots allt leva med bilen också;-)
MVH AL

Håller man inte i alla lägen med A.L så är man med automatik en tokstolle, trevligt sätt att skriva…

Uppdaterat: 2022-08-28 12:59
A.L skrev:

Suck.,,,
Låt mig nu klargöra några saker.
1. Klimateffekten kopplat till elbilens vara eller icke vara är obefintlig. Det har ingen betydelse om vi har några tokar som helt stänger ner Sverige. Vi ligger ändå på 3-3,5 graders global uppvärmning år 2100. Så även om svensken tycker sig göra klimatet en tjänst via ett elbilsval saknas det effektmått på vad det innebär i minskad temperatur (den är i princip noll). Läs gärna på hos IPCC hur mekanismerna är skattade och fungerar.
2. Sedan fungerar oljemarknaden på ungefär samma sätt som elbörsen. Sparar någon in på diesel i en region transfereras den över till annan plats och förbränns där. Det är därför som svenska lokala åtgärder (vi har haft koldioxidskatt på bränslet allt sedan 90-talet) är meningslösa. Oljemarknaden är global, så även utsläppen (som ligger 30% över 1990-års nivå - trots alla svenska åtgärder). https://www.naturvardsverket.se/data-och-statistik/klimat/globala-utslapp-av-vaxthusgaser/
3. Elbilar i sig är konkurrenskraftiga på egen hand. Tar man bort subventionerna kommer producenterna sänka sina marginaler och bygga billigare elbilar. Då kommer också inköpspriset att närma sig bensinbilens. Det är därför som subventionera och skattereglerna aldrig skulle ha införts från första början.
MVH AL

Som du märkte i vad jag skrev ovan så kopplade jag det inte till just klimat och miljö i det stora hela utan luften i närmiljön inte minst, och den kan ju knappast ens du säga emot att det utan tvekan är trevligare för barnen man passerar om det är en elbil kontra en fossilbil.

Uppdaterat: 2022-08-28 13:44
V8-Power skrev:

Håller man inte i alla lägen med A.L så är man med automatik en tokstolle, trevligt sätt att skriva…

En klassik kommentar tagit ur sin kontext och från någon som tydligen har svårt för att klara av att läsa enkla metaforer. Inte mycket att ta på allvar direkt. :-)

MVH AL

Uppdaterat: 2022-08-28 14:28
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
A.L skrev:

V8-Power skrev:
Håller man inte i alla lägen med A.L så är man med automatik en tokstolle, trevligt sätt att skriva…

En klassik kommentar tagit ur sin kontext och från någon som tydligen har svårt för att klara av att läsa enkla metaforer. Inte mycket att ta på allvar direkt. :-)
MVH AL

Ett svar skrivet i exakt samma anda som jag kritiserade!

Du skriver nästan alltid svar som om du framför exakt sanning och allt annat är felaktigheter istället för att framföra det ödmjukt, dvs så här tycker jag…

Det finns inte alltid en sanning och det finns mycket som vi i praktiken inte alls vet hur det påverkar vår framtid, därav bör det behandlas som åsikt och tyckande som kan diskuteras istället för att alla andra än A.L har fel.

Uppdaterat: 2022-08-28 14:37
Gaston skrev:

A.L skrev:

Som du märkte i vad jag skrev ovan så kopplade jag det inte till just klimat och miljö i det stora hela utan luften i närmiljön inte minst, och den kan ju knappast ens du säga emot att det utan tvekan är trevligare för barnen man passerar om det är en elbil kontra en fossilbil.

Nej det marginella tillskottet från en elbil (kontra en bensin- eller dieselbil med störst bidrag i tunnlar eller slutna gaturum i högtrafik) av förbränningspartiklar och andra skadliga ämnen är av uppenbara skäl obefintliga. I Sverige är det dock inte ett stort problem, och i de fall där det ändå är det är elfordon precis lika goda kålsupare som fossilbilen. Men i grunden håller jag med om att elbilen har avgjort bättre miljöegenskaper - eftersom den inte ökar koncentrationerna av annat än slitagepartiklar. Dessutom är den tyst - buller är också en förorening.

Så det klart att det finns goda miljöskäl bakom elbilen, helt klart. Så även produktivitetsvinster och en del annat som gör att den också blir en framgång.

Därav att subventionerna också skall tas bort.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-08-28 15:07
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Oavsett så är det trevligare att köra elbil. Det känns modernt med ett batteri och en elmotor. Trycker ner rutan här hemma när jag kör sakta första biten på grus. Känns helt förträffligt att enbart höra grus mot däcken med en i övrigt helt ljudlös drift.

Uppdaterat: 2022-08-28 15:47

Ja det kan jag förstå att du tycker Bo99.

Men jag kan inte se på vilka grunder jag skall vara med och bekosta dina transporter utan anser att du skall betala dem själv.

Men elbilen är förstås trevlig, det håller jag med om.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-08-28 20:22
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Med tanke på att en elbil ofta kostar 200000:- mer så ger momsen staten 40000:- extra och vid årsskiftet blir bonusen 50000:- och de 10000:- betalas med råge av malusskatten.
DVS staten kommer få in mer pengar än vad som går ur systemet.

Uppdaterat: 2022-08-28 20:58

Om jag inte läst helt fel går bonus-malus back så det står härliga till, något som både har kritiserats och som det varnades för redan när det skapades. Dessutom är det i grunden ett ineffektivt system med avsevärda administrativa kostnader. Men det statsfinansiella resonemanget ligger utanför den samhällsekonomiska analysen (det är ju mest en transferering). Dock är momsen inget argument i sammanhanget. Momsen ligger ju på all konsumtion (för att täcka statens allmänna drift) oavsett man köper en bil, cykel eller något annat för pengarna.

Det subventionerna gör är att de driver upp priset på bilarna i onödan. Pengar som sedan går rakt ner i fickorna på producenterna till ingen nytta. Det innebär ett slöseri. Dyra transporter ser vi alla effekterna av just nu om inte annat.

Så när jag skrev att andra bekostar elbilarna är det per definition också vad som sker. Dels via inköp genom det som kallas för subventioner, och dels då elbilarna inte står för sina samhällsekonomiska marginalkostnader. Så jag kan förstå att många gillar sina elfordon, då de ju kan resa och skicka räkningen för sina transporter och bilinköp vidare till någon annan.

På vilka grunder elbilarna skall undantas från det fullständiga kostnadsansvar för resor och bilinköp som Riksdagen beslutade om redan år 1988 är oklart.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-08-28 22:01
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Beror kanske på vad man menar med "systemet". Moms är väl inte en del av "bonus-malus", så just "bonus-malus" går nog back rejält. Men räknar man in momsen går nog inte staten back på att folk köper elbilar istället för fossilbilar. Hur många som köper elbil pga subventionen finns nog inga siffror på.

Uppdaterat: 2022-08-29 11:11

Ja det går back, med över 300 miljoner per år närmare bestämt. Riksrevisionen har också sågat systemet.

Momsen är en helt annan diskussion som ligger på all konsumtion, oavsett den medför negativa externa effekter eller inte. Därför lyfter man vanligen ur momsen ur jämförelser (och i fallet bilinköp saknar den relevans helt eftersom det är pengar som annars skulle konsumerats på ett alternativt sätt - med motsvarande momsintäkter som konsekvens).

MVH AL

Uppdaterat: 2022-08-29 13:30
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

A.L har alltid rätt...allt han säger är den riktiga sanningen. Hahaha, gott att andra kommer i skottgluggen, speciellt de som alltid brukar hålla med honom och ställer sig på hans sida mot mig.

Uppdaterat: 2022-08-29 17:33
V8-Power skrev:

Ett svar skrivet i exakt samma anda som jag kritiserade!

Du skriver nästan alltid svar som om du framför exakt sanning och allt annat är felaktigheter istället för att framföra det ödmjukt, dvs så här tycker jag…

Det finns inte alltid en sanning och det finns mycket som vi i praktiken inte alls vet hur det påverkar vår framtid, därav bör det behandlas som åsikt och tyckande som kan diskuteras istället för att alla andra än A.L har fel.

Angående det du skriver om AL, så har det alltid varit på detta vis i åratal och så länge jag kan minnas, och är därför verkligen inget nytt. Har du inte varit med här så länge på forumet är det lika bra att börja vänja sig och ta det en hel del av det som AL skriver med en stor nypa salt och alltså inte allt för allvarligt. Men tröttsam stil? Ja, så är det.

Uppdaterat: 2022-08-30 00:41
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.
hx30 skrev:

A.L har alltid rätt...allt han säger är den riktiga sanningen. Hahaha, gott att andra kommer i skottgluggen, speciellt de som alltid brukar hålla med honom och ställer sig på hans sida mot mig.

👍

Uppdaterat: 2022-08-30 00:45
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.
John2008 skrev:

V8-Power skrev:

Angående det du skriver om AL, så har det alltid varit på detta vis i åratal och så länge jag kan minnas, och är därför verkligen inget nytt. Har du inte varit med här så länge på forumet är det lika bra att börja vänja sig och ta det en hel del av det som AL skriver med en stor nypa salt och alltså inte allt för allvarligt. Men tröttsam stil? Ja, så är det.

Nej vi är varandras motsatser du och jag. John föraktar all akademisk kunskap och kompetens och tror att allt kan ersättas med Google, slagord och politiska ställningstaganden.

Det som inte står på Google är ju inte sant. :-)

Dock tror jag i alla fall att John har lyckats upptäcka nu att det inte bara är oljan som handlas på en global marknad, vilket John tidigare förnekat (han hittade inte den egenskapen på Google och vägrade förstå hur priselastciteter fungerar - trots att just det finns i mängder på just Google). Även elektronerna flyttas dit där efterfrågan är som högst och svenska priser påverkas av utländsk efterfrågan på precis samma sätt som att dämpad svensk bensinkonsumtion (via bränsleskatter) medför att någon annan istället kan öka sin i motsvarande grad (varför svenska skatter är lönlösa utifrån ett utsläppsperspektiv). Därav att svenska bilister tvingas att subventionera amerikanskt bilåkande, eller kinesisk industriproduktion och ryska krigsövningar. Något John inte fick ihop tidigare. Får se om det fastnar den här gången:-)

Men men. Saltet smakar ganska gott även när man läser Johns selektiva propaganda som han oftast inte ens läst ordentligt själv:-)

MVH AL

Uppdaterat: 2022-08-30 12:01
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
hx30 skrev:

A.L har alltid rätt...allt han säger är den riktiga sanningen. Hahaha, gott att andra kommer i skottgluggen, speciellt de som alltid brukar hålla med honom och ställer sig på hans sida mot mig.

Ha ha Vargen, det är inte svårt att få rätt mot någon som har sådan dålig koll på faktan som du dessvärre oftast har.

Men du skriver ju med en viss glimt i ögat så det är ok med mig.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-08-30 12:02
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Det som är märkligt hela tiden, att det är si eller så billigare köra elbil men inköpskostnaden är ruggig!! 600-700 000:- är en rejäl slant. Har aldrig någonsin funderat på köpa en bil för 700000:-!! och nu i sommar har flera stigit med mer än 100000:-, nä vi tuffar på med dieseln så lä'nge så får man se vart allting landar.
Sen är det bara glömma att energipriserna söderut ska lösa sig om man fixar överföringskapaciteten söderut. Det kommer inte finnas en! kWh att skicka söderut när alla stora projekt är i full gång i norr, H2green steel, hybrit, batterifabriken, tvärtom kommer det behöver mer energi i norr än vad som finns nu.

Uppdaterat: 2022-08-31 13:49

Sen kan man tycka att det är lite märkligt att det det hotas med både det ena och det andra när det gäller tillgången till el i de södra delarna av landet men tydligen går det utmärkt att sälja dyr el till övriga Europa. Där saknas tydligen inte överföringskapacitet men till Sveriges sydligare delar - alltså typ Stockholm och söderut, är det tydligen problematiskt. Trodde i min enfald att t ex Tyskland ligger ännu längre söderut än Skåne. Nåja - detta inlägg kanske hamnade i fel tråd men kan ändå relateras lite till elbilsägande i de södra delarna av Sverige.

Uppdaterat: 2022-08-31 17:23

Får man tro alla helvetesprofeter blir det helt omöjligt att köra elbil vissa tider och bensin och diesel blir så dyr att endast de riktigt välbärgade kan använda dem.
För oss småkryp återstår endast en återgång till gengas och egenhuggna kubbar.
Miljövänligt, ingen CO2 från fossila bränslen, låga halter av NOX, inte så brukarvänligt förstås och fungerar endast på äldre bilar.
Men, det finns alltid tekniknördar som säkert kan fixa till nyare bilar.
Alla gengasskador kompenseras säkert av den extra motion som huggandet och bökandet medför.

Uppdaterat: 2022-08-31 18:56
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre