Vi Bilägares forum

Elbilar betydligt oftare inblandade i olyckor

Elbilar betydligt oftare inblandade i olyckor

Elbilsägare löper 50 procent högre risk än andra bilägare att råka ut för en olycka. Det visar en ny rapport som också avslöjar elbilarnas ”akilleshäl”.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-08-29 08:20

Kommentarer

"högre premier på sikt"? Jag tror att bolagen vet om det är och sätter rätt premier snabbt, det är hela affärsidén med försäkringsbolag...

Uppdaterat: 2022-08-29 09:08

Nu vill jag ju inte vara elak men ibland undrar man vem som gör den här typen av jämförelser? Har de verkligen inga statistiker anställda på Försäkringsbolagen, eller är det media som tolkar underlagen fel?

I vilket fall: Orsak och verkan...

Om vi nu leker med tanken att elbilarna är mer frekventa än andra måste följande variabler sorteras ut i underlaget:

1. Eventuella skillnader i körda mil (förhoppningsvis gjort)
2. Kön hos förare
3. Ålder hos förare
4. Riskbenägenhet hos förare (som är det kluriga i sammanhanget men inte omöjligt)
5. Variationer i körmiljö
6. Variationer i exponering (tid)

Etc..

Sanningen är att man inte kan ta lite data och formulera sådana här påståenden. Det krävs mer ingående analys (faktor).

MVH AL

Uppdaterat: 2022-08-29 09:45
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Här håller jag med dig helt för en gångs skull, A.L...:)

Uppdaterat: 2022-08-29 16:13

Jag blir inte förvånad, för jag har misstänkt det länge. Elbilarna är tyngre men samtidigt accelerationssnabbare. Det saknas också motorljud som i vanliga fall hjälper föraren. Förare som hittills har hanterat bara typ 1 600 kilo under rumpan, hanterar nu i stället upp till 2 600 kilo. Surprise, surprise!

Sist men inte minst: Vad menas med "olycka"?

Uppdaterat: 2022-08-29 19:25
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.
A.L skrev:

Nu vill jag ju inte vara elak men ibland undrar man vem som gör den här typen av jämförelser? Har de verkligen inga statistiker anställda på Försäkringsbolagen, eller är det media som tolkar underlagen fel?
I vilket fall: Orsak och verkan...
Om vi nu leker med tanken att elbilarna är mer frekventa än andra måste följande variabler sorteras ut i underlaget:
1. Eventuella skillnader i körda mil (förhoppningsvis gjort)
2. Kön hos förare
3. Ålder hos förare
4. Riskbenägenhet hos förare (som är det kluriga i sammanhanget men inte omöjligt)
5. Variationer i körmiljö
6. Variationer i exponering (tid)
Etc..
Sanningen är att man inte kan ta lite data och formulera sådana här påståenden. Det krävs mer ingående analys (faktor).
MVH AL

En del av dessa parametrar får man tyvärr inte använda idag, eller rättare sagt, man får, men det blir ett jäkla liv.

Uppdaterat: 2022-08-29 19:49
SnookerPro skrev:

Sist men inte minst: Vad menas med "olycka"?

Klantighet.

Uppdaterat: 2022-08-29 19:50

2600 kg? Hur många elbilar väger så mycket?

Uppdaterat: 2022-08-29 19:55

Det är högst sannolikt att det kommer ske fler olyckor och tillbud i och med att elbilarna besitter enorma prestanda som inte alla klarar att hantera, 4 sek > 100 knyck.

Uppdaterat: 2022-08-29 21:21

Då var vi där igen, Axa ... Men du var kanske ironisk? Jag skrev faktiskt "upp till 2 600 kilo". Jo, en del elbilar väger så mycket, som Mercedes EQS, till exempel. Plus flera andra elbilar. Hur många de bilarna sedan är, vet jag inte. Men tjänstevikter på runt 2 000 kilo är helt normalt, med totalvikter på upp mot 2 300 kilo. Sådant spelar faktiskt roll. Och som sagt: Accelerationssnabbheten och avsaknaden av motorljud inbjuder till "olyckor".

Här kan du se vikterna för en "vanlig" EQS 450 4Matic. Smått otroligt: https://www.mercedes-benz.se/passengercars/mercedes-benz-cars/car-configurator.html/configuration/CCci/SE/sv/sv_SE__2971241__AU-111_LE-L_LU-040_MJ-803_PC-431-P14-P17-P44-P49-P54-P76-P79-PAF-PAI-PBG-PDA-PYB_PS-S89%23_SA-01U-10B-13U-14U-16U-17U-201-20U-215-218-234-235-239-241-242-243-249-275-287-290-294-299-309-321-325-34U-351-355-365-367-384-39U-436-464-475-489-500-504-51U-534-537-551-580-587-5B1-608-632-63B-666-70B-723-72B-757-79B-7U2-82B-83B-868-871-873-875-876-882-889-890-891-894-897-968-986-989-9B2-B51-B53-B59-H51-L2B-R01-R84-U01-U10-U12-U19-U22-U25-U60_SC-0U1-0V4-1B3-1U3-2S0-2U8-502-51B-6P5-6S2-7B4-8B4-8U4-8U8-998-A02-BAC-EMA-EMQ-K12-R7K/summary

Uppdaterat: 2022-08-29 21:55
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.

Handlade väl mest om självvållade skador.
Artikeln avslutas med ett råd, kör inte på stora stenar då kan batteriet skadas….

Uppdaterat: 2022-08-29 21:43

Skulle säga att trots att mina tre elbilar vart bland de starkare och kvickare bilar jag ägt så är min åsikt att jag aldrig vart så lite olycksbenägen som förare som under de här nu snart 20 000 milen. Ja elbilarna är kvicka, ja de väger ofta mer än motsvarande fossil, ja det är kul att stampa till ibland.....MEN, överlag blir man så mycket mer harmonisk bakom ratten i elbil att det med råge väger upp allt.

Som andra med vart inne på, sån här statistik är helt nonsens att försöka dra någon slutsats till huruvida elbilar skulle göra folk mer trafikfarliga.

Uppdaterat: 2022-08-29 21:55

Snooker
Det var en seriös fråga. Utifrån att jag i väldigt få fall läst mig till så höga tjänstevikter som 2600 kg.
Nedan artikel har VIB publicerat. Förvisso genomsnittsvikt…
https://www.vibilagare.se/nyheter/bilar-i-sverige-blir-allt-tyngre-men-elbilarna-ar-inte-tyngst

Uppdaterat: 2022-08-29 22:05

Jag funderar också på vad som menas med ”olycka”. Menas det som krockolycka eller att man i annat sammanhang skadat underredet, läs kört på en sten eller försökt lyfta bilen själv på felaktigt sätt.

Uppdaterat: 2022-08-29 22:07

haha, och så lyfter man EQS 450 som den "vanliga" elbilen för att generalisera "hur tunga elbilar är".

Well......Tesla Model Y och Model 3 t.ex. väger ganska exakt samma som sina fossilkonkurrenter.

Om vi nu bara ska ta random exempel bara för att bevisa nåt som inte säger ett skit. ;)

Uppdaterat: 2022-08-29 22:11

Ytterligare ett exempel på hur pressen blir nyttiga idioter (=de som inte förstår att de blir utnyttjade att sprida felaktig information).

Vetenskapligt ogrundade slutsatser presenteras som fakta.
Tragiskt men ytterst få svenskar har förmågan att se igenom felaktigheterna.

Exempel
”Äpplen förlänger livet med 3år”
Då de som äter äpplen kanske lever sundare överlag, så det är DET som är orsaken - inte äpplena.
(Påhittat exempel)

Uppdaterat: 2022-08-30 06:30
Gillar kurvor och rondeller

Vad har hänt ViB? Referera till ett ”Försäkringsföretag” (AXA) som när de inte får till en batteribrand som dom vill tar till pyroteknik för att starta branden och sedan publicerar filmen utan kommentarer?

Uppdaterat: 2022-08-30 08:38
Larsa R

Vilken bra rekommendation att inte köra på höga hinder eller större stenar. Det är även viktig konsumentupplysning att som förare bör man även undvika att köra på träd, fotgängare eller ut i vattnet med sin bil.
Och att backa ut från garaget medan porten är stängd, är heller inget som rekommenderas att göra.

Uppdaterat: 2022-08-30 14:05
motorcykelentusiasten skrev:

Ytterligare ett exempel på hur pressen blir nyttiga idioter (=de som inte förstår att de blir utnyttjade att sprida felaktig information).
Vetenskapligt ogrundade slutsatser presenteras som fakta.
Tragiskt men ytterst få svenskar har förmågan att se igenom felaktigheterna.
Exempel
”Äpplen förlänger livet med 3år”
Då de som äter äpplen kanske lever sundare överlag, så det är DET som är orsaken - inte äpplena.
(Påhittat exempel)

Ha ha, blir man lång av att spela basket?

MVH AL

Uppdaterat: 2022-08-30 14:17
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
A.L skrev:

Ha ha, blir man lång av att spela basket?
MVH AL

Exakt!
Det ser ju alla :)

Uppdaterat: 2022-08-31 00:41
Gillar kurvor och rondeller