Vi Bilägares forum

Mäkinens förmånsbil C300e kombi

Mäkinens förmånsbil C300e kombi

Ska man välja tjänstebil när man snart blir 50 finns det väl bara två fabrikat och Toyota har inga laddhybrider som ser ut som bilar.
Känns lite konstigt att byta ut en Optima(l) bil med extra allt till en C-klass utan basala saker som Android Auto och adaptiv farthållare.
Jag hämtade bilen i eftermiddags och har bara hunnit köra hem.
Det är en hel del vägljud på fel asfalt. Det känns ganska galet att ta upp nyckeln ur fickan för att öppna bilen och sen inte använda den inne i bilen.

Uppdaterat: 2020-09-17 20:05

Kommentarer

Mce,
Hur ofta kör du längre resor än 50 mil per dag? För mig blir det kanske 10 ggr per år numera så det skulle funka utmärkt med elbil.
Jag tror det är tre-fyra år sen jag körde över 100 mil utan att sova under resan.

Uppdaterat: 2022-07-24 14:47

Idag gick inte bilen de 50 km den brukar göra. Den började brumma knappt 100 meter från där jag brukar parkera. Eftersom jag kom iväg hemifrån några minuter tidigare än vanligt hade väl inte bilen blivit varm inuti.

Uppdaterat: 2022-07-25 15:51
Pi skrev:

MC - har du en så snål arbetsgivare att du inte kan "få" en förmånsbil (med tanke på vad du nämnt om ditt jobb) ?

Det är jag och VD som är arbetsgivare. Vi samarbetar o leder företaget tillsammans.
Förmånsbil är ett sätt att binda upp anställda i 3-årsintervaller, så det vill vi undvika. Våra anställda ska vilja stanna hos oss utan hållhakar.
Vi kompenserar istället ”förmånen” på andra sätt

Uppdaterat: 2022-07-27 22:49
Gillar kurvor och rondeller

MC - OK, men det tog en väldans tid att formulera det svaret...:) Och det hindrar väl inte att ni i "ledningen" kan ha förmånsbilar... Ja, ja...

Uppdaterat: 2022-07-28 08:20

Jag känner mig faktiskt låst av att ha förmånsbil. Tidigare har jag bytt bil ganska ofta och kunnat välja helt fritt. Nu har jag en bil som visserligen kostar lite att köra, men inte känns som något jag vill ha. Tyvärr har kombinationen av bensinpriser och priser på begagnade bilar gjort att jag skulle hamna i något liknande om jag hade bil privat.
Min resväg mellan hem och kontor låter sig inte göras kollektivt på rimlig tid och med en bensinbil skulle det gå några tusenlappar till varje månad bara i bränsle.

Uppdaterat: 2022-07-28 08:49
motorcykelentusiasten skrev:

Det är jag och VD som är arbetsgivare. Vi samarbetar o leder företaget tillsammans.
Förmånsbil är ett sätt att binda upp anställda i 3-årsintervaller, så det vill vi undvika. Våra anställda ska vilja stanna hos oss utan hållhakar.
Vi kompenserar istället ”förmånen” på andra sätt

På vilket sätt anser du att du binder upp personal i 3-årsintervaller pga. förmånsbil? Det är ju knappast så att du tvingar någon att vara kvar när de egentligen velat sluta pga. av att de har förmånsbil.

Uppdaterat: 2022-07-28 09:33

+100, "Henrik". I mina ögon ett krystat svar på min fråga....

Uppdaterat: 2022-07-28 09:49
Pi skrev:

MC - OK, men det tog en väldans tid att formulera det svaret...:) Och det hindrar väl inte att ni i "ledningen" kan ha förmånsbilar... Ja, ja...

Beror väl helt och hållet på om man vill vara ett föreräde för förtagskulturen som ledare för företaget.
Förmånsbil verkar hos många ha blivit en självklarhet som en del i totalersättningen, helst en "maximerad" bil up mot vad företagets policy tillåter.
Finns som MC-entusiasten skriver många andra former för att ersätta personalen så att dom trivs och stannar i företaget. Så det är väl inte alls ett krystat svar.
Finns företag som jobbar på konsultbasis där de anställda själva får bestämma sin lön basserta på vad dom förväntas sälja som konsulter och att ett minsta täckningsbidrag skall levereras till arbetsgivaren.

Uppdaterat: 2022-07-28 10:05

Eller som på mitt företag, jag plus en anställd. Jag tar inte ut förmånsbil, hellre tar ut vinstutdelning på företagets vinst(20% skatt på det) för att därefter själv avgöra vad som görs med de pengarna(bil, båt, nöje, spara m.m).
Finns egentligen ingen anledning att sträva efter förmånsbil, om man räknar på företagets helhetskostnad för det äventyret.
Håller med Mr Snoid, verkar som om förmånsbil blivit någon slags rättighet. Kan ju också erbjud s.k Personalbil. Då är kostnaden helt neutral mellan arbetsgivare och den anställde. Det är INTE populärt kan jag säga, från anställdes sida. Det är nästa lika dyrt som om att köpa egen privat bil, då är det inte populärt. Då kan man ju heller inte maxa utrustning och vilken bil man tar ut, svider i sin egen plånbok i slutänden.

Uppdaterat: 2022-07-28 10:38
Pi skrev:

MC - OK, men det tog en väldans tid att formulera det svaret...:) Och det hindrar väl inte att ni i "ledningen" kan ha förmånsbilar... Ja, ja...

Så man behöver svara på studs för att glädja dig?
För mig är det en självklarhet att vissa privilegierade inte ska ha egna regler.

Jag har under min karriär tackat ned till förmånsbil, tjänstebil mm, utom en gång för att testa.
Värdelöst att tvingas välja bland bilar jag inte ville ha, ha tak på pris/utrustning, och få ett 3-årskontrakt som ska lösas om man byter jobb.
Jag valde den billigaste bilen som fanns (VW Polo) på leasing, och köpte en egen bil separat. En som jag ville ha.

Uppdaterat: 2022-07-28 12:35
Gillar kurvor och rondeller
Gaston skrev:

motorcykelentusiasten skrev:
Det är jag och VD som är arbetsgivare. Vi samarbetar o leder företaget tillsammans.
Förmånsbil är ett sätt att binda upp anställda i 3-årsintervaller, så det vill vi undvika. Våra anställda ska vilja stanna hos oss utan hållhakar.
Vi kompenserar istället ”förmånen” på andra sätt

På vilket sätt anser du att du binder upp personal i 3-årsintervaller pga. förmånsbil? Det är ju knappast så att du tvingar någon att vara kvar när de egentligen velat sluta pga. av att de har förmånsbil.

Kolla upp vad det kan kosta att avbryta ett leasingkontrakt.
Den anställda behöver betala det = hinder att byta jobb.

Uppdaterat: 2022-07-28 12:33
Gillar kurvor och rondeller
motorcykelentusiasten skrev:

Gaston skrev:
motorcykelentusiasten skrev:
Det är jag och VD som är arbetsgivare. Vi samarbetar o leder företaget tillsammans.
Förmånsbil är ett sätt att binda upp anställda i 3-årsintervaller, så det vill vi undvika. Våra anställda ska vilja stanna hos oss utan hållhakar.
Vi kompenserar istället ”förmånen” på andra sätt
På vilket sätt anser du att du binder upp personal i 3-årsintervaller pga. förmånsbil? Det är ju knappast så att du tvingar någon att vara kvar när de egentligen velat sluta pga. av att de har förmånsbil.

Kolla upp vad det kan kosta att avbryta ett leasingkontrakt.
Den anställda behöver betala det = hinder att byta jobb.

På mitt jobb kan man överlåta sin förmånsbil till en annan anställd, då gäller det bara att hitta någon som vill ha den. Men ja, man blir lite låst. Det är en av anledningarna till att jag inte tagit ut någon bil, är nog inte kvar tre år till.

Uppdaterat: 2022-07-28 13:21
Optimus skrev:

Eller som på mitt företag, jag plus en anställd. Jag tar inte ut förmånsbil, hellre tar ut vinstutdelning på företagets vinst(20% skatt på det) för att därefter själv avgöra vad som görs med de pengarna(bil, båt, nöje, spara m.m).
Finns egentligen ingen anledning att sträva efter förmånsbil, om man räknar på företagets helhetskostnad för det äventyret.
Håller med Mr Snoid, verkar som om förmånsbil blivit någon slags rättighet. Kan ju också erbjud s.k Personalbil. Då är kostnaden helt neutral mellan arbetsgivare och den anställde. Det är INTE populärt kan jag säga, från anställdes sida. Det är nästa lika dyrt som om att köpa egen privat bil, då är det inte populärt. Då kan man ju heller inte maxa utrustning och vilken bil man tar ut, svider i sin egen plånbok i slutänden.

Vad är egentligen fördelen med personalbil kontra ett privat köp? Tycker det här med förmånsbil, tjänstebil och personalbil är svårbegripligt.

Uppdaterat: 2022-07-28 13:23

Kan ni kanske ta generella förmånsbilsdiskussioner i en annan tråd?

Uppdaterat: 2022-07-28 13:27

I förra veckan bad jag chefen att få slippa förmånen av bil. Den är billig att ha, men jag trivs inte med att ha andra inblandade i mitt bilkörande. Nu ska jag bara hitta något annat att åka i innan jag släpper iväg den.
Funderar på att leasa en elbil, men det enda som går att få snabbt är en Leaf Acenta 39kWh. Tyvärr har de "fel" snabbladdningsanslutning.

Uppdaterat: 2022-08-22 08:34

Nu är chefen och jag överens om vad som händer när jag släpper bilen så till veckan kontaktar vi KVD för att få iväg den. Den ska få nya bromsskivor på torsdag.

Häromdagen passerades 600 mil sen senaste tankning. Nu får jag snart ta vägen via macken.

Uppdaterat: 2022-08-28 16:46

vilken bil funderar du på nu?

Uppdaterat: 2022-08-28 23:09
Gillar kurvor och rondeller
motorcykelentusiasten skrev:

vilken bil funderar du på nu?

Nåt som går att få tag på ganska snabbt och går på el.

Uppdaterat: 2022-08-29 08:26

Då blir det väl nån lite äldre konstruktion eller nåt begagnat misstänker jag, Mäkinen.

Uppdaterat: 2022-08-29 15:51

Jag var inne på en Leaf, men Chademo gör den ointressant. Nu har jag en el-SUV på gång, men berättar när jag har nyckeln i hand.

Uppdaterat: 2022-08-29 18:18

Undra hur länge du stått ut i en Leaf.
Provkörde grannens runt byn, var nog inte uppe i mer än 70, men satt o funderade på om alla dörrar var stängda. När drivlinan inte hörs, hörs ju allt annat.

Uppdaterat: 2022-08-29 20:03

Hmm. En el SUV med nyckel, då kan det inte vara en X eller Y..... ;)

Uppdaterat: 2022-08-29 20:05

MG ZS EV eller Marvel R

Uppdaterat: 2022-08-29 20:46

Idag fick MBn nya bromsskivor fram. Det är rätt skönt att slippa skakningar när man lägger foten på bromsen.

Lånade en Qashqai under dagen och förundras av hur man kan släppa ut en bil på marknaden med den avstämningen av fjädringen.
Det studsar och hoppar konstant.

Uppdaterat: 2022-09-01 15:08

Märkligt dock att en så pass ny bil behöver nya skivor.

Uppdaterat: 2022-09-01 17:39
Rikard skrev:

Märkligt dock att en så pass ny bil behöver nya skivor.

Ja, jag har inte skruvat av hjulen och kollat vad problemet är. Min gissning är att det var beläggning på någon punkt efter att bilen stått stilla för länge.
"Krokiga" skivor är sällan krokiga, enligt min erfarenhet. Det är varma belägg som påverkat ytan lokalt så friktionen varierar över varvet.

Uppdaterat: 2022-09-01 18:04

[quote=L. Mäkinen]I
Lånade en Qashqai under dagen och förundras av hur man kan släppa ut en bil på marknaden med den avstämningen av fjädringen.
Det studsar och hoppar konstant.[/quote

Förmodligen är du ganska ensam om att uppleva fjädringen i Qashqai så. Är anledningen din tidigare omtalade känslighet för åksjuka?

Uppdaterat: 2022-09-01 19:26
40-talisten skrev:

Förmodligen är du ganska ensam om att uppleva fjädringen i Qashqai så. Är anledningen din tidigare omtalade känslighet för åksjuka?

Nä, här var det ingen tvekan om vad bilen sysslade med. Körde man över ett gupp åkte det hörnet upp tvärt och dråsade ner med en studs upp igen. Större ojämnheter gav lite mer känsla av att det fanns stötdämpare monterade och inte bara stenhårda fjädrar.

Uppdaterat: 2022-09-01 21:13

Mäkinen
Vi har Qashqai i familjen och jag känner inte igen det stötiga. Det är ingen Merca men så dålig fjädring har inte jag upplevt.

Uppdaterat: 2022-09-01 22:44

Om inte minnet sviker alltför mycket så vill jag minnas att även ViB är tämligen nöjda med sin långtest-Qashqai. Men komfort i bilar är ju sånt man kan uppleva väldigt olika så nåt absolut svar finns nog inte.

Uppdaterat: 2022-09-02 08:15
Axa skrev:

Mäkinen
Vi har Qashqai i familjen och jag känner inte igen det stötiga. Det är ingen Merca men så dålig fjädring har inte jag upplevt.

Är det årets modell?
Mercan tar guppen bra fram, men den gör extra-gungningar bak när man kör över vägskarvar. Misstänker att dämpningen är för klen för vikten av batteriet.

Uppdaterat: 2022-09-02 08:39

Mäkinen
Den vi har är en 2019 med bensinmotor. Det kan ju vara såsom du säger att batteri ställer till det.

Uppdaterat: 2022-09-02 10:13

652 mil blev det på sista fulla tanken. Rätt ok på 42 liter.

Uppdaterat: 2022-09-02 19:28

Verkar varit helt överflödigt att släpa runt på bensinmotorn då du klarar dig ypperligt med ett ”pyttelitet” batteri jämfört med en elbil.

Uppdaterat: 2022-09-02 19:53
Pi skrev:

Om inte minnet sviker alltför mycket så vill jag minnas att även ViB är tämligen nöjda med sin långtest-Qashqai. Men komfort i bilar är ju sånt man kan uppleva väldigt olika så nåt absolut svar finns nog inte.

Ja man är känslig för olika saker.
Jag tycker nog oljud är det värsta. Och jag uppfattar det på mitt sätt.
Men nog är det obehagligt att åka en svagdämpad bil som stöter. Det sämsta från båda världar.
Ett BRA chassi är fast o fint utan gung, men går mjukt o komfortabelt.

Uppdaterat: 2022-09-03 11:49
Gillar kurvor och rondeller

Bromsskivebytet hamnade på 10530 kr ink moms. Billigt eftersom jag känner verkstadschefen och fick rabatt på arbetet...

Nu har KVD varit och hämtat bilen för försäljning.

Uppdaterat: 2022-09-09 10:45

10500:- För en som beställer delar på autodoc och gör Jobbet i garaget ramlar man nästan baklänges av dessa priser. 🥺
4 skivor och belägg ligger ofta kring 10-15% av detta pris.
Hygglig timpenning.
Hur många mil hade bilen på mätaren ?

Uppdaterat: 2022-09-09 16:35
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Den hade gått ungefär 4500 mil så bromsarna var inte direkt slitna.
Autodoc tar drygt 1800 kr/st för skivorna och materialkostnaden på märkesverkstad var drygt 7000:-.

Uppdaterat: 2022-09-09 19:22
mso 1000 skrev:

10500:- För en som beställer delar på autodoc och gör Jobbet i garaget ramlar man nästan baklänges av dessa priser. 🥺
4 skivor och belägg ligger ofta kring 10-15% av detta pris.
Hygglig timpenning.
Hur många mil hade bilen på mätaren ?

Tänk att jag tror inte alls att du mekat med någon av sina senaste bilar. Du byter ju lika ofta som jag byter kalsonger 🤣

Uppdaterat: 2022-09-09 20:15

Mr S, jag har garage och verktyg sedan 40 år och klanen och umgänget är stort även om jag undviker att ligga på betong golvet i det längsta numera.

Om folk visste att ofta får man skivor och belägg för under tusenlappen på dussinbilarna och jobbet går på timmen med rätt flyt.
Åtminstone om man undviker franskt. 😂😊

Uppdaterat: 2022-09-09 20:54
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Budgivningen går trögt
https://www.kvd.se/auktioner/mercedes-c-300-e-kombi-s205-320hk-151513

Uppdaterat: 2022-09-18 19:36

14 bud är väl ok.
Kommer lösa sig.
Hur långt kom du på ren el?

Uppdaterat: 2022-09-18 22:50
Gillar kurvor och rondeller

Den gick mellan 40 och 60 km på el beroende på väder, vind och entusiasm bakom ratten.

Jag har förstås inget direkt beroende av att bilen får ett högt pris, men pengar in till företaget ses alltid positivt av ägarna.

Uppdaterat: 2022-09-19 08:10

Väldigt bra givet åldern på konstruktionen. E-klass 2022 klarar i verkligheten 30km enl säljarna. Men kommer i uppdaterad version ivår

Uppdaterat: 2022-09-20 18:53
Gillar kurvor och rondeller

374500:- får väl anses ok för en bil som hade ett nypris på 407000:- för två år sen.

Uppdaterat: 2022-09-21 19:41

374500 dvs ett värdefall på drygt 30 000 kr på två år och drygt 4500 mil är ett enormt fint andrahandsvärde. Mercedes är riktigt bra bilar!

Uppdaterat: 2022-09-22 21:05
L. Mäkinen skrev:

374500:- får väl anses ok för en bil som hade ett nypris på 407000:- för två år sen.

Speglar den helt sjuka bilmarknaden och brist på både nya och bra begagnade bilar som råder för tillfället.
Och visar tydligt att för tillfället stämmer inga vedertagna sanningar om bilar värdetapp och hur dyrt det sägs vara att äga en ny bil.

Uppdaterat: 2022-09-22 21:12

Man kan knappast räkna med att göra en likadan affär igen. Inte minst med tanke på att Mercedes har höjt priset på "Fleet Edition" så det inte är lika stor skillnad mot vad privatpersoner får betala.

Uppdaterat: 2022-09-22 21:39

Jag skulle säga att detta med priset inte alls är något unikt för MB utan gäller hela marknaden.

Rena elbilar får man ju oftast igen hela summan eller mer efter ett år eller två.

Uppdaterat: 2022-09-24 08:10
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Dagens koll på Bilregistret visade att bilen är exporterad. Jag som var nyfiken på hur priset skulle bli.

Uppdaterat: 2022-11-18 19:00