Vi Bilägares forum

Här är Byd-modellerna som ska säljas i Sverige

Här är Byd-modellerna som ska säljas i Sverige

Kinesiska Byd börjar säljas på den svenska marknaden i höst. Tre modeller dyker upp vid lanseringen.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-08-27 08:20

Kommentarer

Vi får hoppas att de inte gör samma misstag som i Australien med mycket begränsad garanti och svindyr service.
Gillar Han-modellen och kommer den som cabriolet så…

Uppdaterat: 2022-08-27 09:00

Fler klunsar till folket!

Uppdaterat: 2022-08-27 09:44

Inte mycket som imponerar. Mycket hänger på priset.

Uppdaterat: 2022-08-27 10:02

Jag ber alla, stötta inte en diktator och land som skiter i mänskliga rättigheter.
Jag försöker numera välja andra alternativ. Vill dessutom inte sitta med svartepetter då man ska ha reservdelar, service mm. Jag försöker köpa produkter från EU

Uppdaterat: 2022-08-27 11:53
Gillar kurvor och rondeller

Atto Tan och Han. Komiska namn. Tror Kina bilarna kommer att ha en stark marknad i Ryssland och Indien mm. I Sverige nej, av dom anledningarna som redan nämnts. Vill man ha något "billigt" i Sverige kan man köpa en Koreansk Hyundai eller Kia, där får du bra garanti, trygg service. Även om jag föredrar Europeiskt eller Amerikanskt så har jag ändå en viss respekt för Koreanerna dom verkar vara ganska trevligt folk som jobbar hårt och bygger en bra produkt.

Uppdaterat: 2022-08-27 12:29

MG och Polestar har redan visat att det som nytt Kinamärke går att ta sig in med rätt erbjudande.
De flesta andra har hittills misslyckats men jag är övertygad om att BYD och Nio är två som kommer att lyckas.
Xpeng är jag 50/50 till, de kommer försöka en gång till efter första misslyckandet.
Det är oerhört viktigt att importören är den rätta eller att de är villiga att satsa ordentligt själva, Nio har visat i Norge att de väljer att satsa rejält själva medan BYD tar Hedin bil i Sverige och Tyskland. Xpeng vet jag inte hur de tänkte, en ganska ful modell med för dåliga prestanda där det räknas och dessutom rejält högt pris, det var ju dömt att misslyckas även om de valde Bilia som leverans och servicepartner.

Uppdaterat: 2022-08-27 15:08

BYD Atto 3 är den modell som jag tycker är bäst som är bygg på den nya plattformen och priset i Australien är riktigt bra liknande MG Zs Ev och kvalité verkar betydligt bättre.

Så blir priset bra på denna så lär den kunna sälja bra medan dom andra är dyrare elbilar och bara kolla priset på Suv i Norge och sedan +35% för moms och tull och valuta kursen.

619 990 Nok ggr 35% = 836 987 = 912 708 Sek.

Antar att sedanen blir liknande pris som ska konkurrera med Tesla.

Uppdaterat: 2022-08-27 19:42
Elbilar

Gissar att Seal kommer senare, det är en mer lagom bil med lägre pris.
HAN lär inte bli billig eftersom det är en Model S utmanare.

Uppdaterat: 2022-08-27 20:20
motorcykelentusiasten skrev:

Jag ber alla, stötta inte en diktator och land som skiter i mänskliga rättigheter.
Jag försöker numera välja andra alternativ. Vill dessutom inte sitta med svartepetter då man ska ha reservdelar, service mm. Jag försöker köpa produkter från EU

Helt enig. Inte helt lätt att veta det man köper är kinesiskt men kan kan välja så avstå!

Uppdaterat: 2022-08-27 20:38

Kinabil, nej tack!

Uppdaterat: 2022-08-28 10:22
Swenssons skrev:

Kinabil, nej tack!

Men en Tesla, Polestar eller Volvo made in China med kinesiska batterier går bra?

Uppdaterat: 2022-08-28 10:28

Ja, eller all elektronik från Kina som svämmar över oss. Så det är nog tyvärr svårt att värja sig helt.

Uppdaterat: 2022-08-28 10:49

Man kan ju göra så gott man kan, även om man inte kan värja sig mot precis allt som tillverkas i Kina.
Och framför allt går det att värja sig mot kinesiskt helägda företag med tillverkning i Kina.

Uppdaterat: 2022-08-28 11:26

Att biltillverkning, kapitalvaror av allehanda slag är global, verkar vara jobbigt att hålla koll på, för många. Jag tror att kineserna skiter i vad vi bojkottar, för de vet att de är världens tillverkningsland nummer 1.

Uppdaterat: 2022-08-28 12:27

Christer
Huruvida kineserna bryr sig eller påverkas av ett enskilt ställningstagande är ju skitsamma. Frågan är snarast om det är en själv som bryr sig om ens egna val.

Uppdaterat: 2022-08-28 12:37

Man kan nästan inte köpa någonting om man ska bojkotta Kina idag.
Biden har ju dock infört regler som gör att det byggs ganska många batterifabriker mm i USA som om 2-5 år kan börja konkurrera och reglerna gör också att kinesiska företag får börja tillverka i USA.
En av de stora kinesiska batteritilverkarna förhör sig just nu om att bygga en fabrik i Sverige med 3000 anställda. Polestar-Volvo som är kinaägda bygger en batterifabrik i Göteborg samt bilar i Sverige, USA och Belgien.

Det är nog snarare så vi får försöka påverka, dvs att produkterna tillverkas i USA och Europa oavsett vem som äger företaget.

Kineserna som har världens största bilmarknad kräver ju att utländska aktörer tillverkar i Kina och max får äga 50% av den tillverkningen (utom Tesla som äger 100% själva) så vi får väl kräva samma sak.

Uppdaterat: 2022-08-28 13:12

V8
Nåja, allt tillverkas inte i Kina. Eller menar du just elbilar?

Uppdaterat: 2022-08-28 13:25

Det mesta som innehåller elektronik och batterier men mycket annat också.

Uppdaterat: 2022-08-28 14:44

Det blir allt dyrare för Kineserna med tillverkning på hemmaplan.
Trots en miljard verkligt fattiga innevånare har inte den kommunistiska facistdiktaturen lyckats med resursplanering på ett humant sätt utan går enbart på den strikt kapitalistiska ide'n om absolut lönsamhet.
Nu när allt fler västerländska företag upptäcker att det kan vara mer lönsamt att lägga sina ordrar i andra asiatiska stater, börja Kina se sig om att lägga ut produktion i andra länder, Afrika är under konstant påverkan.
Det systemet kommer inte på något sätt att göra det bättre för den miljard kineser som verkligen skulle behöva en total förändring!

Uppdaterat: 2022-08-28 14:51
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Hur många kinesiska SUV-klunsar finns det plats för på den svenska marknaden? Även jag håller med om kommentarerna att vi inte skall köpa kinesiskt i onödan och undrar därför vad denna tillför? Varför skulle jag investera i ett nytt okänt märke? Jämfört med redan befintliga på marknaden så verkar den inte speciellt märkvärdig prestandamässigt så det hänger väl på priset/leasingkostnaderna för att få kunder.

Uppdaterat: 2022-08-28 15:22

V8
Ja, en hel del elektronik kommer från Kina, och det är svårt att undkomma att många komponenter till konsumentelektronik tillverkas i Kina.
Men fortfarande, är man medveten så finns det många andra tillverkningsländer när det gäller andra konsumentprodukter.

Uppdaterat: 2022-08-28 15:25
Sixten skrev:

Hur många kinesiska SUV-klunsar finns det plats för på den svenska marknaden? Även jag håller med om kommentarerna att vi inte skall köpa kinesiskt i onödan och undrar därför vad denna tillför? Varför skulle jag investera i ett nytt okänt märke? Jämfört med redan befintliga på marknaden så verkar den inte speciellt märkvärdig prestandamässigt så det hänger väl på priset/leasingkostnaderna för att få kunder.

Det är ju just priserna som gör så att många inte har råd med en elbil, med ökande konkurrens blir det förhoppningsvis mer åt hur det är i Kina där en elbil kostar ungefär lika mycket som en fossilbil just nu.

Elbilar för 300-400000:- med WLTP runt 50 mil är vad vi behöver.
Tyvärr verkar de nya kinesiska bilarna som kommer hit ligga i fel prisklass.
MG 4 kanske blir den första att ändra på det och förhoppningsvis BYD Seal och Dolphin.

Uppdaterat: 2022-08-28 17:36

Ja det är inte tillverkningskostnaderna som ligger högt utan biltillverkarnas vinster.

Så blir det med subventioner.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-08-28 18:09
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

A.L, nej inte enbart, det spelar ingen roll om det skulle gå att få in en kinesbil för 50', är den någorlunda konkurrenskraftig är det jämförbara bilar som sätter slutpriset och då hamnar den ändå kanske på +400'!
Och ligger subventionerna kvar blir det +470'!

Uppdaterat: 2022-08-28 18:15
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Attans, jag hade hoppats på BYD e3 eller något som är väldigt likt det.

Uppdaterat: 2022-08-28 18:22

BYD Seal är nog det som är mest likt och passar oss. E3 kommer nog ha för kort räckvidd, under 35 mil WLTP.

Uppdaterat: 2022-08-28 18:38
saabnisse skrev:

A.L, nej inte enbart, det spelar ingen roll om det skulle gå att få in en kinesbil för 50', är den någorlunda konkurrenskraftig är det jämförbara bilar som sätter slutpriset och då hamnar den ändå kanske på +400'!
Och ligger subventionerna kvar blir det +470'!

Ja som tillverkare sätter man det pris som kunden är beredd att betala och detta redan när bilen befinner sig på ritbordet. Med subventionerna blir slutpriset därför högre, vilket återspeglar bilproducenternas vinster.

Utan subventioner hamnar vi i den situation som rådde före elbilarna, d.v.s med flertalet aktörer som antingen gick med förlust eller sålde till självkostnadspris.

Detta gynnade konsumenten (finns inget billigare sätt att möta efterfrågan på).

Om kineserna då kan producera för 50 tusen och säljer den för hundra så blir man marknadsledande. Dessutom gör man ju en fin affär. Konkurrenterna har då att antingen producera lika billigt, eller hitta något sätt som kan få konsumenterna att öppna upp plånboken lite extra.

Poängen är att om vi hela tiden har tiotusentals kronor i subventioner som ligger ovanpå producenternas och mellanledens kostnader så driver detta upp priserna, vilket förstås inte är bra för någon annan än aktieägarna hos bilföretagen.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-08-28 20:19
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Så A.L har rätt medan alla länder som ger ngn som helst bonus för en elbil har fel.
USA,Kina,Tyskland,Norge,Sverige och väldigt många fler länder har fel.

Uppdaterat: 2022-08-28 21:02

A.L., det är inte producenten som gör den stora vinsten, det är det sällan.
När det gäller biltillverkning globalt kan man ofta inte få mycket större vinst från ett höglöneland än något annat, den som gör det stora klippet brukar vara importören och det var vad jag menade i mitt tidigare inlägg.

Uppdaterat: 2022-08-28 21:04
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
V8-Power skrev:

Så A.L har rätt medan alla länder som ger ngn som helst bonus för en elbil har fel.
USA,Kina,Tyskland,Norge,Sverige och väldigt många fler länder har fel.

Det beror på vad man anser vara fel.

Men man kan visa att subventioner har negativa effekter på både produktivitet, konkurrens som kvalitet. Det kännetecknar ofta de marknader som drivs med hjälp av subventioner. Exemplen på detta är flera och mer eller mindre kända genom åren.

Man kan också visa vad som inträffar på marknader där marginalkostnaden för den enskilde ligger under jämviktspriset (i fallet transporter överutnyttjande, trafikolyckor, utsläpp, vägslitage, intrång i när- och kulturmiljöer, trängsel osv).

I fallet elbilar kan man ju också se att biltillverkarna gör extra fina vinster kopplade till dessa. Och hög vinst betyder som bekant att man kunnat ta mer betalt än självkostnadspriset vilket utgör ett slöseri. Detta hade förstås inte varit situationen om det inte vore så att man som bilproducent vet att det ligger en extra bonus ovanpå det grundpris som man tar ut för elbilen.

Om det sedan är rätt eller fel är mer en värdeladdad frågeställning. Personligen anser jag inte att det är rätt, då jag kan se ett stort antal mer prioriterade områden dit vi borde rikta resurser än till bildirektörer och dess aktieägare. Och jag kan ö.h.t inte förstå varför elbilen inte skall betala för sitt vägslitage, olyckskostnader eller utsläpp heller.

Dock kan jag förstå att det finns krafter i samhället som gärna vill åka bil och skicka räkningen för sin bilresa till andra. Men jag kan inte se det rationella i det.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-08-28 22:16
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
saabnisse skrev:

A.L., det är inte producenten som gör den stora vinsten, det är det sällan.
När det gäller biltillverkning globalt kan man ofta inte få mycket större vinst från ett höglöneland än något annat, den som gör det stora klippet brukar vara importören och det var vad jag menade i mitt tidigare inlägg.

Hur tänker du här?

MVH AL

Uppdaterat: 2022-08-28 22:17
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
Axa skrev:

Man kan ju göra så gott man kan, även om man inte kan värja sig mot precis allt som tillverkas i Kina.
Och framför allt går det att värja sig mot kinesiskt helägda företag med tillverkning i Kina.

Exakt, därför är Tesla, Polestar eller Volvo "lite olika dåliga val" enl mig.
Sämst är ägande, R/D, underleverantörer och tillverkning - alla i Kina.
Så det finns värre exempel, BYD ligger närmast till hands

Uppdaterat: 2022-08-28 23:35
Gillar kurvor och rondeller

A.L, jo att det är importören/återförsäljaren som gör klippet.
T.ex. en elmoped som går att köpa i flertal från Ali för under 6000:- säljs i Sverige för över 50000:-!
Till inköpskostnaden kommer ju frakt, moms, lagerhållning, salukostnader och typbesiktning, men det är småpengar sett till mellanskillnaden.
Det är konkurrensläget i det land produkten säljs som sätter priset.
Och det är lika på bilsidan.
Det är alltså inte tillverkaren som gör den stora vinsten.

Uppdaterat: 2022-08-29 09:10
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag håller med dig om Nisse att priset beror på marknadssituation. Samma vara kan ha olika prisnivå och så även marginal på olika marknader.

Detta ser man ju också inom bilindustrin och i stort sett alla branscher.

Dock kvarstår att för tillverkaren så behöver denne få täckning för alla sina kostnader, likväl som utveckling etc. Och för att få täckning måste man skatta hur stor betalningsviljan är på respektive marknad (samt hur stor marknadsandel som man har där). Därefter kan man bedöma vilken marginal som den tänka bilen får (i snitt) och bryta ner det på undergrupper i utvecklingsprocessen (du vet den där utvecklingsbudgeten som aldrig räcker till).

Om vi nu kan se att den generella betalningsviljan kan skruvas upp med 15% (kopplat till subventioner) så kan man som tillverkare också addera detta i sin egen kalkyl, d.v.s man kan öka sin marginal. Det gäller förstås även med mellanleden och andra "nödvändigheter" i transaktionen som du nämner inkluderade. Att det stämmer ganska väl ser man om inte annat på biltillverkarnas vinster som trots mindre volymer ökar sin förtjänst. Något som inte hade varit möjligt utan elbilarna.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-08-29 10:00
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Just nu är det knappast eventuella subventioner som sätter priserna utan tillgång och efterfrågan.
Det finns för få elbilar och med för lång leveranstid och då tar självklart säljarna ut så mycket att det balanseras hyfsat.

Med fler kinesiska ökar tillgången och priserna bör dämpas så småningom.

Uppdaterat: 2022-08-29 14:46

Det är inte bara elbilar som ökat i pris, även om fokus fort hamnar på dom.
Även ICE bilar har ökat rejält i pris, trotts frånvaro av subventioner.
Med A.L s logik så måste det vara elbilsköpare som tack vare subventioner fått pengar över och lägger dom på en dyrare ICE bil 🤣

Uppdaterat: 2022-08-29 14:59

"Guran" - allt hänger säkert ihop och om man inte kan sälja tillräckligt många elbilar (brist på komponenter) så kanske man istället säljer flera ICE-bilar än man bedömt och då kan bl a "miljö-böter" tillkomma och vem skall betala dessa om inte vi konsumenter. Bara en spekulation men sådana brukar det ju finnas många av i dessa spalter..:)
Sen kan man ju spekulera i annat - t ex att vi konsumenter skall luras att acceptera de höga elbils-priserna speciellt om det inte skiljer så lite till en ICE-bil. Tja - åter spekulationer men den ena är nog varken bättre eller sämre än den andra...:)

Uppdaterat: 2022-08-29 16:09

Är väl snarare att bilfabrikanterna höjt marginalerna rejält per såld bil. För trotts markant nedgång av försäljningen har vinsten ökat.
Inte konstigt då tillgången, även på ICE bilar, inte motsvarar efterfrågan.
Då kan man enkelt höja marginalen per såld produkt.
Däremot tror jag inte på ökade miljöbotsteorin

Uppdaterat: 2022-08-29 17:05

Det är nog flera samverkande faktorer, "Guran".

Uppdaterat: 2022-08-29 18:25
Mr Snoid skrev:

Det är inte bara elbilar som ökat i pris, även om fokus fort hamnar på dom.
Även ICE bilar har ökat rejält i pris, trotts frånvaro av subventioner.
Med A.L s logik så måste det vara elbilsköpare som tack vare subventioner fått pengar över och lägger dom på en dyrare ICE bil 🤣

Här har du fel.
Om valet står mellan två produkter varav en ökar kraftigt i pris, eller är klart dyrare, kan den andra produkten ökas i pris.
Är det vi ser på fossilbilar bla.
Inget konstigt alls.

Uppdaterat: 2022-08-30 06:12
Gillar kurvor och rondeller
Mr Snoid skrev:

Det är inte bara elbilar som ökat i pris, även om fokus fort hamnar på dom.
Även ICE bilar har ökat rejält i pris, trotts frånvaro av subventioner.
Med A.L s logik så måste det vara elbilsköpare som tack vare subventioner fått pengar över och lägger dom på en dyrare ICE bil 🤣

Att resterande fordon också ökar pris är helt väntat. Det finns som bekant något som heter substitutionseffekt.

Att biltillverkarna sedan har ökade kostnader är en annan femma. Det gäller ju generellt på marknaden.

Med väntetider på mer än ett år för en elbil är behovet av subventioner noll. De köps ju i vilket fall.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-08-30 11:45
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
A.L skrev:

Med väntetider på mer än ett år för en elbil är behovet av subventioner noll. De köps ju i vilket fall.
MVH AL

+1 på det inlägget !

Uppdaterat: 2022-08-30 20:03

BYD Atto 3 har bara 88 kW snabbladdning där t o m mindre bilar hos konkurrenterna har 100 kW. Sen är det fult att kineserna anger laddtid 30-80 % där europeiska konkurrenter anger 0-80% eller 20-80 %. Kineserna räknar tiden med mer i batteriet. Fult, mycket fult.
Det är nog många som går på ”ladda batteriet upp till 80% på en halvtimme” och inte upptäcker det är räknat från 30 och därmed högre än européerna. Och vem laddar när man har 30% kvar i batteriet?
10% är när man börjar leta laddstation…
Men att snåla på snabbladdningen för att få ner priset, det är det som många kineser gör.
60,5 kWh batteri lär vara brutto. Så jag misstänker typ 56-57 kWh netto.
Den är något större än B-SUVarna. Snart kommer Peugeot 3008 helelektrisk.
Med batterier från 87 - 104 kWh och ny motor framtagen genom ett samarbete med japanska Nidec.
Batterierna kommer produceras i Douvrin i Frankrike.
Stellantis-koncernen bygger totalt 8 batterifabriker i Europa och i USA. I Europa bygger de i Frankrike och Tyskland tillsammans med franska energijätten Total. Även Mercedes har köpt in sig på de franska batterierna.
Och den första batterifabriken i Frankrike är färdig och kommer löpande öka sin produktion.
Första batteriet är det nya 54 kWh batteriet för DS 3 och Peugeot 308/Opel Astra men det kommer fler när man fått mer fart på produktionen.

Uppdaterat: 2022-10-02 08:39

Är väl inget fel att ”snåla” på snabbladdningshastigheten för att få ner priset ?
Är väl ett ganska smart tilltag. Finns väl inget behov av att alla elbilsmodeller skall ha blixtrande snabb laddning.
Jag tycker det gnälls väldigt på detta forum om att det inte finns billiga elbilar, när det väl lanseras billigare elbilar. Jag då är det så klart fel att dom inte kan ladda lika snabbt som betydligt dyrare modeller. Köparna kanske aldrig kommer att besöka en supersnabb laddare. Många snabbladdare ger förövrigt Max 50kW och det byggs fortfarande sådana. Lite enklare att förse dom med ström från elnätet.

Uppdaterat: 2022-10-02 10:08

Snoid, det var ett vettigt inlägg!
Jag har tänkt på samma sak och det är därför jag tror att det finns en marknad för bilar typ Spring även i Sverige.

Uppdaterat: 2022-10-02 10:18
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ja det märks att många som har synpunkter på elbilars funktion baserar det på internetstudier snarare än praktiskt brukande.

Uppdaterat: 2022-10-02 10:23

Sen är det ju dessutom så att lägre batterikapacitet (normalt i mindre bilar) inte kan/bör laddas med alltför hög effekt - även om den finns tillgänglig. Så max laddeffekt är relaterad till batteristorleken om man inte skall börja tulla på långsiktig hållbarhet.

Uppdaterat: 2022-10-02 11:10

Jag räknar med att inte snabbladda min bil en enda gång innan den ska lämnas tillbaka. Antar att det finns fler som har liknande körmönster.

Uppdaterat: 2022-10-02 11:48

Om jag ägt en elbil skulle det nog bli väldigt, väldigt sällan som jag skulle behöva snabbladda den.

Uppdaterat: 2022-10-02 12:36

Samma här.
95% av körningarna är under 20 mil, de flesta betydligt kortare, men med möjlighet till laddning efter nästan varje stopp.
Jag behöver alltså inget stort och tungt batteri och eftersom jag aldrig haft något behov av att accelerera till 100km/t på ett par sekunder, behöver jag inte flera hundra hk heller.

Uppdaterat: 2022-10-02 14:18
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre