Vi Bilägares forum

Saabs historia i Vi Bilägare: Trekvarts sekel i flygande fläng

Saabs historia i Vi Bilägare: Trekvarts sekel i flygande fläng

Grattis Saab, 75! Vi Bilägare uppvaktar med en tårta bakad efter eget recept.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-08-25 18:30

Kommentarer

Saabs biltillverkning hade tydligen bara gått med vinst några enstaka år. Märkligt, de är (var) ju så tekniskt avancerade och i övrigt superba bilar. Varför köpte vi inte fler saabar?

Uppdaterat: 2022-08-25 19:15

Drivna av tekniker. Världens säkraste bilar men kassa på att utnyttja det (och sportframgångarna) i marknadsföringen. Inte nog mycket fokus på ekonomi och "bra nog" lösningar. Bla.
Mina favvobilar, otroligt ergonomisk förarmiljö och skön körkänsla. Saknar min 9-5 oerhört. Tog 20år innan MB E-klass kom ikapp avseende ergonomisk förarmiljö, men inte körkänsla

Uppdaterat: 2022-08-25 19:22
Gillar kurvor och rondeller

Jag har länge undrat hur det blivit om man skippat GM och fortsatt samarbetet med Fiat.
Då hade man varit under Stellantis nu, men kanske hade det blivit en hyfsad blandning för alla.

Uppdaterat: 2022-08-25 20:21
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ja, det hade ju varit kul ifall Saab varit kvar, även om jag själv tycker det jag kört varit överskattat av Saabfolk.

Uppdaterat: 2022-08-25 21:37

Ägarna drev SAAB Automobile som ett bi-projekt: det var "roligt" - men fick inte kosta för mycket. Efter 9000 behövdes - självklart- en uppföljning, som skulle kräva investeringar. Förslag fanns! Ägarna vägrade och sökte samarbetspartners - eller försäljning av bildivisionen.
FIAT, SEAT,FORD och Mazda kontaktades. Mitt under förhandlingarna presenterade Toyota Lexus LS400 på Detroit utställningen 1990. GM och Ford insåg att vare sig Cadillac eller Lincoln, kunde konkurrera. Jag var där och såg samma sak, vilket jag rapporterade.
Ford var snabbast och köpte Jaguar. GM hade då bara SAAB, som dom köpte (först 50% - sedan hela) för att ta fram en "Lexus-dödare".
Efter två år insåg - även GM - att SAAB inte kunde utveckla en Lexus - dödare, och intresset (och pengarna) avtog snabbt. SAAB fick då i uppdrag att utveckla en 900-efterträdare på 17 år gammal Vectra plattform - medan Opel utvecklade en ny Vectra plattform - som sedermera utgjorde basen till 9-5.
Under perioden 1970 - 2000, togs ett 10-tal förslag på prestandavarianter, hybrid samt helt ny bil, fram - som alla spolades.
Försäljningsvolymer/tjäna pengar: ägarna ville inte investera i åf-nätet, utan lät det växa organiskt. Då är det svårt att få volymer - och tjäna pengar.

Uppdaterat: 2022-08-26 07:56

Dessa underbara SAABar. De var så långt före sin tid och var så bra att många andra fortfarande inte är i närheten! Klimatanläggningen i 9000 när den kom är fortfarande hästlängder framför vissa nya bilar. På SAABen ställde man bara in lagom temp och så behövde man inte röra panelen under resans gång. På min ID3 så får jag sitta och justera hela tiden för att det inte ska imma igen och vara lagom varmt. Den är fullständigt usel i jämförelse!👎

Uppdaterat: 2022-08-26 17:39

Har inte upplevt de problem du beskriver, Anders E.

Uppdaterat: 2022-08-26 19:29

Hmm... Kör Pi med en ID3 numera? :)

Uppdaterat: 2022-08-26 19:58

Ursäkta, kör ingen sån men en "modern" bil som tydligen inte kan matcha en gammal Saab enl Anders E.

Uppdaterat: 2022-08-26 20:36

Det är lätt att minnen förvanskas av nostalgi.
Har fruktansvärt svårt att tro att en bättre modern bil skulle ha sämre klimatanläggning än en gammal Saab.

Uppdaterat: 2022-08-26 20:44

Det stämmer faktiskt, det gäller säkert inte generellt, men många helt nya bilar har betydligt sämre klimatanläggning än Saab 9000 från början av 1990-talet.
Man var väldigt tidiga med en solsensor som kände strålvärme och som väldigt snabbt växlade inströmmande kyld luft mellan lämpliga ventiler för att ge så behagligt klimat som möjligt.
Som komplettering fanns en fläkt på instrumentpanelen som sög in kupe’luften till en sensor som såg till att inställd temperatur kunde hållas..
Och det här var för trettio år sedan!
Jag har fortfarande möjlighet att jämföra med helt nya bilar och kan garantera att det inte handlar om nostalgi utan om förnämlig, förmodligen allt för dyr, teknik!
Klimatanläggningen i senare Saabar är inte dålig, men enklare och inte av riktigt samma geniala konstruktion som i 9000.

Uppdaterat: 2022-08-26 21:05
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Axa skrev:

Det är lätt att minnen förvanskas av nostalgi.
Har fruktansvärt svårt att tro att en bättre modern bil skulle ha sämre klimatanläggning än en gammal Saab.

Har du nån gång ägt en Saab 9000 med ACC ?

Uppdaterat: 2022-08-26 22:03

Den som inte tror mig skulle behöva låna en gammal 9000 och testa ett år. Den är överlägsen ID3:an iallafall, och den bör vara okej med tanke på att den varit på verkstad ett antal gånger och varje gång har jag klagat på den jämförelsevis odugliga klimatanläggningen...

Uppdaterat: 2022-08-26 22:16

Snoid
Nej, men jag har kört 9-5 som tjänstebil. Som sagt, min uppfattning är att det är överskattade bilar.

Uppdaterat: 2022-08-26 23:13
Anders Egermo skrev:

Den som inte tror mig skulle behöva låna en gammal 9000 och testa ett år. Den är överlägsen ID3:an iallafall, och den bör vara okej med tanke på att den varit på verkstad ett antal gånger och varje gång har jag klagat på den jämförelsevis odugliga klimatanläggningen...

Men VW har aldrig imponerat på mig avseende klimatorn

Uppdaterat: 2022-08-27 00:11
Gillar kurvor och rondeller
Axa skrev:

Snoid
Nej, men jag har kört 9-5 som tjänstebil. Som sagt, min uppfattning är att det är överskattade bilar.

Självklart vet du då hur klimatanläggningen i 9000 fungerade 😜
Jag håller nog min 1996 års 9000 CSE 2,3T som den bästa av alla de Saabar jag ägt.
En ”tjänstebils utrustad” 9-5 var troligen ingen rolig skapelse. Den enda förmånsbilen jag kört var en 9-5 2,3t ecopower sedan. Spartanskt utrustad och solid svart för att få största stereon och starka motorn.

Uppdaterat: 2022-08-27 08:30

Vad är det som gör att klimatanläggningen i en +25 år gammal Saab skulle klara sin uppgift bättre än den i en modern bil ? Har som sagt aldrig upplevt några klimat-problem i mina senare bilar utan de har skött sig bra - trots att nån varit tillverkad av VAG. Det är ytterst sällan man behöver röra reglagen och det borde väl innebära en helt OK funktion kan man tycka...

Uppdaterat: 2022-08-27 09:15

Pi, det förklarade jag igår 21:05.
Och det fanns i en bil som kunde köpas för trettio år sedan!

Uppdaterat: 2022-08-27 09:26
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Pi skrev:

Vad är det som gör att klimatanläggningen i en +25 år gammal Saab skulle klara sin uppgift bättre än den i en modern bil ? Har som sagt aldrig upplevt några klimat-problem i mina senare bilar utan de har skött sig bra - trots att nån varit tillverkad av VAG. Det är ytterst sällan man behöver röra reglagen och det borde väl innebära en helt OK funktion kan man tycka...

Fast det är ju skillnad på en "OK funktion" och en riktigt bra funktion.....
Jag har haft flera bilar där kliman vart sådär. Men skulle nog säga att de vart bäst i de Saabar och Volvos jag haft.

Uppdaterat: 2022-08-27 09:48
Mr Snoid skrev:

Axa skrev:
Snoid
Nej, men jag har kört 9-5 som tjänstebil. Som sagt, min uppfattning är att det är överskattade bilar.

Självklart vet du då hur klimatanläggningen i 9000 fungerade 😜
Jag håller nog min 1996 års 9000 CSE 2,3T som den bästa av alla de Saabar jag ägt.
En ”tjänstebils utrustad” 9-5 var troligen ingen rolig skapelse. Den enda förmånsbilen jag kört var en 9-5 2,3t ecopower sedan. Spartanskt utrustad och solid svart för att få största stereon och starka motorn.

Exakt sån har jag med haft, 9000 CSE 2,3T, vilken härlig bil över lag!! Står sig egentligen än idag på många sätt. Den var absolut fullsmetad med det ljusa skinnet, glaslucka, elstolarna, i vinröd metallic. Snygg och rasande bekväm och kvick.

Uppdaterat: 2022-08-27 09:51

Ehm, det sitter flera sensorer även i en modern bil. Därtill har en modern bil bättre filtersystem för bättre luft i kupén. Vidare är det i en modern bil dragfritt och slutligen kan hålla temperatur lika bra som en gammal 9000.

Uppdaterat: 2022-08-27 10:00

Axa, jag skrev om det här tidigare.
Det finns många bilar som har bra klimatsystem idag och som kanske också är bättre, men det finns många som inte är i närheten av det som fanns i 9000 och det handlar inte enbart om antalet sensorer, mer om deras funktion och den koppling de har till det de ska påverka, alltså effektiviteten.
Sedan hade Saab väldigt tidigt filtersystem som väl kan mäta sig med moderna bilar.

Uppdaterat: 2022-08-27 10:22
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Nisse, var det inte så att Saab hade aktivt kol och pollenfilter i 9000.
Men AXA, vet så klart då han haft en 9-5 som tjänstebil.

Uppdaterat: 2022-08-27 11:29

Inte från början, men det kom ganska snart. Det som var speciellt var samspelet mellan solsensorn och den på instrumentbrädan placerade fläktsensorn som mätte innertemperaturen.
Det finns även på 9-5, men där sitter innersensorn i taket vid backspegeln och det blir inte lika effektivt, men fläkten är borta (en typisk prutning från GMs bönräknare), det var en fördel att smörja den var 10000 mil annars kunde den börja att kvittra, men många valde att byta hela sensorn i onödan.

Uppdaterat: 2022-08-27 12:12
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Pi skrev:

Vad är det som gör att klimatanläggningen i en +25 år gammal Saab skulle klara sin uppgift bättre än den i en modern bil ? Har som sagt aldrig upplevt några klimat-problem i mina senare bilar utan de har skött sig bra - trots att nån varit tillverkad av VAG. Det är ytterst sällan man behöver röra reglagen och det borde väl innebära en helt OK funktion kan man tycka...

Har ägt flertalet olika Volvo/Saab (tex 9000 och 9-5), håller med Gaston att få nya bilar är lika bra.
Räcker att prova en dröse olika elbilar som jag gjort. det är få bilar som snabbt får upp värmen, många immar igen, nästan alla brusar som tusan.
På sommaren så är det ett jäkla liv för att kyla ned bilen en hel evighet.

Skillnaden är hur mycket tid man lägger ned på att konstruera och trimma in Klimatorn.
Teknologin finns. Men skitbra funktion kostar.
Tex EQE/S är uppenbart inte intrimmad ännu i klimatorn på de bilar jag testat. De kan varit förseriebilar och de som kund får är bättre. Så är det troligen med tanke på den feedback som nu kommer.

Uppdaterat: 2022-08-27 12:18
Gillar kurvor och rondeller
motorcykelentusiasten skrev:

Har ägt flertalet olika Volvo/Saab (tex 9000 och 9-5), håller med Gaston att få nya bilar är lika bra.
Räcker att prova en dröse olika elbilar som jag gjort. det är få bilar som snabbt får upp värmen, många immar igen, nästan alla brusar som tusan.
På sommaren så är det ett jäkla liv för att kyla ned bilen en hel evighet.
Skillnaden är hur mycket tid man lägger ned på att konstruera och trimma in Klimatorn.
Teknologin finns. Men skitbra funktion kostar.
Tex EQE/S är uppenbart inte intrimmad ännu i klimatorn på de bilar jag testat. De kan varit förseriebilar och de som kund får är bättre. Så är det troligen med tanke på den feedback som nu kommer.

Då undrar jag vilka elbilar du testat.....alla elbilar jag testat är betydligt snabbare med att få upp värme än nån fossilare jag haft.
Inga problem med kliman i min EQE, den fungerar klockrent och det är en ganska tidigt producerad bil.

Uppdaterat: 2022-08-27 12:20

Snoid
Nåja, har kört tillräckligt många mil med 9-5 bil för att konstatera att inte passade mig och i övrigt var väldigt överskattad. Otymplig, seg, sävlig, trång, för mig värdelös sittposition. Vad gäller luftkonditioneringen minns jag att den lät väldigt mycket.

Uppdaterat: 2022-08-27 13:42
Axa skrev:

Snoid
Nåja, har kört tillräckligt många mil med 9-5 bil för att konstatera att inte passade mig och i övrigt var väldigt överskattad. Otymplig, seg, sävlig, trång, för mig värdelös sittposition. Vad gäller luftkonditioneringen minns jag att den lät väldigt mycket.

Nu var det 9000 vi snackade om. Och av 9-5 var dom tidigare årsmodellerna bäst. Sedan sparade GM bort en massa utrustning och sätena blev sämre. Jag satt mycket bättre i min 2001 med skinnsäten än 2006:an med sportsäten. Men sävliga, nja. 2001:an var BSR optimerad och 2006:an var på 210hk med e85.
Men du kanske var tvingad till en sävlig 2,0t

Uppdaterat: 2022-08-27 14:19

Om jag minns rätt var det en 2008 2,3 biopower.

Har inte kört 9000 men har åkt en del då vänner hade sådan. Inget som imponerade.

Uppdaterat: 2022-08-27 14:40
Axa skrev:

Om jag minns rätt var det en 2008 2,3 biopower.
Har inte kört 9000 men har åkt en del då vänner hade sådan. Inget som imponerade.

Och jag som tyckte att 9000 Aero var något av en drömbil när den kom.
Men dina vänner kanske aldrig ägde en sådan?
Och ja jag har även haft ett par 9000 utan turbo, 130hk och inte ens ac. Dom var inte särskilt imponerande, men fungerade klanderfritt.

Uppdaterat: 2022-08-27 14:51

Klimatsystemet i 9000 är - till skillnad från de flesta bilar, som har systemet utvecklat av en "klimatsystems leverantör" - utvecklat inom SAAB. Det har bl.a. ett unikt distributionssystem, där ett antal spjäll ersatts av en trumma -"tombola"- som beroende av läge, fördelar luften till skilda utsläpp.
Förutom prov i rigg, genomfördes otaliga fältprov i bl.a. Norrland och Death Valley.
Kuriosum: 900 hade "dåligt" med luft till yttre panelutsläppen pga "trång" stålbalk, som gav högt motstånd.
För 9000 krävdes bättre flöde, vilket innebar att rattstället fick konstrueras om, trots rödhårig sektionschef för chassi.

Uppdaterat: 2022-08-27 15:02

Snoid
Det var 9000 aero.

Uppdaterat: 2022-08-27 15:06
Axa skrev:

Snoid
Det var 9000 aero.

Den var väl ungefär som en Octavia 1,0t kan jag tänka 🤣

Uppdaterat: 2022-08-27 15:17

Snoid
Haha, nej. Ärligt talat, så var det längesedan det åktes i 9000, på ungdomstiden. Men det var en bil som absolut inte gav något större intryck. Det fanns andra bilar på den tiden som jag fick bättre intryck av.

Vad gäller den 9-5 jag rullade som tjänstebil så hade jag samtidigt en Passat -06 privat. Nu är Passaten en högst ordinär bil men upplevdes ljusår bättre än Saaben på flera sätt.

Uppdaterat: 2022-08-27 16:25

Tur att vi har olika preferenser rörande ”ljusår”

Uppdaterat: 2022-08-27 16:49

Passat var en bil jag undvek om jag skulle köra längre än fyra mil, där började röven domna bort.
Jag klarar inte träbänkar!

Uppdaterat: 2022-08-27 18:27
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

Passat var en bil jag undvek om jag skulle köra längre än fyra mil, där började röven domna bort.
Jag klarar inte träbänkar!

Det är först nu som jag har en bil med bättre säten än de skinnsätena som var i den 2001 års 9-5 jag hade.

Uppdaterat: 2022-08-27 18:48

Jag har aldrig förstått vurmandet för Saabs säten. De jag har haft har varit gjorda för folk med samma bredd över axlarna som en daggmask.

Uppdaterat: 2022-08-27 22:32
L. Mäkinen skrev:

Jag har aldrig förstått vurmandet för Saabs säten. De jag har haft har varit gjorda för folk med samma bredd över axlarna som en daggmask.

Exakt och därför passar dom mig perfekt, axelbred är det sista någon kan beskylla mig vara. Men däremot långväxt.
Och även Ioniq5:s säten passar min långsmala lekamen. Och troligen trivs inte en brottare i dom sätena.

Uppdaterat: 2022-08-27 22:39
L. Mäkinen skrev:

Jag har aldrig förstått vurmandet för Saabs säten. De jag har haft har varit gjorda för folk med samma bredd över axlarna som en daggmask.

Fast de är ju erkänt bra inte bara av Saabdiggare utan mer eller mindre av samlad motorpress runt världen med.
Jag håller med Guran, först på senare år jag haft säten som matchar de Saab hade redan i de senare 9000 bland annat. Bland de bästa stolar jag haft var de i min Saab 9-3 Aero -02.
Men såklart allt beror på hur man är byggd. Är man tjock kanske nån platt 940-stol passar bättre.

Uppdaterat: 2022-08-27 22:41

Kan bara konstatera att när jag började på Vägverket 1985 så jobbade jag med som trafikräknare. Dvs spikade gummislangars över vägarna som via en sinnrik maskin räknade antalet hjulaxlar som passerade på vägen.
Körde dagligen runt i Amerikanska vanar, med V8, och Saab stolar. Alla bilarna utrustades med Saab 900 stolar så att det erbjöds en bra komfort som funkade att ha som arbetsplats.
Bilarna i övrigt var inget att hänga i hjulgranen, minns när det i en högerkurva började kränga i chevan och föra än mer oväsen. Såg i backspegeln hur höger bakhjul stack ut flera dm utanför bilen och endast drivaxeln höll fast hjulet.
Gällde att köra fort då dagen var klar då man lagt ut mätslingans 20-talet mätinstrument. Blev dock lite drygt att vänta på bärgare.

Uppdaterat: 2022-08-27 23:23

En av "hemligheterna" med 9000-stolarna - och senare säten - var att de var konstruerade med ett - mjukt - stöd, som förhindrade att stjärten åkte fram. Upphovsman: Gustav Sperr.

Textil är att föredra av comfort skäl - men skinnsäten med moccainlägg som finns på jubileumsmodellerna är också bra.

Uppdaterat: 2022-08-28 09:35
Tjalle skrev:

Textil är att föredra av comfort skäl - men skinnsäten med moccainlägg som finns på jubileumsmodellerna är också bra.

Det där är ju helt och hållet en smaksak!
Jag skulle aldrig nånsin få för mig att köpa en bil med textilsäten igen om jag inte måste. Känns och ser billigt ut och inte alls så skönt, lyxigt och praktiskt.
Nån enstaka andrabil som haft textil de senaste 20 åren annars bara köpt bilar med skinn eller som i de två Teslorna veganalternativskinn.

Uppdaterat: 2022-08-28 13:29

Jag håller med där, men de flesta nyare bilat har ju inte läderklädsel utan imitationer med olika hittepånamn fast det egentligen i princip är samma sak som vinylklädseln från 50-talet.
Det spelar ingen roll, den är snyggare och mer praktisk, men alla gillar den inte.
Jag gillade även Volvos stolar i V70, de var i klass med Saab, men de höll ganska dåligt, på två bilar sprack lädret i förarstolen efter 4000 mil på den ena och 6000 mil på den andra.
Helt klart sämre kvalitet än Saab.

Uppdaterat: 2022-08-28 13:44
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Textil "ger med sig" och ger därmed - något - bättre komfort.

Uppdaterat: 2022-08-28 15:43
Tjalle skrev:

Textil "ger med sig" och ger därmed - något - bättre komfort.

Textil sitter man fast i. Jag tycker om att kunna glida runt lite, så med andra ord föredrar jag läder även att sitta i.

Uppdaterat: 2022-08-28 21:06

Textil eller läder kan man diskutera hur länge som helst, vissa gillar läder medan andra ytterst ogärna sätter sig på det och tvärtom.
Det som imponerar på mig är att vinylen av idag, som kallas för olika påhittade namn för att föra tankarna till läder också känns som läder och luktar som läder och utan att man får känslan av vinylen från gamla tider.
Jag har haft bilar med både vinyl och läder och förr var det väldig skillnad utom när man skulle sätta sig i stolen en solig och varm dag eller en djupfryst vinternatt, då klimatiserades lädret någon minut tidigare.
Men på den tiden och under de omständigheterna var det bekvämare med textil.

Uppdaterat: 2022-08-28 21:37
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Gaston skrev:

motorcykelentusiasten skrev:
Har ägt flertalet olika Volvo/Saab (tex 9000 och 9-5), håller med Gaston att få nya bilar är lika bra.
Räcker att prova en dröse olika elbilar som jag gjort. det är få bilar som snabbt får upp värmen, många immar igen, nästan alla brusar som tusan.
På sommaren så är det ett jäkla liv för att kyla ned bilen en hel evighet.
Skillnaden är hur mycket tid man lägger ned på att konstruera och trimma in Klimatorn.
Teknologin finns. Men skitbra funktion kostar.
Tex EQE/S är uppenbart inte intrimmad ännu i klimatorn på de bilar jag testat. De kan varit förseriebilar och de som kund får är bättre. Så är det troligen med tanke på den feedback som nu kommer.

Då undrar jag vilka elbilar du testat.....alla elbilar jag testat är betydligt snabbare med att få upp värme än nån fossilare jag haft.
Inga problem med kliman i min EQE, den fungerar klockrent och det är en ganska tidigt producerad bil.

Alla utom Taycan.
Dock... notera att det är inte bara värmen jag skrev om.
Hålla imfri tex.
Det är svårare.
Ja det är märkligt med de EQE/EQS jag kört. Men kan bara återge mina upplevelser. Säljarna var lika frågade de med, men jag har inte ändrat några inställningar, bara kört på Aut som på min E-klass.

Uppdaterat: 2022-08-28 23:26
Gillar kurvor och rondeller

Det jag retar ihjäl mig på i ID3:an är att den immar igen på samma ställe varje dag. Då är man tvungen att justera fläkten manuellt för att det ska försvinna.
Sen har den även svårt att hålla en jämn temperatur. Sommartid funkar det ok, men så fort tempen närmar sig nollan skulle jag ta mig tusan föredra ett helt manuellt system!

Uppdaterat: 2022-08-29 06:36

Nu är Saab borta ur tråden...

Uppdaterat: 2022-08-29 07:35