En av bilvärldens äldsta modeller ska läggas ned och ersättas av något mer ”elektrifierat”.
Dodge Challenger har gjort sitt – muskelbilen läggs ned
Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-08-18 17:20
En av bilvärldens äldsta modeller ska läggas ned och ersättas av något mer ”elektrifierat”.
Kommentarer
Alla bilar kommer vara eldrivna inom bara några få år så det är bara att vänja sig.
Nåja, alla kommer inte att vara det inom några få år och kanske aldrig.
Det finns platser på vår jord som förmodligen inte har elektricitet ens om femtio år, men antagligen kommer de att ha någon form av ICE-bilar.
Men om vi talar om vår del av civilisationen kommer det säkert att bli en relativt snabb omställning, men några få år är nog att ta i.
Men det handlar ju också om vad man menar med några få år.
De platserna kommer fortfarande ha draghundar, Jaker, Kameler eller andra typer av väl anpassade dragdjur. Skall jag gissa så står vi snart inför stupstocken med en SUV som lod i snöret som drar oss ned i avgrunden.
Så vill du framtidssäkra, köp en kraftfull Ardenner häst.
Farsan berättade nyligen om när han var i tioårsåldern, var på 40-talet, och möbelhandlarens lastbil körde fast på landsvägen i tjällossningen. Hans morfars stora starka ardennerhästar som vägde närmre ett ton , och var så starka så att två kunde dra en självbindare, som var gjord för tre hästar, klarade att dra den. Det kanske är dagens starka SUV:ar 🤣
Snoid, jag har varit på platser där man nyttjar väl beg. LC och jag är övertygad om att man gör det om tjugo år också!
Men i vår närhet blir det nog många fler elektriska bilar, men jag undrar fortfarande vad som menas med ”inom några få år”?
När det inte ens finns el indragen i husen. Dessa platser måste vara få idag men bor man så måste solpaneler eller egen vindkraft göra skillnad så man kan få sin egna el i bostaden om man bor offgrid. Självklart behöver man batterilager också i detta fallet. Därför Rovers i rymden körs på el och kan använda solpaneler för att ladda energi i batterierna då fossila bränslen skulle man behöva enorma mängder medans man är där och även lagra denna mängden hade jag inte velat göra. Då är solpaneler överlägset.
Elbil_Vw, solpaneler är värdelösa i midvintermörkret!
Ja, både solpaneler och mindre vindsnurror är inte mycket att förlita sig på vintertid i vårt klimat. Man får inte vara nån förbrukare av annat än lite belysning om det skall räcka.
Blivande samlarbil som redan börjat gå upp i värde. Den sista riktiga muskelbilen.
För mig skall en amerikansk muskelbil ha V8, inget annat gäller för mig. En elbil må vara snabbare men ljudet av en Kraftfull V8 är svårt att slå. Tänker inte be om ursäkt för att jag tycker så.
Hacken, jag håller helt med dig, jag får ingen känsla av kraft i en ljudlös mjäkig elbil sedan må den vara hur överlägsen i i prestanda som helst.
Det ska höras när man drar på och det måste kännas lite vibbar också!
Men ska jag vara ärlig åker jag hellre långt i en tyst elbil än i en mullrande muskelbil.
Men jag tror att det ligger en hel del nostalgi i det här, jag älskar t.ex. att åka ångtåg och försöker besöka så många museibanor som möjligt, följa dess historia och studera lokens mekanik i detalj.
Det var bättre förr!
Jag kan hålla med om att det kan finnas en viss tjusning med V8:or, ungefär som med V-twin och mc.
Men var det bättre för, NEJ. Och när är förr? 20 år sedan, 90 år sedan eller medeltiden?
Axa, för fyrtio-femtio år sedan åkte jag i effektstinna bilar och MC utan att ha särskilt mycket säkerhetstänk och rörligheten var avsevärt bättre och man var stark som en oxe.
Motorproblem tog man som ett skämt, det gick alltid att lösa, aldrig att man skulle fundera på att lämna en bil på service för dyra pengar som kunde användas på bättre sätt, skitiga händer och blodiga knogar var inga problem, det ordnade sig alltid på något sätt.
Nä, det var bättre förr
Saabnisse
Det är lätt att hjärnan romantiserar.
Ja, man minns med hjärtat motorer som brummade, analoga telefoner med nummerskiva och utsvängda byxor i asbestfyllda skollokaler.
Ljud, vibrationer, lukt = magi
Besök gärna en F1-rejs.
Är väl sällan vibrationer och muller från en F1 motor?
Axa, för gamla gubbar var det alltid bättre förr!
Saabnisse
Haha, ja så kan det vara. Även jag börjar bli gammal gubbe men har kanske inte samma önskan om att leva som förr.
Däremot skulle jag gärna vilja köra min gamla Opel Kadett igen bara för att känna mig lite nostalgisk. Men äga, nej tack.
Detta V8-muller, som många tycker är underbar musik, hur kommer det att uppfattas senare? Alltså, när alla bilar är eldrivna kanske V8-muller känns som oväsen och störande buller?
Syftade på upplevelsen av F1. Mycket speciellt.
Och snart borta.
På tal om bättre förr…jag tycker allt är bättre nu.
Även att bli äldre.
Man kan tex gå in på valfri affär och testa svindyra bilar, klockor mm.
Svårare då man var ung.
All teknik nu är asgrym! Förr var det skräp.
Inte lika stark på gymmet är ett minus.
MC, visst är det så och visst minns även jag alla idiotiska påhittigheter som fanns, vänstertrafik trots att 95% av bilarna var vänsterstyrda, söndagsstängt i butikerna där så småningom livsmedelsbutikerna tilläts att ha öppet under begränsad tid under förutsättning att ölflaskorna täcktes med dukar!
Något som många glömt.
Men om man förtränger förtretligheterna är ändå V8-mullret något minnet njuter av ännu och känslan av den då plötsliga fartökningen vid pådrag som väl uppvägde usla bromsar och väghållning som enbart var avsedd för raktframåkning!
Det var inte bättre förr, men det är sämre idag...
Jag hade för många år sedan en Pontiac Firebird fomula 400 cab. Man fick gåshud när man med caben nere gjorde kickdown och hörde alla 375 hästar yla. Saknar den bilen även om den var törstig som satan.
+1❤️
Apropå motorljud så hörde jag att det finns ett förslag nu på att undersöka om det går att elektrifiera speedwaycyklarna!
Morsning, undrar hur många i publiken som vill se fyra pysande elmoppar dra runt ovalen?
Är väl snarare så att radiobilarna på nöjesfälten blir ersatta av dundrande, skakande och osande bilar som gamla nostalgiska gubbar kan fara runt i.
För nu behöver ingen gå på tivoli för att köra elektrisk bil
Ja, man får ju inte ens tycka att det var en härlig tid med att köra en amerikansk bil med V8 för det gillar inte pk-fanatiker. Vill man minnas så är man en gammal nostalgisk gubbe. Tack för det Snoid, du tillåter inte att man inte tycker som dig.
Snittförbrukning senaste 500 milen på min laddhybrid 0,19 l/mil
Snittförbrukning senaste 500 milen på min V8-bil 0,98 l/mil
Kulhetskostnad alltså ca 12:- per mil.
Värdeminskning V8 för 573000:- efter 4,5 år och 4000 mil ca 75000:-
Mindre värdeminskning väger upp ökad bränslekostnad nästan.
Hade man köpt en elbil hade dock det handlat om värdeökning istället verkar det som
Ja du kan nog räkna med 10% i värdeökning på en elbil.
Jag undrar hur värdet är för dagens batteribilar om tio år?
Men å andra sidan, dagens ICE- bil finns väl inte om tio år?
Men hur är det om fem år?
Tror man tar en extrem risk om man tror det över tre år. Till slut kommer nya bättre bilar som kostar betydligt mindre.
Sedan får man inte glömma att ägaren ska betala ränta på ett mycket högt kapitalbelopp,
500- 700k. Nu drar räntan iväg. Detta skapar en stor finansiell risk.
Saabnisse
Även om utvecklingen förefaller gå snabbare och snabbare på elbilssidan, men vad är värdet på en 10 år gammal Tesla?
Nu ja, den är fortfarande modern jämfört med konkurrenterna som först nu börjar närma sig, men hur ser det ut om tio år när det kanske finns trettio nya modeller?
Ja, man är nog väldigt naiv om man tror att dagens "andrahandsvärden" på elbilar kommer att stå sig. När leveranstiderna blir mera normala och, som redan påpekats, när det finns flera och modernare elbilar så är nog inte elbilar med några år på nacken så attraktiva längre utan de kommer säkert att i bästa fall ha ett "andrahandsvärde" liknande det ICE-bilar hade för nåt år sen.
Självklart skall man INTE kalkylera med nu rådande tillstånd på begagnatmarknaden.
Själv kalkylerade jag med fullt normal värdeminskning.
Det höga beg.priset är enkom en bonus, men lika som aktievärdet. Endast fiktivt tills de säljs till högstbjudande på börsen.
Finns för övrigt inga bilar att byta till om jag skulle vilja ”hämta ut” vinsten på bilen nu.
Men återstår att se vad min bil betingar, skall ersättas med annan om drygt två år. Och det lär inte bli billigare….
Du kan väl kolla på t.ex Nissan Leaf. Gamla modellen har ”några år” på nacken och ”gammal” teknologi och ful som stryk.
Snittpris runt 150.000kr för en som är mellan 5-10 år gammal.
Snoid, det beror säkert mycket på det sug som är på elbilar just nu.
När leveranserna av nya moderna elbilar hinner ikapp och de som nu är nya hinner bli lite begagnade och kommer ut på marknaden, tror jag Leaf kommer att falla som ett höstlöv.
Tror ungefär som saabnisse - det var väl ungefär det jag skrev också. Alltså "normala" värdefall på hyggligt moderna elbilar när väl leveranserna kommit ikapp efterfrågan. Sen kan ju balansen mellan elpris kontra bensin/diesel också påverka. Hittills har ju elen varit nästan gratis men nu är ju läget ett helt annat.
Ja, på sikt lär värdeminskningen att ”normaliseras” på elbilar.
Axa - jo, och då innebär detta att t ex 30 % på 700.000 kr blir klart mera (ja, dubbelt så mycket om vi skall vara noga) än 30 % på 350.000 kr. För att ta ett exempel.
Om du antar att värdeminskningen skall mätas i procent ja.
Men det är väl inte så säkert?
Guran - om vi återgår till "normal" värdeminskning så var det nog ungefär så.
Normal värdeminskning är att dyra bilar haft större värdefall i % än billiga bilar eftersom de som köpt dem nya sällan är intresserade av begagnat och de som köpt i lägre prisklasser är rädda för höga service/skatt/färsäkring/reparationskostnader.
DVS om normal värdering skulle komma skulle det drabba elbilar i kronor räknat betydligt mer än merkostnaden i %.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.