Med start om ett år tillåts långtradare på upp till 34,5 meter på vissa delar av det svenska vägnätet.
Grönt ljus för extralånga lastbilar – blir verklighet 2023
Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-08-26 08:33
Kommentarer
fullständigt vansinne
Varför det?
Men du kanske inte läste artikeln?
“ anledning är att utsläppen beräknas minska om färre lastbilar behöver köras för att transportera samma mängd gods “
Matematiskt låter det inte genomförbart, att energiåtgången skulle minska med samma massa låter som att uppfinna en evighetsmaskin…
Axeltrycket ökar likaså, alltså högre slitage på våra redan slitna vägar …
Mer JÄRNVÄG OCH BÅTTRAFIK där det är genomförbart, ger mindre trafik i vårt avlånga land!!
Nu tror jag nog du bara hittar på diverse falsarier.
Självklart minskar utsläppen då En lastbil kan frakta mer gods på samma ekipage.
Du kan väl formeln för beräkning av den energi som krävs för framdrivning av ett fordon? Ett tips, kolla på luftmotståndets inverkan.
Axeltrycket lär snarare minska, det handlar inte om att maxvikten skall öka, ekipagen skall bara bli längre och kräver fler axlar och detta ger lägre axeltryck och sliter mindre på vägarna.
Det står även att det är 450 mil av Sveriges vägnät som skall upplåtas för dessa ekipage.
Så jag hävdar att du har noll rätt i dina antaganden.
Man får hoppas att dessa ekipage spärras på max. 80 km/ tim. och att det blir ett krav.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.