Vi Bilägares forum

”Tesla har inte ensamrätt på sin laddkontakt”

”Tesla har inte ensamrätt på sin laddkontakt”

Laddsladden är för kort på Teslas Superchargers, tycker Vi Bilägares poddpanel.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-08-24 06:30

Kommentarer

Fördelen med att ha kontakten vänster bak är väl att föraren inte behöver gå runt bilen för att sätta in den. Nackdelen, som påpekats ovan, är att sladden måste ligga över/bakom bilen och kontakten sticka ut mot körbanan om man parkerar på/vid en gata.

Och ja, teslas laddstationer är nog kanske de sämst utformade på marknaden. De fungerar ju ok för bilar med laddkontakt vänster bak, men det är uppenbart att de inte är konstruerade för något annat, vilket väl får anses som en miss, iaf såhär i efterhand? Hoppas att en version 4 är mer flexibel på den punkten.

Uppdaterat: 2022-08-24 10:16

Jaha?
Tydligen tycker Tesla annorlunda...
De bygger väl bilar och laddare som dom själva vill, vad kan man då göra? Tex inte ladda hos Teslas laddare om man inte har en Tesla, är man nödställd får man väl leva med omaket.
Gillar man inte ladduttag på vänster sida så kan man köpa en bil med uttaget mitt fram/höger sida, tänk på länder med vänstertrafik, fortfarande rätt stor andel i världen, där är möjligen problemet det omvända, eller?

Uppdaterat: 2022-08-24 11:14

Tycker det är kul hur man säger att den som mer eller mindre började med laddbilar i större skala samt publika laddstationer är den som gör/gjort fel.
Hade alla andra tagit efter det som startades så hade det ju vart ett ickeproblem mer eller mindre....
Men ja, man kan argumentera ihjäl sig kring vart bästa placeringen är.
Själv anser jag Teslas vara den bästa, tycker det är helfel som på Mercan nu att behöva springa runt bilen extra bara för det.
Sen nu efter att tillbringat tid på en hel del Ionitystationer så anser jag inte den läsningen vara så bra heller. Väldigt många bilar som på vissa stationer där den avfjädrade kabeln hamnar mot karossen. Tänker då då inte på att lägga en trasa eller nåt mellan så kan det repa fint då fjädern kan råka dra tillbaks lite efter du börjat ladda. Var en gubbe som svår jävlar i det på Ionity i Gävle när han såg repan i lacken efter kabeln som glidit där....
Så nej, haft korta kablar överallt och laddlucka på samma ställe på alla bilar hade vart det bästa.
Sen en till fördel är att du nästan aldrig på Teslas laddstationer behöver hantera smutsiga kablar, trasiga handskar som råkat fara i backen etc.....
Ja, det är ett problem att olika fabrikanter placerat ut laddluckor på så vitt olika ställen.
Men är det Tesla som gjort fel? Nej absolut inte.....

Uppdaterat: 2022-08-24 12:02

Jag har då aldrig upplevt problem med att att den särdeles grova kabeln skulle ta i karossen. Är ju inte svårare än att parkera bilen så att man slipper detta. Men tänker man inte med den där grå massan innanför skallbenet så kan så klart repor uppkomma, kabeln vibrerar ju även ganska rejält av vattekylningen.

Uppdaterat: 2022-08-24 12:11
Mr Snoid skrev:

Jag har då aldrig upplevt problem med att att den särdeles grova kabeln skulle ta i karossen. Är ju inte svårare än att parkera bilen så att man slipper detta. Men tänker man inte med den där grå massan innanför skallbenet så kan så klart repor uppkomma, kabeln vibrerar ju även ganska rejält av vattekylningen.

Det är inte på alla Ionitystationer det blir så, de är ju lite olika utformade de med. Men det var nån av stationerna, tror det var Södertälje, där det blev samma för mig med Mercan, att kabeln blev vilande mot stötfångaren bak, så där fick jag lägga mellan en trasa jag hade i bilen. Beror nog mycket på hur de har målat rutorna i förhållande till vart stolpen står. Där är de förskjutna åt fel håll. Och såklart vart laddporten är på bilen, din som är bak i hörnet är nog bättre än en bit fram på skärmen som jag har eller som han med Audi e-tron som fick den repad.

Uppdaterat: 2022-08-24 12:15

Tesla har inte gjort fel med bilarna, men deras laddstationer måste man väl ändå säga är dåligt designade för andra bilar än de som har laddlucka vänster bak. Eftersom det inte finns någon standard borde ju en bra laddstation klara alla varianter. Men en längre sladd är nog ingen universallösning med tanke på de problem Gaston beskriver ovan. Problemet finns väl egentligen på förbränningsbilar också, bara det att bensinstationer (nästan) alltid är gjorda så att du kan köra igenom och slangar åt båda hållen, istället för att det är en "parkeringsplats" där du måste backa in/ut. Kanske det är framtiden för snabbladdare också?

Uppdaterat: 2022-08-24 15:26

Det är nog så enkelt att Tesla är designad i Californien (USA). Så gott som alla bilar designade där har alltid haft bensinlocket på vänster sida och nu även eltankslocket av gammal vana. Även Japan och Korea har bensinlocket på vänster sida, för de gjorde som i USA efter andra världskriget.
Bilar designade i Europa har locket på höger sida.
Men nog tycker jag att det är (för högertrafik) mer praktiskt med det på höger sida.
Anders

Uppdaterat: 2022-08-24 16:57
Gaston skrev:

Så nej, haft korta kablar överallt och laddlucka på samma ställe på alla bilar hade vart det bästa.
.

Ja Tesla har tänkt till.
Långa kablar behöver kylas mer, vilket minskar den effekt man kan ladda bilen med.

Uppdaterat: 2022-08-24 23:23
Gillar kurvor och rondeller

Att ladda från sidan överhuvudtaget är ju galet och något som bara ”hängt” med från fosilbilen.
Speciellt på förarsidan!
Trång parkering/garage, att alltid behöva trycka sig förbi ett handtag för att ta sig till/från förarplatsen!!
Förstår inte vitsen överhuvudtaget!
Naturligast och minst störande är väl såklart framtill på fordonet!
Kör fram till vägg/staket helt normalt där kabeln sitta ostört tills man åter drar iväg. Utan att behöva skita ner sig mot bil/kontakt/vägg !!

Uppdaterat: 2022-08-25 09:55
Flygaralex

Alla placeringar har sina för- och nackdelar. För mig t ex så skulle det vara mindre bra med en placering framtill om jag hade en laddbox i garaget för det är relativt kort så utrymmet framtill är högst begränsat. Så - hur man än vänder sig....

Uppdaterat: 2022-08-25 10:11

De som har haft elbil med laddlucka i fronten så brukar svär långa haranger över den idiotiska placeringen.
I Sverige har vi en årstid som kallas vinter. då blir fronten på bilen full av saltslask, is, snö och annan sörja.
Lucka i fronten är då den mest idiotiska av alla placeringar. Bara att komma på tanken att ha en kontakt som skall hantera höga strömstyrkor på den mest utsatta platsen på en bil är ganska dumt.
Så det finns en praktisk förklaring till varför de som tidigare haft lucka i fronten övergett den placeringen

Uppdaterat: 2022-08-25 10:30

Den största problemen men slask, snö och is är under laddning då luckan är öppen om inte laddningen sker under tak.
Slask, snö och modd som hamnar på laddluckan i fronten på min Passat GTE orsakar inga problem med att öppna luckan. Innanför luckan finns ett lock över laddkontakten.

Uppdaterat: 2022-08-25 12:26
Mr Snoid skrev:

De som har haft elbil med laddlucka i fronten så brukar svär långa haranger över den idiotiska placeringen.
I Sverige har vi en årstid som kallas vinter. då blir fronten på bilen full av saltslask, is, snö och annan sörja.
Lucka i fronten är då den mest idiotiska av alla placeringar. Bara att komma på tanken att ha en kontakt som skall hantera höga strömstyrkor på den mest utsatta platsen på en bil är ganska dumt.
Så det finns en praktisk förklaring till varför de som tidigare haft lucka i fronten övergett den placeringen

+100

Uppdaterat: 2022-08-25 14:33