Det är dyrt att bygga i A, B och C och lönsamheten är inte önskvärt bra, men å andra sidan är det ännu dyrare att bygga bilar i de större klasserna med ännu mindre lönsamhet om de inte säljer bra.
Mercedes har ju lyckats hyfsat och säljer bra även i Kina, säkert genom ägarutbytet med kinesiska företag och kanske blir det så som Grosser är inne på, små kineser med stjärna i fronten?
Uppdaterat: 2022-08-17 09:04
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Det är bogus, det är inte dyrare att bygga liten bil istället för en stor.. tillverkarna är bara ute efter stora marginaler som kan tas ut på en större bilmodell.
hx30, jag skrev inte att det var dyrare att bygga en liten bil istället för en stor, det begriper vem som helst, men den ger inte tillräckligt med utdelning till investerarna!
I en marknadsstyrd ekonomi tillverkas det som ger bäst lönsamhet och det är oftast det som konsumenterna vill ha.
I en kommunistisk centralstyrd ekonomi tillverkar man det som ledningen bestämmer oavsett vad konsumenterna vill ha.
Uppdaterat: 2022-08-17 15:26
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
hx30, jag skrev inte att det var dyrare att bygga en liten bil istället för en stor, det begriper vem som helst, men den ger inte tillräckligt med utdelning till investerarna!
I en marknadsstyrd ekonomi tillverkas det som ger bäst lönsamhet och det är oftast det som konsumenterna vill ha.
I en kommunistisk centralstyrd ekonomi tillverkar man det som ledningen bestämmer oavsett vad konsumenterna vill ha.
Det är dyrt att bygga i A, B och C och lönsamheten är inte önskvärt bra, men å andra sidan är det ännu dyrare att bygga bilar i de större klasserna med ännu mindre lönsamhet om de inte säljer bra.
Mercedes har ju lyckats hyfsat och säljer bra även i Kina, säkert genom ägarutbytet med kinesiska företag och kanske blir det så som Grosser är inne på, små kineser med stjärna i fronten?
MB kommer bli tvungna att ha elbilar i alla klasser.
Annars kommer de tappa marknadsandelar.
Frågan är om de har råd att samarbeta med annan partner = brist på kontroll, samverkan för att totalt sett kunna optimera kostnader och teknologi. Och kvaliteten går rakt ned i avgrunden!
Och man blir 2'a i teknikrejset
MB har samarbetat med Chrysler och det höll på att rasera hela företaget. Hoppas de inte glömt utan lärt sig.
Var katastrof!
Det är ju här kineserna kan sätta in stöten, de har ju redan färdiga mindre bilar även om vissa kanske inte ännu är anpassade för vår marknad.
Men om det blir ett lågt pris är ju en annan sak, dels har det blivit dyrare att tillverka i Kina, dels kommer importörer och säljorganisationer säkert att se till att kapa åt sig så mycket som möjligt, men allt kommer att bero på konkurrensen.
Men vem vet, kanske kommer kineserna att göra som Renault, tillverka i Rumänien, eller kanske i något afrikanskt land?
Vart tog förresten Dacia Spring vägen?
Uppdaterat: 2022-08-18 09:08
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Kommentarer
Bra.
Ja, de är tvungna att ha en elbil i lilla segmentet.
6-700k är för mycket för de flesta då fe köper bil
Då blir det väl troligen en bil byggt på Geelys SEA-plattform, vilket inte är helt fel. Men plötsligt vart ju Kina inblandat igen....
Det är dyrt att bygga i A, B och C och lönsamheten är inte önskvärt bra, men å andra sidan är det ännu dyrare att bygga bilar i de större klasserna med ännu mindre lönsamhet om de inte säljer bra.
Mercedes har ju lyckats hyfsat och säljer bra även i Kina, säkert genom ägarutbytet med kinesiska företag och kanske blir det så som Grosser är inne på, små kineser med stjärna i fronten?
Det är bogus, det är inte dyrare att bygga liten bil istället för en stor.. tillverkarna är bara ute efter stora marginaler som kan tas ut på en större bilmodell.
hx30, jag skrev inte att det var dyrare att bygga en liten bil istället för en stor, det begriper vem som helst, men den ger inte tillräckligt med utdelning till investerarna!
I en marknadsstyrd ekonomi tillverkas det som ger bäst lönsamhet och det är oftast det som konsumenterna vill ha.
I en kommunistisk centralstyrd ekonomi tillverkar man det som ledningen bestämmer oavsett vad konsumenterna vill ha.
Tveksamt om din förklaring går in ???
MB kommer bli tvungna att ha elbilar i alla klasser.
Annars kommer de tappa marknadsandelar.
Frågan är om de har råd att samarbeta med annan partner = brist på kontroll, samverkan för att totalt sett kunna optimera kostnader och teknologi. Och kvaliteten går rakt ned i avgrunden!
Och man blir 2'a i teknikrejset
MB har samarbetat med Chrysler och det höll på att rasera hela företaget. Hoppas de inte glömt utan lärt sig.
Var katastrof!
Jag och många fler står här och väntar på mindre och billigare modeller... men de finns inte att köpa.
Samma här. För stort o dyrt nu. Vill inte binda STORT kapital i saker som tappar värde.
Håller med dig till 100 % MC ! Sen är det frågan om vi kommer att få några vettiga, "billiga" alternativ.
Det är ju här kineserna kan sätta in stöten, de har ju redan färdiga mindre bilar även om vissa kanske inte ännu är anpassade för vår marknad.
Men om det blir ett lågt pris är ju en annan sak, dels har det blivit dyrare att tillverka i Kina, dels kommer importörer och säljorganisationer säkert att se till att kapa åt sig så mycket som möjligt, men allt kommer att bero på konkurrensen.
Men vem vet, kanske kommer kineserna att göra som Renault, tillverka i Rumänien, eller kanske i något afrikanskt land?
Vart tog förresten Dacia Spring vägen?
Det är ju höst nu ;-)
Inte än!
Sensommar.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.