Någon som vet något om konceptet som Nissan höll på med, där bilen hade elmotor för framdrivningen men elen generarades av en bensinmotor? Hur mycket bensin drog dessa modellerna? Det borde inte bli bättre om jag tänker rätt? Dels skall du alstra ström, med en fossil motor som har förluster, sedan skall denna energi lagras i ett batteri som sedan driver en elmotor för framdrivningen som också har förluster? Någon som vet mer om tekniken, och varför vi inte hört mer om det? Jag antar att det floppade..
Att du inte hört det innebär inte att det inte existerar. https://jalopnik.com/nissan-just-made-another-weird-series-hybrid-1847175032 Nissan Note Aura snittar 0,35 enligt den japanska körcykeln.
hx30
Det är en teknik som använts i över 120 år!
Bland de första var ju Porsche som hade det redan 1899 och en av de senaste är Honda Civic.
Även Volvo har provat med ECC 1992, men enbart som koncept med en gasturbin.
Uppdaterat: 2022-08-16 10:02
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Och Opel Ampera, (den som blev årets bil 2012, inte den eldrivna) men endast efter att strömmen i batteriet var slut.
Förövrigt alla dessa s.k. "nyhetsartiklar" som upprepat hyllar elbilen som koncept, ser bra mycket ut som en medveten strategi som luktar politik och avsiktlig påverkanskampanj, snarare än en neutral redovisning av nyheter, vilket gör att man automatiskt tvivlar på innehållets korrekthet.
Inga nyheter för den men grundkunskap.
Den långt viktigare frågan verkar bli överhoppad!?
Vad händer innan bensinen når biltanken resp el når batteriet?
Vilken verkningsgrad får vi med detta inräknat?
Den bistra verkligheten är att fortfarande kommer nästan 70% av den omsatta energin från fossila källor, oberoende av en slutliga övergången till värme.
Riktigt bra artikel men detta har varit tydligt från början att Elbil har betydligt bättre verkningsgrad men att regen gav så mycket tillbaka var en nyhet för mig.
Inga nyheter för den men grundkunskap.
Den långt viktigare frågan verkar bli överhoppad!?
Vad händer innan bensinen når biltanken resp el når batteriet?
Vilken verkningsgrad får vi med detta inräknat?
Den bistra verkligheten är att fortfarande kommer nästan 70% av den omsatta energin från fossila källor, oberoende av en slutliga övergången till värme.
Den jämförelsen är absolut viktig, men knappast något som elbilen skulle förlora på. Det går åt en hel del energi till att pumpa upp, raffinera och transportera fossila bränslen.
Och Opel Ampera, (den som blev årets bil 2012, inte den eldrivna) men endast efter att strömmen i batteriet var slut.
Förövrigt alla dessa s.k. "nyhetsartiklar" som upprepat hyllar elbilen som koncept, ser bra mycket ut som en medveten strategi som luktar politik och avsiktlig påverkanskampanj, snarare än en neutral redovisning av nyheter, vilket gör att man automatiskt tvivlar på innehållets korrekthet.
Ur ett objektivt perspektiv, vilka nyheter anser du det finns som berör utveckling av fossila drivlinor, som är värda att lyfta fram?
hx30
Det är en teknik som använts i över 120 år!
Bland de första var ju Porsche som hade det redan 1899 och en av de senaste är Honda Civic.
Även Volvo har provat med ECC 1992, men enbart som koncept med en gasturbin.
Det är väl en ganska vanlig teknik för diesellok och tyngre arbetsmaskiner. Verkningsgraden blir högre när motorns hastighet (varvtal) hålls mer konstant, och man slipper växellåda eftersom elmotorn har högt vridmoment i alla hastigheter.
Inga nyheter för den men grundkunskap.
Den långt viktigare frågan verkar bli överhoppad!?
Vad händer innan bensinen når biltanken resp el når batteriet?
Vilken verkningsgrad får vi med detta inräknat?
Den bistra verkligheten är att fortfarande kommer nästan 70% av den omsatta energin från fossila källor, oberoende av en slutliga övergången till värme.
VIB har i flera artiklar lyft fram undersökningar som tittar på detta. Leta i arkivet. Men om jag minns rätt så har elbilen fördel oavsett.
Behöver jag vänta 20-30 minuter på att ladda ett batterifordon under arbetstid så kastas desto mer än ynka 600 skr i sjön.
Då är det ju antingen fel med elfordon eller felplanerad rutt.
Eldrivna arbetsfordon har ju använts i snart hundra år i olika tillämpningar där de passat, långt innan batterierna blev så kompakta som nu. Då har de laddats under nätter och raster och andra tillfällen då fordonet ändå inte använts. Ingen skillnad mot nu alltså, förutom att räckvidden nu är enormt mycket bättre.
Kommentarer
Någon som vet något om konceptet som Nissan höll på med, där bilen hade elmotor för framdrivningen men elen generarades av en bensinmotor? Hur mycket bensin drog dessa modellerna? Det borde inte bli bättre om jag tänker rätt? Dels skall du alstra ström, med en fossil motor som har förluster, sedan skall denna energi lagras i ett batteri som sedan driver en elmotor för framdrivningen som också har förluster? Någon som vet mer om tekniken, och varför vi inte hört mer om det? Jag antar att det floppade..
Att du inte hört det innebär inte att det inte existerar. https://jalopnik.com/nissan-just-made-another-weird-series-hybrid-1847175032 Nissan Note Aura snittar 0,35 enligt den japanska körcykeln.
hx30
Det är en teknik som använts i över 120 år!
Bland de första var ju Porsche som hade det redan 1899 och en av de senaste är Honda Civic.
Även Volvo har provat med ECC 1992, men enbart som koncept med en gasturbin.
Och Opel Ampera, (den som blev årets bil 2012, inte den eldrivna) men endast efter att strömmen i batteriet var slut.
Förövrigt alla dessa s.k. "nyhetsartiklar" som upprepat hyllar elbilen som koncept, ser bra mycket ut som en medveten strategi som luktar politik och avsiktlig påverkanskampanj, snarare än en neutral redovisning av nyheter, vilket gör att man automatiskt tvivlar på innehållets korrekthet.
Inga nyheter för den men grundkunskap.
Den långt viktigare frågan verkar bli överhoppad!?
Vad händer innan bensinen når biltanken resp el når batteriet?
Vilken verkningsgrad får vi med detta inräknat?
Den bistra verkligheten är att fortfarande kommer nästan 70% av den omsatta energin från fossila källor, oberoende av en slutliga övergången till värme.
Riktigt bra artikel men detta har varit tydligt från början att Elbil har betydligt bättre verkningsgrad men att regen gav så mycket tillbaka var en nyhet för mig.
Den jämförelsen är absolut viktig, men knappast något som elbilen skulle förlora på. Det går åt en hel del energi till att pumpa upp, raffinera och transportera fossila bränslen.
Ur ett objektivt perspektiv, vilka nyheter anser du det finns som berör utveckling av fossila drivlinor, som är värda att lyfta fram?
Det är väl en ganska vanlig teknik för diesellok och tyngre arbetsmaskiner. Verkningsgraden blir högre när motorns hastighet (varvtal) hålls mer konstant, och man slipper växellåda eftersom elmotorn har högt vridmoment i alla hastigheter.
VIB har i flera artiklar lyft fram undersökningar som tittar på detta. Leta i arkivet. Men om jag minns rätt så har elbilen fördel oavsett.
Behöver jag vänta 20-30 minuter på att ladda ett batterifordon under arbetstid så kastas desto mer än ynka 600 skr i sjön.
Då är det ju antingen fel med elfordon eller felplanerad rutt.
Eldrivna arbetsfordon har ju använts i snart hundra år i olika tillämpningar där de passat, långt innan batterierna blev så kompakta som nu. Då har de laddats under nätter och raster och andra tillfällen då fordonet ändå inte använts. Ingen skillnad mot nu alltså, förutom att räckvidden nu är enormt mycket bättre.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.