Vi Bilägares forum

Xpeng siktar på fler snabbladdare – upp till 480 kW

Xpeng siktar på fler snabbladdare – upp till 480 kW

Uppstickaren Xpeng som nyligen lanserats i Sverige skruvar nu upp laddeffekten rejält. Men det är oklart om de supersnabba laddarna kommer till Sverige.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-08-15 19:50

Kommentarer

Finns ett klipp när Xpeng G9 testar Dc Kurvan och 443Kw peak är bättre en något annat och +210Km på 5 min tid.

Nio har pratat om 500Kw Dc stolpar som ska lanseras i Europa.

Såklart Xpeng inte vill vara sämre.

Uppdaterat: 2022-08-16 14:37
Elbilar

Ionity kan säkert skruva lite i sina laddare om nätet tål det. De är ju på 800V och 500A vilket ger 400kW men de är ju begränsade lite grand idag till 350kW.

Uppdaterat: 2022-08-16 15:07

Att man kan vara såååå fixerad vid höga laddeffekter... Inte skulle jag vilja köpa en beg elbil som ständigt laddats med mycket hög effekt - även om det "bara" är +200 kW. Och i praktiken är det nog inte många som verkligen har detta behov. Frånsett alla andra tekniska problem med att etablera sådana här extremeffekt-laddare.

Uppdaterat: 2022-08-16 17:18

Med tanke på de köer som funnits till snabbladdarna under sommaren i år så vore det väl bra om samma antal laddare kunde betjäna 3-4 ggr så många bilar. Ett måste om vi inte ska ha mängder med laddare överallt.

Uppdaterat: 2022-08-16 17:35

V8 - har du möjligen funderat över hur distributionen av dessa enorma effekter skulle se ut runtom i landet ?

Uppdaterat: 2022-08-16 17:53

Klarar man 350 som Ionity har så klarar man nog 480 också.

Teslas ligger väl på 250 drygt och de har ju 30-40 laddplatser på många ställen.

Uppdaterat: 2022-08-16 19:08

V8
Men det är ju inte säkert att laddstationen maxar ifall alla laddar försöker ladda med 350W samtidigt.

Får man upp laddhastigheter så är det ju bra. Men en kines med snabbare laddning räcker inte för att det ska bli lockande för min del.

Uppdaterat: 2022-08-16 19:55

Lastbilsladdarna som är på väg är ju över 2000kW för övrigt.

MCS för lastbilar 3.75 MW peak (3,000 A at 1,250 V)

Uppdaterat: 2022-08-16 20:11

De högsta laddeffekterna bör kombineras med energi-/batterilager för att kunna levereras "sömlöst".
Det är något jag tror vi kommer att få se mer av, just p.g.a. att det redan idag är bekymmer med att få fram tillräcklig matning på flertalet ställen - eller rättare sagt - det är ett ofta ett omfattande projekt att behöva gräva ner nya kablar i city- och stadsmiljö.

Uppdaterat: 2022-08-16 21:15
Power to the people

Helt rätt Grosser men då blir det kostsamt och inget som finns överallt. Det är liksom inte så enkelt detta.

Uppdaterat: 2022-08-16 21:49

Verkar som att vissa tror att det bara är att bygga tillräckligt snabba laddstationer och givetvis i stort antal så det inte blir kö de fem minuter det tar att ladda.
Att förse dem med energi är väl inga problem, alltid finns det väl något ledigt vägguttag i närheten som går att utnyttja.

Uppdaterat: 2022-08-16 22:08
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

+100 på det, Saabnisse?

Uppdaterat: 2022-08-16 22:15

Kan Norge kan vi säger jag.

Uppdaterat: 2022-08-17 16:44

Nåja, Norge måste tydligen ha svensk hjälp med att transportera energin genom landet... Sen är nog dessa enorma laddeffekter knappast nödvändiga för annat än bilar med batterier med väldigt hög kapacitet - typ olika former av lite tyngre transportfordon.

Uppdaterat: 2022-08-17 17:21

Ja men bra att förbereda för tyngre transport - och kommande elbilar med ÄNNU snabbare laddning än dagens.
Går fort nu.
Kolla hur snabbt en vanlig elbil tex eUp, eGolf, i3, etc laddade för 10år sedan. Även Tesla har ökat laddhastigheten även om de var ljusår före på den tiden.

Uppdaterat: 2022-08-17 19:36
Gillar kurvor och rondeller

Mc, det handlar ju inte om hur fort bilarna kan ladda utan vad som går att ladda.
Är du ensam kanske du får 250, men plötsligt kommer en till och en till och du är nere i 70!

Uppdaterat: 2022-08-17 20:47
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre