Vi Bilägares forum

Ladda elbilen med solcellspaneler på taket – så gör du

Ladda elbilen med solcellspaneler på taket – så gör du

En genomtänkt solcellsanläggning tar flera år att betala av men ger omgående lägre nätavgifter och elförbrukning. Energifantasten Joachim Skoogberg valde att investera i både solpaneler och hembatteri för billigare elbilsladdning. Läs vår guide så undviker du missarna när du installerar solcellspaneler.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-08-10 13:30

Kommentarer

Trodde först att man skulle sätta solpaneler på biltaket...

Uppdaterat: 2022-08-10 13:38

Just nu säljer man elen för 3-4:- istället och laddar elbilen på natten för 20 öre.

Uppdaterat: 2022-08-10 14:23
40-talisten skrev:

Trodde först att man skulle sätta solpaneler på biltaket...

Det finns på en del bilmodeller.
Nissan erbjuder solcellstak på elbilen Leaf som tillval.

Uppdaterat: 2022-08-12 14:01
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Joachim har nog koll, men Klas som skrivit artikeln verkar ha mindre koll. Mest ute efter uppmärksamhet på sina ingresser, med en del överdrifter och vinklingar!
- Han skriver "Med solpaneler och hembatteri i garaget har Joachim Skoogberg blivit självförsörjande på el". Så är det givetvis inte. Vintertid ger inte solcellerna speciellt mycket, och man är definitivt inte självförsörjande. Sommartid är det bra, själv har jag gått plus under juni och juli trots elbilsladdning. Batterier är också ett korttidslagrande och kan inte användas för att "spara el till vintern"!
Räknar man på totalt förbrukad el på året kontra vad han får av solcellerna totalt på året så stämmer nog ekvationen, men han måste sälja på sommaren och köpa på vintern, så köpa dyr el under vintern kommer man inte ifrån trots solceller, vilket man kan få intryck av!
- Han skriver också "Joachim Skoogberg valde att investera i både solpaneler och hembatteri för billigare elbilsladdning ".
Totalt sett så sparar man givetvis pengar på att investera i solceller, men att ladda bilen med solcells-el är just nu en väldigt dålig affär. Bättre att sälja solcells-elen eftersom priserna är så höga mitt på dan, just då solcellerna ger som mest, och ladda bilen på natten när elen är billig.
Ex. Idag kostade elen mitt på dan mellan 3 kr till 4,50 kr/kWh. Om jag säljer den så har jag dessutom 60 öre i skattereduktion. Jag får alltså in mellan 3,60 och 5.10 kr/kWh för den el jag säljer. Skulle jag istället ladda bilen med den elen, så går jag miste om intäkten, alltså en kostnad. Om jag istället laddade på natten innan för ett elpris som är 25 öre/kWh, så får jag dessutom betala nätavgift som för min del är ca 75 öre, men ändå så laddar jag bilen för 1 kr/kWh. Alltså en mycket bättre affär.
Att ladda bilen med solel, kräver att skillnaden mellan elpriset på dan och på natten är väldigt liten, eftersom man får 60 öre från staten för den el man säljer. Om man laddar på natten får betala nätkostnaden till nätleverantören, men priskillnaden får inte vara större än 15-20 öre mellan dag och natt för att det skall vara lönsamt att ladda med solel!
- Lägre nätavgifter är i princip försumbart och inte nåt att räkna med i en investering. Jag får 2,06 öre från nätleverantören för varje såld kWh, ger nog inte över 100 kr på ett helt år för de flesta.

Hela diskussionen ovan kräver givetvis ett timavtal på elen, vilket jag ser som ett måste om man har elbil. De flesta skulle nog vinna på ett timavtal med lite enkla knep, men har man elbil och laddar en del, så finns det mycket att tjäna på ett timavtal.

Uppdaterat: 2022-08-12 17:42

Precis vad jag skrev fast lite kortare…

Uppdaterat: 2022-08-12 18:51
V8-Power skrev:

Precis vad jag skrev fast lite kortare…

👍

Uppdaterat: 2022-08-12 19:53

Instämmer med ovan. Har man elbil ska man ha timavtal. Även utan solceller.

Uppdaterat: 2022-08-12 23:50

Nja det håller jag inte med om AXA, det finns andra parametrar än bara elbilen.
T.ex att behöva värma huset

Uppdaterat: 2022-08-13 08:24

Håller absolut med "Guran" - man får väl anpassa avtalstypen till sina största energiförbrukare och när dessa drar som mest energi. Det finns ingen "one size fits all".

Uppdaterat: 2022-08-13 08:33

Snoid
Jag kan delvis hålla med. Har man någorlunda energieffektivt hus så kommer dock laddning av elbil vara den största energislukaren.

Uppdaterat: 2022-08-13 09:16

En elbil snittar 2kWh per mil och kör man 2000 mil per år är det 4000kWh
Inte i närheten av vad uppvärmning kräver faktiskt.

Uppdaterat: 2022-08-13 09:48

V8
Som jag skrev. Har man någorlunda energieffektivt hus så kan de 4000 kWh utgöra en större andel. Och då blir det fördelaktigt med timavtal med billigare laddning på natten.

Om man betalar 3 kr per kWh eller 50 öre ger stor skillnad även med 4000 kWh laddning per år.

Uppdaterat: 2022-08-13 14:10

Jo men uppvärmningen sker ju de månader det är allra dyrast så det har stort genomslag, mycket större än andelen.

Uppdaterat: 2022-08-13 14:31

V8
Jag har ett energieffektivt hus och har mellan 8 och 9000 kWh i förbrukning per år. Lägger man på ytterligare 4000 kWh är det en hel del.
Om jag då laddar när det är som billigast, på natten med timprisavtal, så kommer jag spara en hel del jämfört med att ladda när det är som dyrast. Om jag dessutom kör diskmaskin och torktumlare på natten spar jag lite till.

Uppdaterat: 2022-08-13 16:08

Axa - men alla hart ju inte nybyggda, energieffektiva småhus. Din energiförbrukning tillhör nog snarare undantagen.

Uppdaterat: 2022-08-13 16:11

Axa, jag har ett gammalt hus och som förbrukar lite ström till uppvärmningen. Men lånen uppgår knappt till vad en Enyaq IX kostar. Så kan gott kosta på mig en ”försäkring” mot höga elpriser.

Uppdaterat: 2022-08-13 19:56

Ja, alla har olika förutsättningar. Jag tror dock att man kan spara en hel del genom att inte binda upp sig för mycket, oavsett elavtal, räntor, banklån, etc.

Uppdaterat: 2022-08-13 20:16
Axa skrev:

Ja, alla har olika förutsättningar. Jag tror dock att man kan spara en hel del genom att inte binda upp sig för mycket, oavsett elavtal, räntor, banklån, etc.

Såklart är det så. Rörliga lån men fast elpris. Lär dock aldrig få 55 öre i tre år igen. Då blir det att överväga att montera solpaneler och ha timavatal. Men det är ett år kvar till det och hur elpriserna ser ut om ett år kan man spå i kaffesump

Uppdaterat: 2022-08-13 20:55

Alla har ju rätt att tycka, tänka och tro utan att ha någon erfarenhet att luta sig emot, men min besparing när jag bytte till timavtal är fakta.
Bytte till timavtal 1 maj, och jag har efter det jämfört mitt snittpris mot det pris jag hade haft om jag legat kvar på rörligt pris (som sätts månadsvis). Rörligt pris från GE.

Maj rörligt pris 107,21/kWh - mitt timavtal 81,41/kWh. En besparing på 24%
Juni rörligt pris 134,41/kWh - mitt timavtal 82,67/kWh. En besparing på 38%
Juli rörligt pris 94,73/kWh -mitt timavtal 48,85/kWh. En besparing på 45% (väldigt stora skillnader mellan dag och natt under juli).
Nu är det sommar och ingen uppvärmning, vilket gör siffrorna extra förmånliga. Uppvärmningen är ju svårare att styra om man inte ersätter den med annan uppvärming.

Fast pris har historiskt sett alltid varit dyrare än rörligt, men det ger så klart en försäkring mot högre priser. Ganska självklart att det är dyrare, elleverantören vill naturligtvis säkra upp sig mot ev. förluster. Alla elleverantörer är vinstdrivande företag.

Uppdaterat: 2022-08-14 10:33

På vintern med elvärme så lär man behöva lika mycket dag som natt.
Om dagspriset är 500 öre och nattpriset 50 öre så blir snittet 275 öre och det under de månader förbrukningen är som allra högst.

Sommarbesparingar på timpris är tämligen ointressanta med den oftast låga sommarförbrukningen.

Uppdaterat: 2022-08-14 10:49
V8-Power skrev:

Sommarbesparingar på timpris är tämligen ointressanta med den oftast låga sommarförbrukningen.

+100 på den !

Uppdaterat: 2022-08-14 12:21

Som vanligt extremt missvisande när media hajpar solcellerna. Artikelförfattaren lurar läsarna genom att påstå att villaägaren i artikeln är självförsörjande på el! Rättelse tack!

El kan inte lagras, annat än i mycket begränsad omfattning. Villaägarens batteri på 5,76 kWh räcker max ett par timmar en kall vinterdag.

Under de mörka månaderna är villaägaren helt beroende av elproduktion utifrån. Solceller verkar ha blivit en hobby för vissa, men det är inget som hjälper det svenska elsystemet.

Möjligen är han självförsörjande under sommaren, men han är definitivt inte självförsörjande! Sluta vilseleda läsarna!

Uppdaterat: 2022-09-01 10:47
Självkörande? Ja, jag kör själv.

Med 20kWh batteri blir det bättre. Ladda på natten och använd på dagen.
50% bidrag på batterilagring just nu.

Uppdaterat: 2022-09-01 16:37

Likfullt är han inte självförsörjande, V8. Han kan möjligen förbruka till en lägre kostnad än utan batteri-banken men han behöver fortfarande el utifrån.

Uppdaterat: 2022-09-01 18:32

Absolut!

Uppdaterat: 2022-09-01 19:26