Mercedes gör tvärt emot konkurrenterna och utvecklar ett helt eget infotainmentsystem utan hjälp av Google. ”Vill vi uppnå tre viktiga saker”, säger svensken som leder arbetet.
Mercedes gör tvärt emot konkurrenterna och utvecklar ett helt eget infotainmentsystem utan hjälp av Google. ”Vill vi uppnå tre viktiga saker”, säger svensken som leder arbetet.
Kommentarer
Målet är att tjäna ännu mer pengar, allt enligt Ola Källenius och ledningens nya devis.
Det är väl de flesta företags mål i grunden?
Så är det naturligtvis, men i just Mercedes fall råder en smått sjuklig fokusering på vinster. Ola Källenius och ledningen i övrigt har ju tydligt deklarerat att Mercedes bara ska vara för de rikaste, och det är till och med så att Mercedes sannolikt skrotar A-Klass och B-Klass för att "de inte tjänar pengar på dem". Till och med C-Klassen kan stå inför skalpellen. En gång i tiden var Mercedes bara för dem med gott om pengar ("direktörsbil"), sedan kom 190-serien och "vanligt folk" kunde börja köpa Mercedes. Men nu är man tillbaka där man började - fast med råge!
Snooker, vad är felet med den affärsidén?
I segmentet där man försökt bredda sig är konkurrensen stenhård. Betydligt enklare att gå tillbaka till rötterna. Även jag minns då det var status att köra MB, något förunnat Nasare och välbeställda. Minns när min morbror på slutet av 60-talet hade köpte en Mercedes, det var häftigt. Farsan hade köpt en ny Volvo 142, en röd och tror det var 1969, som jag minns när vi var till Karlstad och hämtade och lämnade den svarat Amazonen.
Tror de gör rätt, fast det kommer drabba mig. En liten premium MB elbil till klart lägre pris än en EQE vore mumma.
Deras A och B-serier med fossil har blivit väldigt fina. Vore super med en sådan elbil. Tänk en krympt EQE som de krympte EQS.
Låg o sportig. Lågt luftmotstånd och lättparkerad.
50-80k mer än en VW ID.3 typ, för att få skitbra stolar, klima och lågt buller.
Du får nog sikta efter en Ioniq 6. Den verkar lovande och kommer mest troligt kosta mindre än en A-klass med likvärdig utrustning och ha bättre prestanda.
Skall jag gissa kommer en fullsmetad Ioniq 6 hamna nån stans runt 650kkr. Visserligen inte en MB men när man vant sig så går det att leva med en Hyundai. Jag gjorde det bytet och ångrar inte för en sekund att jag inte köpte en EQA eller EQC. Båda låg på köpradarn men ingen av dom var en ”riktig” elbil.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.