Vi Bilägares forum

Svenskt pris på MG 4 – så mycket kostar nya elbilen

Svenskt pris på MG 4 – så mycket kostar nya elbilen

MG har släppt den första prisuppgiften om den nya halvkombimodellen MG 4.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-08-09 11:15

Kommentarer

Pi skrev:

Har man inte testat andra bilar eller väldigt få andra bilar så kanske man tror att Volvo är som alla andra i det avseendet - men det är dom inte för en del av oss. Är det så svårt att acceptera ? De fungerar för A.L och andra men inte för t ex mig och saabnisse. Klart !

Som jag förklarade ovan har jag haft tre 9-5 och två 9-3, och även en hiskelig massa olika Volvo-bilar i olika sammanhang..

Jag upplever inte det bekymmer som saabnisse angav.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-08-10 23:04
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
saabnisse skrev:

A.L.
Jag håller med om sportstolar, det är ett otyg och hustrun som haft det i sin Golf ville aldrig mer ha det.
För övrigt anser jag att ordet ”sport” är ytterst olämpligt att tillämpa i vilket sammanhang som helst när det gäller bruksbilar.
Sport hör inte hemma i trafiken, men det har inte alla fattat.

Nej det är obegripligt även för mig.’
Två ton standardbil är inte sportig. Det spelar ingen roll hur obekvämt man gör chassit och vilka stolar och fälgar man sätter dit.

Det är fortfarande en standardbil - en obekväm sådan…

Dock är faktiskt BMW;s M-stol att föredra framför original, men det är mest för att den senare är så dålig. Köper man BMW skall man ha komfortstol. Den är dock ingen höjdare för insteget heller

MVH AL

Uppdaterat: 2022-08-10 23:11
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

A.L. Nu skiljer det förstås en del mellan trettio år gamla bilar och dagens, då kanske du hellre skulle jämföra med en 740.
Jag klev för en tid sedan in i en Nash från 1927 och det var bekvämt, men annorlunda. Det som förvånade mig var att man måste vinkla foten för att komma in, A-stolpen lämnade dåligt utrymme vid golvet genom sin helt lodräta placering.

Uppdaterat: 2022-08-10 23:13
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Det finns folk som säger att det inte är problem att komma in i Volvo V40 också, men lutningen på framrutan gör att skallen slår i. Det är lättare att komma in i en Lotus Elise. Nästan...

Uppdaterat: 2022-08-11 07:51

A.L - precis som saabnisse påpekar så känns din erfarenhet av bl a moderna, mindre bilar rätt begränsad. Men det är helt OK - du har din referensram och din kropp - jag har min referensram och min kropp och det finns nog ingen "one size fits all" i detta sammanhang.

Uppdaterat: 2022-08-11 09:49
saabnisse skrev:

A.L. Nu skiljer det förstås en del mellan trettio år gamla bilar och dagens, då kanske du hellre skulle jämföra med en 740.
Jag klev för en tid sedan in i en Nash från 1927 och det var bekvämt, men annorlunda. Det som förvånade mig var att man måste vinkla foten för att komma in, A-stolpen lämnade dåligt utrymme vid golvet genom sin helt lodräta placering.

Det var mest ett svar på huruvida jag provat en Swift eller inte. Det har jag nämligen eftersom jag ägt en själv:-).

Att småbilar inte har lika stora stolar och att de är placerade närmare ursteget kan jag däremot hålla med om. De är ju mindre, och har betydligt sämre egenskaper om man blir påkörd från sidan än vad du hittar i S90 (där SIPS inte bara skyddar utan också drar dig in mot mitten av bilen). G-krafterna vid sidokollision i en S90 är därför en bråkdel i jämförelse med en Swift, och så även det inträngande våldet.

Men det är en annan diskussion.

Jämförelsen mellan i och ursteg bör kanske göras med bilar i ungefär samma storleksklass. Och då kvarstår mina iakttagelser och erfarenheter

MVH AL

Uppdaterat: 2022-08-11 10:39
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
Pi skrev:

A.L - precis som saabnisse påpekar så känns din erfarenhet av bl a moderna, mindre bilar rätt begränsad. Men det är helt OK - du har din referensram och din kropp - jag har min referensram och min kropp och det finns nog ingen "one size fits all" i detta sammanhang.

På vilka grunder tror du att jag inte har erfarenhet av mindre bilar? Att jag ogillar mindre fordon betyder inte att jag inte kört och använt dem. Jag har till och med ägt ett antal privat, och desto fler när jag hade mitt eget företag då vi hade mängder av provvagnar från olika tillverkare inne i olika sammanhang.

Senaste minibilen jag körde var en Hyundai I10. Det var i förra veckan. En bullerburk och säkerhetsmässig katastrof. Men vid bensinpumpen är den desto trevligare.

Någon Swift av senare modell har jag däremot inte kört så där kan jag inte uttala mig.

Och Saab har jag gedigen erfarenhet av då jag haft ett antal själv (gillar bilarna). Så även Volvo V90/V60 och allehanda modeller. Och där tycker jag inte att det är några större skillnader för att ta mig i och ur bilarna.

Men det är nog så att vi alla är olika och möter och upplever utmaningar på olika sätt kopplat till att vi är individer. Det är är knappast konstigt. Men den egna erfarenheten är just individuell, därav mina kommentarer i frågan.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-08-11 10:47
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

A.L.
"Jämförelsen mellan i och ursteg bör kanske göras med bilar i ungefär samma storleksklass"?
Varför? Utrymmet i framsätet är bättre i Swift än i S/V90 och takhöjden är större, därför är det lättare att komma i och ur.
Säkerheten har inte varit på tal, där begriper vem som helst att en pansarkryssare tål mer våld än en kanot!
Men mitt förslag kvarstår, prova en ny Swift, jämför inte med hur det var för trettiofem år sedan!
F.ö. finns många andra småbilar som är som Swift, att jag tog upp just den beror på att jag kör den ibland, kan jämföra med Volvon och förvånas över komforten i en fjuttbil.

Uppdaterat: 2022-08-11 10:52
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Vår VW Up 3dörr är enklast av alla bilar jag ägt att komma in ur. Den minsta o kortaste med.
Dörren är otroligt lång, öppnar nästan till 90 grader och det är högt till tak. Bara att kliva in.
(lätt överdrivet)

Uppdaterat: 2022-08-11 21:08
Gillar kurvor och rondeller

Lite intressanta fakta om MG4:
https://topelectricsuv.com/news/mg/mg4-ev-cybere-details/
Dragvikt 1500 kg är intressant.
100 km laddning på 5 min om DC laddaren kan leverera är också hyfsat...

Uppdaterat: 2022-08-11 23:28

Är det någon Kinabil som fixar det som står i specen?
De blir bättre såklart men hittils är de efter. Men priset är ju även det lägre

Uppdaterat: 2022-08-12 06:17
Gillar kurvor och rondeller

Nåja MC vi vet ju inte om den här ligger efter, det visar sig väl när den hunnit hit.
När det gäller dragkapaciteten ligger de ju inte efter, finns väl ingen i samma klass som klarar det?
Om det nu stämmer.

Uppdaterat: 2022-08-12 08:45
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

A.L.
"Jämförelsen mellan i och ursteg bör kanske göras med bilar i ungefär samma storleksklass"?
Varför? Utrymmet i framsätet är bättre i Swift än i S/V90 och takhöjden är större, därför är det lättare att komma i och ur.
Säkerheten har inte varit på tal, där begriper vem som helst att en pansarkryssare tål mer våld än en kanot!
Men mitt förslag kvarstår, prova en ny Swift, jämför inte med hur det var för trettiofem år sedan!
F.ö. finns många andra småbilar som är som Swift, att jag tog upp just den beror på att jag kör den ibland, kan jämföra med Volvon och förvånas över komforten i en fjuttbil.

Därför att mindre bilar har stolen närmare dörren och ofta mindre skyddande plåt i sidled. Det ger andra förutsättningar.

Annars kan man ju jämföra med en buss med en gång;-)

Angående utrymmet fram har jag inga uppgifter på Swift. Kanske att den är större -vad vet jag? Småbilar generellt brukar nog däremot inte ha bättre innerutrymmen än större bilar.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-08-13 04:42
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Som sagt - om man tillåter sig själv att i vart fall provsitta mindre, moderna bilar så kan man överraskas av att de är enklare att ta sig in i än en del större. Men även bilar i V60-klassen är ofta bättre än just den modellen - i vart fall för mig som är relativt kort. Om det är tillåtet att nämna hur man själv upplever dessa saker..
Den bil av de jag ägt som varit allra enklast/bekvämast att ta sig i och ur var min f d Golf SV.

Uppdaterat: 2022-08-13 08:13

Har aldrig haft några problem med att komma i eller ur någon bilmodell alls. Däremot tror jag att det skulle vara lite krångligt att ta sig i och ur en Lotus Europa.

Uppdaterat: 2022-08-13 08:46
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.
Hackenbush skrev:

Har aldrig haft några problem med att komma i eller ur någon bilmodell alls. Däremot tror jag att det skulle vara lite krångligt att ta sig i och ur en Lotus Europa.

Däremot är Lotus Europa en bil man inte vill ta sig ur när man väl kommit in! Helt underbar bil, blir från körd av det mesta nytt idag med sin modesta effekt men körkänslan slår det mesta. Haft svårt sug ända sen jag provkörde för snart 10 år sen.
Men sant, ingen bil för de stela stackare som gnäller på insteget i en Volvo.

Uppdaterat: 2022-08-13 10:45
Pi skrev:

Som sagt - om man tillåter sig själv att i vart fall provsitta mindre, moderna bilar så kan man överraskas av att de är enklare att ta sig in i än en del större. Men även bilar i V60-klassen är ofta bättre än just den modellen - i vart fall för mig som är relativt kort. Om det är tillåtet att nämna hur man själv upplever dessa saker..
Den bil av de jag ägt som varit allra enklast/bekvämast att ta sig i och ur var min f d Golf SV.

Ja det är ju bara att testa. Men varför Pi tycks ha ett behov av att tillskriva andra vad de inte har testat får han redogöra för själv.

Pi påstår att han provat V60. Jag skriver inte att han inte har gjort det utan sätter en tilltro till hans uppgifter.

På samma sätt har undertecknad provat mindre bilar, både från Ford, Hyundai, Och Volkswagen. Jag har dessutom ägt några själv.

Och jag upplever inte att de är enklare att ta sig in och ur än Volvo, men det kan ju vara kopplat till att jag inte har så korta ben att klättra över de breda trösklarna och ”pansarvärnen” med.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-08-13 15:06
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

A.L - kan du inte bara acceptera att andra kan uppleva saker annorlunda än du och att dina åsikter inte jämt är de enda rätta ?
Problemet som jag tror är att dessa Volvo-modeller lider av att vi som är kortare måste skjuta stolen rätt långt fram och då blir det lite "knökigt" att få in fötterna eftersom A-stolpen förefaller att sitta lite längre bak jämfört med många andra bilar. Fast det kanske man inte heller får uttrycka...
Sen åter - det är inte dina åsikter som betyder nåt när jag provsitter bilar. Det är mina egna sen jag ställt in stol och ratt för en fungerande förarmiljö.

Uppdaterat: 2022-08-13 16:06

Pi: Min åsikt är min egen, och du har din. Det är inte så svårt att förstå.

Men varför du hela tiden gör antaganden om vad jag har provat för bilar och inte tycker jag nog att du bör förklara. Jag är ingen varm anhängare av småbilar, det är rätt. Småbilar har både dålig komfort och säkerhet i jämförelse med den större vagnen.

Men det betyder inte att jag inte testat eller ägt några. Just den kopplingen är Pi:s huvudmantra i diskussionen, trots att den är underbyggd med dina egna antaganden.

Som jag skrev har jag inga problem med dina upplevelser. Men Pi tycks ha problem med mina.

Så jag återupprepar: Jag har aldrig upplevt insteg och ursteg som bristfälligt i Volvo. Och jag har gedigen erfarenhet av dem. Jag kan till och med påstå att de inte är sämre än något annat på marknaden, smått som stort.

Angående A-stolpen så sitter den placerade på samma sätt som hos flertalet andra bilar. Jämför med en BMW eller Audi så ser du.

Dock kan jag tänka mig att den platsbrist som du upplever är relaterad till att Volvo har ett extra starkt fotvalv och att SIPS främre balk gör att bakre delen av fotvalvet blir extra klumpigt. Kanske att det påverkar din förmåga till insteg?

MVH AL

Uppdaterat: 2022-08-13 18:22
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Jag hade en V90 och åker i en V60 då och då, de är en pina att ta sig in och ur, många mindre bilar är avsevärt bättre.

Uppdaterat: 2022-08-13 18:46

Ja det är ok att tycka det.

Vissa är viga och har fysiken med sig, andra inte ;-)

MVH AL

Uppdaterat: 2022-08-13 19:11
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

A.L. Nåja, du kanske kommer att få uppleva hur det blir, det otäcka är att det går fortare än man tror.
För drygt fyrtio år sedan provade jag en MG Midget, det var kul även om det tog en stund att komma till, men ur?
Det tog nära fem minuter med baklänges handgång på golvet och hälarna inne i bilen.
Jag undrar hur det skulle vara idag?

Uppdaterat: 2022-08-13 19:32
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Att ni bara orkar tramsa om in- och ursteg i en bil 🤣
Jag har större problem att få armarna att räcka fram till ratten, eller att huvudet inte ryms, eller att jag inte ser ut pga av backspegeln som skymmer sikten på vissa bilar. Men in och ur tar jag mig alltid, trotts 192cm lång lekamen som börjar närma sig pensionsåldern med raska kliv. Mazda MX 5 klarar jag fint att ta mig in och ut ur, men det är omöjligt att köra den. Huvudet sticker upp över taket och benen tar i ratten. Men i och ur kommer jag utan större problem.

Uppdaterat: 2022-08-13 21:03

Det är ju helt riktigt att det blivit en massa tugg om ur och i, tråden handlar ju faktiskt om MG 4!
Men det finns väl inte så mycket mer att skriva om den, finns väl inte så många som känner till MG 4 och mängden förutfattade meningar är väl redan presenterade nu.

Uppdaterat: 2022-08-13 21:14
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Eftersom A. L tycks ha svårt att förstå mitt instegsproblem trots flera förklaringar får jag väl säga att det inte har med att "inte ha fysiken med sig" utan att det är för trångt för mina "icke fröken skor" att få plats i dörröppningen när stolen är i min körposition. Och jag har aldrig ifrågasatt att det fungerar bra för dig A L - det är ord du lagt i min mun. Jag har bara talat om egna upplevelser. Kanske vi kan avsluta detta nu...

Uppdaterat: 2022-08-13 22:25

Nej du Pi, vad du har insinuerat är att jag inte har någon erfarenhet av småbilar. Det är oklart varför det anförs som ett argument och varför du envisas att kritisera mig med utgångspunkt i ditt eget påhitt? Kan du måhända förklara det?

Som jag skrev tidigare har jag inga problem med din upplevelse. Den är säkert korrekt för dig.

Men det som är korrekt för dig behöver inte vara korrekt för någon annan, eller ens för den breda massan. Därav mina kommentarer.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-08-13 23:42
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
saabnisse skrev:

A.L. Nåja, du kanske kommer att få uppleva hur det blir, det otäcka är att det går fortare än man tror.
För drygt fyrtio år sedan provade jag en MG Midget, det var kul även om det tog en stund att komma till, men ur?
Det tog nära fem minuter med baklänges handgång på golvet och hälarna inne i bilen.
Jag undrar hur det skulle vara idag?

Bra fråga. För min del hr jag inga problem med att ta mig in ens i F1-bilar. Men det kan ha med motivationen att göra;-)

Men jag anser inte att man måste vara något annat än normal för att hoppa inne en V90. Den påstådda problematiken har aldrig drabbat mig.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-08-13 23:45
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Håller absolut med om att jag sagt att jag tror att du har väldigt begränsad erfarenhet av småbilar - så långt helt rätt, A.L.
Men jag har aldrig tvivlat på att V90/V60 fungerar bra för dig. Dessa bilar är nog inte byggda för kortare individer som dessutom inte har "fröken-fötter". Då kanske vi efter en lång diskussion kan avsluta detta ämne. Och min nuvarande bil är en "normalbyggd" bil - ingen SUV eller likn.

Uppdaterat: 2022-08-14 09:07

Pi: Med andra ord bygger du hela din argumentation på spekulation, dessutom vidhåller du din egen fantasi istället för att lyssna på vad jag skriver. Jag undrar varför du sitter och kritiserar folk baserat på egen tro istället för att ta in vad jag skriver?

Angående frökenfötter vet jag inte heller vad som menas. Själv har jag storlek 44. Väldigt få kvinnor i världen har den skostorleken. Faktiskt mindre än 0.1%.

Men jag kan förstå ditt perspektiv utifrån din angivna horisont, även om jag tror att det nog gäller för stora bilar mer generellt än för Volvobilar specifikt.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-08-14 10:50
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Du är tamejfan helt omöjlig, A.L ! Jag har förklarat precis hur jag upplevde detta men du kallar det bl a spekulation och "fantasi". Är det helt omöjligt för dig att acceptera hur andra människor upplever saker och ting ?
Jag ger upp denna märkliga diskussion som bara började med att jag nämnde att en viss bilmodell var mindre bekväm för MIG att ta sig i och ur men detta togs närapå som ett personligt påhopp. Suck...

Uppdaterat: 2022-08-14 12:28

Pi inleder diskussionen med att anklaga mig för att sakna erfarenhet av mindre fordon. Och när jag korrigerar honom fortsätter han med sina fantasier.

när man sedan undrar varför han envisas att vidmakthålla sina egna fabler istället för att lyssna på vad jag skriver, blir Pi förolämpad och far ut med nya anklagelser.

Ja det är en sann kåkfarmoral vid min ära. Där brukar man också skuldbelägga offret istället för att ta ansvar för att man sitter och fabricerar ihop saker.

Jag har inga bekymmer med att du upplever Volvo på ett visst sätt. Det är helt upp till dig, även om jag inte upplever den så själv.
Vad jag däremot tycker illa om är att Pi kritiserar mig baserat på egna fabler.

Så jag tar det igen. Varför sitter Pi och hittar på saker om folk och dessutom vidmakthåller falsarierna när den utsatte skriver ut hur det verkligen förhåller sig? Klarar du verkligen inte av att förklara det med annat än nya påhopp?

MVH AL

Uppdaterat: 2022-08-14 14:40
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

A.L - denna diskussion är avslutad för min del. Övriga som läser detta får avgöra om jag fantiserat och farit fram med fabler.

Uppdaterat: 2022-08-14 19:21

Ett tips Pi. . Enklast hade varit om du skrivit att du beklagar att du misstog dig om mina erfarenheter av småbilar och att dina insinuationer byggde på ett antagande som var felaktigt. Svårare än så är det inte.

Men det kommer aldrig skrivas ut, ungefär som förra tillfället när du inte kunde medge att Volvo haft serieproduktion av elbilen C30.

Inte lätt det här med manlig prestige uppenbarligen

MVH AL

Uppdaterat: 2022-08-14 21:25
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”