Vi Bilägares forum

Hjulen kan lossna på Toyotas elbil – ingen lösning i sikte

Hjulen kan lossna på Toyotas elbil – ingen lösning i sikte

Det finns fortfarande inga uppgifter om varför hjulen plötsligt kan lossna på elbilarna Toyota bZ4X och Subaru Solterra.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-08-10 08:57

Kommentarer

Toyota= problem.

Detta hade varit otänkbart i början av 90-talet.

Men tyvärr är Toyota inte längre synonymt med driftsäkerhet.

Vilket nu åter bevisats.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-08-10 09:09
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Märkligt att man inte prioriterar en sådan här sak, eller det kanske man gör, men då är det ju ännu märkligare att man inte hittar en lösning.
Ett så stort företag som Toyota kan knappast sakna resurser.
Jag kan ju förresten ge Toyota ett tips, försök med Loc-tite 270!

Uppdaterat: 2022-08-10 09:12
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

”Orsaken till problemet och de körmönster som problemet kan uppstå vid är fortfarande under utredning. Ingen ska köra dessa bilar förrän lösningen är utförd”, skriver Toyota.

Folk har väl kört sin Toyota aktivt vilket inte Toyota hade räknat med. De brukar ju krypa fram i hastigheter långt under det normala...

Uppdaterat: 2022-08-10 10:38

Det hade nästan vart lite underhållande att läsa hur Shogun, Simon och de övriga Toyota-fanatikerna som höll till här hade parerat detta och vänt det till att det bara är nåt positivt. :)

Uppdaterat: 2022-08-10 10:45

Någon måste sonika (gud förbjude!) räknat fel på vridmomentet från de kraftigare elmotorerna.

Uppdaterat: 2022-08-10 10:48
Power to the people
Gaston skrev:

Det hade nästan vart lite underhållande att läsa hur Shogun, Simon och de övriga Toyota-fanatikerna som höll till här hade parerat detta och vänt det till att det bara är nåt positivt. :)

Garv*. Det hade nog varit något i stilen med att Toyota tar ansvar eller liknande (vilket ju är självklart i detta fallet då det enligt lag finns något som heter producentansvar)..

Men jag gissar att det sedvanliga fokusbytet istället hade gällt, med allt från vad Volkswagen pysslat med till att Japan är bäst ,eller att det är någon europeisk underleverantör som klantat sig alternativt att det är en komplott mot företaget Toyota. Den senare konspirationsfantasin är nog en av de mer humoristiska …

Men i grunden är dessa resonemang både inskränkta och korkade. Dessutom innehåller de rasistiska undertoner - även om de som sprider dem inte har förmåga eller kapacitet att förstå det. Därför är det skönt att slippa läsa eländet

MVH AL

Uppdaterat: 2022-08-10 11:45
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Nyss var det rubriker om att Tesla tappade hjulen och detta gör att man nästan ser en ny trend, men självklart handlar det som vanligt om att spara pengar på utveckling och tillverkning, en sämre byggd bil med allt mer tekniskt innehåll, och som tillverkas på ständigt allt billigare och billigare sätt, ger resultat därefter.

Så länge kunderna villigt accepterar den negativa utvecklingen genom att fortsätta köpa och dessutom vara väldigt nöjda med skräpet, kommer man aldrig att se en förbättring.

Uppdaterat: 2022-08-10 12:38

Fast det du läste om Tesla var ju inte nya bilar som tappade hjulet och rådan att ställa alla bilar som sålts.
Det var väl om jag minns rätt en ev. bristfälligt konstruerad länkarmsinfästning på en äldre modell av Tesla som nu visat sig tåla vårt klimat sådär.

Så inte riktigt samma sak även om det är bra att det med kommer fram att de kanske bör bytas i förtid.

Uppdaterat: 2022-08-10 12:50

Toyota har även erbjudit 5000$ till amorteringar och gratis hyrbil+bränsle om man behåller sin elbil tills dom fixar problemet.

Men Toyota har även pratat emot Elbilar och promota Toyota Mirai vätgas bil istället och antar att försäljningen inte varit tillräckligt bra och därför det tagit tid tills dom säljer Bev. Dom har även haft något i manualen att bilen har vissa problem om det blir för kallt ute.

Uppdaterat: 2022-08-10 13:01
Elbilar

Elbil_VW, det om att bilen har problem om det blir rejält kallt ute kan du troligen läsa i manualen till alla elbilar.

Uppdaterat: 2022-08-10 13:16

Saknaden är svår efter Shogun m.fl hos Snoid och Gaston. Trist med enbart Toyota-dissare i tråden. Nu får ni plus A.L spekulera i vad dessa nu avstängda skulle försvara Toyota med. Men det blir ju som att käfta med sig själv...

Uppdaterat: 2022-08-10 13:36
40-talisten skrev:

Saknaden är svår efter Shogun m.fl hos Snoid och Gaston. Trist med enbart Toyota-dissare i tråden. Nu får ni plus A.L spekulera i vad dessa nu avstängda skulle försvara Toyota med. Men det blir ju som att käfta med sig själv...

Oh nej, för min del saknas de verkligen inte. Hur man kan vara så insnöad och tvärdum och trångsynt även när ren fakta mer eller mindre presenteras är för mig oförståeligt.
Sen för att väga upp deras frånvaro har det ju dykt upp andra riktigt jädra spån här som jag inte tänker nämna som är nästan lite trångsynta och rent av otäcka i sina åsikter ibland när det gäller nån av dem iaf.

Som tur är finns det även här en hel del kunniga öppensinnade människor som drivs av en nyfikenhet på olika möjligheter och åsikter och erfarenheter. De är en fröjd att skriva med här.

Uppdaterat: 2022-08-10 13:47

Det finns många fler problem med denna Toyota som de kanske vill fixa samtidigt… olidligt långsam laddning är ett av problemen. Uppgivna siffror är inte i närheten av verkligheten. En usel produkt helt enkelt.

Uppdaterat: 2022-08-10 14:21

Hur resonerar man som kund om man köper en produkt av ett företag som ägnat decennier åt att förklara hur "fel" produkttypen är?
Jag har kört och ägt bilar av alla möjliga storlekar och fabrikat och de gångerna ett hjul har lossnat har det berott på yttre omständigheter, först hade någon försökt sno hjulen så muttrarna var inte åtdragna längre, andra gången var det en feltillverkad spacer som pressade ut skruvarna ur navet och tredje gången "glömde" min kompis berätta att han inte hade monterat alla hjulmuttrar på alla hjul.
Hittills har det aldrig berott på klantiga konstruktörer.

Uppdaterat: 2022-08-10 15:29

Är det inte bara så enkelt att muttrarna inte dragits åt med rätt moment?

Uppdaterat: 2022-08-10 18:53

Toyota har stressat fram elbilar och då sjunker kvaliteten. Helt naturligt.
De har ju HELT missat tåget och har brådis nu.

Uppdaterat: 2022-08-10 18:54
Gillar kurvor och rondeller

Det var länge sedan jag såg personbil med hjulmuttrar - de jag ser har hjulskruvar. Är det verkligen muttrar?
Toyotas tekniker är inga dumhuvuden - men har - tydligen "missat" något i valideringen.
Det ligger nära till hands att tro att elmotorns "aggressiva" momentpåslag är/bidrar till problemet. Självklart lite märkligt att ingen annan råkat ut för identiskt problem. Ett annat alternativ är att det - faktiskt - ÄR hjulmuttrar på Toyota, vilket torde var ovanligt.
Tredje alternativet är leverans av skruvar/muttrar med fel materialkvalitet, vilket borde ha fångats upp av Toyotas kvalitetskontroll - men shit happens.
Toyota optimerar alla komponenter "in i döden" - ursäkta språkbruket :o) -

Uppdaterat: 2022-08-10 18:59

Tjalle
Jag ställer upp helt på dina funderingar, men nog sjutton har man kapacitet att kolla om de problem du räknar upp är vad det beror på?
Men man kanske gjort som Volvo när man lät leverantören göra slutkontrollen på deras usla hjullager på S80 ,när den kom.

Uppdaterat: 2022-08-10 19:28
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Tjalle skrev:

Det var länge sedan jag såg personbil med hjulmuttrar - de jag ser har hjulskruvar. Är det verkligen muttrar?
Toyotas tekniker är inga dumhuvuden - men har - tydligen "missat" något i valideringen.
Det ligger nära till hands att tro att elmotorns "aggressiva" momentpåslag är/bidrar till problemet. Självklart lite märkligt att ingen annan råkat ut för identiskt problem. Ett annat alternativ är att det - faktiskt - ÄR hjulmuttrar på Toyota, vilket torde var ovanligt.
Tredje alternativet är leverans av skruvar/muttrar med fel materialkvalitet, vilket borde ha fångats upp av Toyotas kvalitetskontroll - men shit happens.
Toyota optimerar alla komponenter "in i döden" - ursäkta språkbruket :o) -

Nu vet jag inte hur det är på dessa Toyota och Subaru, men på Toyota FT86 och Subaru BRZ är det hjulmuttrar. Även på alla andra Subarumodeller är det muttrar!

Uppdaterat: 2022-08-10 21:31
40-talisten skrev:

Saknaden är svår efter Shogun m.fl hos Snoid och Gaston. Trist med enbart Toyota-dissare i tråden. Nu får ni plus A.L spekulera i vad dessa nu avstängda skulle försvara Toyota med. Men det blir ju som att käfta med sig själv...

Garvar*.. prata med sig själv torde vara jordens största projicering. Men det är ok med mig att komma tillbaka under ny signatur.

Lämna kvar inskränktheten och vulgariteterna inne i skogen denna gång bara;-)

MVH AL

Uppdaterat: 2022-08-10 22:07
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
A.L skrev:

40-talisten skrev:
Saknaden är svår efter Shogun m.fl hos Snoid och Gaston. Trist med enbart Toyota-dissare i tråden. Nu får ni plus A.L spekulera i vad dessa nu avstängda skulle försvara Toyota med. Men det blir ju som att käfta med sig själv...

Garvar*.. prata med sig själv torde vara jordens största projicering. Men det är ok med mig att komma tillbaka under ny signatur.
MVH AL

Varför vill du komma tillbaka under ny signatur, AL? ;)

Uppdaterat: 2022-08-10 22:12

Tycker Toyota ska utrusta elbilarna med stödhjul.

Uppdaterat: 2022-08-10 22:14

Om det nu är muttrar som håller fast fälgarna borde det vara enkelt att få dem att sitta kvar.
Det är avsevärt enklare att låsa en mutter än en skruv.
Jag skulle vilja se en teknisk beskrivning av utförandet!

Uppdaterat: 2022-08-10 22:18
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
40-talisten skrev:

A.L skrev:
40-talisten skrev:
Saknaden är svår efter Shogun m.fl hos Snoid och Gaston. Trist med enbart Toyota-dissare i tråden. Nu får ni plus A.L spekulera i vad dessa nu avstängda skulle försvara Toyota med. Men det blir ju som att käfta med sig själv...
Garvar*.. prata med sig själv torde vara jordens största projicering. Men det är ok med mig att komma tillbaka under ny signatur.
MVH AL

Varför vill du komma tillbaka under ny signatur, AL? ;)

40-talisten! Det är ju Uno….. 😉

Uppdaterat: 2022-08-10 22:26
40-talisten skrev:

A.L skrev:
40-talisten skrev:
Saknaden är svår efter Shogun m.fl hos Snoid och Gaston. Trist med enbart Toyota-dissare i tråden. Nu får ni plus A.L spekulera i vad dessa nu avstängda skulle försvara Toyota med. Men det blir ju som att käfta med sig själv...
Garvar*.. prata med sig själv torde vara jordens största projicering. Men det är ok med mig att komma tillbaka under ny signatur.
MVH AL

Varför vill du komma tillbaka under ny signatur, AL? ;)

Tydligen lämnades läsförståelse kvar inne i skogen denna gången också.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-08-10 22:50
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Bråka inte om det nu!
Försök istället att hjälpa till att lösa Toyotas problem eftersom de tydligen inte klarar det.
Det här är ju allvarligt, Toyota riskerar ju att förlora avsevärt på det här, både ekonomiskt och i prestige!

Uppdaterat: 2022-08-10 22:59
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Toyotas problem är att man inte klarar av att leverera felfria bilar på samma sätt som under 80 och delar av 90-talet. Det är därför sådana här saker inträffar var och varannan dag numera --)

Det känner Toyotas ledning väl till och man förnekar det heller inte.

Det är därför man tillhör ledningen istället för att sitta någon liten byhåla ute i skogarna och (helt ideellt dessutom) sprida en massa imbecilla fabler i pissrännan.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-08-10 23:19
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Obegripligt hur ett märke som Toyota INTE kan få hjulen att sitta kvar på bilen.

Uppdaterat: 2022-08-10 23:58
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.

Jag glömde: det finns en möjlighet till: konstruktionsfel/materialfel hos fälgarna. Subaru, som har - rimligtvis - andra fälgar/leverantör, tycks inte ha det? Medan muttrar hör till arkitekturen och är då identiska med Toyotas.

Även om en arkitektur har flera bilar/fabrikat, skall varje bilmodell valideras/slutprovas. Det tycks inte ha skett i tillräcklig omfattning i detta fall.

Uppdaterat: 2022-08-11 07:15

Sorry - hade glömt första rubriken - gäller även Subaru. Då tror jag vi kan glömma fälgarna - om det inte är så att bilarna monteras i samma fabrik.

Uppdaterat: 2022-08-11 07:21

Man undrar ju, även om muttrarna lossnar "av sig själv" så skruvar dom ju inte av på ett ögonblick. Det märks ju ganska tydligt om muttrarna/skruvarna är lösa. Möjligen om man är ute på en längre tripp utan att stanna. Om det sker plötsligt och hjulet lossnar är det ju materialfel.

Uppdaterat: 2022-08-11 07:37

Förmodligen är det ett materialproblem som Tjalle är inne på.
Om fälgarna är i en aluminiumlegering som är avsevärt mjukare än materialet i skruven kan inte erforderlig sträckkraft erhållas för att muttrarna ska sitta säkert .
Efter en tid flyter aluminiumet ut och muttrarna lossnar och det kan också vara anledningen till att problemlösningen dröjer, man försöker nog hitta ett sätt att undvika att behöva byta ut alla levererade fälgar..

Uppdaterat: 2022-08-11 09:08
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Å andra sidan finns det ju inte så många levererade bilar så om lösningen är nya fälgar så borde man redan börjat åtgärda detta - Toyota har nog haft många väldigt mycket kostdammare återkallelser än fälg-byten på relativt få bilar.

Uppdaterat: 2022-08-11 10:04

Ja, det är nog riktigt, det var bara en fundering jag hade, men den har nog T redan kollat.
Det ska bli intressant att få reda på vad problemet var när det är löst.
Om den verkliga orsaken nu kommer att avslöjas förstås?

Uppdaterat: 2022-08-11 10:43
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Tror inte fälgarna är problemet Saabnisse, även om din iakttagelse förstår var tekniskt rimlig. Nya fälgar (av hårdare typ) skulle man ganska enkel kunna få fram.

Men det kan ju finnas andra saker som påverkar. Frågan jag ställer mig är om problemet är jämt fördelat mellan fram och bakaxel?

Edit: Kraftig inbromsning och vid skarpa kurvor? Då borde ju rimligtvis framaxeln vara mer utsatt än bakvagnen? Det framgår inte om det sker vid lastväxel eller inte, men jag antar att det är vid högre g-värden än vad motorerna kan bygga upp.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-08-11 10:59
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Toyota har - redan - "lost face". Nu jobbar man - sannolikt - intensivt med att verifiera/validera den åtgärd som man sannolikt har tagit fram. Att misslyckas en gång till finns inte på - Toyotas - karta. Då är harakiri nära.

Uppdaterat: 2022-08-11 11:44