Vi Bilägares forum

Svenskt pris på MG 4 – så mycket kostar nya elbilen

Svenskt pris på MG 4 – så mycket kostar nya elbilen

MG har släppt den första prisuppgiften om den nya halvkombimodellen MG 4.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-08-09 11:15

Kommentarer

Orund ratt, saabnisse! Går fetbort...

Uppdaterat: 2022-08-09 12:04

Det börjar bra, den blir den allt bra överarbetad kring bakpartiet, men en får väl se i verkligheten innan en dömer ut den.

Uppdaterat: 2022-08-09 13:53
Power to the people

MG4 ska enbart sälja Luxery från början som dom gjorde med MG5.

Så antar att denna är bra mer utrustad en VW ID3 från standard.

Uppdaterat: 2022-08-09 14:48
Elbilar

I artikeln presenteras räckvidd utifrån en bättre utrustad modell men priset startar från 415 kkr. Nej, tveksamt ifall denna blir så mycket billigare än ID3.
Dessutom undrar man ju kring snabbladdningen. Utifrån vad som anges verkar det vara 80 kW snabbladdning. Är dåligt enligt mig.

Uppdaterat: 2022-08-09 16:18

135 Kw Dc klarar MG4 och 11 Kw AC och är riktigt bra. Denna information finns på MG hemsida i UK där bilen idag redan säljs.

Det är enbart den dyraste modellen med long range versionen som säljs från början i Sverige.

Därför denna räckvidden presenteras i artikeln.
Antar att billigare versioner lanseras senare och blivit vanligare att man säljer dyraste modellen först.

Uppdaterat: 2022-08-09 16:42
Elbilar

Ok. Märkligt. Min Enyaq laddar till 80% på ca 35 minuter men har större batteri och max 125 kW. Antar att det är kinesisk magi, eller urusel laddkurva.

Frågan är vad priset blir för den dyrare modellen. Det blir nog inte värt att köpa bilen men de kommer ha ett bra leasingpris.

Uppdaterat: 2022-08-09 16:50

Det är enbart den dyraste modellen som lanseras först och kostar 415 000:-.

MG5 sålde också enbart den dyraste modellen från början och antar att marginaler är bättre på dessa och Tesla säljer också oftast performance som första bilen.

Uppdaterat: 2022-08-09 17:00
Elbilar

Axa, du har rätt i att det borde bli strax under 80 kW i medeleffekt mellan 10-80% (som brukligt). Så hur laddkurvan ser ut får vi väl vänta på lite till.. det blir ingen Hyundai/Kia åtminstone.

Uppdaterat: 2022-08-09 17:34
Power to the people

Grosser
Ja, räknar man på det som anges i artikeln så är det inte så snabb snabbladdning. Ifall den hade haft 135 kW laddning så tar det ca 18 min att ladda till 80%.

Uppdaterat: 2022-08-09 17:39

Axa, det är väl brukligt att redovisa maximal laddhastighet. Inte snittet mellan 10-80%

Uppdaterat: 2022-08-09 18:07

Renault Mégane E-Tech har 22 kW AC. 11 kW är standard, normalt. Inget att ropa hurra för.
Ingen bakrutetorkare. Och värme/klimatanläggning har varit tveksamt hos MG. Det återstår att se om denna är bättre.

Uppdaterat: 2022-08-09 18:13

Snoid
Ja, det är det jag menar. Att förmodad max laddeffekt stämmer inte med det som redovisas i laddtid.

Uppdaterat: 2022-08-09 19:05

Raphael
11 kW AC duger gott och väl för hemmaladdaren. Festa viktigare med snabb DC.

Uppdaterat: 2022-08-09 19:06

Fast en halvkombi utan nåt så grundläggande som en bakrutetorkare verkar ju lite märkligt...(jo, jag vet minst en bil till där detta saknas). Men som sagt - vi har ju inte sett den kompletta svenska specen ännu.

Uppdaterat: 2022-08-09 19:35
Axa skrev:

Snoid
Ja, det är det jag menar. Att förmodad max laddeffekt stämmer inte med det som redovisas i laddtid.

Varför inte det? Dom har väl inget samband. Om nu 80kW är snittet för hela laddsessionen så bör Max ligga betydligt högre och absolut kan det vara 135kW.
Min bil laddar med snitthastighet på 160kW mellan 10-80% men Max är 225kW som den pytsar i mellan 15-50 % SOC under optimala förhållanden.
Men det som redovisas är 18 minuter 10-80% och Max laddeffekt 225kW

Uppdaterat: 2022-08-09 19:44

Snoid
Jag har redovisat siffrorna för min Enyaq vilket jag själv upplevt men något även VIB har redovisat. Att då MG med mindre batteri och snabbare Max kW skulle ladda lika snabbt som min Enyaq går inte ihop.
Det är möjligt att MG har Max 135 kW de första 30 sek och därefter ligger som mest runt 80 kW. Skulle inte förvåna mig ifall de blåser upp siffrorna på det sättet.

Uppdaterat: 2022-08-09 20:19

Ja laddkurvan är det intressanta, inte maxeffekten. Men det ser bättre ut i databladet med maxeffekt.

Uppdaterat: 2022-08-09 20:21
Gillar kurvor och rondeller

Ja, det lär väl visa sig när biltestarna kommer igång. Är det så dåligt som jag förutspår så undrar jag vad det finns för fördelar mot en tex ID3.

Uppdaterat: 2022-08-09 20:24

Axa
Är det inte lite tidigt att hetsa upp sig över saker man inte riktigt känner till?
Vänta till bilen finns att testa och se vad som kommer fram då.
Själv väntar jag med en bedömning av den här modellen tills jag får en möjlighet att provköra.
Men jag stör mig på ratten!
Fördelarna jämfört med ID3 kanske är infobiten, där blir det väl svårt att vara sämre.
Men det visar sig förstås!

Uppdaterat: 2022-08-09 20:29
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Saabnisse
Jo, det är sant. Men jag reagerar främst mot det som framkommer i artikeln. Något som inte ger direkt vill-ha vibbar.

Dock tycker jag modellen ser riktigt bra ut.

Uppdaterat: 2022-08-09 20:29

De som skriver artikeln vet ju inte så mycket mer heller, men har förmodligen med sig en del meningar grundade på tidigare erfarenheter.
Och kanske med all rätt, men det vet vi inte och jag brukar vänta med mitt omdöme till jag vet mer som jag skrev tidigare.

Uppdaterat: 2022-08-09 20:41
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Axa skrev:

Snoid
Jag har redovisat siffrorna för min Enyaq vilket jag själv upplevt men något även VIB har redovisat. Att då MG med mindre batteri och snabbare Max kW skulle ladda lika snabbt som min Enyaq går inte ihop.
Det är möjligt att MG har Max 135 kW de första 30 sek och därefter ligger som mest runt 80 kW. Skulle inte förvåna mig ifall de blåser upp siffrorna på det sättet.

Så klart går det ihop, den har väl en helt annan laddkurva. Det är först när du ser den du kan dra en slutsats.
Din Enyaq har en helt annan laddkurva än min Ioniq5. Finns väl ingen elbil som är lik det andra fabrikatet. Det skiljer väl till och med mellan VAG:s trillingar.

Uppdaterat: 2022-08-09 20:43

Snoid
Det är sant. Och i det här fallet gissar jag mig till att det är en urusel laddkurva.

Uppdaterat: 2022-08-09 20:57

Saabnisse
Uppgiften om laddtid 35 min upp till 80% finns på MGs hemsida. Uppgiften om batteristorlek är det som gäller enligt andra kanaler och uppgiften om max laddhastighet är hämtad från MGs brittiska sida.
Därför blir min slutsats att laddkurvan suger.

Uppdaterat: 2022-08-09 21:02

Och laddkurvan är även anpassad till hur avancerad batteri klimatisiering bilen har. Billig bil = billigare enklare lösning. Blir väl ganska naturligt att man inte kan elda på med för mycket effekt under lång tid.
Sedan är väl de flesta Kinabilar gamla så dåliga på att ladda fort

Uppdaterat: 2022-08-09 21:23

Snoid
Ja, det kan finnas massa förklaringar till laddkurvan.
Frågan är dock varför man skulle köpa en MG 4 istället för låt oss säga en Cupra Born. Prismässigt lär det inte bli så stor skillnad, möjligen att MG 4 har bättre leasingpris. Just nu finns det inget i den avslöjade speccen som lockar. Designmässigt ser det bra ut.

Uppdaterat: 2022-08-09 21:47

Jag överväger inte att köpa varesig en MG eller VAG bil.
Men Jag skulle gissa på att en MG4 blir knappt 100kkr billigare än likvärdigt utrustad Born.

Uppdaterat: 2022-08-09 21:57

Fast Born är riktigt fin!
Synd att den är SUV, gillar lågbyggda bättre pga körställningen. Men VAG har det på G

Uppdaterat: 2022-08-09 22:28
Gillar kurvor och rondeller

Axa - för mig finns det absolut ett plus för MG4 jfr Born och det är att MGn får man faktiskt hänga på en släpvagn bakom. Men f ö måste den ses och upplevas innan man kan uttala sig.
Sen har jag nog svårt att tycka att Born är en SUV - apropå uttalandet ovan.

Uppdaterat: 2022-08-09 22:45

Ja, Born är ju en ID3 i Cuprakläder. Inte så mycket till SUV. MC kanske tänker på Formentor?

Nåja, jag mindes prissättningen på Born fel. Ja, den lär bli billigare. Återstår att se med hur mycket. Nu tog jag upp Born som exempel men det finns andra konkurrenter.

Uppdaterat: 2022-08-09 23:09

Vilka då andra konkurrenter i den prisklassen av samma storlek och utrustningsnivå ?
Jag kan inte på rak arm
komma på någon

Uppdaterat: 2022-08-10 07:08
Axa skrev:

Ja, Born är ju en ID3 i Cuprakläder. Inte så mycket till SUV. MC kanske tänker på Formentor?

Nej, Born men skulle skrivit ”högbyggd”.
Blir för upprätt körställning med högbyggda bilar. Sitta på en stol-känsla.

Uppdaterat: 2022-08-10 07:21
Gillar kurvor och rondeller

MC - men nu överdriver du väl en hel del när det gäller just Born/Id,3. Tycker personligen att det formatet är en bra kompromiss. Vill man ha en riktigt lågbyggd standardbil kan man ju t ex ta en V60 - även om det inte är en elbil. Den är inte rolig att ta sig i och ur - i alla fall inte för mig som inte är speciellt lång.

Uppdaterat: 2022-08-10 08:24

Snoid
Jag vet inte. Kanske e208 och e2008.

Uppdaterat: 2022-08-10 09:16
Pi skrev:

MC - men nu överdriver du väl en hel del när det gäller just Born/Id,3. Tycker personligen att det formatet är en bra kompromiss. Vill man ha en riktigt lågbyggd standardbil kan man ju t ex ta en V60 - även om det inte är en elbil. Den är inte rolig att ta sig i och ur - i alla fall inte för mig som inte är speciellt lång.

Aldrig förstått det argumentet. Jag är själv både bredaxlad och relativt lång. Ändå inga problem med att ta mig in och ur V60/V90. Märker ingen skillnad alls mot andra bilar.

Men alla är ju olika och tur är ju det:-)

MVH AL

Uppdaterat: 2022-08-10 09:30
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

A.L - det är just detta - V60/V90 är uppenbarligen byggd för längre människor och de upplever inte samma problem som vi som är kortare. Vi måste ha stolen längre fram och då blir det trångt för fötterna när man skall ta sig in i bilen. Detta förekommer på väldigt få bilar men just dessa Volvo-modeller lider av denna "sjuka". Så det är fullt naturligt att DU inte upplevt problemen.

Uppdaterat: 2022-08-10 09:33
Pi skrev:

A.L - det är just detta - V60/V90 är uppenbarligen byggd för längre människor och de upplever inte samma problem som vi som är kortare. Vi måste ha stolen längre fram och då blir det trångt för fötterna när man skall ta sig in i bilen. Detta förekommer på väldigt få bilar men just dessa Volvo-modeller lider av denna "sjuka". Så det är fullt naturligt att DU inte upplevt problemen.

Jag är 170 cm, dvs hyfsat kort och körde V90 i 12 000 mil, inga som helst problem att ta mig i och ur heller. Förstår inte heller riktigt den kritiken en del här för mot V60 och V90 hur de är att komma i och ur. Inte på något sätt märkt hur de skulle skilja sig mot övriga konkurrenter i samma klasser.

Uppdaterat: 2022-08-10 09:39
Pi skrev:

A.L - det är just detta - V60/V90 är uppenbarligen byggd för längre människor och de upplever inte samma problem som vi som är kortare. Vi måste ha stolen längre fram och då blir det trångt för fötterna när man skall ta sig in i bilen. Detta förekommer på väldigt få bilar men just dessa Volvo-modeller lider av denna "sjuka". Så det är fullt naturligt att DU inte upplevt problemen.

Förstår fortfarande inte problemet. Om man skjuter fram stolen och måhända har stora fötter kan jag tänka mig att insteget blir svårt. Men det borde väl gälla för alla bilar?

Testa en Saab9-3 exempelvis. Där får man bända in sig om man hr stolen långt fram. Samma med Toyota Auris.

Tror inte att detta är unikt för Volvo V60 eller 90.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-08-10 11:20
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
Axa skrev:

Snoid
Jag vet inte. Kanske e208 och e2008.

208 är betydligt mindre och kostar ca 480kkr 2008 kanske i samma storlek men passerar halvmiljonen i pris.
Jag trodde du hadde kontroll på detta :)

Uppdaterat: 2022-08-10 11:56

A.L. och Gaston, jag förstår precis vad Pi menar, vänta tills ni vuxit på längden och inte bara på höjden. Med tilltagande hoplimning av leder och stelhet är det väldigt märkbart.
Jag har t.ex. betydligt lättare att beträda min gamla 9-5 än att komma in i S90 och då är ju ändå Saaben en liten bil idag, men där är det också en speciell invand teknik som inarbetats sedan många år som hjälper.
Men tydligast blir skillnaden med in och urstigning mellan S90 och i Swift, hur enkelt som helst i Swiften trots en liten fjuttbil!

Uppdaterat: 2022-08-10 13:16
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Snoid
Mjo, men vi vet ännu inte vad ”lyxversionen” av MG4 kommer kosta eller innehålla så det blir lite spridda skurar från min sida. :-)

Uppdaterat: 2022-08-10 13:59

Vem vet, den kanske får en sittdyna som räcker för folk som inte är överdrivet kortväxta. Born, ID3, 208 och några till saknar den "finessen" så vikten av benen belastar hälarna. Det brukar dessutom kombineras med rattjustering anpassad för personer utan ben eller med längre armar än genomsnittet.

Uppdaterat: 2022-08-10 15:23

Som sagt - mitt in- och urstegsproblem med V60/V90 drabbar säkert inte alla men tydligen i vart fall mig och saabnisse. Och det finns massor av bilar där jag inte har detta problem - troligen är dörröppningen vs rattpositionen lite annorlunda.

Uppdaterat: 2022-08-10 17:36

V60 tycker jag är väldigt låg modell, gör man modeller mellan 1,5 - 1,55 meter höga tror jag många inte får problem med insteg mm. Jag har hyrt XC60 och just nu en Kuga...och dessa är jobbigare att komma in i anser jag. Därför tycker jag Octavia var en bra modell, lagom hög (jag är 181 cm lång).

Uppdaterat: 2022-08-10 19:00
Pi skrev:

MC - men nu överdriver du väl en hel del när det gäller just Born/Id,3. Tycker personligen att det formatet är en bra kompromiss. .

Jag talar om min preferens, varför ska du ifrågastätta den?
Andra får tycka som dom vill. Jag gillar att
- sitta lågt = benen tämligen rakt fram så inte blodet rusar ned i fötterna
- sitsen lutar bakåt samt avlastar tryck under knä = undviker tryck på blodkärl
- nååågot mer tillbakalutad rygg än vanligt för jämnare belastning på rygg
Kan då köra långt utan problem.
Tränar 3-4ggr/vecka på gym och trots 59år är en sänkt Miata inga problem att gå i och ur.

Ja Born/Id,3 är en bra kompromiss. Men jag vill inte ha kompromisser.

Uppdaterat: 2022-08-10 19:20
Gillar kurvor och rondeller
saabnisse skrev:

A.L. och Gaston, jag förstår precis vad Pi menar, vänta tills ni vuxit på längden och inte bara på höjden. Med tilltagande hoplimning av leder och stelhet är det väldigt märkbart.
Jag har t.ex. betydligt lättare att beträda min gamla 9-5 än att komma in i S90 och då är ju ändå Saaben en liten bil idag, men där är det också en speciell invand teknik som inarbetats sedan många år som hjälper.
Men tydligast blir skillnaden med in och urstigning mellan S90 och i Swift, hur enkelt som helst i Swiften trots en liten fjuttbil!

Jag har själv haft tre 9-5;or. Kan inte se att de är bättre än V90 med avsikt på insteget. På 9-3 från 2007 och framåt är det dock många gånger värre än samtliga Volvo, speciellt om den har sportstolar. Jag undrar om det finns en enda hel förarstol kvar i landet hos 9-3? jag tror att den vänstra delen av stolsryggen (som man fastnar i när man går in i bilen)är spräckt i samtliga fall?

Jag menar alltså att Volvo inte är ett dugg värre än något annat på marknaden. De är ungefär lika svåra/enkla att gå in och ur i som alla andra.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-08-10 21:15
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Men A.L. läs vad jag skrev, jag påstod inte att det var enklare att komma in i 9-5, jag skrev att jag hade lättare att komma in i den!
Men när jag jämför in och ursteget mellan Volvon och den lilla Swiften vinner lillen en jordskredsseger, den är avsevärt enklare att komma i och ur, men det tror jag att du inte vet ett smack om, du har förmodligen aldrig provat en Swift!

Uppdaterat: 2022-08-10 22:30
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Har man inte testat andra bilar eller väldigt få andra bilar så kanske man tror att Volvo är som alla andra i det avseendet - men det är dom inte för en del av oss. Är det så svårt att acceptera ? De fungerar för A.L och andra men inte för t ex mig och saabnisse. Klart !

Uppdaterat: 2022-08-10 22:43

A.L.
Jag håller med om sportstolar, det är ett otyg och hustrun som haft det i sin Golf ville aldrig mer ha det.
För övrigt anser jag att ordet ”sport” är ytterst olämpligt att tillämpa i vilket sammanhang som helst när det gäller bruksbilar.
Sport hör inte hemma i trafiken, men det har inte alla fattat.

Uppdaterat: 2022-08-10 22:51
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

Men A.L. läs vad jag skrev, jag påstod inte att det var enklare att komma in i 9-5, jag skrev att jag hade lättare att komma in i den!
Men när jag jämför in och ursteget mellan Volvon och den lilla Swiften vinner lillen en jordskredsseger, den är avsevärt enklare att komma i och ur, men det tror jag att du inte vet ett smack om, du har förmodligen aldrig provat en Swift!

Jo faktiskt, hade en Swift GTI årsmodell 88. 101 högvarviga hästkrafter i 830 kg bil med låg utväxling. Gick jämt med stora starka muskelbilar upp till 70 km/h…

Säker? NejBekväm? Nej. Rolig? Ja.

Men inga problem med att du har lättare i 9-5. Dock förstår jag det inte, men det hänger nog ihop med att jag inte känner din anatomi utan förstås utgår från min egen verklighet.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-08-10 22:59
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”