Priset på bensin och diesel sänktes kraftigt på tisdagsmorgonen.
Stor sänkning i dag – bensinen kryper under 20 kronor
Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-08-02 11:41
Priset på bensin och diesel sänktes kraftigt på tisdagsmorgonen.
Kommentarer
Priset ska ner ytterligare fem kronor. Minst.
1.30 Sek/l var skattesänkning som tillfälligt gjordes före valet tills september.
Enligt mig förstår jag inte att man sänkte skatten på drivmedel och inte heller pengar för elräkningen men antar att det har med att det är valår.
Aldrig varit med om något liknande.
Med tanke på att målet är att fasa ut oljan från Ryssland till Eu detta året lär råoljan igen bli dyrare mot nyår om dom inte har nya leverantörer.
Men redan nu så har priserna minskat så mycket på drivmedel vs mars att priserna är normalt igen.
Normalt? Beror väl på vad man tycker är normalt och hur inflationsdrivande man vill att bränslepriset ska vara, är man intresserad av betydande ränteökningar är det såklart inte så dumt. Ökad ränta är smaskens för alla som privatleasar och har bostadslån, själv är jag inte så exponerad mot ränta, men kan knappast påstå att jag ser något speciellt positivt med en hög inflation. Jag ställer mig därför på sidan som tycker att både bränsle och el ska ner i pris, att priset stiger är inte onormalt, men det ska ske gradvis, säg årligen med 2 %, som råkar vara inflationsmålet.
Bara att raffinaderierna går tillbaka till "normal" marginal, så vips sänks priset dramatiskt. Notera de extrema marginaler och vinstnivåer som tex shell har för närvarande. Rör inte skatten.
Tja, idag verkar ordningen vara återställd i alla fall - alltså högre än 20 kr/l för bensin..:) Dieseln sjönk dock i motsvarande mån.
Tusan oxå.
Jag funderade på igår om jag skulle åka och fulla upp bilen och alla dunkar till båten.
I morgon är det väl ännu dyrare =(
Det här med ekonomi är onekligen inte lätt...:-)
Det är sant att skatterna äntligen har sänkts. Hur och i vilken omfattning bränslet skall beskattas grundar sig i storleken på de externa kostnaderna. Det finns således ingen koppling mellan Shells rörelsevinster och vad staten lägger på vid bensinpumpen. Vill man förstå detta på ett djupare plan kan man med fördel studera VTI samkost, eller ASEK:s rapportflora. Önskar man därtill förstå den teoretiska bakgrunden finns det gott om litteratur i mikroekonomi att låna på biblioteket (J.L med flera).
Att Shell sedan gör goda vinster hänger ihop med att oljepriset ligger högt. När oljepriset var lågt - jfr Corona - hade många oljebolag stora ekonomiska problem. Lönsamheten var då dålig, såpass skral att investeringar i utökad kapacitet sköts fram. De bolag som överlevde krisen är nu ensamma kvar, och det har gynnat deras förhandlingsposition på marknaden. En effekt som f.ö blivit många gånger högre om inte amerikanska staten gått in och räddat en del av de bolag som krisade (det en del inskränkta fanatiker blandar ihop med att priserna är subventionerade=).
De externa kostnaderna ligger på 0,26 kr/km för bensinfordon och 0,25 kr/km för diesel (VTI rapport 989, s.28). Det är dessa kostnader som vägtrafiken skall betala i form av skatter, vare sig mer eller mindre och alldeles oavkortat vad Putin, oljebolagen eller någon annan pysslar med.
Så mycket svårare än så är det inte.
MVH AL
Tvärtom, borde upp minst 5 kr.
”Sedan i januari har priserna på matrelaterade produkter ökat med i genomsnitt 10,3 procent. Anledningen är de ökade kostnaderna för råvaror, energi och transporter ”
Från Di.se
Det är knappast rimligt att elda på inflationen ytterligare. Ännu mindre tror jag att svenskarna vill betala högre priser, få en sämre offentlig standard, (sjukvård, skolor, rättsväsende etc) att hela industrisektorer slås (järn, skog etc) ut eller se arbetslöshetsnivåer upp mot 12-15 eller rent av 20% om det värsta inträffar.
Så en höjning om 5 kr baserat på godtycke tror jag inte särskilt många stödjer.
MVH AL
Se där, en till som vill se stigande inflation och stigande (bo)räntor. Du har ganska mycket otur när du skriver, va?!
Galopperande inflation måste förstås bekämpas och traditionellt höjer man räntan eller ökar skatter för att dra in hushållens köpkraft. Detta brukar medföra krav på kompensation genom höjda löner vilket nästan alla vet är dåligt. Personligen tror jag att räntevapnet är det bästa då vi behöver bromsa den osunda utvecklingen på bostadsmarknaden där ungdomar m fl har svårt att komma in.
Nu i valtider är det ganska naturligt att politiker vill sälja in sig med löften om kompensation för prishöjningar. Om kompensationen och lönehöjningarna uteblir borde dock priserna stabiliseras och kanske sjunka på lite sikt.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.