Vi Bilägares forum

Vinstras för Toyota – men prognosen ligger kvar

Vinstras för Toyota – men prognosen ligger kvar

Trots ett stort vinstras under senaste kvartalet hoppas Toyota på ett bra år.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-08-04 10:30

Kommentarer

Toyota BZ4X tappar hjulen och ingen lösning finns på problemet. Kunderna har fått ett erbjudande på 5000$ i Usa om dom behåller bilen. Dom får gratis lånebil och bensin tills dom kan fixa problemet. Annars kan dom häva köpet och lämna tillbaka bilen.
https://carup.se/livsfarligt-fel-pa-toyotas-nya-elbil-nu-far-agarna-hava-kopet/

Uppdaterat: 2022-08-04 11:09
Elbilar

Dumheter, naturligtvis har de löst problemet även om det inte nått ut till alla berörda.
Toyota är så stora att de inte behöver ha några problem att ta fram vad marknaden vill ha.
Det som vissa inte fattar är att allt inte handlar om elbilar, fortfarande säljer man betydligt fler av förbränningsmotordrivna.
Det finns många länder där elbilar är helt meningslösa!

Uppdaterat: 2022-08-04 19:51
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Saabnisse du har så fel och du kommer bli överbevisad fort.

Sedan är det faktiskt sant att de inte har en lösning på de tappade hjulen eftersom de tom erbjuder sig att köpa tillbaka bilarna, de får inte köras.

Vilka länder kan inte elektrifieras där de kan få avsättning för 9 miljoner bilar per år?

Uppdaterat: 2022-08-04 19:57

"Vilka länder kan inte elektrifieras där de kan få avsättning för 9 miljoner bilar per år?"

Vad står det där? För mig obegriplig mening...

Uppdaterat: 2022-08-04 20:44

Saabnisse påstår att det inte är några problem för Toyota att sälja sina 9 miljoner bilar per år under många år även om de är fossila eftersom många länder inte har behov av elbilar pga infrastruktur eller annat.

Motfrågan blir då, vilka länder är det?

Anledningen till frågan är nämligen att elektrifieringen går fort i de flesta länderna. De som körde sina fossilmoppar kör i många fall elmoppar idag, det finns batteribytesstationer lätt tillgängliga osv.

9 miljoner är en avsevärd mängd och Toyota har sagt att de siktar på att 80% av dessa ska ha fossilmotor 2030!

Lycka till säger jag om det…

Uppdaterat: 2022-08-04 21:28

Mer info om att de faktiskt saknar åtgärd för tappade hjul och hela återköpsdealen:
https://www.motorbiscuit.com/toyota-offers-buy-back-recalled-bz4x/

By calling a Toyota dealer, they’ll pick up your bZ4X and transport it to the dealership at no cost until it finds a solution. So free storage is the first option. Toyota will also provide a free loaner car and also pay for the fuel consumed while you drive it.

For those buyers who paid for their Toyota bZ4X in full, Toyota offers a $5,000 credit for a monthly lease of another vehicle. Additionally, owners will see an extension of free EVgo fast charging through the end of 2024. And for however long it takes to find a fix, Toyota will extend the Vehicle Limited Warranty.

And if all of that won’t convince you to hang in there with Toyota, it will come up with a buyback plan to take it off of your hands.

If that is what buyers want to do, a Toyota representative will contact owners about the buyback. So that’s how the automaker is trying to keep its customers happy over a rather embarrassing issue that goes beyond the recall itself.

Uppdaterat: 2022-08-04 21:32

Här om dagen läste jag att VW inte hade nån brådska att elektrifiera nya Amaroc då de stora marknaderna Afrika, Sydamerika och Australien/NZ inte efterfrågade elbilar.
Så nog finns det en marknad för bränslebilar än.

Uppdaterat: 2022-08-04 22:01

Att VW inte elektrifierar Amarok iaf delvis som alternativ är ju troligtvis till största del att det inte är deras bil under skalet....

Uppdaterat: 2022-08-04 22:53

Men det är som Rikard skriver, Australien och Sydamerika är stora marknader och Afrika kommer alltmer.
Och det dröjer väldigt länge, om någonsin inom överskådlig tid, infrastrukturen är så utbyggd att det är lämpligt med elektrifierade bilar.
I större tätorter kommer de säkert, men det handlar om oerhört stora länder med i många fall vacklande statsskick.
Vissa länder skulle behöva elbilar som klarar 100 mil och som kan utrustas med "reservdunkar" för ytterligare 100 mil!
Dessutom bör de kunna repareras med slägga och spett av outbildade reparatörer.
Det kommer att dröja många år innan förbränningsmotordrivna bilar blir ersatta och det är något som de flesta biltillverkare känner till och det här är sedan länge en stor marknad för Toyota.

Uppdaterat: 2022-08-05 08:17
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

BYD har väldigt många förhandsordrar i Australien och Polestar toppar försäljningen av elbilar. Även de har stort sug efter elbilsr men få kan leverera, det har nyss kommit igång.

Nios nya liksom flera Kinakonkurrenter kommer med 150kWh vilket ger ca 100 mil.

Uppdaterat: 2022-08-05 08:42

Men med 150kWh batterikapacitet lär bilarna både bli tunga och dyra.
Det låter som en dum idé

Uppdaterat: 2022-08-05 08:49

V8-Power
Som jag skrev "I större tätorter kommer de säkert, men det handlar om oerhört stora länder med i många fall vacklande statsskick."
En annan sak är att i dessa länder sker sällan en övergång till elbilar av miljöskäl, liksom i Kina är tillgången på petroleum begränsad medan däremot koltillgången är god och därifrån kommer elen till bilarna.
Ett exempel är Sydafrika, ett väl utbyggt land, mer än dubbelt så stort som Sverige med nära sex gånger fler invånare, där el borde kunna framställas med hjälp av sol och vind, men det finns inte på agendan, här är det kolkraft som gäller och intresset för elbilar är minimalt.

Uppdaterat: 2022-08-05 09:13
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Lyssna lite på vad saabnisse säger - oavsett hur mycket elbils-kramare vi kan vara i stora delar av Europa så finns det väldigt många andra delar av världen där det inte är riktigt lika enkelt att leva med en elbil.

Uppdaterat: 2022-08-05 09:15

Jag vidhåller min ståndpunkt att elbilar är att föredra i länder med mindre välutbyggd infrastruktur. El kan skapas på plats och ställe. Det är mycket svårare att göra bensin och diesel hemmavid. I många länder har man större acceptans för sämre komfort än vi har och kan stå ut med att fordonet fraktar en mellan två platser och inte så mycket mer.
Självklart är de på väg mot samma standard som vi har här, men där är vi inte än.

Till och med i Australien har kolindustrin fått på fingrarna på senare tid och förnybara energikällor används i högre grad.

Uppdaterat: 2022-08-05 09:20

Hoppas du har rätt Mäkinen men misstänker ändå att det är en rätt lång resa dit. Sen - om underlaget för konventionella fordon kommer att vara tillräckligt stort för företag som Toyota att överleva om dom inte snabbt ändrar inriktning - det är en annan sak.

Uppdaterat: 2022-08-05 09:25

L. Mäkinen
Visst är det så, i många fall går också utvecklingen rätt, i Australien har man ju sedan länge framställt sin egen el på vischan med hjälp av dieselkraggar och då har man ju ingen anledning att ha elbil.
Nu börjar sol och vind slå igenom och det är ju vettigt i ett så solupplyst land och då kan det ju också vara vettigt med elbil.
Men de enorma avstånden ställer till problem, det är det här problemet med "reservdunkar", men kanske kommer vätgasen och bränsleceller att medföra en acceptabel lösning så småningom?

Uppdaterat: 2022-08-05 09:31
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Det är ganska tydligt att världens stora biltillverkare har varit för långsamma med att reagera. De har försökt kräma ur varenda krona ur sina gamla investeringar och levt i någon förhoppning om att det löser sig sen.
Toyota har varit extremt bra på att skapa mobilitet, men har haft svårare att göra tekniktyngda produkter. Är de "too big to fail"? Jag är inte övertygad om det.

Uppdaterat: 2022-08-05 10:07