Vi Bilägares forum

BMW ger inte upp vätgasen: ”är den saknade pusselbiten”

BMW ger inte upp vätgasen: ”är den saknade pusselbiten”

Enligt BMW har bränslecellstekniken fortfarande en plats i framtidens bilar.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-08-04 14:29

Kommentarer

" Bränsleceller har också lägre energieffektivitet, jämfört med batterier"
Hur tänkte du då?
Bränslecellen har inget energiinnehåll - den omvandlar vätgas från vätgastankar, till energi.
De hittills presenterade vätgasbilarna har en räckvidd om 500+ km - med de tankar som "man" fått rum med.
Vätgasbilar ligger - minst - 20 år efter rena batteribilar. Bränslecellsbilar har nämligen också batterier, då bränslecellen är "seg" och behöver initialstöd från batteri.

Det finns många projekt som baseras på vätgas och produktionskostnaden för vätgas har drastiskt reducerats senaste åren. Främst utnyttjar man/kommer att utnyttja solel och vindkraft vid produktion.

Bosch har köpt aktiemajoriteten i svenska Powercell - och ensamrätten till deras bränsleceller för fordon. Avtal om bränsleceller till BMW tecknades för c:a 2 år sedan.

Uppdaterat: 2022-08-04 14:51

Förtydligande: bränslecellen omvandlar vätgas till elenergi, som laddar batteri som i sin tur driver bilen/fordonet med elmotor/elmotorer.
Förutom som reserv elverk, planeras nu båtar och flygplan, med bl.a. Powercells bränsleceller.

Uppdaterat: 2022-08-04 15:03

Bränslecellstekniken har lägre effektivitet än att använda batterier utan att gå via mellanlagring i vätgas.

Uppdaterat: 2022-08-04 15:50

30% systemverkningsgrad på vätgas och 85+ på batterier.
Idioti satsar de på vätgas är de rökta!

Uppdaterat: 2022-08-04 15:53

Men ett vätgasfordon väger väl ungefär som en "vanlig" bil, kan tankas relativt snabbt och har en hyfsad räckvidd (Mirai-rekord 136 mil). Dessutom kostar vätgasen ungefär som ett fossilt drivmedel. Så det som återstår är att det saknas infrastruktur. Och bilar.

Uppdaterat: 2022-08-04 16:14
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Volvo lastvagnar ska bygga batterifabrik i Sverige, de har fattat.

Uppdaterat: 2022-08-04 16:27

Läs gärna "Klimatklivet" på Naturvårdsverkets hemsida.

Uppdaterat: 2022-08-04 16:46

Där finns väl bara tomtar som tror att man kan sätta vindsnurra eller generator på en bil.

https://youtu.be/xa2Cag9OrHc

Uppdaterat: 2022-08-04 16:50

Vätgasproduktion KAN ha fördelar då den el som annars ingen vill ha = ger minuspriser (typiskt då de blåser skitmycket) kan användas till att göra vätgas.
Annars är det kanske just nu enda alternativet för tung energiintensiv transport. Batterier funkar dåligt då de äter upp lastutrymme och väger massa.

Uppdaterat: 2022-08-04 17:59
Gillar kurvor och rondeller

Det är bättre att köra på diesel än vätgas.

Uppdaterat: 2022-08-04 18:05

Lite länge artikel om Neue Klasse vätgas arkitektur från BMW, inklusive video från vintertester i Arjeplog:
https://fuelcellsworks.com/news/bmw-considering-neue-klasse-hydrogen-model-and-next-gen-ix5/

De poängterar att FCEV's passar de som kör långa sträckor samt att du får samma räckvidd sommar som vinter jämfört med BEV's - reportern tyckte det var riktigt kallt hela -10 C, hade under -30 C en hel månad när jag växte upp.

Volvo Group och Daimler Truck AG jobbar för övrigt tillsammans på en bränslecells plattform, Cellcentric, för lastbilar etc,
https://fuelcellsworks.com/news/daimler-truck-ag-and-volvo-group-fully-committed-to-hydrogen-based-fuel-cells-launch-of-new-joint-venture-cellcentric/
https://fuelcellsworks.com/news/the-goal-is-to-start-tests-of-fuel-cell-trucks-in-three-years-kamal-bali-volvo/
men här verkar Hyundai och Hyzon ha kommit längre och redan sålt FCEV lastbilar under flera år
https://fuelcellsworks.com/news/27-hyundai-motors-xcient-fuel-cell-heavy-duty-trucks-to-hit-german-roads/

Uppdaterat: 2022-08-05 00:24