Vi Bilägares forum

Tesla Model S och Model X Plaid kommer till Sverige

Tesla Model S och Model X Plaid kommer till Sverige

Efter en lång väntan börjar Teslas snabbaste och dyraste modeller snart levereras till svenska köpare.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-08-03 11:25

Kommentarer

Tesla modell X Plaid är 1 587 990 Sek och Usa tar 138 990$ + Vat beroende på delstaten.

Sverige har 25% Vat så priset är helt okej och betydligt billigare en Usa priset+25% moms.

Dual motor Tesla Model S är 104 990$ vs 135 990$ för Plaid som nu säljs i Sverige.

Uppdaterat: 2022-08-03 12:24
Elbilar

En Mercedes EQS alla dagar i veckan om vi pratar de här priserna. På köpet får man nästan 70 mils räckvidd.

Uppdaterat: 2022-08-03 13:41
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.

500 000 kr är det normala numera, om man ska köpa en vettig elbil (enligt elbilsexperter på forumet). Då är väl en dryg mille det nya normala för nästa elbil. Bara att pressa ut lite mer på huslånet...

Uppdaterat: 2022-08-03 15:37

Bra Tesla, fina bilar!

Uppdaterat: 2022-08-03 15:49
J.L skrev:

Bra Tesla, fina bilar!

Ja fast detaljkvaliteten är mer amerikansk än tysk..Komforten likaså..

Men prestanda finns där ju för de som behöver hävda sig vid rödljusen (på övriga trafikanter bekostnad).

MVH AL

Uppdaterat: 2022-08-03 16:51
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Finns bara pris på Plaid nu, byggde en svart med 21 tum fälgar utan uppgraderad autopilot, strax över 1,6 miljoner. Ca 200 tusen mer än innan dom stängde beställningarna tidigare. Ganska svettigt pris.

Har en Model S och detaljkvaliteten är förövrigt bra på Tesla den känns mkt välbyggd faktiskt. Sen ska man tänka på att det är en 4 dörrars sportbil även i dual motor basutförandet. Vägegenskaperna på Model S är åt det sportiga hållet, en EQS är en landsvägs kryssare i jämförelse. Som att jämföra en sportbåt och en ålandsfärja. Det beror på vad man föredrar.

Uppdaterat: 2022-08-03 17:47

Gaston har väl erfarenhet av S och nu av EQE samt provkört EQS. Gissar att han har bra input vad gäller likheter/skillnader.

Uppdaterat: 2022-08-03 19:10

AL, förväntad kommentar från en Volvofantast.

Uppdaterat: 2022-08-03 20:06
J.L skrev:

AL, förväntad kommentar från en Volvofantast.

J.L, förväntad kommentar från en fanatiker.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-08-03 23:00
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
Axa skrev:

Gaston har väl erfarenhet av S och nu av EQE samt provkört EQS. Gissar att han har bra input vad gäller likheter/skillnader.

Jo men det får man väl säga att jag har, och de två modellerna, Model S och EQE är betydligt mer lika än man tror i känsla, storlek och komfort.
Skulle säga att de senaste Model S som såldes i Sverige innan uppehållet inte är ett dugg sämre i upplevd kvalitetskänsla än EQE, som i sin tur är lite smäckigare än jag tror att många inbillar sig den ska vara.
Komfortmässigt säger jag att de är likvärdiga i fjädringskomfort men EQE är tystare och "lugnare" att köra.
Märk väl att det jag jämför med nu är Model S precis innan sista faceliften som kommer nu, och den nya lär ju inte vara sämre än den gamla utan troligtvis tvärtom.
De som påstår att Tesla är skräp, pappigt och ingen komfort och allt sitter snett och vint är såna som har fördomar och aldrig testat de nyare.
Likväl som de som fortfarande tror att Mercedes känns som W123 och 124 och dylika modellerna gjorde är såna som inte vet hur Mercedes är idag och vart sista tiden.
Mercedesen jag plockade ut nu är en fantastiskt trevlig bil på massa sätt, men jag skulle inte säga att den är vassare än den faceliftade Model S. Tror de är väldigt likvärdiga.

Uppdaterat: 2022-08-04 01:16
40-talisten skrev:

500 000 kr är det normala numera, om man ska köpa en vettig elbil (enligt elbilsexperter på forumet). Då är väl en dryg mille det nya normala för nästa elbil. Bara att pressa ut lite mer på huslånet...

Nu får du ju se att detta inte är en "normal" elbil, det är typ en av de accelerationssnabbaste gatlegala bilarna du kan köpa.
Men ja, runt 500 000 kr får man ge idag för en normalstor familjeelbil. Men jag tror att många av er som gnäller inte har koll på vad den likvärdiga fossilbilen kostar.....

Uppdaterat: 2022-08-04 01:18
SnookerPro skrev:

En Mercedes EQS alla dagar i veckan om vi pratar de här priserna. På köpet får man nästan 70 mils räckvidd.

Två helt olika biltyper med helt olika inriktning.
Den ena komfortlimpa och Model S Plaid ett acc-monster. Ja samma pengar ungefär men knappast samma köpare så ointressant jämförelse.

Uppdaterat: 2022-08-04 01:20

Efter att ha provat en modell S kan jag inte hålla med om detaljkvaliteten Gaston. Den var rätt skramlig, plastig och dessutom tämligen påverkad av ljud från asfalten. Körmässigt upplevde jag dessutom inte den riktningsstabilitet som man normalt sett finner i tyska prestigebilar (på gott och ont). Observera nu att det inte nödvändigtvis är dåligt, men på motorväg är det om inte annat bekvämt vilket är min huvudinvändning mot bilen i sin helhet.

accelerationen var fin. I övrigt kändes den mer amerikansk än europeisk - men med en del TV-spelsinfluenser.

Absolut en trevlig bil för den som vill ha en sådan. Men jag tror att Tesla behöver börja konkurrera med de traditionella tyska värdena för att klara sig på sikt. En ny modellserie tror jag därför är nödvändig, framförallt med avsikt på komforten. Den senare är ett måste i en bil för över en miljon och för att attrahera de köpare som använder bilen som ett arbetsredskap.

Det är lite som att betala för en förstaklassbiljett på flyget men möjligen få komfort som i business;-)…Alltså inte dåligt men inte i paritet med de bästa.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-08-04 08:13
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

2,1 sek från 0 till 100 är det inte lite futtigt? Men okej då, från rött till 50 (tätort) under sekunden (?) borde väl tillfredsställa även det största egot…

Uppdaterat: 2022-08-04 19:25
Togga

@ Gaston: är en Tesla S klart mer komfortabel än en Tesla 3?
Provade en 3 och efter att parkerat Mercan (w213 med "akustikpaket" = extra ljudisolering) var Teslan en chock av buller. Både väg och brus. För mig blev det obehagligt i 120--140.

Däremot är Teslan klart skön att köra med finfin styrning och bästa elbilen med råge, på att integrera gas/broms/regenerering. Oväntat bra känsla i chassit. Där ligger alla andra i lä.
(ok saknar förfining över vägen vid ojämnheter men MB är grymma på det)

Provat alla el-Mercor och EQE är bäst på gas/broms/regenerering (nyast=bästa mjukvaran?) men långt ifrån Tesla 3.

Tror upplevelsen av ljud och vilka frekvenser som stör skiljer sig mellan personer.
Är så i min familj/bland vänner, då vi snackar bilars egenskaper när vi åker&kör varandras. Buller upplevs olika.
Jag tycker tex att min VW Up är helt ok att köra långt o snabbt, trots att den är en småbil. För mina öron inte störande.
Men enl en ljudmätare torde Teslan vara tystare än Up. Inte enl mina öron...skumt

Uppdaterat: 2022-08-04 19:29
Gillar kurvor och rondeller
A.L skrev:

Men jag tror att Tesla behöver börja konkurrera med de traditionella tyska värdena för att klara sig på sikt.

Ja med.
Men som Gaston skrev, MB har tappat på senare år.
De har stressat ut elbilarna, det märks tydligt. Inte alls som förr.

Men, EQE är en otroligt behaglig bil. Totalt avstressande.
EQE o EQS = sällan fått sådant ha-begär.
Men de har inte lärt sig att skruva ihop dom ännu.

Uppdaterat: 2022-08-04 19:36
Gillar kurvor och rondeller

Frågan är om MB har råd att skruva ihop bilarna så bra som dom gamla ICE-modellerna, förutom A och B klasse som inte är några mästerverk

Uppdaterat: 2022-08-04 21:10
Gaston skrev:

SnookerPro skrev:
En Mercedes EQS alla dagar i veckan om vi pratar de här priserna. På köpet får man nästan 70 mils räckvidd.

Två helt olika biltyper med helt olika inriktning.
Den ena komfortlimpa och Model S Plaid ett acc-monster. Ja samma pengar ungefär men knappast samma köpare så ointressant jämförelse.

Jag gjorde ingen jämförelse, jag visade bara vilken köpare jag är om det vore aktuellt. Sedan hör väl ändå det där omogna "0 till 100" hemma i papperskorgen 2022? Och om man bryr sig om interiördesign framstår Tesla med sin kafébricka till display som rena klumpeduns-järnåldern jämfört med Mercedesens superexklusiva widescreen.

Uppdaterat: 2022-08-05 01:57
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.
SnookerPro skrev:

Och om man bryr sig om interiördesign framstår Tesla med sin kafébricka till display som rena klumpeduns-järnåldern jämfört med Mercedesens superexklusiva widescreen.

Vet inte vad som är så superexlusivt med att ta tre skärmar och placera dem bakom en glasskiva....Hade det vart en stor skärm hade det väl vart lite kul och nytt men nu är det ju mer eller mindre samma upplägg som flera har men bara i en annan form. Nya Model S har ju med tre olika skärmar men de sitter inte bakom samma skiva, och tror de har minst samma storlek som Mercans olika skärmar.
Så att kalla Mercas hyperscreen superexklusiv får stå för dig. Det är same same men paketerat på ett annat sätt.
Jag anser både EQE och EQS ser och känns snyggare med standardlösningens skärmar om jag får ge min åsikt.
Sen kan man inte komma ifrån att oavsett hur man lagt upp skärmarna så är Mercedes en bra bit efter Teslas smidighet och snabbhet i användandet av systemen. Jag tycker Mercedes som jag kör nu har ett snyggare upplägg av mycket, men utan tvekan betydligt sämre och långsammare i det mesta.

Uppdaterat: 2022-08-06 00:24
A.L skrev:

Efter att ha provat en modell S kan jag inte hålla med om detaljkvaliteten Gaston. Den var rätt skramlig, plastig och dessutom tämligen påverkad av ljud från asfalten. Körmässigt upplevde jag dessutom inte den riktningsstabilitet som man normalt sett finner i tyska prestigebilar (på gott och ont). Observera nu att det inte nödvändigtvis är dåligt, men på motorväg är det om inte annat bekvämt vilket är min huvudinvändning mot bilen i sin helhet.
accelerationen var fin. I övrigt kändes den mer amerikansk än europeisk - men med en del TV-spelsinfluenser.
Absolut en trevlig bil för den som vill ha en sådan. Men jag tror att Tesla behöver börja konkurrera med de traditionella tyska värdena för att klara sig på sikt. En ny modellserie tror jag därför är nödvändig, framförallt med avsikt på komforten. Den senare är ett måste i en bil för över en miljon och för att attrahera de köpare som använder bilen som ett arbetsredskap.
Det är lite som att betala för en förstaklassbiljett på flyget men möjligen få komfort som i business;-)…Alltså inte dåligt men inte i paritet med de bästa.
MVH AL

Nu vet jag inte hur gammal eller hur begagnad den Model S var som du körde, men om den var ostabil i fart så var det nåt fel, kanske nån som kört på nåt och fått lite taskig hjulinställning. Vad förresten luftfjädring i autoläge så den sänktes i fart? Min Model S körde jag ett antal gånger en bra bit över 200 km/h, som mest 258 på mätaren om jag inte minns fel och vill nog påstå det är en av de mest klippstabila bilar jag kört i de farterna.
Påverkad av ljud från asfalten tycker jag de flesta nyare bilar med större hjul är, men samma där, vet inte hur ny den Model S var som du körde, var det originaldäck eller nån som kört lite budget vid byte? De blev tystare på senare årsmodeller med. Min EQE är tystare än min Model S var men inte så mycket tystare, och Mercan är med väldigt känslig för asfaltstyp. Men inte så konstigt med de däcken kanske....
Vad gäller upplevd plastkänsla inuti så är det mer exponerad hårdplast i min EQE än det var i min Model S. Så plastig känsla i Model S, återigen, hur gammal var den? Var det premiumpaketet på den som senare blev standard? Utan tvekan känns Mercan jag har nu exklusivare i sin interiördesign, men jag skulle absolut inte påstå att den har en högre upplevd kvalitetskänsla i det man tar på än min Model S.
Rattknapparna t.ex. på de nyare Mercorna känns löjligt billiga och fungerar sådär med sin touch and slide funktion.
Sen får du inte glömma att det du provkörde inte var det senaste hos Model S, den faceliftade är ett rejält lyft tydligen. Nu har jag inte upplevt det faceliftade Model S i verkligheten men om jag tar för givet att den känns bättre än den utgångna modellen så vågar jag säga att den nog ligger på samma klass som européerna.
Sen om vi nu ska prata kvalitet och alla som brukar klaga på hur taskiga Teslorna är vid leverans kontra tyskarna....
Min Model S hade en taskigt injusterad baklucka vid leverans, fixades såklart efter nån vecka.
Min Model Y hade ingenting att anmärka på.
Min EQE har taskigt injusterad fronthuv, det var limrester kvar från skyddstejp på ett par olika ställen på bilen, den är en rinning i lacken på ena bakskärmen så de måste lacka om, det är ett knarr i förardörren vid öppning /stängning som låter som nåt kommer gå sönder, bakluckans lås tar i snett så det vrider till luckan lite vid stängning, träpanelen som var ett ohemult dyrt tillval jag själv inte hade valt har två fula sprickor, och de verkar ha satt i en felaktig ruta i bilen. (det är akustikpaket på bilen men en ruta verkar vara vanlig). Allt detta kommer de såklart med att fixa. Men att som en del hålla tyskarna som perfekta av kvalitet så fort det vart nåt att anmärka på hos en levererad Tesla, nej de är inte alltid så mycket vassare.....
Så än så länge är min upplevelse att Mercan har högre komfort, känns mer ombonad och har lite mer finesser i form av head-up m.m. och mer "bil" Men Teslorna är betydligt effektivare i drivlinan, betydligt bättre infotainment och än så länge haft en bättre kvalitet i vad jag fått vid leverans.
Oavsett är jag toknöjd med mitt byte och ångrar inte det men det får vara lite balans i beröm och kritik av bilmärken.

Uppdaterat: 2022-08-06 00:43

Troligen tänker AL på design och integrering av skärmen.
I respektive utanför panelen.
Snyggt integrerat i MB.

Uppdaterat: 2022-08-06 06:43
Gillar kurvor och rondeller

Annars så saknar jag på alla dagens elbilar den fina lyxkänslan i detaljer. Mest hård plast numera.

Uppdaterat: 2022-08-06 06:54
Gillar kurvor och rondeller