Vi Bilägares forum

Svenskarna köper mer bensin och diesel – trots rekordhöga priser

Svenskarna köper mer bensin och diesel – trots rekordhöga priser

Det dyra bränslet tömmer plånböckerna fortare – men svenskarna måste ändå tanka sina bilar, lastbilar och traktorer.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-07-27 16:26

Kommentarer

Alla kör som vanligt, ingen t.ex sänker hastigheten för att spara bränsle. Vi är okänsliga inför nuvarande drivmedelspriser, de skulle mångdubblas innan man ändrade körmönster. Ja, knappast 100 kr litern på bensinpriset skulle ändra något, vi kör ändå. Kommer ni ihåg när Miljöpartiet för ett par år sen ville beskatta bensinen till 20 kr/litern? Det ansågs vara extrempolitik och totalt omöjligt. Nu är vi där, och vi bryr oss inte längre...

Uppdaterat: 2022-07-27 16:40

Alla som läser artikeln & funderar inser att ökningen från de perioder som de jämför med orsakas till stor del av Covid. Det kördes mindre bil under Covidrestriktionerna bl a arbetade många fler hemifrån och vi reste inte och hälsade på varann. Folket behöver bilen för att få vardagen att fungera och är tvungen att betala vad det kostar.

Uppdaterat: 2022-07-27 17:14

Åhjo, tycker mig se fler som sänker hastigheten eller ligger bakom lastbilar för att försöka spara bränsle. Ökningen beror också till en del på SUV trenden. Även mindre modeller drar en hel del bränsle.

Uppdaterat: 2022-07-27 17:31

många av oss måste tanka för att vardagen ska gå ihop oavsett pris

Uppdaterat: 2022-07-27 20:52

Jo tyvärr måste bilen rulla oavsett pris men har ändrat körstil, håller alla hastigheter t.o.m ligger lite under överlag. Känns bättre att ligga under skyltad fart.

Uppdaterat: 2022-07-27 22:34
ML

Nu känns det väldigt billigt.

Har gått från 70-liters dieseltank med reduktionshöjt pris till 50-något bensintank med lägre literpris.

Uppdaterat: 2022-07-27 22:42
Mycket vatten har runnit under hjulen...
40-talisten skrev:

Alla kör som vanligt, ingen t.ex sänker hastigheten för att spara bränsle.

Ja, så är det och jag undrar alltid om de som hörs i den högljudda opinionen om "de för höga drivmedelspriserna", är de samma som bildar kö bakom mig eller kör om i hög fart.

Uppdaterat: 2022-07-27 22:50
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.

Blir färre besök hos dottern som bor i Skåne. Blev 120 mil sist när vi var där. Blir väl ett besök till i år.

Uppdaterat: 2022-07-29 07:09
Lås inga trådar.

Om man kunde minska körningarna under covid så kan man givetvis minska dem med när det inte är covid. Många vill köra på och inte anpassa sig efter höga priser. Det behövs en livsstilsförändring. Och om människor inte ändrar sin livsstil så bevisar det att bensin och diesel är alldeles för billigt.

Uppdaterat: 2022-07-29 08:53
Raphael skrev:

Om man kunde minska körningarna under covid så kan man givetvis minska dem med när det inte är covid. Många vill köra på och inte anpassa sig efter höga priser. Det behövs en livsstilsförändring. Och om människor inte ändrar sin livsstil så bevisar det att bensin och diesel är alldeles för billigt.

De är inte så enkelt, många har resor/pendling som inte funkar med kollektivtrafik. Som exempel kan jag nämna att när jag sökte ett jobb så kollade jag upp kollektivtrafiken jämfört med att köra bil.
Att köra bil tog en halvtimme, med kollektivtrafik skulle samma resa ta 2,5 timmar. Många har det så och då blir bilen nödvändig för att inte lägga en massa extra tid på resandet och att då höja drivmedelspriser bara för att folk inte skall köra fossilbil är inte vettigt. Man kan inte tvinga folk att köpa elbil, många har inte råd till det eller kanske inte vill lägga de pengar det kostar på att byta bil.

Jag skulle aldrig lägga 500.000:- på en bil oavsett hur den drivs.

Uppdaterat: 2022-07-29 11:11
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.
Hackenbush skrev:

Jag skulle aldrig lägga 500.000:- på en bil oavsett hur den drivs.

Har samma tanke.
Nu när räntan sticker iväg kommer det bli dyrt. Med 6% kostar räntan 30k per år.
En bil för 250k = räntan 15k per år.
Amorteringen halveras i motsvarande grad. Många glömmer att skulden till slut ska betalas.

Uppdaterat: 2022-07-29 12:15
Gillar kurvor och rondeller

Jag tankar för 200:- i månaden, behövs inte mer när man är pensionär. Bilen drar mellan 0.4-0.45 beroende på hur jag gasar så det räcker ett tag. Men det kan ju bli dyrt för de som pendlar. Att folk tankar mer just nu är ju mest beroende på semester och lite mer bilkörande.

Uppdaterat: 2022-08-01 11:04
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Är också pensionär men tankar för drygt 2000 kr/mån - sen tillkommer hustruns bränslenota på kanske 1000-lappen eller lite drygt. Så att man er pensionär innebär inte alltid att man knappt rör bilen...:)

Uppdaterat: 2022-08-01 12:57
Pi skrev:

Är också pensionär men tankar för drygt 2000 kr/mån - sen tillkommer hustruns bränslenota på kanske 1000-lappen eller lite drygt. Så att man er pensionär innebär inte alltid att man knappt rör bilen...:)

Nyfiken på vilket bilåka du har som pensionär med dessa drivmedelsnotor. Fritidshus, barn, barnbarn? Nå, är frågan för privat, så är den...

Uppdaterat: 2022-08-01 13:19
Raphael skrev:

Om man kunde minska körningarna under covid så kan man givetvis minska dem med när det inte är covid. Många vill köra på och inte anpassa sig efter höga priser. Det behövs en livsstilsförändring. Och om människor inte ändrar sin livsstil så bevisar det att bensin och diesel är alldeles för billigt.

Under pandemin var det naturligt att folk rörde sig mindre och stannade hemma. Nu har vi återgått till det vanliga livet igen och i det ingår åtminstone för mig att resa till fin natur och andra städer. Har svårt att se det bensinpris som skulle kunna hindra det.

Uppdaterat: 2022-08-01 17:16
Mycket vatten har runnit under hjulen...
40-talisten skrev:

Nyfiken på vilket bilåka du har som pensionär med dessa drivmedelsnotor. Fritidshus, barn, barnbarn? Nå, är frågan för privat, så är den...

Har inga exakta siffror över kostnaderna men "min" bil går årligen runt 2000 mil och hustruns runt 1000 mil.
Mina mil består som du nämner av besök till släktingar, barn och barnbarn. Sen "utflykter" i omgivningarna och inte minst till transporter i samband med mitt tämligen intensiva hobby-utövande. Det blir mil och det får det bli - värderar livskvaliteten högre än transportkostnaderna.
Utöver detta tillkommer bränslekostnader sommartid för båt-åkandet.

Uppdaterat: 2022-08-01 18:05