Vi Bilägares forum

Nationellt handlingsprogram ska ge fler laddstationer

Nationellt handlingsprogram ska ge fler laddstationer

Utbyggnaden av laddinfrastruktur går trögt i Sverige. Nu beställer regeringen en plan på hur processen kan effektiviseras.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-07-29 13:29

Kommentarer

"Antalet laddstationer har tiodubblats de senaste sju åren."

Knappast och dessutom tror jag inte skribenten vet vad den skriver.

Från vilket antal har dessa ökats? Utan att veta detta så säger detta inget alls.
Helt oavsett så är jag otroligt tveksam till att de skulle vara 1024 gånger fler än för sju år sedan. Det blir nämligen den siffran om man dubblar något tio gånger.

Uppdaterat: 2022-07-29 16:00

Tipsar dig Dunder att kolla in hemsidan: https://www.elbilsstatistik.se/laddinfrastatistik

Det jag kan hålla med om är att det troligvis är antalet laddpunkter som har tiodubblats, inte antalet fysiska laddstationer. En laddstolpe har som regel 1-2 uttag och en snabbladdare 1-4 uttag.

Uppdaterat: 2022-07-29 16:24
Power to the people

Trafikverket karta är 50Kw+ hur är detta aktuellt idag över täckning kartan i glesbygd.

Dom har haft ansökningar 3 års tid och det har byggts 1 station totalt av dessa och alla ska vara på plats i höst och tveksam att dom hinner detta om det redan tagit sådan tid och är 4 års tid totalt.

Man får 100% betalt för utbyggnad och det är enbart driften i 5 års tid aktörerna behöver betala.

Nu får Trafikverket till November 2023 att göra denna planering.

Energi delen får till 1 december 2022 och nätanslutningen behöver verkligen bli bättre.

Transport näringen har haft ansökningar nyligen och dom ska vara klart redan innan valet och utbyggnaden ska vara klart 2023 i september så betydligt bättre takt.

Dessa ska vara minst 350Kw och är betydligt mer pengar i denna investering och publikt så även bilar kan använda dessa.

Så det är tydligt att det går att påskynda besluten om rätt aktörer är med i utbyggnaden.

Uppdaterat: 2022-07-29 17:09
Elbilar

Det är bra med fler laddstationer. Men sitter och kollar i ChargeFinder och det är gott om laddstationer med 100+ kW i södra halvan av Sverige. Lite sämre på östkusten nedanför Stockholm. Ser sämre ut uppe i norra Sverige men det verkar inte avskräcka elbilsköpare. Elbilsförsäljningen ökade väl mest i norra Sverige.

Uppdaterat: 2022-07-29 17:15

Minst 350kW borde vara minimikrav för utbyggnad idag. De långsamma laddarna hör hemma vid bostäderna. Obegripligt att vissa matbutiker satt upp 10-20 11kW laddare.
10-20 minuter när man handlar ger ju då hela 1-2 mils laddning.

Uppdaterat: 2022-07-29 17:17

V8
Naturligtvis är det bra med fler 350 kW laddare. Men hur många elbilar laddar så snabbt? I nuläget är det inte så många.
Kollar i ChargeFinder och nu på de som är 250 kW och snabbare. Rätt så hygglig täckning i södra Sverige. Helt klart sämre i norr.

Uppdaterat: 2022-07-29 17:29

Jo men man kan ju inte bygga för dagens flotta när det inom kort kommer många som kan ladda 500kW. Det betyder också att beläggningen med tiden minskar eftersom bilarna laddar dubbelt så fort.

Uppdaterat: 2022-07-29 17:35
V8-Power skrev:

Jo men man kan ju inte bygga för dagens flotta när det inom kort kommer många som kan ladda 500kW. Det betyder också att beläggningen med tiden minskar eftersom bilarna laddar dubbelt så fort.

Vilka är det som inom kort kommer med 500kW Max laddhastighet?

Uppdaterat: 2022-07-29 18:01

Maximala laddeffekten är bl a relaterad till batteristorleken - sen skall denna ofantliga mängd energi som ett antal 350 kW-laddare kan förbruka också ta sig fram till laddarna. Hellre flera med lite lägre max-effekt - det tror jag hjälper flera elbils-förare.

Uppdaterat: 2022-07-29 19:06

Jämtland/Härjedalen har 1 station mer en 50Kw och är Ionity i Ytterån med 350Kw.

Sedan ha Tesla stationer som nu kan användas av andra bilar.

Trafikverket karta säger att vi har bäst infrastruktur vs invånare pga dom räknar med 50Kw.

När Norge turisterna nu börjar besöka Sverige efter Covid har vi fått mycket kritik att det är för dåligt.

Vi var väldigt tidiga att bygga dessa 50Kw stationer och har sedan inte uppdateras.

Så kan säga direkt att vi inte fått 10ggr bättre infrastruktur.

Som sagt vet om Ionity i Ytterån sedan har Tesla byggt i Åsarna och Sveg.

Uppdaterat: 2022-07-29 19:48
Elbilar
V8-Power skrev:

Minst 350kW borde vara minimikrav för utbyggnad idag. De långsamma laddarna hör hemma vid bostäderna. Obegripligt att vissa matbutiker satt upp 10-20 11kW laddare.
10-20 minuter när man handlar ger ju då hela 1-2 mils laddning.

De flesta som åker till matbutiker har åkt kortare sträcka än en mil.

Uppdaterat: 2022-07-29 20:23
L. Mäkinen skrev:

V8-Power skrev:
Minst 350kW borde vara minimikrav för utbyggnad idag. De långsamma laddarna hör hemma vid bostäderna. Obegripligt att vissa matbutiker satt upp 10-20 11kW laddare.
10-20 minuter när man handlar ger ju då hela 1-2 mils laddning.

De flesta som åker till matbutiker har åkt kortare sträcka än en mil.

Poängen är att ingen orkar plugga in för så lite energi. De tre butiker här som har alla dessa platser visar just det, oerhört få gånger jag sett en endaste bil som laddar där. 350kW-laddarna i stan däremot har långa köer.

Uppdaterat: 2022-07-29 21:51
Mr Snoid skrev:

V8-Power skrev:
Jo men man kan ju inte bygga för dagens flotta när det inom kort kommer många som kan ladda 500kW. Det betyder också att beläggningen med tiden minskar eftersom bilarna laddar dubbelt så fort.

Vilka är det som inom kort kommer med 500kW Max laddhastighet?

Nio och Xpeng först men mängder av laddstationstillverkare satsar på just 500kW

Världens största batterileverantör CATL satsar också på 500kW

https://www.latestcarnews.net/nio-confirms-500-kw-charging-points-in-europe/

Uppdaterat: 2022-07-29 22:03
Elbil_Vw skrev:

Dom har haft ansökningar 3 års tid och det har byggts 1 station totalt av dessa och alla ska vara på plats i höst och tveksam att dom hinner detta om det redan tagit sådan tid och är 4 års tid totalt.

VW, det är bra många fler än en som är i drift vill jag lova: Böda, Nässjö, Finspång, Hällefors, Råda, Lesjöfors, Fredriksberg, Enviken, Idre, Ramsele, Gäddede, Ullånger, Malå, Harads, Lansjärv, Övertorneå.
Övriga ska vara i drift/slutredovisas till oktober -22 om inte något kommit ivägen.

Uppdaterat: 2022-07-29 22:20
Power to the people

Det måste till smartare och laddinfra med. Exempelvis dynamisk lastfördelning, exempelvis att tio uttagspunkter delar på 1 MW, så om tio bilar laddar fördelas ~100 kW per uttag - men om enbart 4 bilar laddar, så fås 250 kW per laddande fordon.

Uppdaterat: 2022-07-29 22:24
Power to the people
V8-Power skrev:

Mr Snoid skrev:
V8-Power skrev:
Jo men man kan ju inte bygga för dagens flotta när det inom kort kommer många som kan ladda 500kW. Det betyder också att beläggningen med tiden minskar eftersom bilarna laddar dubbelt så fort.
Vilka är det som inom kort kommer med 500kW Max laddhastighet?

Nio och Xpeng först men mängder av laddstationstillverkare satsar på just 500kW
Världens största batterileverantör CATL satsar också på 500kW
https://www.latestcarnews.net/nio-confirms-500-kw-charging-points-in-europe/

Xpeng har i alla fall visat att dom behöver lite bättre fart på laddningen. P7 var med i årets test som NAF genomförde och det var medioker laddfart, som de flesta kineserna.
Men behövs knappt, min Bil toppar 225kW, fullt tillräckligt snabbt. Större problem med alla som inte ens får i gång laddningen på sin bil på IONITY då den tunga vattenkylda kabeln som gör att många ”nybörjare” inte får bilen att ladda.
Men så klart är det bra att det byggs nya kraftfulla laddstationer för kommande teknik. Det går rasande fort nu

Uppdaterat: 2022-07-29 23:04
Axa skrev:

V8
Naturligtvis är det bra med fler 350 kW laddare. Men hur många elbilar laddar så snabbt? I nuläget är det inte så många.

Infrastruktur tar lång tid att bygga = måste tänka framtid. Dvs planera utbyggnad för framtida behov.

Uppdaterat: 2022-07-30 07:15
Gillar kurvor och rondeller

Har redan påpekat det men det tog tydligen inte - maximala laddeffekten är relaterad till batteristorleken så det är inte bara att släppa på mera effekt om det råkar finnas. Och högre relativ laddeffekt brukar vara förknippad med ett högre "slitage" på battericellerna så inget man eftersträvar om man vill ha lång livslängd på sitt batteri. Och till detta alltså problemet med att få tillgång till väldigt hög laddeffekt just där laddarna behövs - inte så enkelt som många kan tro. Sen skall man nog inte tro alla rykten om bilar som kan ta emot enormt hög laddeffekt och dessutom - hur ser den laddkurvan ut ? Med en kort peak för att sen stabilisera sig på avsevärt lägre effekt eller ? Inte mycket man tjänar tidsmässigt i så fall. Tror att t ex Ioniqs nuvarande laddningshastighet är ungefär vad vi maximalt kan räkna med när det gäller dagens batteriteknik och batteristorlek. Sen får vi se vad framtiden ger men personligen tror jag inte på några häpnadsväckande förändringar på några års sikt.

Uppdaterat: 2022-07-30 07:55

Då tror vi olika, bara de tre senaste åren har vi sett en enorm utveckling varför skulle den stanna av.

Uppdaterat: 2022-07-30 08:34

Grosser

Tack för informationen, Gäddede, Malå och Övertorneå Tesla stationer är dessa publika stolpar så alla kan använda dessa för är krav för att få pengarna.

Kan inte hitta information att dom klarar detta och tog för givet att dom stationer som sökt pengar kan användas av icke Tesla bilar.

Uppdaterat: 2022-07-30 10:59
Elbilar
V8-Power skrev:

Då tror vi olika, bara de tre senaste åren har vi sett en enorm utveckling varför skulle den stanna av.

Exakt.
Av historien vet vi att teknikutvecklingen är exponentiell, och så kommer det bli även i detta fall.
Se på elbilar som fanns ca 2010, som gick 10 mil och laddade skitlångsamt.
Sen kom Tesla och även de har tagit massiva steg frammåt.
Dagens elbilar är väldigt bra. Problemet är just nu prisnivån.

Nu när ALLA investerar mer än någonsin på elbilsteknologi, är det dessutom logiskt omöjligt att det inte kommer explodera avseende teknikutveckling.

Vi ser värsta kapplöpningen i elbilsteknologi!
Detta sker för att investerarna inser att man kan tjäna grova pengar att vara före alla andra.
Jag ser fram emot utvecklingen. Kommer bli riktigt BRA detta

Uppdaterat: 2022-07-30 10:41
Gillar kurvor och rondeller

Det har skett en enorm utbyggnad om man tittar på nationell nivå och inte bara tittar utifrån ens egna lilla lokalsamhälle. Men utbyggnaden är inte jämnt fördelad. Det har framförallt byggts ut i och kring större orter och vägar där det finns ett stort kundunderlag. Flera platser som har fått flera laddare för olika nätverk. Och ofta nära varandra. Dvs Tesla, Ionity, Mer m fl har en tendens smälla upp stationer nära varandra. En bygger, sen kommer en till och bygger bredvid…
Så om det fanns en station för 7 år sen på en plats så kan det nu finnas 3-4 olika nätverk med stationer på samma plats…

I glesbygd saknas det fortfarande. Finns många håll.

En 50 kW station kan kosta 500 000 kr att smälla upp. Varje 350 kW station kostar däremot flera miljoner och kräver annan matning som kräver fler tillstånd och tar längre tid att bygga.

Jag säger - satsa på fler 50 kW för det går snabbare att få upp och är billigare att bygga. Täck Sverige med 50 kW.

Sen när de är på plats över ”vita fläckar” så är att smälla upp 350 kW eller mer nästa steg. Men satsa i första hand på 50 kW för att få upp farten på byggandet. Det ger en bra grund, en grundtäckning.

Uppdaterat: 2022-07-30 12:44

Det tar mer än en timma att tanka på 50kW…

Uppdaterat: 2022-07-30 13:11

Hörde på radions nyheter idag att elen kan komma att stängas av vid vissa tillfällen i vinter i södra Sverige, överföringskapaciteten är för dålig.
Undrar hur det blir att försöka ladda elbilen då, men den kanske blir undantagen från det här beslutet?
Men det är klart att det ska byggas 350 kW laddare, de kan väl inte omfattas av någon överföringskapacitet, beslutet om stängning gäller nog bara villor.

Uppdaterat: 2022-07-30 13:16
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Raphael skrev:

Det har skett en enorm utbyggnad om man tittar på nationell nivå och inte bara tittar utifrån ens egna lilla lokalsamhälle. Men utbyggnaden är inte jämnt fördelad. Det har framförallt byggts ut i och kring större orter och vägar där det finns ett stort kundunderlag. Flera platser som har fått flera laddare för olika nätverk. Och ofta nära varandra. Dvs Tesla, Ionity, Mer m fl har en tendens smälla upp stationer nära varandra. En bygger, sen kommer en till och bygger bredvid…
Så om det fanns en station för 7 år sen på en plats så kan det nu finnas 3-4 olika nätverk med stationer på samma plats…
I glesbygd saknas det fortfarande. Finns många håll.
En 50 kW station kan kosta 500 000 kr att smälla upp. Varje 350 kW station kostar däremot flera miljoner och kräver annan matning som kräver fler tillstånd och tar längre tid att bygga.
Jag säger - satsa på fler 50 kW för det går snabbare att få upp och är billigare att bygga. Täck Sverige med 50 kW.
Sen när de är på plats över ”vita fläckar” så är att smälla upp 350 kW eller mer nästa steg. Men satsa i första hand på 50 kW för att få upp farten på byggandet. Det ger en bra grund, en grundtäckning.

Du glömmer att med 350kW-laddare behövs färre! Och glesare så man kan placera dom optimalt.
Att satsa utbyggnad med merparten 50kW är inte smart alls. Ägarna kommer tvingas bygga om dom till 350kW i framtiden = kapitalförstöring.
Läs gärna om mitt inlägg om teknikutveckling.

Uppdaterat: 2022-07-30 13:36
Gillar kurvor och rondeller
saabnisse skrev:

Hörde på radions nyheter idag att elen kan komma att stängas av vid vissa tillfällen i vinter i södra Sverige, överföringskapaciteten är för dålig.
Undrar hur det blir att försöka ladda elbilen då, men den kanske blir undantagen från det här beslutet?
Men det är klart att det ska byggas 350 kW laddare, de kan väl inte omfattas av någon överföringskapacitet, beslutet om stängning gäller nog bara villor.

Tack till MP som lade ner några kärnkraftsverk och stoppade ny utbyggnad.

Uppdaterat: 2022-07-30 13:37
Gillar kurvor och rondeller

Antar att man importerar El vid dessa tillfällen. Redan idag så exporterar även Södra Sverige el om dom får bättre betalt från Europa och detta som politiker kallar fri marknad att företag vill maximera sina vinster.

Uppdaterat: 2022-07-30 16:45
Elbilar

Fast på batteriområdet är det länge sen nåt sensationellt hände och när det ev händer så kommer dessa batterier knappast att hamna i elbilar som första applikation. De måste helt enkelt testas mycket och noggrant först bl a avseende degenerering baserat på snabbladdning och tid. Det är liksom inte som att skapa och skicka ut en ny programvara. Men som vanligt - den som lever får se.

Uppdaterat: 2022-07-30 17:24
V8-Power skrev:

Då tror vi olika, bara de tre senaste åren har vi sett en enorm utveckling varför skulle den stanna av.

Exemplifiera gärna denna enorma utveckling av elbils-batterier som du påstår har skett de 3 senaste åren.

Uppdaterat: 2022-07-30 17:28
Elbil_Vw skrev:

Antar att man importerar El vid dessa tillfällen. Redan idag så exporterar även Södra Sverige el om dom får bättre betalt från Europa och detta som politiker kallar fri marknad att företag vill maximera sina vinster.

Men försök att inse att det inte handlar om mängden el som finns tillgänglig utan om överföringen!
Det spelar ingen roll hur mycket el vi kan importera eftersom distributionen ligger kvar på 1950-tals nivå i vissa områden!
Snacka om 350kW-laddning till elbilar när kraftnätet är byggt för en brödrost och en 25watts lampa.

Uppdaterat: 2022-07-30 18:01
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Helt rätt, saabnisse. Vilket jag också påpekat - det är liksom inte bara att sätta upp ett antal 350 kW laddstationer. Sen skall ju bilarna dessutom kunna ta emot denna enorma effekt - en effekt som väldigt många uppenbarligen har svårt att förstå vidden av. Dags att plugga lite ellära för många misstänker jag...:)

Uppdaterat: 2022-07-30 18:06

Självklart så ansluts nya kablar som är anpassade till 350 kW om detta byggs. Det som operatören säger tar tid idag är nätanslutningen. Detta man vill förbättra.

Uppdaterat: 2022-07-30 19:45
Elbilar

Nätanslutningen tolkar jag som anslutningen till elnätet och det är ju där det kan knipa När det gäller det väldigt höga kapacitetsbehovet.

Uppdaterat: 2022-07-30 18:51

Enligt min mening är det precis raka motsatsen till 350kW som behövs. För de flesta räcker det med ett par kW där bilen står större delen av dygnet.

Jag tror att 80% av alla bilar aldrig används till långresor.

Uppdaterat: 2022-07-30 20:53

flerfamiljshus med parkering borde det vara förberett med rör och kablar till alla parkeringsplatser även hyresrätter.

Sedan Right to Charge så alla som vill kan installera sin egna wallbox.

Dessa 2 åtgärder har Norge tagit.

Vet att det var i diskussionen för ett bra tag sedan men att Boverket tyckte att det var för dyrt med ett 25% vid nybyggnation eller renovering var för mycket. Har för mig att det 1 stolpe+ förberett med rör för ett antal. Men nu när försäljningen är bättre borde man återta diskussionen igen. Tycker också att det borde gälla alla bostäder och inte bara nybyggnation och renovering.

Uppdaterat: 2022-07-30 22:11
Elbilar
Elbil_Vw skrev:

Grosser
Tack för informationen, Gäddede, Malå och Övertorneå Tesla stationer är dessa publika stolpar så alla kan använda dessa för är krav för att få pengarna.
Kan inte hitta information att dom klarar detta och tog för givet att dom stationer som sökt pengar kan användas av icke Tesla bilar.

VW, stämmer att dessa tre är öppna och kan användas av alla elbilar med CCS-kontakt. Startas via Tesla-appen då. Det ska vara någon ytterligare någon statsfinansierad Tesla-station på gång med.

Däremot finns de det med 800V-system (IQ5/EV6) som upplevt problem med laddningen på Tesla Supercharger V3 (250 kW), så huruvida de är kompatibla med alla bilar är en annan fråga. :-)

Uppdaterat: 2022-07-30 22:38
Power to the people

Den stora fördelen med 800 V system är nog för tillverkaren som kan minska mängden metall i HV-kablarna ordentligt vilket givetvis "bönräknarna" gillar.

Uppdaterat: 2022-07-30 22:48

Elbil_Vw
I Staden som ligger utanför Vischan där jag bor bygger man extrema mängder nya bostäder.
Många nya boende klagar sedan länge högljutt över att det saknas parkeringsmöjlighet för deras bilar, flera tidigare parkeringsplatser har blivit bebyggda, det är mer lönsamt.
Intresset för att utrusta de få platser som finns kvar med el-laddmöjlighet är säkert obefintlig, politikernas svar på bristande P-möjlighet blir alltid att det går att åka kollektivt eller att cykla!

Uppdaterat: 2022-07-31 10:00
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Saabnisse
Sker samma sak i vår stad. Det byggs en hel del bostadsrätter. Det byggs gott om parkering till de boende i botten på husen men då kan hela parkeringsgaraget ha några enstaka laddpunkter. Bland det första som efterfrågas av spekulanter är ifall det finns laddplats i garaget.

Uppdaterat: 2022-07-31 11:26

Axa
Det är ju vettigt, då finns det ändå en tanke på att det kan finnas behov att både parkering och laddplatser.
Men i Staden finns inte P-platser under de nybyggda husen, det kan vara en km gångavstånd till närmaste uppställningsplats och där är det glest med laddplatser.
Det SKA åkas kollektivt eller cyklas, det har de styrande bestämt och det ska man bara finna sig i!

Problem blir det dock för oss som kommer från friheten och är vana att parkera där man vill och nu ska besöka en bekant eller inrättning som av någon outgrundlig anledning måste vara placerad mitt i gyttret och enbart finner fullbelamrade P-hus!
"Åk kollektivt" fick jag som svar när jag klagade.

Som väl är finns ett par fjuttstäder i närheten med gott om fri parkering (men inga laddplatser!), men som tyvärr saknar vissa begivenheter.

Uppdaterat: 2022-07-31 11:42
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Som sagt behövs det både snabba snabbladdare längs de stora vägarna och destinationsladdning. Det fina med det senare är att det inte behövs så stor effekt. O andra sidan finns det många bilar där som behöver laddas då de flesta åker lokala turer.
Det är även miljömässigt effektivt att ladda på natten då övrig förbrukning i landet är mindre.

Uppdaterat: 2022-07-31 12:25
Gillar kurvor och rondeller

Mc
Det absolut effektivaste sättet att öka möjligheten för fler att äga elbil är laddning där man bor. Övervägande del av bilåkandet är korta pendlingsavstånd. Bygger man nytt idag, så som jag beskriver ovan, så borde minst hälften av platserna i ett parkeringsgarage för boende vara utrustat med laddbox.

Uppdaterat: 2022-07-31 13:42
Pi skrev:

Helt rätt, saabnisse. Vilket jag också påpekat - det är liksom inte bara att sätta upp ett antal 350 kW laddstationer. Sen skall ju bilarna dessutom kunna ta emot denna enorma effekt - en effekt som väldigt många uppenbarligen har svårt att förstå vidden av. Dags att plugga lite ellära för många misstänker jag...:)

Varför går det alldeles utmärkt i Norge men inte här?

Uppdaterat: 2022-07-31 17:22
Pi skrev:

V8-Power skrev:
Då tror vi olika, bara de tre senaste åren har vi sett en enorm utveckling varför skulle den stanna av.

Exemplifiera gärna denna enorma utveckling av elbils-batterier som du påstår har skett de 3 senaste åren.

Sök på tre år gamla elbilar på blocket och jämför med dagens. Det räcker bra.

Uppdaterat: 2022-07-31 17:24

V8-Power - ditt svar var absolut inget svar på min fråga. Vill fortfarande ha ett seriöst svar på frågan. Jag avser själva batterierna - inte hur stora batterier tillverkarna sätter i bilarna.

Uppdaterat: 2022-07-31 17:53
Pi skrev:

V8-Power - ditt svar var absolut inget svar på min fråga. Vill fortfarande ha ett seriöst svar på frågan. Jag avser själva batterierna - inte hur stora batterier tillverkarna sätter i bilarna.

Ja du om du tycker att det saknats utveckling så vet jag inte var du varit.
Laddhastigheten har ju ökat mångfalt och energidensiteten har också ökat ordentligt.
Inom kort når man 385Wh/kg hos CATL och LFP 285.
Dvs 80kWh strax över 200 kg snart, inte långt kvar till vad en full tank väger. Och du slipper rätt mycket vikt som en fossil behöver i form av växellåda mm.

https://www.google.se/amp/s/cleantechnica.com/2020/02/19/bloombergnef-lithium-ion-battery-cell-densities-have-almost-tripled-since-2010/amp/

Uppdaterat: 2022-07-31 18:20

V8-Power - jag är tämligen väl insatt i dessa batterityper efter runt 20 års erfarenheter av just Li-baserade drivbatterier. Jag frågar vilken "enorm teknisk utveckling" som skett - inte att de blivit billigare och att fabrikanterna därmed kunnat utrusta bilarna med större batteripaket. Celler med olika energidensitet i samma "förpackning" har funnits under många års tid men de med högre densitet har ofta haft en lägre belastningsbarhet och tålighet för höga laddeffekter. Sen sker det som alltid en successiv utveckling/förbättring men nåt sensationellt kan jag inte se att det skett de senaste åren. Det sker också successivt lite förändringar i batterikemin som förhoppningsvis kan bli positivt för elbils-batterierna men jag efterlyser fortfarande de stora saker som skett de senaste 3 åren.
Jo, jag vet att du är duktig på att Googla (här får jag använda A.L's retorik) men som man säger- "seeing is believing". Jag har varit i denna bransch såpass länge att jag läst mycket om vilka framgångar man gjort i labben och att dessa inom kort finns i produktion men sanningen är sällan så enkel. Men ingen är gladare än jag om några fantastiska labb-resultat snabbt förvandlas till kommersiella produkter och i detta fall sådana som kommer att fungera under säg minst 10 års tid med väldigt lite degradering och med mycket höga laddeffekter.
Sen var det 3 års perspektiv som exemplifierades - inte - 10--12 års som i din sista länk.
Gällande laddhastigheterna så är det nog dels kundkrav (otåliga konsumenter) som drivit på, dels att tillverkarna förbättrat laddkontrollen inkl tempereringen av cellerna vid laddning. Samt att det kommit laddstationer som kan lämna hög effekt. För tar du t ex en 3 år gammal Tesla Model 3 och jämför med dagens så är nog inte skillnaden så fantastiskt stor. Men Tesla låg av allt att döma långt före övriga tillverkare när det gällde att ha bra kontroll på allt som hör samman med laddningen och vågade därför ladda med högre effekter. Cellerna som sådana klarade alltså detta redan för 3 år sedan men det måste ske med mycket bra kontroll om det skulle fungera i längden.

Uppdaterat: 2022-07-31 19:26

Energidensitet, laddhastighet och pris är ju just det som gör att elbilar inom kort kommer nå 50% i försäljning.
Men ok du tycker en sak och jag en annan, ok för mig.

Uppdaterat: 2022-07-31 20:52

Du Googlar fram dina åsikter - jag grundar mina på egna erfarenheter och kunskap om denna typ av batterier. Men så får det vara - vi kommer nog inte längre. Men svaret på "3-års frågan" som jag väntar på ifrån en annan skribent får jag förmodligen fortsätta att vänta på...😊
Evolutionen pågår ständigt medan revolutionen kan ta lite längre tid. Detta gäller de flesta områden.

Uppdaterat: 2022-07-31 22:33