Vi Bilägares forum

Hyundai ger inte upp – vätgasbilen Nexo i ny generation

Hyundai ger inte upp – vätgasbilen Nexo i ny generation

Hyundai Nexo ska lanseras i en ny generation. Men den dröjer.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-06-30 19:20

Kommentarer

Jag skulle tro att det vore lättare att sälja en gengasdriven bil i Sverige.
Den har ju dessutom fördelen att kunna tankas enklare och inte vara hänvisad till några få perifera stationer som kanske har vätgas just då!
Vätgas som energilager kommer nog, men det dröjer nog trettio år innan infrastrukturen byggts ut nöjsamt.

Uppdaterat: 2022-06-30 19:42
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Björn Gillberg säger detta om vätgas:

https://m.youtube.com/watch?v=eqwemyaYA6I

Uppdaterat: 2022-06-30 22:58

Vätgas bilar säljer inte pga Hyundai Nexo är den enda vätgas bilen du kan köpa i Sverige idag från 849.9K= ingen premie. Toyota Mirai kan enbart leasas för 15900:-/mån.

5 Tankstationer i hela Sverige och driftskostnader är liknande fossila bilar.

Sedan är det betydligt mer delar så mer som måste servas.

Fördelen är att man kan tanka fort på dom få stationerna.

Idag lär det vara mest företag som köper och finns väldigt få i hela Sverige och begagnat har jag aldrig sett eller ens sett en vätgas bil i trafiken medans Elbilar ser jag varje dag

Uppdaterat: 2022-07-03 18:33
Elbilar

Luleå tekniskahögskolas åsikt:

https://m.youtube.com/watch?v=KKrDyUiVk9s

Uppdaterat: 2022-07-01 08:35
Swenssons skrev:

Luleå tekniskahögskolas åsikt:
https://m.youtube.com/watch?v=KKrDyUiVk9s

Ja, etanol/metanol var framtiden enl de flesta förståsigpåarna (och skattmasen) för 5år sedan. Då hade Tesla redan levererat elbilar i 7år eller nåt...men ingen fattade

Uppdaterat: 2022-07-28 18:58
Gillar kurvor och rondeller

Hur i tusan kan man basera ett antagande på hur en bilmodell skall sälja enkom på våra förutsättningar i Sverige. Då skulle jag vilja påstå att man är ganska avskärmad från resten av världen.

Uppdaterat: 2022-07-28 19:21

Volvo meddelar att deras vätgasdrivna lastbilskombinationer kan få en räckvidd på upp till 100 mil. Så tyngre fordon kan vara en lämplig plattform. Då tänker jag mig att även lätta lastbilar och i mitt fall husbilar kan komma i fråga. Påfyllning tar 15 minuter och stationer bör vara rymligare än elladdplatser. Bra att slippa slåss med elbilarna.

Uppdaterat: 2022-07-29 08:01
Mycket vatten har runnit under hjulen...
pinjong skrev:

Volvo meddelar att deras vätgasdrivna lastbilskombinationer kan få en räckvidd på upp till 100 mil. Så tyngre fordon kan vara en lämplig plattform.

Ja, för tung transport kan väte vara ett alternativ, då batteri då blir för tunga/stora.

Uppdaterat: 2022-07-29 12:21
Gillar kurvor och rondeller

Mängder av lastbilar som är eldrivna rullar redan i bland annat Norge.
Laddstation från BYD på 3750kW är redan visad, gissa om det går snabbt att fylla en lastbil då!

Man kör nog hellre på el för 10-15:- per mil än vätgas för 30-45:-

Uppdaterat: 2022-07-29 12:50

Apropå livslängden på batteri, en Toyota Mirai vätgasbil får inte tankas efter 15 år efter det att vätgastanken tillverkades utan det är skrotning som blir billigast. Så 13-15 års livslängd på bilen.
Det finns en klisterlapp på tanklockets insida som anger livslängden.

https://insideevs.com/news/326312/2016-toyota-mirai-do-not-refuel-after-2029/

Uppdaterat: 2022-07-29 12:57
V8-Power skrev:

Mängder av lastbilar som är eldrivna rullar redan i bland annat Norge.
Laddstation från BYD på 3750kW är redan visad, gissa om det går snabbt att fylla en lastbil då!
Man kör nog hellre på el för 10-15:- per mil än vätgas för 30-45:-

Vet, även de svenska tillverkarna har ellastbilar.
Men hur långt kommer dom?
Och mycket myttolast försvinner?

Detta ser jag med dagens teknologi:
Korta transporter i/nära stan = el
Långa däremot = vätgas eller syntetiskt bränsle

Uppdaterat: 2022-07-29 13:37
Gillar kurvor och rondeller

Jag känner folk som i detta nu testar tunga eldrivna lastbilar med släp på provbanan här i närheten. De har anlitat pensionärer med full behörighet för vissa av testerna för att kunna köra så mycket som möjligt, det är ont om chaufförer…

Testerna sker inte bara på provbanan utan även ute i verkligheten ska tilläggas.

Uppdaterat: 2022-07-29 13:50

Rivian har levererat första omgången av små distributionsbilar till sin partner Amazon i USA såg jag nyligen också.

100000st till 2030
Modulära för olika storlekar.
https://www.aboutamazon.com/news/transportation/amazons-electric-delivery-vehicles-from-rivian-roll-out-across-the-u-s

Uppdaterat: 2022-07-29 13:53

Visst testas både lastbilar och husbilar med eldrift. Men det går trögt att driva ett stort tungt fordon med relativt dåligt cw-värde. På längre sträckor vill man inte heller stå och ladda stora batterier. Men vi får se.

Uppdaterat: 2022-07-29 16:34
Mycket vatten har runnit under hjulen...

https://www.energimyndigheten.se/klimat--miljo/transporter/transporteffektivt-samhalle/regionala-elektrifieringspiloter/

Uppdaterat: 2022-07-29 16:41
Power to the people
pinjong skrev:

Visst testas både lastbilar och husbilar med eldrift. Men det går trögt att driva ett stort tungt fordon med relativt dåligt cw-värde. På längre sträckor vill man inte heller stå och ladda stora batterier. Men vi får se.

3750kW som sagt du laddar då på en tid som vanlig dieseldrift för det tar en stund att tanka en lastbil också.

Uppdaterat: 2022-07-29 17:22

En modern lastbil drar faktiskt inte mer än 2,5 liter per mil diesel så om det skulle översättas till eldrift så runt 10kWh per mil.
Vill man kunna köra 100 mil krävs då ett batteri på 1000kWh. Med 3750kW laddning så skulle det ta 15 minuter lite drygt. Hur lång tid tar det att tanka 250 liter?

Uppdaterat: 2022-07-29 17:27

Har för mig att en lastbilstank räcker till klart mer än 100mil.
Hur långt kan en lastbil köra?
Tex en TIR-skyltad som åker genom EU

Uppdaterat: 2022-07-29 18:49
Gillar kurvor och rondeller
motorcykelentusiasten skrev:

Har för mig att en lastbilstank räcker till klart mer än 100mil.
Hur långt kan en lastbil köra?
Tex en TIR-skyltad som åker genom EU

Beror väl på hur stora och många tankar dom har.
Men det är väl minst en kubikmeter i tankarna på en öststatsbil, högsvavlig billig diesel.
Så dom lär kunna köra flera hundra mil. Men tveksam till att de klarar sig på 2,5l/mil.
En entreprenad lastbil med släp förbrukar ca 5l/mil när den kör med fullt lass på ett bygge.
Snackade senast i dag med min kusin som har en entreprenadfirma om detta.
En snabb googling gör gällande att en timmerbil förbrukar närmare 6l/mil.
Bränsletankarna på lastbilar är anpassad för ändamålet, en TIR bil har troligen en betydligt större tankvolym än en entreprenad eller timmer bil.

Uppdaterat: 2022-07-29 22:49

Jag gick på uppgifter från Volvo och Scania där de angav 2,5 liter per mil.

Uppdaterat: 2022-07-29 23:36