Vi Bilägares forum

A-traktorerna ökar lavinartat – nu finns nästan 50 000

A-traktorerna ökar lavinartat – nu finns nästan 50 000

Antalet har fördubblats sedan regeländringen för två år sedan.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-07-26 16:19

Kommentarer

Det är 50 000 för många! Vad säger MP med flera partier, som vill minska och fördyra ”vanlig” bilkörning eftersom den är så miljöbelastande, om denna fullständigt onödiga företeelse? Inte ett ljud! Vuxna ska helst gå, cykla eller åka kollektivt. Men ombyggda BMW, Audi m fl är tydligen helt OK att ha som ”leksaker” och köra runt med. Man tar sig för pannan.

Uppdaterat: 2022-07-26 18:08
Togga

Har någon sett en vettig förklaring till deras existens? Ursprungligen var det ju för att lantbrukare skulle använda på gården - och någon gång - kanske - köra in till "stan".
Förutom att vara trafikhinder, har många "värstingljudsystem" - som extra lök på laxen.

Uppdaterat: 2022-07-26 18:38

Ombyggd BMW? What? Det är Pickup's och andra modeller med mycket mer utsläpp...

Uppdaterat: 2022-07-26 19:41

Mycket lågt existensberättigande för A-traktorer som jag ser det. Bilar körs med bilkörkort men det gäller tydligen inte dessa fordon där outbildade förare med icke fullt utvecklat konsekvenstänk utan vidare kan ḱasta sig ut i trafiken med en vanlig bil - om än modifierad för lägre hastighet men detta kan uppenbarligen rätt enkelt kringgås.

Uppdaterat: 2022-07-26 19:42

Togga och Tjalle ni kan ju börja med att prata med de som kör dessa enligt er så onödiga fordon. Har ni inte någon ungdom i eran släkt som åker A-traktor eller var ni inte unga och kan förstå deras motorintresse?

Uppdaterat: 2022-07-26 19:43
Christer skrev:

Togga och Tjalle ni kan ju börja med att prata med de som kör dessa enligt er så onödiga fordon. Har ni inte någon ungdom i eran släkt som åker A-traktor eller var ni inte unga och kan förstå deras motorintresse?

+1

Uppdaterat: 2022-07-26 19:49

Vi unga och motorintresserade åkte moppe tidigare - kan inte detta fungera även nu för de få år det gäller ? Eller varför inte cykla. Det är ingen mänsklig rättighet (som det brukar sägas) att som 15-åring få köra ett fullstort fordon på allmänna vägar - eller borde inte vara i alla fall. Googla t ex lite på hur konsekvenstänkandet utvecklas så kanske ni tänker på annat sätt. Ur den synvinkeln borde nog egentligen körkortsåldern vara högre än idag och lite har väl olycksstatistiken bekräftat detta - även om det rent politiskt knappast skulle fungera med en höjning av den åldern.

Uppdaterat: 2022-07-26 19:53

Bort med dessa och mopedbilarna som dessutom inte har någon avgasrening.
Börja med att bara låta dessa åka på max 50-vägar.
Jag har börjat långtuta när jag kör om dem, för att få dem att sluta åka runt i dem.

Uppdaterat: 2022-07-26 20:11
Pi skrev:

Vi unga och motorintresserade åkte moppe tidigare - kan inte detta fungera även nu för de få år det gäller ? Eller varför inte cykla. Det är ingen mänsklig rättighet (som det brukar sägas) att som 15-åring få köra ett fullstort fordon på allmänna vägar - eller borde inte vara i alla fall. Googla t ex lite på hur konsekvenstänkandet utvecklas så kanske ni tänker på annat sätt. Ur den synvinkeln borde nog egentligen körkortsåldern vara högre än idag och lite har väl olycksstatistiken bekräftat detta - även om det rent politiskt knappast skulle fungera med en höjning av den åldern.

Men nu är det ju inte dessa A-traktorförare som hittat på dessa nya regler och stiftat lagarna. Man kan ju börja med att höja farten till åtminstone 45 km/t som moppebilarna har och införa strängare körkortskrav. Det skulle nog de flesta av dagens A-traktorförare tycka vore väldigt rimligt, för det är ju inte de som hittat på dessa regler och lagar.

Uppdaterat: 2022-07-26 20:12

En höjning till 45 km/h skulle öka trafikolyckor. Det sker redan olyckor nu med dem och ännu högre hastighet är verkligen inte att rekommendera. Det slarvas med bälten och säkerheten i fordonet. Ökas hastigheten så ökar riskerna.

Nu har polisen fått extra befogenheter att bötfälla olovlig körning på plats och besiktiga fordonen, de kan ge körförbud direkt om ett fordon har fartspärren urkopplad.

Motorintresset är stort hos unga, finns flera föreningar där de meckar tillsammans och utvecklar sina tekniska färdigheter som gör att de får lättare få jobb sen. De får ett meningsfullt sammanhang.

De får köras på samma vägar som vanliga traktorer, dvs även mindre landsvägar. Däremot får de inte framföras på motorväg.

Gällande miljöaspekten så går de ju på bränsle som kostar. Och det är dyrt.
De får inte rabatt. Och man kan fråga sig var ungdomarna får pengarna ifrån?

Det finns batteridrivna mopedbilar på marknaden. De är ett bättre alternativ för miljön och ger lägre körkostnader. Dvs precis som det är för vanliga bilar.

Uppdaterat: 2022-07-26 20:22

Inte så konstigt att det har skett en ökning av olyckorna med epa.

Uppdaterat: 2022-07-26 20:24

Jag är inte mot A-traktorerna, jag förstår och är tacksam för att det finns motorintresserad ungdom som gärna vill förflytta sig på ett komfortablare sätt än med moped.
Men!
Något är fullständigt vrickat när pappa köper en helt ny 911 till sin avkomma i 15-årspresent, givetvis ombyggd med en elektronisk spärr som efter besiktning gör den laglig tills den efter tre år återställs i originalskick.
Det var ju inte direkt tanken då man tog fram lagen för de ursprungliga EPA-traktorerna som skulle vara billiga och enkla, precis som Tjalle skriver.
Något har gått helt fel, den typen av traktor jag beskrev skapar ingen duktig motormänniska, enbart ett bortskämt problembarn.
Men det finns ungdomar som bygger sina egna fordon, det är de som lär sig och de lär sig att ta ansvar i trafiken och de flesta sköter sig.
Skyll inte på ungdomarna, skyll på curlingföräldrar och det föräldraansvar de ofta köper sig fria från.
Kanske!

Uppdaterat: 2022-07-26 20:29
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Raphael, jag tror inte det dröjer så länge innan vi får se elektriska A-traktorer, jag väntar på den första Teslan!

Uppdaterat: 2022-07-26 20:32
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Saabnisse
Och tydligen är det väldigt lätt att koppla förbi den elektroniska spärren så ungdomen kan gasa hej vilt.

Uppdaterat: 2022-07-26 20:35

Jag blir glad av variationen av fordon de unga väljer även om man nästan kan räkna med att det är en traktor när man ser en V70.
De körs inte mycket långsammare än vilken Prius eller C-HR som helst.

Det blir ett andra liv för bilar som inte klarar besiktningen på grund av ABS-problem eller nån styrenhet till allehanda luftkuddar.

Uppdaterat: 2022-07-26 20:36

Ett rimligt krav borde vara att de är skyldiga att köra av på en avtagsväg och släppa förbi alla köande bilar bakom vid mer än 3 bilar bakom. Det är frusterande att kilometer efter kilometer i ca 30 blås nöta bakom.

Uppdaterat: 2022-07-26 20:38
Axa skrev:

Saabnisse
Och tydligen är det väldigt lätt att koppla förbi den elektroniska spärren så ungdomen kan gasa hej vilt.

Givetvis, men det var det jag menade med föräldraansvar i mitt förra inlägg.
De är fortfarande barn!

Uppdaterat: 2022-07-26 20:45
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ställ ett högre ansvar på föräldrarna till de som framför Epa, A-traktorer och mopeder olagligt. När sonen var i den åldern så var det flera pappor som hjälpte sina söner med trimmning eller också visste papporna att sönerna körde olagligt. Jag provkörde sonens moppe då och då för att ha koll- han fick inte trimma och hade tyvärr svårt att hänga med många av sina trimmade kompisar.

Uppdaterat: 2022-07-26 21:03
Christer skrev:

Togga och Tjalle ni kan ju börja med att prata med de som kör dessa enligt er så onödiga fordon. Har ni inte någon ungdom i eran släkt som åker A-traktor eller var ni inte unga och kan förstå deras motorintresse?

+100 på den Christer. Men det borde krävas lite bättre trafikutbildning. De flesta sköter sig bra. Mitt 3åriga barnbarn är enormt intresserad av EPA. Vi brukar kolla på dom då dom brummar och spelar dunkadunka.

Uppdaterat: 2022-07-26 21:57
Pi skrev:

Vi unga och motorintresserade åkte moppe tidigare - kan inte detta fungera även nu för de få år det gäller ? Eller varför inte cykla. Det är ingen mänsklig rättighet (som det brukar sägas) att som 15-åring få köra ett fullstort fordon på allmänna vägar - eller borde inte vara i alla fall. Googla t ex lite på hur konsekvenstänkandet utvecklas så kanske ni tänker på annat sätt. Ur den synvinkeln borde nog egentligen körkortsåldern vara högre än idag och lite har väl olycksstatistiken bekräftat detta - även om det rent politiskt knappast skulle fungera med en höjning av den åldern.

Då borde körkortsåldern för män vara 30 år :)
När både jag och du var unga Pi, även om du är äldre än mig, så fanns väl bara den ursprungliga EPA-traktorn. Moppe skulle man ha då och trimmad skulle den vara. Jag nöjde mig med 5hk cylinder och 17mm förgasare och expansionsljuddämpare på min Zündapp KS50 sport och lagomt drevad så den fixade ca. 70km/Tim med både en och två personer på sadeln. min yngre kusin som köpte den av mig trimmade den mer rejält….

Uppdaterat: 2022-07-26 22:05
Christer skrev:

Togga och Tjalle ni kan ju börja med att prata med de som kör dessa enligt er så onödiga fordon. Har ni inte någon ungdom i eran släkt som åker A-traktor eller var ni inte unga och kan förstå deras motorintresse?

Motorintresse? Unga tjejer/killar bakom ratten på den halvnya ”Mercedes A-traktorn” torde ha noll motorintresse, däremot välbärgade föräldrar. Men det hindrar inte att de säger sig kämpa för miljön. Att ta A-traktorn till miljödemonstrationerna är också helt i sin ordning, åtminstone enligt dom själva. MP:s tystnad är också talande., men vad är att vänta av ett sånt hycklande parti?

Uppdaterat: 2022-07-26 22:53
Togga

Jag blir så trött på alla negativa människor. Det är väl jättebra att ungdomarna har något intresse och gör nåt vettigt istället för att hänga på stan och göra jävelskaper. Det är betydligt bättre o säkrare med A-traktor än med EU-mopedbil. Dock tycker jag att det är helt självklart att de ska få gå lika fort som EU-mopederna. Då skulle de vara ivägen betydligt mindre på vägarna!

Uppdaterat: 2022-07-27 00:20

Ja, givetvis skulle alla ungdomar som inte skulle få äga en A-traktor hänga på stan och göra "jävelskaper" - eller .... Jag blir så trött på alla generaliseringar - skulle man kunna säga.
Men OK då - varför ö h t ha en 15-årsgräns när man ändå inte har några egentliga krav ? Kanske lika bra att t ex låta 10-åringar får köra en "moddad" XC90 på våra vägar så gör inte heller dessa några "jävelskaper"... Och varför ha en begränsning av farten ö h t - det är väl bättre att dessa outbildade får "gasa av sig" på våra allmänna vägar i st f att göra "jävelskaper" hela tiden... Jo, jag är lite sarkastisk.

Uppdaterat: 2022-07-27 01:33

Reflektion: stolpskottet i en av staten finansierad förvaltning, som kom upp med förslaget att ändra reglerna: lever han? De som godkände förslaget?

Uppdaterat: 2022-07-27 07:27

Är det vettigt att man skall få köra lastbil med ett mopedkort.

Uppdaterat: 2022-07-27 08:47

L-G har rätt: stolpskottet och de som godkände - riksdagen?, kan inte ha avsett att man skulle kunna få en (obegränsat stor) lastbil "typad".
Ändra - eller är vi för nära valet?

Uppdaterat: 2022-07-27 15:19
Tjalle skrev:

L-G har rätt: stolpskottet och de som godkände - riksdagen?, kan inte ha avsett att man skulle kunna få en (obegränsat stor) lastbil "typad".
Ändra - eller är vi för nära valet?

Så här blir det när man sätter bocken som trädgårdsmästare. Okunniga politiker och fyrkantiga byråkrater. Ingen bra kombo. Men vi kanske har de makthavare vi förtjänar… ”Blott Sverige svenska krusbär har”.

Uppdaterat: 2022-07-27 16:06
Togga

I Umeå har en 15-åring nyss "kört upp".Nu kör han en Scania på 11 ton.Vad tycker ni?Något måste ändras.

Uppdaterat: 2022-07-27 20:30

En gammal kompis fick pris för "Sveriges Högsta A-truck" på 80-talet. Han hade en MB trailerdragare som A-traktor. Inget nytt fenomen.

Uppdaterat: 2022-07-27 21:24

Det måste vara 15-åringar med ganska bra inkomst för att kunna hålla såna monster igång.
Vad har de för jobb, inte kan det väl vara ströjobb som springpojke som jag hade när jag var i den åldern?

Uppdaterat: 2022-07-27 21:35
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

Det måste vara 15-åringar med ganska bra inkomst för att kunna hålla såna monster igång.
Vad har de för jobb, inte kan det väl vara ströjobb som springpojke som jag hade när jag var i den åldern?

15-åringar är barn numera, och barnarbete är förbjudet i Sverige...

Uppdaterat: 2022-07-27 21:52

Uppenbarligen är bensinen inte särskilt dyr när barnens månadspeng räcker för att köra bil mer eller mindre dagligen.

Uppdaterat: 2022-07-27 22:00
40-talisten skrev:

saabnisse skrev:
Det måste vara 15-åringar med ganska bra inkomst för att kunna hålla såna monster igång.
Vad har de för jobb, inte kan det väl vara ströjobb som springpojke som jag hade när jag var i den åldern?

Mamma och pappa betalar naturligtvis för bränslet. De har ju köpt bilen…
”Inte ska lille Pelle behöva åka buss, han kan väl få en A-Audi? Vi har ju råd”.

15-åringar är barn numera, och barnarbete är förbjudet i Sverige...

Uppdaterat: 2022-07-27 22:59
Togga

Det är definitivt för många A-traktorer på vägarna! Uppfattningen jag får när polisen gjort större kontroller av dem, är att de flesta kunnat gå snabbare genom något så enkelt som en knapptryckning.

Och var kommer alla pengar/ krediter till nästan nya bilar att regga som A-traktorer och som dessutom används av minderåriga?

Uppdaterat: 2022-07-27 23:01
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.

De "nästan nya" bilarna jag ser som traktorer är ganska få. Av min omgivning har jag lärt mig att de halvmoderna bilar som man ser vanligtvis har fått något problem som gjort att en dyr reparation hindrar dem från att användas som personbilar längre. För en traktor är kraven lägre och i stället för att skrota bilen säljs den till någon som konverterar till traktor.

Ni behöver lära er att slappna av i trafiken, tror jag.

Uppdaterat: 2022-07-28 08:29

Hoppas du menar att inte överreagera och bli ilsken.Man måste vara skärpt i dagens trafik för att klara sig mot alla trafikmarodörer

Uppdaterat: 2022-07-28 08:56
L. Mäkinen skrev:

De "nästan nya" bilarna jag ser som traktorer är ganska få. Av min omgivning har jag lärt mig att de halvmoderna bilar som man ser vanligtvis har fått något problem som gjort att en dyr reparation hindrar dem från att användas som personbilar längre. För en traktor är kraven lägre och i stället för att skrota bilen säljs den till någon som konverterar till traktor.
Ni behöver lära er att slappna av i trafiken, tror jag.

Det är riktigt, antalet nya traktormodifierade lyxbilar och truckar är säkert ytterst få, men väcker onekligen funderingar där de dyker upp.
Men det är ju trots allt inget man har med att göra, det är ju upp till 15-åringen själv och/eller sponsorerna att avgöra hur mycket insats som ska göras.
Jag hörde att en förälder som nyss köpt ny bil, behöll den några år äldre och bekostade ombyggnad och besiktning till traktor och hans tanke var att återställa den efter tre år.
-"Grabben är ju van vid bilen och den är säker och bra, när han sedan ska ta bilkortet är han ju van och har redan en bil"-.
Nåja, det verkar nog bra, men verkar bli dyrt och lite knepigt och vi får väl hoppas att föräldraansvaret inte upphör med de pekuniära utsvävningarna.

Uppdaterat: 2022-07-28 09:05
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Bortsett från dom ekonomiska "utsvävningarna", känns det o-bra att möta en 15-åring i en Scania, med - ibland - flera passagerare i framsätet.

Det finns potential för en politiker/politiskt parti att få "gratisröster" inför valet! Ingen politiker som läser ViB?

Motorinställning, kan enkelt ändras med knapp/strömbrytare eller sändare på moderna bilar/lastbilar.

"Vi skall inte ta ifrån ungdomarna deras motorintresse": De fåtal som har genuint motorintresse kan få utlopp för det på annat sätt - det har "alltid" skett. Dessutom - med morgondagens elbilar, finns litet behov av "motorintresse".

Nisse: jag lade märke till din devis: jag HAR en SAAB - och - faktiskt - en ännu bättre bil :o)

Uppdaterat: 2022-07-28 09:58
L. Mäkinen skrev:

De "nästan nya" bilarna jag ser som traktorer är ganska få. Av min omgivning har jag lärt mig att de halvmoderna bilar som man ser vanligtvis har fått något problem som gjort att en dyr reparation hindrar dem från att användas som personbilar längre. För en traktor är kraven lägre och i stället för att skrota bilen säljs den till någon som konverterar till traktor.
Ni behöver lära er att slappna av i trafiken, tror jag.

+100

Uppdaterat: 2022-07-28 10:54

Tjalle
"Motorinställning, kan enkelt ändras med knapp/strömbrytare eller sändare på moderna bilar/lastbilar."

Det är ju föreskrivet i förordningen om A-traktorer hur de ska vara utförda och de måste ju genomgå godkänd besiktning.
Ändras något, t.ex. motorinställning, är det ett lagbrott och då blir blir vårdnadshavarna, oftast föräldrar ansvariga, eftersom den skyldiga sällan år straffmyndig.
Det är något som curlingföräldrar tydligen inte känner till, eller struntar i eftersom deras lille telning naturligtvis aldrig skulle göra något sådant.
Eller är man så korkad att man tror att risken för upptäckt är så låg att man inte bryr sig?
Men avviker fordonet från godkänt utförande kan det bli stora problem med trafikförsäkringen vid en olycka.
Och det stannar inte vid det, den ansvariga vårdnadshavaren får ta straffet som kan bli både böter och indraget körkort.

Uppdaterat: 2022-07-28 11:21
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

En mig närstående person åkte fast för trimmad moped= MC, och fick inte lämplighetsintyg för lätt motorcykel.
Fick MC körkort via utbildning vid FMCK på P10. Utbildning på Albin 700 (240 kg), Jawa 250 och Triumph TR5. Albin till "förråd".

Uppdaterat: 2022-07-28 17:03
Anders Egermo skrev:

Jag blir så trött på alla negativa människor.

Medhåll.
Om man bor i stan ser man bara avarterna, rika föräldrar som bygger om finbilar till A-traktor.
Men på landsbygden är detta ofta det enda sätter att träffas då det kan vara stora avstånd. Och som leder in i ett livslångt motorintresse. De blir skitduktiga mekar dessutom.
Att de sedan inte gör bus o rackartyg är en trevlig bieffekt.
Bara plus i min bok mao

Uppdaterat: 2022-07-28 17:43
Gillar kurvor och rondeller

m-c-e, som jag "sagt" tidigare: EPA traktorn kom till för "landsbygden" - inte för att träffas - det fick man göra mha cykel eller häst och vagn, utan för sysslor på gården - och någon transport till "stan".
Jag känner många med livslångt motorintresse och skitduktiga mekaniker - som inte kört Scania/Audi EPA.

Många mekaniker - som inte vill/kan sadla om - kommer att bli arbetslösa i "den nya tiden", som kräver färre - och "annorlunda" - montörer/mekaniker- mer besläktade med analytiker.

Uppdaterat: 2022-07-28 18:47

Att köra traktor till Stockholms innestad blir billigare då ingen trängselskatt utgår. Antagligen går det att ta bort registreringsskylten för att slippa betala parkeringen också. Att köra i 30km kan räcka i centrum. Ett smart val helt enkelt.

Uppdaterat: 2022-07-28 20:28
motorcykelentusiasten skrev:

Anders Egermo skrev:
Jag blir så trött på alla negativa människor.

Medhåll.
Om man bor i stan ser man bara avarterna, rika föräldrar som bygger om finbilar till A-traktor.
Men på landsbygden är detta ofta det enda sätter att träffas då det kan vara stora avstånd. Och som leder in i ett livslångt motorintresse. De blir skitduktiga mekar dessutom.
Att de sedan inte gör bus o rackartyg är en trevlig bieffekt.
Bara plus i min bok mao

Googla Motorburen problematik. I vissa län och orter tycker polisen det är ett problem.

Uppdaterat: 2022-07-28 22:50

Vi måstte komma ihåg att huvuddelen av ungdomarna är skötsamma.Det är minoriteten somskapar rubrikerna.

Uppdaterat: 2022-07-29 08:19

Från BRÅ:
” Polisen och regionledningscentralen i Polisregion Bergslagen skapade under sommaren 2020 en egen relationskod (för att koda händelserapporter) för problembilder kopplade till motorburen problematik/störande högt spelande ljud, en kod som kan användas både av enskilda polispatruller samt då allmänhet ringer in till ledningscentralen om störningar på enskilda platser. Från juni 2020 till mitten av maj 2021 rapporterades över 2 500 händelserapporter där motorburen problematik på ett eller annat sätt står som grundproblem.”

Uppdaterat: 2022-07-29 11:48
Tjalle skrev:

m-c-e, som jag "sagt" tidigare: EPA traktorn kom till för "landsbygden" - inte för att träffas - det fick man göra mha cykel eller häst och vagn, utan för sysslor på gården - och någon transport till "stan".
Jag känner många med livslångt motorintresse och skitduktiga mekaniker - som inte kört Scania/Audi EPA.
Många mekaniker - som inte vill/kan sadla om - kommer att bli arbetslösa i "den nya tiden", som kräver färre - och "annorlunda" - montörer/mekaniker- mer besläktade med analytiker.

Jag talar om dagens situation. Vet historien.
En kompetens kan användas på flera sätt. Tex att lära sig hur man "lär sig nya sker", har man nytta av i alla sammanhang. De duktiga mekanikerna har lärt sig, att lära...till skillnad för de som istället busar på stan

Uppdaterat: 2022-07-29 12:04
Gillar kurvor och rondeller

Varför har de här billiknande A-traktorerna dragkrok? Har hittills inte sett någon släpa på något.
Tvivlar på att de drar någon dyngkärra hemma på gården på landsbygden. Det är ju där de hör hemma , på gården i lantbruket. Inte på 90-100 km/h vägarna.

Uppdaterat: 2022-08-02 15:32
Villevalle