Vi Bilägares forum

Dyraste bilarna sämst i tyskt test av förarmiljöer

Dyraste bilarna sämst i tyskt test av förarmiljöer

Tesla Model 3 och Mercedes A-klass har de mest distraherande – och därför de farligaste – förarmiljöerna. Det slår tyska Adac fast i ett nytt test.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-07-27 17:55

Kommentarer

Varför skall man testa att ställa in en destination i navigatorn samtidigt som man kör? Jag har bestämt för mig att man inte skall hålla på med sådant medans man kör. Och varför testa bilar med förare som är helt obekanta med bilen? Är det en test av hyrbilar månne?

Uppdaterat: 2022-07-27 18:44

Vissa funktioner styr man med röststyrning, till exempel navigering. skulle inte drömma om att knappa in en adress i min Tesla. Det är mycket lättare att prata än att knappa. Det går att söka upp butiker, restauranger med mera, utan att släppa ratten med händerna. Mitt tips är att testa röststyrning nästa gång, den är dålig i vissa bilar.

Uppdaterat: 2022-07-27 19:02
Elbilisten
Anderz Anderzzon skrev:

Vissa funktioner styr man med röststyrning, till exempel navigering. skulle inte drömma om att knappa in en adress i min Tesla. Det är mycket lättare att prata än att knappa. Det går att söka upp butiker, restauranger med mera, utan att släppa ratten med händerna. Mitt tips är att testa röststyrning nästa gång, den är dålig i vissa bilar.

+100
Kan inte heller fatta varför man inte testar hur lätt det är att styra bilen med röststyrning. Leker med skärmen (center displayen) gör man när bilen står still.

Uppdaterat: 2022-07-27 20:24

Det var andra inställningar än destination i navigatorn som testades. Dessutom tittade man främst på inställning av säkerhetsfunktioner.

Uppdaterat: 2022-07-28 00:19

Märklig undersökning, vilka funktioner ska man "pilla" med under körning ? Vindrutetorkare, blinkers/helljus, styra, gasa/bromsa? Teslan är lyckligt befriad från 10-15 rattknappar som man ändå tar fel på tex. Vill man spela en låt på spotify säger man till bilen vilken låt den ska spela, vart man vill åka, lätt som en plätt. Alla bilar kräver tillvänjning men inlärningingskurvan för Tesla är kort och kalla den för trafikfarlig är nog att ta i "så byxorna spricker".

Uppdaterat: 2022-07-28 09:13
J.L skrev:

Märklig undersökning, vilka funktioner ska man "pilla" med under körning ? Vindrutetorkare, blinkers/helljus, styra, gasa/bromsa? Teslan är lyckligt befriad från 10-15 rattknappar som man ändå tar fel på tex. Vill man spela en låt på spotify säger man till bilen vilken låt den ska spela, vart man vill åka, lätt som en plätt. Alla bilar kräver tillvänjning men inlärningingskurvan för Tesla är kort och kalla den för trafikfarlig är nog att ta i "så byxorna spricker".

Instämmer i allt! Aldrig haft så enkelt och genomtänkt system som i min Model 3. Så himla skönt och slippa en massa knappar också.

Uppdaterat: 2022-07-28 09:29

Ja, dedikerade fysiska knappar stör ju verkligen när man kör bilen - eller ?

Uppdaterat: 2022-07-28 09:47

Jag kan inte ens förstå att det är tillåtet att styra alla funktioner i bilen med skärmar.
T.ex. att sätta på vindrutetorkarna ska man kunna göra rent reflexmässigt. Att behöva träffa någon liten yta på en skärm för att få på dem är inte klokt någonstans!

Uppdaterat: 2022-07-28 10:35
Anders Egermo skrev:

Jag kan inte ens förstå att det är tillåtet att styra alla funktioner i bilen med skärmar.
T.ex. att sätta på vindrutetorkarna ska man kunna göra rent reflexmässigt. Att behöva träffa någon liten yta på en skärm för att få på dem är inte klokt någonstans!

Du har en knapp på ena spaken bakom ratten i Tesla för att starta vindrutetorkarna, du kan även säga till bilen "att starta vindrutetorkarna" eller "öka/minska torkarhastigheten" alt. trycka på skärmen. Så du har många sätt att styra dom på, bara att välja det som passar.

Uppdaterat: 2022-07-28 10:42
Anders Egermo skrev:

Jag kan inte ens förstå att det är tillåtet att styra alla funktioner i bilen med skärmar.
T.ex. att sätta på vindrutetorkarna ska man kunna göra rent reflexmässigt. Att behöva träffa någon liten yta på en skärm för att få på dem är inte klokt någonstans!

Hört talas om att bilen automatisk startar vindrutetorkarna och med vilken hastighet de skall gå? Det har de flesta bilar idag. Och spaken för vindrutetorkarna är väl kvar på de flesta bilar fortfarande.

Uppdaterat: 2022-07-28 10:51

Blir rutan blöt startar torkarna på min bil.

Uppdaterat: 2022-07-28 13:19

Det man själv tycker är det aldrig något fel på... Oavsett hur mycket fel det objektivt än är på det...

Det är knappast en åsiktsfråga eftersom alla frågor där "åsikter" anses relevanta är fullkomligt meningslösa att överhuvudtaget... befatta sig med, då en "åsikt" kan vara hur vansinnig som helst och ändå allmänt betraktas som ofelbar.

Uppdaterat: 2022-07-28 13:27

Jag tror att den viktigaste orsaken till att "gränsnittet" utvecklats som det gjort i bilar är ekonomi. Det är billigare för tillverkare att lägga allt på en skärm än att ha många knappar helt enkelt. Ser principiellt inget fel i detta. Med hjälp av automatisering och t ex röststyrning kan viktiga funktioner ändå vara snabbt och lätt åtkomliga. Men då krävs att de fungerar (minst lika bra som mekaniska reglage). T ex i den bil jag själv kör i yrket går det betydlig fortare att själv klicka på vindrutetorkarspaken än det tar för automatiken att reagera. Jag vet inte hur röststyrningen i Tesla fungerar (förmodligen väldigt bra) men då jag själv använder Googles dito fallerar den kanske 5 fall av hundra. Det kan bero på störnivån i bilen eller att den helt enkelt uppfattar instruktionen fel. Tror att vissa saker bör finnas på mekaniska reglage: Styrning, växling, gas/broms, blinkers, hel o halvljus, vindrutetorkare o s v.

Uppdaterat: 2022-07-29 08:38
Stefan S

Min Fabia har en perfekt mix, de funktioner man oftast vill ställa in under körning kan man göra med knappar, annat kan ställas in via skärmen. Så vill jag ha det.

Uppdaterat: 2022-07-29 11:16
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Så tycker jag också att det ska vara!

Hackenbush skrev:

Min Fabia har en perfekt mix, de funktioner man oftast vill ställa in under körning kan man göra med knappar, annat kan ställas in via skärmen. Så vill jag ha det.

Uppdaterat: 2022-07-30 18:09
Hackenbush skrev:

Min Fabia har en perfekt mix, de funktioner man oftast vill ställa in under körning kan man göra med knappar, annat kan ställas in via skärmen. Så vill jag ha det.

Fick en Octavia Hybrid som hyrbil då jag servade Mercan, ja den hade bra avvägning mellan skärm o knappar på ratt och paneler.
Skoda är på G!

Uppdaterat: 2022-07-30 19:00
Gillar kurvor och rondeller