Vi Bilägares forum

Teslas nya drag: Uppkopplingen stängs ned – om du inte betalar

Teslas nya drag: Uppkopplingen stängs ned – om du inte betalar

Efter åtta år måste man betala varje månad – även för grundläggande funktioner som navigation.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-07-25 17:37

Kommentarer

Elon saknar pengar nu när svångremmarna dras åt. Kunderna köper ju bilarna ändå. Eller?

Uppdaterat: 2022-07-25 19:08
hander1952

Är detta en nyhet, så här gör väl alla biltillverkare mer eller mindre som har uppkopplade bilar?

Uppdaterat: 2022-07-25 19:13
Power to the people

Inget konstigt alls, betalar man inte efter gratisperioden så stängs saker ned precis som vilket abonnemang som helst. Att få någonting gratis i åtta år är i sig generöst!

Uppdaterat: 2022-07-26 09:16

Min Renault har uppkopplade tjänster i 3 år, sen måste jag betala. Blir årsabonnemang. Gäller Tom Tom live navigator med uppdaterade kartor och uppdateringar online av multimediasystemet.

Men jag har inte dessa 3 år gratis. De ingår i bilens pris.

Och Tesla bakar in sina 8 år i bilens pris. Inget är gratis.

Uppdaterat: 2022-07-26 10:35

När Tesla var ny, så var det mer eller mindre gratis att ladda på deras egna laddställen. Det togs bort, men teslaåkarna har väl numera också vant sig att betala. Som sagt, det finns ingen gratis lunch...

Uppdaterat: 2022-07-26 10:42

Otroligt att ViB fortsätter nästan häxjaga allt som kan vinklas negativt mot Tesla.
Som flera ovan är inne på, detta är en ickenyhet. Hur många andra bjuder på allt så länge? Och vill man inte betala kan man dela nät från sin mobil till Teslan så har man kvar alla funktioner ändå.

Uppdaterat: 2022-07-26 11:13

Det är självfallet konsumentinformation att Tesla har ändrat sitt erbjudande så att man nu måste betala efter en viss tid för nya bilar.
Gaston tycker det är fel av ViB att de berättar detta. ViB ska mörka det.
Men det är ändå något som är bra att känna till för aspirerande Tesla-köpare.
Varför ska man mörka detta och låtsas som att denna förändring inte sker?

Uppdaterat: 2022-07-26 12:28

Finns nog större kostnader som kommer inom den tids perioden. Både med batteri och elpriser.
Detta "miljöval" är rena skämtet.

Uppdaterat: 2022-07-26 14:34

Seat och andra VAG tar betalt redan efter ett enda år för uppkopplade tjänster.
Att VIB tar upp tesla är för att navigation slutar att fungera utan uppkoppling, i andra bilar behövs ej uppkoppling för navigation.

Uppdaterat: 2022-07-26 14:38

Givetvis skall en motortidning informera när en tillverkare ändrar sina tjänster drastiskt - i detta fall ifrån "gratis" till att bli en betaltjänst. Det är väl absolut en nyhet och långt ifrån en "ickenyhet".

Uppdaterat: 2022-07-26 19:34

MyLittlePony
Varför skulle det behövas batteribyte inom 8 år?
Elpriserna? Vad tror du bränslepriserna kommer vara framöver?

Uppdaterat: 2022-07-26 20:39

"Ett nytt batteri till en elbil bör hålla i minst fem år". Tyngdpunkt på "bör". ”Normalt håller ett bilbatteri 5 till 7 år fossila fordon". Tyngdpunkt på "normalt". Om man nu ska TRO, så tror jag att både fossila och elpriser kommer öka rejält. Det ända jag med säkerhet vet är att det är en utopi att tro det blir fosilfritt att tillverka och att resa med fordon, eller att staten inte hittar på skatter eller andra kostnader för att göra kostnaderna betydligt högre än dom faktiskt är. Inget nytt precis. Men det finns ju hästar, som är fossil fria Om man nu bryr sig om miljön.
Exempel, en bil som kan ladda 13kwh och då kan köra ca 5 mil (ynkligt).
Kommande timme kostar det 6,46kr per kWh, vilket har hänt och kommer säkerligen hända igen.
Per mil blir det 17kr.
Bensinen kostar också 17kr (då detta exempel redovisades) men bilen drar max 0,8l/mil. Exemplet visar att elbilen är dyrare då. Högsta elpriset i Sverige och Norden har uppgått till 14 577 öre/kWh. Vilket vi hoppas slippa igen. Men med tanke på att Sverige "förlitar" sig på att kunna köpa el utanför Sverige, så kan man inte "förlita" sig på att priset stoppar där. Att bara bygga laddare till alla elbilar är inte gratis eller något som man kan trolla fram. Om man nu tror på att bygga bilar kompletta att köra, tillverka laddstationen samt gräva ner oändligt med kabel som INTE är av lakrissnöre precis, samt inbilla folk att allt detta plus elproduktion görs utan att fossila energier behövdes under arbetet att producera/tillverka detta. Tror sannolikt på tomten med. Att det "forskas" och kommer finnas livslånga "batterier" till bilar. Det tror jag på när de finns och inte kostar en förmögenhet. Plutonium kanske. Sätter punkt här i denna diskution. Elen är dyr och uselt miljötänk för denna debatt.

Uppdaterat: 2022-07-27 07:40

De flesta elbilar idag kommer 30-40 mil på en laddning och de traditionella batterierna klarar 1000-1500 laddningscykler innan de når 80% vilket är 30-60000 mil.
Många bilar har redan LFP-batterier och det kommer öka fort då dessa är billigare mindre eldfängda och klarar ca 4000 cykler innan 80% de kan även laddas fullt och tomt utan problem. Tesla använder tex dessa. 4000 laddcykler a 40 mil är livslängd 160000 mil och detta kommer bara öka eftersom bilarna går allt längre på en laddcykel i och med allt större batterier.

Sedan laddar de flesta hemma och många kör för 2-4:- per mil idag.

390 verkar hämta sin fakta från ngn obskyr site som hatar elbilar.

Inom bara 3-4 år kommer ca 80% av alla sålda bilar i detta land vara elbilar så vänj dig.

Största problemet idag är bristen på snabbladdare och de få gånger man behöver dessa om man laddar hemma mestadels så kanske det är ok att betala 6-7:- många har dock avtalsmöjligheter som sänker priset.

Säger jag som kör laddhybrid samt bensin-V8.

Uppdaterat: 2022-07-27 08:34

Angående att Sverige köper el utomlands mm, nej det gör vi inte besök dessa sidor för korrekt info, rekordexport av el i år faktiskt:
https://www.svk.se/om-kraftsystemet/kontrollrummet/

https://www.energiforetagen.se/statistik/kraftlaget/

Uppdaterat: 2022-07-27 08:36

Som en liten komplettering så är det inte bara laddcykler (och andelen snabbladdningar) som sliter på batterierna - även tiden gnager tyvärr. Även om ingen katastrof inträffar direkt efter 8 år så kan man nog ändå ta en funderar över varför mer eller mindre alla tillverkare valt just denna tid som max garanti-tid. Nåt absolut facit finns inte men absolut att tiden också har sin betydelse.

Uppdaterat: 2022-07-27 10:04

Tiden och hur man laddar de traditionella ej LFP ger en viss skillnad men ingen dramatisk.

Många jämför ju tex med sin telefon som bara är bra i 1-3 år men telefonen uppnår ofta 1000 laddcykler inom denna tiden så det är helt naturligt att de blir dåliga.

Laddhybrider är de som ligger risigt till för där kan man nå 200-600 laddcykler på endast ett år. Där har dock tillverkarna valt i de flesta fall att endast tillåta att 70% av kapaciteten utnyttjas vilket ökar livslängden när man inte använder LFP.

Uppdaterat: 2022-07-27 10:33

V8 Power - har rätt lång erfarenhet (+20 år) av Li-batterier som drivbatterier i andra, enklare applikationer i kombination med att jag givetvis läst en hel del om dessa batterityper och helt klart är tidsaspekten en av de saker som påverkar livslängden. Och jag jämför inte med telefon-batterier. Sen är frågan om s k LFP-batterier (LiFePO4) verkligen har en längre livslängd... De skall vara tåligare för "elektrisk misshandel" men samtidigt har de hittills haft lägre energidensitet vilket påverkar vikten per kWh negativt. Som vanligt - den som lever får se...:) Och det finns inga "gratis-luncher".

Uppdaterat: 2022-07-27 12:09

I Kina är numera hälften av alla producerade elbilar LFP.
Tesla använder idag nästan nu uteslutande LFP i sina short range-bilar, utom de som har 4680.

Uppdaterat: 2022-07-27 13:00
Pi skrev:

V8 Power - har rätt lång erfarenhet (+20 år) av Li-batterier som drivbatterier i andra, enklare applikationer i kombination med att jag givetvis läst en hel del om dessa batterityper och helt klart är tidsaspekten en av de saker som påverkar livslängden. Och jag jämför inte med telefon-batterier. Sen är frågan om s k LFP-batterier (LiFePO4) verkligen har en längre livslängd... De skall vara tåligare för "elektrisk misshandel" men samtidigt har de hittills haft lägre energidensitet vilket påverkar vikten per kWh negativt. Som vanligt - den som lever får se...:) Och det finns inga "gratis-luncher".

Vad är din förutsägelse, du som är i branschen, när kommer nästa generation batterier?
1/ klar att börja produceras
2/ första bilen med batteriet

Uppdaterat: 2022-07-27 19:43
Gillar kurvor och rondeller

Den som visste det skulle nog inte bli lottlös, MC. Många "fantastiska" ackar har funnits i labben - men sen...

Uppdaterat: 2022-07-27 22:44

Inom tre månader producerar både BYD:s och CATL:s fabriker LFP med ca 30% högre vikteffektivitet.
CATL och ett par till har även traditionella batterier med 30% högre kapacitet i produktion 2022.
Tesla kommer använda dem liksom BYD sedan vet jag inte.
Både BYD och XPENG har annonserat 500kW laddning 2022-2023.

Uppdaterat: 2022-07-27 22:50

https://cnevpost.com/2022/07/06/nio-power-day-2022-live-updates/

https://cnevpost.com/2022/07/01/catl-says-it-has-super-fast-charging-technology-that-can-charge-to-80-in-five-minutes/

3,75MW laddning för lastbilar! Eller 3750kW!
https://insideevs.com/news/555099/byd-1200v-power-driver-chip/

Uppdaterat: 2022-07-27 22:57

Celler med högre energidensitet har alltid funnits men ofta har dessa inte varit lika belastningståliga som de med lite lägre energidensitet. Och gissningsvis vill man ha en hyggligt hög belastningstålighet i ett elbilsbatteri som både skall hålla väldigt länge (i batterisammanhang) och inte minst tåla relativt höga laddeffekter. Sen är jag alltid skeptisk till extrema snabbladdningar - både för batteriets livslängd men även rent praktiskt för möjligheten att få tillgång till dessa effekter i en laddstation.
Men utveckling sker ju ständigt - däremot tar det lite längre tid mellan stora hopp i utvecklingen. LiFePO4 (s k LFP) är ju inte heller nåt nytt - har för mig att en tidig, kommersiell applikation var drivbatterier i en del professionella DeWalt-batteriverktyg för många år sen.

Uppdaterat: 2022-07-28 08:30