I övergången från förbränningsmotor till elbil är laddhybriden en lösning som gör att fler kan ta klivet in i en eldriven framtid. Vi testar uppfräschade storsäljarna Volvo XC60 och BMW X3 mot helt nya Lexus NX.
I övergången från förbränningsmotor till elbil är laddhybriden en lösning som gör att fler kan ta klivet in i en eldriven framtid. Vi testar uppfräschade storsäljarna Volvo XC60 och BMW X3 mot helt nya Lexus NX.
Kommentarer
Trenden med att köra runt med 15-20 kWh batteri i en ladd-hybrid, känns sådär.. varför inte göra bilarna helt elektriska istället? Priset är dessutom skyhögt..
20%-nivån för elkörning som kalkylerna basera på känns förlegad för moderna laddhybrider. Med 7-8 mils räckvidd på el tror jag att de allra flesta klarar att köra en hel del mera än 20% på el över året, bör kunna täcka arbetspendlingen för väldigt många. Snarare borde nivån nu vara åtminstone 40-60% på el. Och då blir kalkylen en helt annan.
Vi har nu rullat över 1500 mil med vår ford kuga laddhybrid boende i storstad. Ca 65-70% på endast el samt kring 0.4 bensin i blandad körning övrigt. Drivlinan är en fullträff rent ekonomiskt. Mkt rapp i sportläget dessutom om man nu skulle ha bråttom vid ngt tillfälle. Dock signalerar hela upplevelsen bekväm transport så man ställer sällan om ngt....idag en bra kompromiss tills elbil kanske tar över helt...
Hur långt kommer du på el med Kugan?
Någon av er som äger någon av de testade bilarna och kan berätta verklig räckvidd. Volvohybrider säger sig klara 7-9 mil enl spec, BMW 5mil och Lexus 6mil.
MB C-klass 10mil
Är många som
,av någon outgrundlig anledningar, vägrar berätta vilken bil dom har. Så på detta lilla forum får du troligen inte svar.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.