Vi Bilägares forum

”Ekodäcken” en trafikfara: Så mycket längre blir bromssträckan

”Ekodäcken” en trafikfara: Så mycket längre blir bromssträckan

Längre räckvidd och lägre förbrukning – så säljs de så kallade ”ekodäcken” in. Men de lättrullande däcken har en farlig baksida, visar Vi Bilägares test. ”Vi är väldigt kritiska till att välja den här typen av däck”, säger däckexperten Nils Svärd.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-05-25 07:00

Kommentarer

Har IQ nivån rasat? I samma mening vill man köra runt i en SUV eller en bil som väger 2 ton+ och samtidigt ha låg förbrukning och denna skall man få genom att ha "lätt rullande däck". Alltså?? Hallå? Är det någon hemma...?
Om nu räckvidd och förbrukning är en faktor man bryr sig om, så måste kanske saker och ting upp på bordet så att folk förstår att en SUV drar kanske 30-100% mer än motsvarande vanlig bil modell med ungefär samma lastvolym. Sedan om det viktigaste för folk är att det rymms mycket, så borde de köpa en MPV som förövrigt är en väldigt bra kompromiss om man vill lasta mycket men accpeterar högre förbrukning. Nu är MPV som fordonstyp utrotad.. det finns inga modeller att köpa?

Uppdaterat: 2022-05-25 09:54

@hx30 - det finns massor av MPV:er på marknaden! En hel del låstas dock vara SUV:ar då folk tror att de vill ha SUV:ar men egentligen vill ha MPV:er.
Exempel på MPV:er : Tesla Model Y och X, Skoda Enyaq, Mercedes EQB och GLB.

Uppdaterat: 2022-05-25 10:24

Då har vi inte samma uppfattning av vad en MPV är, för mig är det en "buss liknande" konstruktion med samma markfrigång som en vanlig bil. Tex en Honda Jazz (som jag ägt) är en MPV (dock en väldigt liten sådan). En MPV har ingen (mig veterligen) slutande bakdel/ruta, utan är nästan fyrkantig bak. Att bilen är mer fyrkantig är väldigt viktig, för då kan du lasta in mycket mer bak i bilen. MPV är också mycket bättre om du skall ha 7 säten tex. Nissan Primastar tex, är en extremt bra modell om du skall ha 7 personer i bilen.. och kunna lasta all semester packning till dessa personer också (har hyrt och provat en sådan). Men då är nackdelen att den drar 0,8-0.9 liter/mil (diesel)... men det är en trade-off mot att du kan köra många personer samtidigt med mycket packning. I USA säger man "vans".. och det är inte samma sak som en SUV eller de modellerna som du listade här.

För mig har inte SUV idag (som de är designade och har inte de egenskaper .. 4WD med lågväxel mm) något existensberättigande. För om det var last volym folk vill ha, då är det egentligen en MPV man skall äga. SUV i sig självt löser INGET problem som en vanlig bil ELLER en MPV löser på bättre sätt., punkt!

Uppdaterat: 2022-05-25 12:25

Små skillnader. ViB jobbar hårt med brutna skalor i grafiken för att det ska se stort ut, alltid lurar det nån.

Uppdaterat: 2022-05-25 12:32

Men @hx30, de låtsas-SUVar jag nämnde är högbyggda utan att ha högre markfrigång. Flertalet har 7 sittplatser.

Titta på Enyaq och EQB om de inte är MPV:er så vet jag inte vad som är! Lika mycket lådor som Jazzen!

Och Teslorna må ha lutande bakruta men rymliga är de och låg markfrigång har de och högbyggda är de och 7 sittplatser har de.

När du börjar prata lågväxel och 4WD blir jag lite bekymrad - vad har det med karossformen att göra?

Jag tror du glömde att lägga till att en SUV ska ha ramkonstruktion - då kan vi konstatera att allt som säljs idag är MPV:er med stora hjul. Att de kallas SUV kan vi bortse ifrån.

Uppdaterat: 2022-05-25 13:54

gmogmo.. nja håller inte med dig .. SUV och MPV är helt olika saker, och idag finns nästan inga MPV modeller kvar. En SUV är inte praktisk.. tex min grannes Q5 är groteskt stor på utsidan och tung. men lastar mycket mindre än min Ocativa.

Uppdaterat: 2022-05-25 21:04
hx30 skrev:

gmogmo.. nja håller inte med dig .. SUV och MPV är helt olika saker, och idag finns nästan inga MPV modeller kvar. En SUV är inte praktisk.. tex min grannes Q5 är groteskt stor på utsidan och tung. men lastar mycket mindre än min Ocativa.

Jämför hellre med Enyaq. Det är väl klassens storlastare och har nästan en helt rak bakruta.

Uppdaterat: 2022-05-25 21:12

Japp, Enyaqen lastar mer på höjden än Octavian och är nästan lika djup. Därtill är det riktigt rymligt i baksätet. Det finns ju dock ingen tredje sätesrad.

Uppdaterat: 2022-05-25 21:50

Min elbil har helt vanliga Michelin Primacy 4 däck. Inga specialdäck som är lättrullade och lättslitna.
Jag har läst om VW ägare som har Bridgestone EV däck som är utslitna efter 500 mil. 5mm mönster som nya och nere på under 3mm efter några hundra mil. Fullkomligt idiotiskt

Uppdaterat: 2022-05-25 22:08

"”Ekodäcken”" en trafikfara", hörde man även för länge sedan, med skillnaden att den sortens däck på den tiden verkligen kunde vara dåliga. Men i samma utsträckning i nutid? Tveksamt.

Uppdaterat: 2022-05-26 23:28
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.

Ovanligt tramsig artikel. Som "johnkommentar" varit inne på är skillnaderna tvärt om förvånansvärt små. Att sen Vi Bilägare tillåter sig att trixa med skalorna på diagrammen är under all kritik.
Det vore intressant att se hur stor skillnaden skulle vara mot några av de sämre normaldäcken. Ingen skulle reagera om man kör på vanliga däck av lite sämre kvalitet, men förfasar sig över just dessa uppmätta skillnader på exempeldäcken.
Och skärpning Vi Bilägare: Visa för sjutton ärliga diagram! Dessa diagram är ett skolexempel på hur man ljuger med statistik.

Uppdaterat: 2022-05-29 15:46

Det kan tyckas vara små skillnader, men öka farten till 110km/h och se vad skillnaden blir då. Sen läste jag i något däcktest där de jämförde hastigheten bilen hade med olika däck när bilen med bäst däck stod still. DÅ förstår man att en skillnad i bromssträcka på 10m har väldigt stor betydelse!

johnkommentar skrev:

Små skillnader. ViB jobbar hårt med brutna skalor i grafiken för att det ska se stort ut, alltid lurar det nån.

Uppdaterat: 2022-07-22 10:58

Jaha, i ett test "Best compact crossover 2021? Nissan Juke v Opel Mokka v Volkswagen T-Cross" Har Mokka kortast bromssträcka, flera meter kortare än VW, med Michelin primacy 4, det påstås vara ett lättrulland ekonomidäck, men om det stämmer är jag osäker på.
Nya Astra har samma och där hävdar Opel att det är ett ekonomidäck.

Vad Juke och T-cross rullar på vet jag inte, men resultatet i testet pekar i varje fall inte på att primacy 4 ger dålig bromssträcka - OM... det nu är ett ekonomidäck alltså?

Uppdaterat: 2022-07-22 15:51

Anders Egermo är inne på det viktiga här. Även om det bara är några meters skillnad är det stor skillnad på hastighet vid den punkt där de bästa däcken har stoppat bilen.

Uppdaterat: 2022-07-22 17:22

Det är 1-2 billängder sämre stoppsträcka med premiumdäck optimerade för lågt rullmotstånd och låg vikt jämfört med andra.
Så är det.
Det är inte bara ViB som kommit fram till det.
Tyska Autobild testar varje år broms i vått och torrt på 50 däck. De 20 bästa går vidare till ett fullt test där även andra egenskaper testas.
Och faktum är att inget däck optimerat för lågt rullmotstånd har gått vidare till det fulla testet.
Continental EcoContact 6 hamnar t ex strax utanför.
Det bromsar sämre än flera däck i mellanklassen.
Jag har själv dessa originalmonterade på min bil och när det är dags att byta får det bli något annat.

Uppdaterat: 2022-07-26 15:06

Det är 1-2 billängder sämre stoppsträcka med premiumdäck optimerade för lågt rullmotstånd och låg vikt jämfört med andra.
Så är det.
Det är inte bara ViB som kommit fram till det.
Tyska Autobild testar varje år broms i vått och torrt på 50 däck. De 20 bästa går vidare till ett fullt test där även andra egenskaper testas.
Och faktum är att inget däck optimerat för lågt rullmotstånd har gått vidare till det fulla testet.
Continental EcoContact 6 hamnar t ex strax utanför.
Det bromsar sämre än flera däck i mellanklassen.
Jag har själv dessa originalmonterade på min bil och när det är dags att byta får det bli något annat.

Uppdaterat: 2022-07-26 15:06

Gällande Michelin Primacy 4. Det finns flera versioner. Första Primacy 4, Primacy 4+ och e-Primacy.

Primacy 4 har lågt rullmotstånd och anständigt våtgrepp.
Sen kom e-Primacy som har det lägsta rullmotståndet av alla lättrullade däck. Och kompromisser i bromsgrepp.
Då gjorde Michelin Primacy 4+ som har något högre rullmotstånd än första Primacy 4, men bättre våtgrepp och klarar vattenplaning bättre.

Det finns ”vanliga däck” som har lågt rullmotstånd (om än inte lika lågt som eko/EV-däcken) och med anständigt våtgrepp.

T ex Goodyear Efficient Grip 2, Bridgestone Turanza 005 och tidigare nämnda Michelin Primacy 4+.

Nästa gång jag köper däck blir det nog Kléber Dynaxer HP4. Har bland de lägre rullmotstånden, klarar vattenplaning bra och bromsar bra.
Nästan lika bra som Primacy 4+ men kostar mindre.

Syskonet BF Goodrich Advantage finns som alternativ också, det är bättre i kurvor och har högre precision och svarar snabbare på styrning, men klarar vattenplaning och broms i väta sämre än Kléber. Är sportigare helt enkelt. Samma prisnivå.

Uppdaterat: 2022-07-26 15:15

Sen förstår jag inte varför det ska diskuteras SUVar i en tråd om däck. Jag har en mini-SUV med bra rymlighet, komfort och däck i dimension 215/60 r17.
Jag ligger på 0,50 - 0,52 l/mil i blandad körning. Det är bra för turbo, 130 hk och automatlåda.
Och lägre än WLTP.
Jag väntar på att Citroën ska lansera en elektrisk Aircross som ersätter dagens C3 Aircross. Då blir det el för mig.
Den är på gång. Troligen visas under nästa år.
Och kommer även som en Opel Crossland-e.

Uppdaterat: 2022-07-26 15:19