Vi Bilägares forum

Test av snabbladdning: Hyundai kör ifrån MG

Test av snabbladdning: Hyundai kör ifrån MG

Hyundai Ioniq 5 är raka motsatsen till MG Marvel R när Vi Bilägare testar snabbladdningen i våra två eldrivna långtestbilar.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-07-23 08:40

Kommentarer

I min värld har vi inte kommit till "snabbladdning" av batterier ännu.
Dessa skapelser ska ersätta bilar som "laddas" på 2-3 minuter. Allt över 5 minuter är långsamt och då menar jag såklart till full tank/batteri. Inte så pass fullt så att nivån är satt för att optimera just det exemplarets brytpunkt där laddningshastigheten sjunker brant.
När ett batteri kan laddas på 2 minuter och därunder bör det få kallas för snabbt.

Uppdaterat: 2022-07-23 11:22

Dunder
Innan jag skaffade elbil så tänkte jag detsamma. Nuförtiden så blir alla sådana uttalanden trams.

Uppdaterat: 2022-07-23 11:27

Definitivt +100 på omdömet "trams" om inlägget ifrån Dunder.

Uppdaterat: 2022-07-23 11:43

Körde i veckan ca 40 mil motorvägen med en Leaf. Ena vägen var det lugnt väder, ca 28 grader varmt. Förbrukning hamnade på ca 1,5 per mil. Återresa med mer vind blev förbrukning ca 1,7. Synd att vi inte bygger elbilar som vanliga bilmodeller, då hade räckvidden blivit ca 50 mil för en bil med 70 kWh batteri. Det är stor skillnad om bilen drar 2.2 eller 1.4... kWh per mil.

Uppdaterat: 2022-07-23 12:38

Hur vanligt är det med snabbladdare?
Är det flera bilar som ska ladda samtidigt lär det väl inte gå så snabbt att ladda en Hyundai som ViB påstår.

Uppdaterat: 2022-07-23 14:24
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Det är bara ladda ner ChargeFinder och filtrera på 100 kW eller mer.

Uppdaterat: 2022-07-23 15:24

Bilvärlden har alltid haft några få stora etablerade jättar som alltid framstått som ohotade.

Det har varit GM, Ford, Toyota, Volkswagen, BMW och MB och nu senast Tesla.

Nästa stora dominerande aktör i branschen tror jag blir den som löser laddning och batterifrågan på det enklaste och bästa sättet för kunderna. Så i sedvanlig ordning är behovet av obunden FoU centralt, även om det finns grupperingar i samhället som via religiösa argument både vill styra som förbjuda den.

Den som klarar av att motstå dessa onda och destruktiva krafter kommer stå som framtidens vinnare i bilvärlden.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-07-23 15:41
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Ganska mycket trams. Det finns redan idag lösning på snabb batteripåfyllning såsom Nio har.
De som använder sig av 800-voltssystem har goda laddtider. Även 400-voltssystem med optimal laddkurva kan ge goda resultat vid laddning.

Låter mer som religion att förneka att ett liv med elbil fungerar finfint redan idag. Man behöver inte vänta på nästa eller nästnästa teknik.

Uppdaterat: 2022-07-23 16:06

Axa: Fast det är ju inte särskilt vanligt med 800-volt idag, och ännu mindre vanligt att hitta stationer som löser det. Men det är ju onekligen ett steg i den riktning som mitt inlägg handlade om.

Det skulle du ha förstått om du använt hjärncellerna till att läsa det som skrevs, istället för att argumentera emot bara för att du måste.

Nej Axa, jorden är inte platt, Lär dig det nu:-)

MVH AL

Uppdaterat: 2022-07-23 17:48
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
Axa skrev:

Det är bara ladda ner ChargeFinder och filtrera på 100 kW eller mer.

Och när man gör det är det ganska glest!

Uppdaterat: 2022-07-23 17:50
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
A.L skrev:

Axa: Fast det är ju inte särskilt vanligt med 800-volt idag, och ännu mindre vanligt att hitta stationer som löser det. Men det är ju onekligen ett steg i den riktning som mitt inlägg handlade om.
Det skulle du ha förstått om du använt hjärncellerna till att läsa det som skrevs, istället för att argumentera emot bara för att du måste.
Nej Axa, jorden är inte platt, Lär dig det nu:-)
MVH AL

Jo då, jag har en ”billig” sydkorean. Den laddar snabbt som attan även på andra än 800V. Det handlar om Ampere från laddaren, bilen konverterar via elmotorerna.
Men läs på lite mer, eller köp/leasa en elbil så får du se att det inte är så komplicerat som du tror.

Uppdaterat: 2022-07-23 18:31
saabnisse skrev:

Hur vanligt är det med snabbladdare?
Är det flera bilar som ska ladda samtidigt lär det väl inte gå så snabbt att ladda en Hyundai som ViB påstår.

Du kan kolla här på Ionitys 800 V 350 KW nätverk av laddare.
Och jo, dom har kapacitet så även om alla båsen är fyllda så laddar min bil med Max 225kW. Så du behöver inte tvivla på att det ViB skriver inte stämmer. På 20 minuter fyllde jag på 54kWh senast jag laddade på Ionity, blir snittfart på 162kW. Det är Max som min bil kan ladda från 15-80% SOC. Stämmer bra med reklamen om 20-80% på 18 minuter.

Uppdaterat: 2022-07-23 18:14
Mr Snoid skrev:

A.L skrev:
Axa: Fast det är ju inte särskilt vanligt med 800-volt idag, och ännu mindre vanligt att hitta stationer som löser det. Men det är ju onekligen ett steg i den riktning som mitt inlägg handlade om.
Det skulle du ha förstått om du använt hjärncellerna till att läsa det som skrevs, istället för att argumentera emot bara för att du måste.
Nej Axa, jorden är inte platt, Lär dig det nu:-)
MVH AL

Jo då, jag har en ”billig” sydkorean. Den laddar snabbt som attan även pricken 800V. Det handlar om Ampere från laddaren.
Men läs på lite mer, eller köp/leasa en elbil så får du se att det inte är så komplicerat som du tror.

Mvh A.L: Precis som Mr Snoid skriver. Använd hjärncellerna!

Uppdaterat: 2022-07-23 18:22
Mr Snoid skrev:

A.L skrev:
Axa: Fast det är ju inte särskilt vanligt med 800-volt idag, och ännu mindre vanligt att hitta stationer som löser det. Men det är ju onekligen ett steg i den riktning som mitt inlägg handlade om.
Det skulle du ha förstått om du använt hjärncellerna till att läsa det som skrevs, istället för att argumentera emot bara för att du måste.
Nej Axa, jorden är inte platt, Lär dig det nu:-)
MVH AL

Jo då, jag har en ”billig” sydkorean. Den laddar snabbt som attan även på andra än 800V. Det handlar om Ampere från laddaren, bilen konverterar via elmotorerna.
Men läs på lite mer, eller köp/leasa en elbil så får du se att det inte är så komplicerat som du tror.

Ja och det hänger ju precis ihop med det jag skrev. Du missar ju tyvärr poängen i resonemanget.

Men inte heller 800-volt är tillräckligt för att matcha de tidsförlusterna, men ett steg i rätt riktning.

Den tillverkare som sedan tar fram en lösning som är lika snabb, eller snabbare, än dagens bensin och diesel kommer att bli den dominerande leverantören av bilar under de nästkommande tio åren.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-07-23 18:40
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
Corgie skrev:

Mr Snoid skrev:

Mvh A.L: Precis som Mr Snoid skriver. Använd hjärncellerna!

*Garvar* Det var ju i och för sig jag som skrev om hjärncellerna. Mr Snoid citerade min text.

Det hade du sett om du konsulterat just dina egna hjärnceller och läst innantill istället för att skriva en rad enbart för att provocera och agera imbecillt.

Men så jobbar trollen.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-07-23 18:42
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
saabnisse skrev:

Axa skrev:
Det är bara ladda ner ChargeFinder och filtrera på 100 kW eller mer.

Och när man gör det är det ganska glest!

Hur tätt ska du ha? Varannan mil?

Uppdaterat: 2022-07-23 18:45

Ja, jag undrar vem som är troll. AL kan säkert instruera alla som kör långt i arbetet med elbil hur de egentligen ska göra…

Uppdaterat: 2022-07-23 18:51
A.L skrev:

Mr Snoid skrev:
A.L skrev:
Axa: Fast det är ju inte särskilt vanligt med 800-volt idag, och ännu mindre vanligt att hitta stationer som löser det. Men det är ju onekligen ett steg i den riktning som mitt inlägg handlade om.
Det skulle du ha förstått om du använt hjärncellerna till att läsa det som skrevs, istället för att argumentera emot bara för att du måste.
Nej Axa, jorden är inte platt, Lär dig det nu:-)
MVH AL
Jo då, jag har en ”billig” sydkorean. Den laddar snabbt som attan även på andra än 800V. Det handlar om Ampere från laddaren, bilen konverterar via elmotorerna.
Men läs på lite mer, eller köp/leasa en elbil så får du se att det inte är så komplicerat som du tror.

Ja och det hänger ju precis ihop med det jag skrev. Du missar ju tyvärr poängen i resonemanget.
Men inte heller 800-volt är tillräckligt för att matcha de tidsförlusterna, men ett steg i rätt riktning.
Den tillverkare som sedan tar fram en lösning som är lika snabb, eller snabbare, än dagens bensin och diesel kommer att bli den dominerande leverantören av bilar under de nästkommande tio åren.
MVH AL

Ditt resonemang är enkom baserat på de ekonomiska modeller som indag är förhärskande i västvärlden, modeller där tid har getts en hög faktor i kalkylerna. Men försök tänka utanför din vanliga box. Hur viktigt är tid för dig? Jag närmar mig pension och tid är för mig ganska oväsentligt, har märkt att fritid är mer viktigt. Stanna bilen och ladda och ta en promenad i en halvtimme är faktiskt mer värt än att sitta och köra. Men så klart stämmer inte det i din värld gett av de modeller som används för beräkningar av nyttan.
Men lägg in en parameter för vila var tredje timme i beräkningsprogrammet. Dvs någon bestämmer att vila är viktigt och skall ingå i beräkningsunderlaget. Helt plötsligt påverkas nettonuvärdeskvoten negativt om inte trafikunderlaget förväntas ta en paus på en timme var tredje timme.
Det är endast en lek med tal.

Uppdaterat: 2022-07-23 18:56

Ja tiden är en sådan där variabel som man jagar i nästan alla sammanhang, oavsett vi pratar väg/sjö/järnvägstransporter, bygga bilar eller för den delen krocka bilar.

Att man kan ha synpunkter på detta är ett personligt ställningstagande som man förstås kan ställa upp.

Men den egn individuella preferensen är knappast tillämpbar inom kalkylmodeller.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-07-23 19:23
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
A.L skrev:

Ja tiden är en sådan där variabel som man jagar i nästan alla sammanhang, oavsett vi pratar väg/sjö/järnvägstransporter, bygga bilar eller för den delen krocka bilar.
Att man kan ha synpunkter på detta är ett personligt ställningstagande som man förstås kan ställa upp.
Men den egn individuella preferensen är knappast tillämpbar inom kalkylmodeller.
MVH AL

Exakt. Mem vem bestämmer då kalkylvärdena. Någon har via vissa preferenser och fakta gett variabeln en vikt och ett värde i kalkylmodellen. Har du varit med att utarbeta EVA?

Uppdaterat: 2022-07-23 19:32

[quote=A.L]Corgie skrev:
Mr Snoid skrev:
Mvh A.L: Precis som Mr Snoid skriver. Använd hjärncellerna!

*Garvar* Det var ju i och för sig jag som skrev om hjärncellerna. Mr Snoid citerade min text.
Det hade du sett om du konsulterat just dina egna hjärnceller och läst innantill istället för att skriva en rad enbart för att provocera och agera imbecillt.
Men så jobbar trollen.
MVH AL

Vad är detta för en omogen person? Ska vi ha det så här på ett forum?

Uppdaterat: 2022-07-23 20:01
Mr Snoid skrev:

Exakt. Mem vem bestämmer då kalkylvärdena. Någon har via vissa preferenser och fakta gett variabeln en vikt och ett värde i kalkylmodellen. Har du varit med att utarbeta EVA?

Mig veterligen bygger huvuddelen av de värden som finns med i EVA på Effektsamband 2000 och dess uppdateringar (samt ASEK). Effektsamband 2000 togs som bekant fram av en kombination av forskare och annan betrodd expertis.

Angående hur variabler värderas etc så finns det som du säkert känner till något som heter känslighetsanalys. Redan i den grundläggande baskalkylen finns det möjlighet att (manuellt) ändra på ingångsvärden. I de mer komplexa körningarna finns det därtill ett par olika statistiska modeller som man kan använda, såsom riskanalys och sensitivitetsanalys (för att nämna några). Statistisk experimentell design är det som jag anser är den mest kostnadseffektiva och ändamålsenliga tekniken, mycket för att den kan genomföras med ett relativt begränsat dataunderlag.

Men visst är EVA i många och mycket osäker, men det är ju inte speciellt konstigt med tanke på att trafiken i sig innehåller så många olika områden och där risker och onyttor och nyttor många gånger överlappar varandra (därav att jag föredrar metoden med skattade responsytor))

MVH AL

Uppdaterat: 2022-07-24 00:34
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”