Vi Bilägares forum

Hyundai planerar liten elbil för Europa

Hyundai planerar liten elbil för Europa

Men det kommer dröja innan den sätts i produktion – på grund av lönsamhetsproblem.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-07-19 15:39

Kommentarer

Volkswagen ID2 ska lanseras 2025 och målet är 20 000€ likadant som denna Hyundai i10 Elbil och Nissan Micra Elbil ska också bli i denna prisklass.

Därför dessa bilar dröjer är lönsamheten och tillverkare prioriterar bilar med bättre marginaler.

Uppdaterat: 2022-07-19 19:29
Elbilar

Hela Europa går och längtar efter prisvärda alternativ, en bil i storlek som en i30/i40 hade sålt som smör i solsken.

Uppdaterat: 2022-07-19 22:38

HX, Du har tydligen bommat att I30 och I40, som förövrigt inte finns längre, är två olika bilklasser. Men Hyundai Kona är baserad på I20 och en liten nätt elbil med låg förbrukning, faktiskt en av de de mest energieffektiva, och lång räckvidd. Det vore nått för dig. Men den är heller inte speciellt billig, som alla andra elbilar.

Uppdaterat: 2022-07-19 23:02

In Germany, the new e-up! Style Plus will start at €26,895 including VAT but excluding the incentives.
https://www.google.com/amp/s/insideevs.com/news/568463/volkswagen-eup-available-order-again/amp/

Denna och Dacia Spring är dom prisvärda elbilarna i Europa jag vet.

Kolla marknaden och hitta denna.
https://link.mobile.de/B8ZAd4ZYZKEtKHWR9

Uppdaterat: 2022-07-20 07:22
Elbilar

Någon i Sverige som importerat Nikrob Freze Ev och fått den via hemleverans.

Vet att flera i Tyskland importera dessa bilar.

Priset är från 13 000€ och Long range kostar 15 000€.
https://nikrob.se/

Vet inte vad fraktkostnaden blir eller leverans tiderna.

25% av inköpspriset är det man kan få i Miljöpremie vid köp av Elbilar eller 70 000:- 2022.

Uppdaterat: 2022-07-20 11:00
Elbilar

Om tre år när leasingen går ut är jag spekulant på en mindre effektiv elbil.
Hoppas det fins en eldriven Skoda Fabia kombi då med 45 mils räckvidd.

Uppdaterat: 2022-07-20 18:45
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
mso 1000 skrev:

Om tre år när leasingen går ut är jag spekulant på en mindre effektiv elbil.
Hoppas det fins en eldriven Skoda Fabia kombi då med 45 mils räckvidd.

Det tror jag du bara kan drömma om. 30 mil skulle jag gissa på för såpass små bilar. Batteriet är tungt och tar plats. Därför behövs en större bil för att klara av den lasten och batteriutveckling lär inte bjuda på några sådana överraskningar.
Endera en mindre ”citybil” eller ett landsvägslok och D-segmentsbilar med den räckvidd du suktar efter.
Däremot kanske en betydligt bättre utbyggd laddinfrastruktur och bilar som laddar lika snabbt som den Ioniq5 jag har. Då går det fint att ta en bensträckare efter 20-25 mil och ta en kopp kaffe, tömma blåsan och fylla på ström för lika många nya mil. Det tror jag är viktigare än ett jättestort batteri och enorm räckvidd, i alla fall för ”normalbilisten” största hindret är att få dom som inte provat att inse att det inte är så eländigt som man målar upp bilden.

Uppdaterat: 2022-07-20 20:17

Snoid
Skulle dock inte förvåna mig ifall Skoda skulle peta in batteriet på 62 kWh från VAG i en Fabia. Med mindre och lättare bil kanske man kan få ut 35-40 mil iallafall.

Uppdaterat: 2022-07-20 21:18
Axa skrev:

Snoid
Skulle dock inte förvåna mig ifall Skoda skulle peta in batteriet på 62 kWh från VAG i en Fabia. Med mindre och lättare bil kanske man kan få ut 35-40 mil iallafall.

Drygt 400kg batteri i så fall då dom väger ca 7kg/kWh. Det är en tredjedel av bilens vikt. Nej det tror jag inte Max 40 kWh borde var lämpligt och en räckvidd på knappt 30 mil. Batterier är dyra och tunga, räckviddsbehovet sitter bara i huvudet på de som inte kört elbil. Det tror jag är den största utmaning för tillverkarna, dom vet troligen vad som krävs. Men kunderna är för räddshågsna och törs inte köpa en om den inte går minst jättelångt, dvs en tjugondel av den årliga körsträckan för många.

Uppdaterat: 2022-07-20 21:30

Snoid
Jag instämmer angående räckviddsångest men i det här fallet är min killgissning att Skoda i toppversionen av Fabia sätter i ett så stort batteri.

Uppdaterat: 2022-07-20 22:46
mso 1000 skrev:

Om tre år när leasingen går ut är jag spekulant på en mindre effektiv elbil.
Hoppas det fins en eldriven Skoda Fabia kombi då med 45 mils räckvidd.

Är det inte lite korkat att vilja ha en mindre effektiv elbil? Vore inte en mindre, effektiv elbil bättre? ;)

Uppdaterat: 2022-07-21 00:21

Det lär vara många med mig som väntar på billigare och mindre elbilar och med andra ord finns det ett behov hos konsumenten, men ändå finns det ett dåligt utbud av dessa. Apropå teorierna om att tillverkarna är väldigt noggranna och pålästa och därför gör det som efterfrågas och som det finns köpare till...

Uppdaterat: 2022-07-21 01:18
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.

John, du väntade ju så länge, bara för att slippa köpa en liten elbil, att dom slutade med e-UP och Citigo. Dom var både små och hyfsat billiga. Jämfört med dagens priser var dom riktigt billiga.

Uppdaterat: 2022-07-21 08:41

Snoid, e-Up tillverkas väl fortfarande, man tog väl upp produktionen igen?
Så nog kan väl John skaffa sig en även om den inte säljs i Sverige.

Uppdaterat: 2022-07-21 09:31
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Fast en lite mindre elbil behöver ju inte betyda en väldigt liten elbil - a'la VW Up. Det är nog för många en elbil i det s k C-segmentet eller kanske i B-segmentet.

Uppdaterat: 2022-07-21 11:01

Den storleksklass som har störst marknadsandel i Europa är ”small crossovers” (typ 2008, Arona, q2) följt av ”subcompact cars”. Att tillverkarna gör små vinster på små bilar är en sak. Att det faktiskt råder efterfrågan på mindre bilar är en annan sak.
Tittar man närmare på mindre elbilar så ligger följande små elbilar på top 10 försäljning 2021: Zoe, 500e, 208e och e-up. Även den lite större elbilsklassen med ID3, eNiro och Kona e sålde bra och på topp 10.

Uppdaterat: 2022-07-21 19:14

Axa: Småbilar kräver volym. Så enkelt är det. Annars går de inte att producera.

Sedan är det ju mycket en definitionsfråga vad en småbil är för något. Är en 2008 verkligen en småbil? Ja kanske, men det är inte den minsta bilen vare sig hos Peugeot eller hos marknaden i stort och definitivt större än det som diskuterades i tråden (Volkswagen Up eller liknande).

MVH AL

Uppdaterat: 2022-07-21 19:25
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

AL
Jo, jag förstår att tillverkarna behöver tillverka volym för att göra vinst på småbilar. Men saknas efterfrågan? Knappast. Se vilka elbilar som säljer bra i Europa.

Uppdaterat: 2022-07-21 19:27

För John som önskar sig en lite elbil som är billig så är Lupo 3L en liten bil. Och den är onekligen liten så jag förstår inte varför en e-up eller Citigo skulle varit mer än tillräckligt, men dom kanske är för stora. Vad vet jag? Men det faller alltid på något för vissa. Att förbränna HVO100 i en ineffektiv förbränningsmotor borde dock vara förkastligt. Vill man nu göra något för klimatet så låter man transporter och entreprenadmaskiner nyttja den lilla mängd HVO som produceras. För persontransporter finns och har funnits betydligt bättre alternativ.

Uppdaterat: 2022-07-21 19:38
Axa skrev:

AL
Jo, jag förstår att tillverkarna behöver tillverka volym för att göra vinst på småbilar. Men saknas efterfrågan? Knappast. Se vilka elbilar som säljer bra i Europa.

Nej det klart att det finns en efterfråga på småbilar. Annars skulle de ju inte ha tillverkats.

Men efterfrågan bygger på att priset också är smått. Och för att kunna hålla ett lågt pris behöver man dels göra en enkel produkt och upprätthålla en hög volym.

Annars blir det k.k.

Att implementera ny teknik i riktigt små bilar är därför heller inte möjligt. Ny teknik behöver tillverkas i små serier, och till höga styckkostnader. Och höga kostnader vill inte småbilköparen generellt sett betala.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-07-21 20:03
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
Mr Snoid skrev:

För John som önskar sig en lite elbil som är billig så är Lupo 3L en liten bil. Och den är onekligen liten så jag förstår inte varför en e-up eller Citigo skulle varit mer än tillräckligt, men dom kanske är för stora. Vad vet jag? Men det faller alltid på något för vissa. Att förbränna HVO100 i en ineffektiv förbränningsmotor borde dock vara förkastligt. Vill man nu göra något för klimatet så låter man transporter och entreprenadmaskiner nyttja den lilla mängd HVO som produceras. För persontransporter finns och har funnits betydligt bättre alternativ.

Nej, en VW e-up är inte för liten för mig och antagligen heller inte för många andra, men den har för kort räckvidd. Dessutom är det i grunden ingen elbil från början och när det finns en del på gång som faktiskt är utvecklat som elbil från början till slut kan man lika gärna vänta på dessa.

Är det rimligt att man ska man skrota fullt fungerande ICE-bilar i förtid och köpa överprisade elbilar, istället för att "köra slut på" det man har och försöka göra det bästa av situationen under tiden genom att tanka förnyelsebart som HVO istället för fossilt? Att det brukar finns minst ett tankställe för HVO 100 (med personbilsmunstycke) i lite större orter i Sverige har tydligen Snoid missat.

Uppdaterat: 2022-07-22 01:40
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.

Nej John, jag har inte missat att det finns tankställen för HVO.
Men jag tycker det är bättre att det används av den tunga trafiken som förbrukar betydligt större mängder drivmedel.

Uppdaterat: 2022-07-22 09:26
Axa skrev:

Snoid
Jag instämmer angående räckviddsångest men i det här fallet är min killgissning att Skoda i toppversionen av Fabia sätter i ett så stort batteri.

Ett väldigt tjat om att räckviddsångest inte finns men jag åkte 70mil idag, och i Halmstad där jag lade en drill och åkte vidare efter tre minuter, var alla 4 laddare fulla med 5 bilar på kö.
Och under dessa tre minuter kom det 4 nya bilar som skulle ladda…
Helt värdelöst.

Under min resa i Italien såg vi 2 elbilar i trafiken men alltid överfulla laddstationer.
Vi åkte totalt 970mil i fullpackad bil och Mercan drog 0,56 i snitt trots relativt hög hastighet och korta stadskörningar. Kom i snitt 120 mil per tank.
Väldigt nöjd.

På långresa med elbil får man inte ha brådis!

Däremot är det alltid plats vid Teslas laddare!
Har aldrig sett en full sådan. Bra jobbat Tesla.

Är likadant i EU där jag kört (främst Frankrike, Italien Tyskland mm)

Har därför bokat provkörning på tisdag (Model 3 performance)

Kör man mycket och långt samt i motorvägstempo som vi gör så är det utmanande med elbil.
Vi har aldrig pausat ofta/länge, vi turas om att köra resp vila och kissstoppen är superkorta.
På rastplatser o mackar längs motorvägar finns varken fin miljö eller bra mat så varför slösa bort tiden där?

Uppdaterat: 2022-07-23 00:28
Gillar kurvor och rondeller

En annan aspekt med att snabbt komma långt…
Vi åker till södra EU på två dagar och får därigenom flera extradagar semester och spar även ett antal hotellnätter a 2kSEK för att korsa EU!!

Uppdaterat: 2022-07-23 00:39
Gillar kurvor och rondeller
motorcykelentusiasten skrev:

En annan aspekt med att snabbt komma långt…
Vi åker till södra EU på två dagar och får därigenom flera extradagar semester och spar även ett antal hotellnätter a 2kSEK för att korsa EU!!

Alternativt tar man flyget till södra EU och får ytterligare ett par semesterdagar. Du har aldrig hört talas om hyrbil ?
Men visst det kan vara trevligt att köra bil långt. om man gillar det.
Och det märks att du har stor erfarenhet av att köra elbil långt då du sett flera fulla laddstationer 😉

Uppdaterat: 2022-07-23 09:19

En riktig kart skall kunna köra typ 120 mil utan mera än en 3-minuters "piss-paus"...:) Sen är frågan om kvinnan i bilen tycker precis samma sak....
Håller med "Guran" - varför hetsköra så långa sträckor med bil när det finns andra färdmedel ? Och sen hyrbil på resmålet. Känns lite mindre stressigt i alla fall för mig.

Uppdaterat: 2022-07-23 09:56

Tramsigt anekdotiskt. Jag körde själv genom Sverige för ett par veckor sedan och det var inte alls så fullt på laddstationerna. Betyder det att jag har mer rätt iakttagelse? Kanske.
Man kan inte åka på de stora vägarna och iaktta mängden vid laddstationerna. Det är inte helt ovanligt att det ligger snabbladdare en sväng bort från stora trafikleden där det är nästan tomt på elbilar.

Och ärligt talat så blir det helt jävla ointressant hur snabbt man tar sig fram med en Merca.

Uppdaterat: 2022-07-23 11:36

Kör man på de stora vägarna och har bråttom så lär det nog vara väldigt svårt att kunna avgöra om de ev laddstationer man tror sig se också är fullbelagda. LIka lite som det är möjligt att se hur många "bensinmackar" som är fullbelagda - för man ser helt enkelt inte dessa ifrån vägen i väldigt många fall. Man ser bara skyltningen - sen får man åka en sväng ifrån den stora vägen.

Uppdaterat: 2022-07-23 11:50

Fast nog har motorcykelentusiasten en god poäng i att elbilen i nuvarande versioner faktiskt genererar tidsförluster som utslaget på en stor population blir betydande. Tesla förutsåg ju faktiskt det när de byggde sitt laddnätverk.

Kör man längre sträckor genom Sverige eller ner på kontinenten så är fortfarande en diesel att föredra. Just på grund av oförmågan att kunna hålla höga farter under en längre stärka i kombination med betydande förluster vid laddningen.

Men min övertygelse är att detta är övergående, både i takt med att laddinfrastruktur som tekniken utvecklas.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-07-23 12:00
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Flyg plus hyrbil är förmodligen aldrig något alternativ för MC. För honom är själva resegrejen att sluka autobahn i högfart timme efter timme. Förhoppningsvis är hans co-driver en lika glad bilist...

Uppdaterat: 2022-07-23 13:02
A.L skrev:

Fast nog har motorcykelentusiasten en god poäng i att elbilen i nuvarande versioner faktiskt genererar tidsförluster som utslaget på en stor population blir betydande. Tesla förutsåg ju faktiskt det när de byggde sitt laddnätverk.
Kör man längre sträckor genom Sverige eller ner på kontinenten så är fortfarande en diesel att föredra. Just på grund av oförmågan att kunna hålla höga farter under en längre stärka i kombination med betydande förluster vid laddningen.
Men min övertygelse är att detta är övergående, både i takt med att laddinfrastruktur som tekniken utvecklas.
MVH AL

Rekommenderar att du läser lite reseberättelser på FB-grupper, där elbilsägare gjort resor långt ner i södra Europa. Jag vill påstå att deras erfarenheter av dessa turer är betydligt mer relevanta för hur det fungerar att faktiskt köra elbil på semesterresor än vresiga gamla gubbar som resonerar på ViB:s forum om hur komplicerat det med största sannolikhet är.

Uppdaterat: 2022-07-23 13:13

Instämmer med Snoid. Lyssnar man på gubbarna går en elbil i max 80, har räckvidd på 10 mil och ett laddstopp tar en halv dag…

Uppdaterat: 2022-07-23 13:32
Axa skrev:

Instämmer med Snoid. Lyssnar man på gubbarna går en elbil i max 80, har räckvidd på 10 mil och ett laddstopp tar en halv dag…

Dagens sanning i Bränsleupproret... ;-)

Uppdaterat: 2022-07-23 14:26
Power to the people
Mr Snoid skrev:

A.L skrev:
Fast nog har motorcykelentusiasten en god poäng i att elbilen i nuvarande versioner faktiskt genererar tidsförluster som utslaget på en stor population blir betydande. Tesla förutsåg ju faktiskt det när de byggde sitt laddnätverk.
Kör man längre sträckor genom Sverige eller ner på kontinenten så är fortfarande en diesel att föredra. Just på grund av oförmågan att kunna hålla höga farter under en längre stärka i kombination med betydande förluster vid laddningen.
Men min övertygelse är att detta är övergående, både i takt med att laddinfrastruktur som tekniken utvecklas.
MVH AL

Rekommenderar att du läser lite reseberättelser på FB-grupper, där elbilsägare gjort resor långt ner i södra Europa. Jag vill påstå att deras erfarenheter av dessa turer är betydligt mer relevanta för hur det fungerar att faktiskt köra elbil på semesterresor än vresiga gamla gubbar som resonerar på ViB:s forum om hur komplicerat det med största sannolikhet är.

Vet inte om det är frågan om vresigt. Däremot kan man ganska enkelt notera att en del (inte alla) elbilister tycks ha gott om tid till att både fika var 30 mil som att köra försiktigt (för att inte behöva ladda). Och det behöver inte vara fel i sig. Dock inte lika effektivt.

Men det är ett övergående problem tror jag, i takt med att laddinfrastruktur och bilarna blir modernare.

Att fylla på elektroner är dessutom en process som tar längre tid än att fylla diesel. Så den förlusten är uppenbar oavsett man är grinig eller inte:-)

MVH AL

Uppdaterat: 2022-07-23 15:25
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

De flesta normala människor behöver paus efter 2 eller 3 timmar oavsett i bil eller på kontoret.

Uppdaterat: 2022-07-23 15:29

Ja det är ofta så det motiveras.

Men det kostar fortfarande tid, vilket var poängen.

Och alla har inte den tiden.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-07-23 15:30
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Snacka om självbedrägeri. ”Alla har inte den tiden…” Det kostar tid att skita och pissa också. Om man tror att man har så viktigt arbete att man inte har tid till paus då har man för höga tankar om sig själv och sitt arbete.

För övrigt handlade väl den här diskussionen mer om semesterresa med elbil.

Uppdaterat: 2022-07-23 16:13

... Och glöm inte Axa all tid som läggs på sociala medier och forum som detta... Det gäller att hinna fram i tid så man hinner med sånt också... 😊

Uppdaterat: 2022-07-23 17:08

Pi
Exakt. Såtillvida man inte har som arbete att predika på forumet…

Uppdaterat: 2022-07-23 17:16

Alla värderar sin restid på olika sätt, precis som man värderar annan konsumtion individuellt.

Men när man projekterar en ny väg, eller bygger nya bilar och produkter, så försöker man också hitta samhällsekonomiska vinster. Och det är i dessa EVA-kalkyler som man använder restid (och reduktion av olyckor etc).

När man då förlänger restiden, eller spenderar en massa tid åt att ladda bilar (eller köa) så uppstår det effektivitetsförluster.

Det är ganska enkelt att förstå - om man nu är ute efter att förstå och inte argumenterar emot enbart för att man måste:-)

MVH AL

Uppdaterat: 2022-07-23 17:44
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
A.L skrev:

Mr Snoid skrev:
A.L skrev:
Fast nog har motorcykelentusiasten en god poäng i att elbilen i nuvarande versioner faktiskt genererar tidsförluster som utslaget på en stor population blir betydande. Tesla förutsåg ju faktiskt det när de byggde sitt laddnätverk.
Kör man längre sträckor genom Sverige eller ner på kontinenten så är fortfarande en diesel att föredra. Just på grund av oförmågan att kunna hålla höga farter under en längre stärka i kombination med betydande förluster vid laddningen.
Men min övertygelse är att detta är övergående, både i takt med att laddinfrastruktur som tekniken utvecklas.
MVH AL
Rekommenderar att du läser lite reseberättelser på FB-grupper, där elbilsägare gjort resor långt ner i södra Europa. Jag vill påstå att deras erfarenheter av dessa turer är betydligt mer relevanta för hur det fungerar att faktiskt köra elbil på semesterresor än vresiga gamla gubbar som resonerar på ViB:s forum om hur komplicerat det med största sannolikhet är.

Vet inte om det är frågan om vresigt. Däremot kan man ganska enkelt notera att en del (inte alla) elbilister tycks ha gott om tid till att både fika var 30 mil som att köra försiktigt (för att inte behöva ladda). Och det behöver inte vara fel i sig. Dock inte lika effektivt.
Men det är ett övergående problem tror jag, i takt med att laddinfrastruktur och bilarna blir modernare.
Att fylla på elektroner är dessutom en process som tar längre tid än att fylla diesel. Så den förlusten är uppenbar oavsett man är grinig eller inte:-)
MVH AL

Efter 25-30 mil i motorvägsfart, ja då kan det vara skönt med en liten bensträckare på låt oss säga 10 minuter, det är inte så vansinnigt stor restidskostnad för den lilla pausen. På den tiden har i alla fall min bil fyllt på ström för en lika lång etapp. De flesta som recenserar sina europatripper skryter över tillgängligheten på snabbladdning och frånvaro av köer. Förutom när man kommer in i Italien eller Östeuropa. Eller södra Sverige.
Ionitys nätverk är betydligt bättre utbyggt där än i Norden.
För egen del trodde jag det skulle vara förfärligt att behöva stanna och ladda längs vägen. Men ack, det tog inte lång tid och av den lilla pausen från körandet så anlände, i alla fall jag, betydligt klarare i knoppen till slutdestinationen. Förövrigt har Gaston påtalat det samma, och för samma döva öron. För en riktig kar, som Pi skriver, skall minsann sträckköra minst 100mil och pissa i en urdrucken Colaflaska 😂

Uppdaterat: 2022-07-23 17:44

Med tanke på den lågkonjunktur vi ser komma med bra fart är det nog dags för en återgång till småbilar vilket man vill eller inte.
Tittar man tillbaka på de vanligaste bilarna på 1950-60 talet var ju de flesta riktiga småbilar, ofta betydligt mindre än dagens småbilar.
I takt med stigande räntor och priser på i princip allt, utom bostäder, blir det svårare med nya stora statusbilar och driftskostnaderna ökar väsentligt, även för elbilar.
Jag fick t.ex. ett förslag att nyteckna mitt elavtal som förra året var bundet till 0:66:-/kW och nu vill man ha 2:68:-/kW!
Det gäller att ge sig ut att jaga priser nu, men det är lite sent.
Egentligen korkat eftersom jag delvis jobbar åt ett företag som tillverkar elektricitet.

Uppdaterat: 2022-07-23 17:48
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
A.L skrev:

Alla värderar sin restid på olika sätt, precis som man värderar annan konsumtion individuellt.
Men när man projekterar en ny väg, eller bygger nya bilar och produkter, så försöker man också hitta samhällsekonomiska vinster. Och det är i dessa EVA-kalkyler som man använder restid (och reduktion av olyckor etc).
När man då förlänger restiden, eller spenderar en massa tid åt att ladda bilar (eller köa) så uppstår det effektivitetsförluster.
Det är ganska enkelt att förstå - om man nu är ute efter att förstå och inte argumenterar emot enbart för att man måste:-)
MVH AL

Exakt, de vedertagna kalkylprogrammen för att underbygga en investering beräknar tidskostnaden extremt högt. Men det är bara ett värde, ett värde som egentligen är rent hittepå. Hittepå med dagens ekonomiska system där tydligen var människas levnadstid värderas eländigt högt utifrån en produktivitet. Men på en semestertur, då kan så klart inte en sådan kalkyl användas då samhället inte mister någon produktionskapacitet som skulle suttit vid löpande bandet och tillverkat vänstergängad skruv.

Uppdaterat: 2022-07-23 17:50
A.L skrev:

Ja det är ofta så det motiveras.
Men det kostar fortfarande tid, vilket var poängen.
Och alla har inte den tiden.
MVH AL

Jag blir mer och mer övertygad om att det ”moderna” samhället är på väg mot sin undergång med denna tidshets och mätande av allt i ekonomiska termer. Tid är pengar. Så tusan heller.

Uppdaterat: 2022-07-23 17:54
Mr Snoid skrev:

Efter 25-30 mil i motorvägsfart, ja då kan det vara skönt med en liten bensträckare på låt oss säga 10 minuter, det är inte så vansinnigt stor restidskostnad för den lilla pausen. På den tiden har i alla fall min bil fyllt på ström för en lika lång etapp. De flesta som recenserar sina europatripper skryter över tillgängligheten på snabbladdning och frånvaro av köer. Förutom när man kommer in i Italien eller Östeuropa. Eller södra Sverige.
Ionitys nätverk är betydligt bättre utbyggt där än i Norden.
För egen del trodde jag det skulle vara förfärligt att behöva stanna och ladda längs vägen. Men ack, det tog inte lång tid och av den lilla pausen från körandet så anlände, i alla fall jag, betydligt klarare i knoppen till slutdestinationen. Förövrigt har Gaston påtalat det samma, och för samma döva öron. För en riktig kar, som Pi skriver, skall minsann sträckköra minst 100mil och pissa i en urdrucken Colaflaska 😂

Ja om det passar in på dina körrutiner så är jag den första att applådera.

Problemet är att inte alla håller med, och då blir utmaningen större.

25-30 mil är ju faktiskt inte en särskilt lång sträcka att köra utan att stanna, och allra minst på motorväg.

Så där är tidsförlusten uppenbar och om man skall vara petig så är svårigheterna med att förutse tillgängligheten hos laddstationerna en minst lika hög kostnad.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-07-23 18:49
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
A.L skrev:

Mr Snoid skrev:
Efter 25-30 mil i motorvägsfart, ja då kan det vara skönt med en liten bensträckare på låt oss säga 10 minuter, det är inte så vansinnigt stor restidskostnad för den lilla pausen. På den tiden har i alla fall min bil fyllt på ström för en lika lång etapp. De flesta som recenserar sina europatripper skryter över tillgängligheten på snabbladdning och frånvaro av köer. Förutom när man kommer in i Italien eller Östeuropa. Eller södra Sverige.
Ionitys nätverk är betydligt bättre utbyggt där än i Norden.
För egen del trodde jag det skulle vara förfärligt att behöva stanna och ladda längs vägen. Men ack, det tog inte lång tid och av den lilla pausen från körandet så anlände, i alla fall jag, betydligt klarare i knoppen till slutdestinationen. Förövrigt har Gaston påtalat det samma, och för samma döva öron. För en riktig kar, som Pi skriver, skall minsann sträckköra minst 100mil och pissa i en urdrucken Colaflaska 😂

Ja om det passar in på dina körrutiner så är jag den första att applådera.
Problemet är att inte alla håller med, och då blir utmaningen större.
25-30 mil är ju faktiskt inte en särskilt lång sträcka att köra utan att stanna, och allra minst på motorväg.
Så där är tidsförlusten uppenbar och om man skall vara petig så är svårigheterna med att förutse tillgängligheten hos laddstationerna en minst lika hög kostnad.
MVH AL

Tidsförlusterna finns enkom i ett beräkningsprogram för samhällsekonomis kalkyler som bl.a. används som underlag för väginvesteringar.
I övrigt är det endast akademiskt trams. Och jag blir både hungrig och pissnödig inom en 2-3 timmar period

Uppdaterat: 2022-07-23 19:00
Mr Snoid skrev:

A.L skrev:
Alla värderar sin restid på olika sätt, precis som man värderar annan konsumtion individuellt.
Men när man projekterar en ny väg, eller bygger nya bilar och produkter, så försöker man också hitta samhällsekonomiska vinster. Och det är i dessa EVA-kalkyler som man använder restid (och reduktion av olyckor etc).
När man då förlänger restiden, eller spenderar en massa tid åt att ladda bilar (eller köa) så uppstår det effektivitetsförluster.
Det är ganska enkelt att förstå - om man nu är ute efter att förstå och inte argumenterar emot enbart för att man måste:-)
MVH AL

Exakt, de vedertagna kalkylprogrammen för att underbygga en investering beräknar tidskostnaden extremt högt. Men det är bara ett värde, ett värde som egentligen är rent hittepå. Hittepå med dagens ekonomiska system där tydligen var människas levnadstid värderas eländigt högt utifrån en produktivitet. Men på en semestertur, då kan så klart inte en sådan kalkyl användas då samhället inte mister någon produktionskapacitet som skulle suttit vid löpande bandet och tillverkat vänstergängad skruv.

Jag kan hålla med om att värderingen av restid ibland kan vara stelbent. Men jag är snarare av uppfattningen att det är en fråga om underskattningar, särskilt i tätort och storstadsområden.

Att det skulle vara frågan om "rent hittepå" kan jag inte riktigt se. Man utgår från inkomster, produktion och alternativkostnaden, samt den marginella nyttan/onyttan som den förändrade restiden ger.

Kan jag arbeta istället för att sitta fast i bilköer är det förstås värt mycket, särskilt om jag kör taxi, buss, ambulans, hantverksbil eller om jag arbetar i finanssektorn på väg till viktiga möten. Då är varje sparad minut värd många kronor. Kan jag dessutom vinna ännu mer tid och dessutom arbeta under tiden och utan att bli trött, då har vi en hög produktivitetsvinst (jfr flyga). Värderingen handlar inte bara om själva resitiden, utan också förmåga att fördes restiden samt komfortvinsten. Restiden för semestern är f.ö högt värderad, eftersom semester är att betrakta som inarbetad lön.

Vad det sedan gäller det här med tiden kan jag förstå dina synpunkter på ett filosofiskt plan, men inte i ett naturvetenskapligt eller ekonomiskt hänseende. Så vi är inte där idag.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-07-23 19:07
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
Mr Snoid skrev:

A.L skrev:
Mr Snoid skrev:
Efter 25-30 mil i motorvägsfart, ja då kan det vara skönt med en liten bensträckare på låt oss säga 10 minuter, det är inte så vansinnigt stor restidskostnad för den lilla pausen. På den tiden har i alla fall min bil fyllt på ström för en lika lång etapp. De flesta som recenserar sina europatripper skryter över tillgängligheten på snabbladdning och frånvaro av köer. Förutom när man kommer in i Italien eller Östeuropa. Eller södra Sverige.
Ionitys nätverk är betydligt bättre utbyggt där än i Norden.
För egen del trodde jag det skulle vara förfärligt att behöva stanna och ladda längs vägen. Men ack, det tog inte lång tid och av den lilla pausen från körandet så anlände, i alla fall jag, betydligt klarare i knoppen till slutdestinationen. Förövrigt har Gaston påtalat det samma, och för samma döva öron. För en riktig kar, som Pi skriver, skall minsann sträckköra minst 100mil och pissa i en urdrucken Colaflaska 😂
Ja om det passar in på dina körrutiner så är jag den första att applådera.
Problemet är att inte alla håller med, och då blir utmaningen större.
25-30 mil är ju faktiskt inte en särskilt lång sträcka att köra utan att stanna, och allra minst på motorväg.
Så där är tidsförlusten uppenbar och om man skall vara petig så är svårigheterna med att förutse tillgängligheten hos laddstationerna en minst lika hög kostnad.
MVH AL

Tidsförlusterna finns enkom i ett beräkningsprogram för samhällsekonomis kalkyler som bl.a. används som underlag för väginvesteringar.
I övrigt är det endast akademiskt trams. Och jag blir både hungrig och pissnödig inom en 2-3 timmar period

Ha ha - är du måhända lite överjäst?

Jag behöver inte äta var tredje timme och allra minst vid vägen och innan jag sätter mig bakom ratten igen. Jag är noga med min fysik. Kanske därför som jag inte behöver "gubbpissa" heller.....:-)

Men vi är alla olika och tur är ju det.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-07-23 19:11
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
A.L skrev:

Mr Snoid skrev:
A.L skrev:
Mr Snoid skrev:
Efter 25-30 mil i motorvägsfart, ja då kan det vara skönt med en liten bensträckare på låt oss säga 10 minuter, det är inte så vansinnigt stor restidskostnad för den lilla pausen. På den tiden har i alla fall min bil fyllt på ström för en lika lång etapp. De flesta som recenserar sina europatripper skryter över tillgängligheten på snabbladdning och frånvaro av köer. Förutom när man kommer in i Italien eller Östeuropa. Eller södra Sverige.
Ionitys nätverk är betydligt bättre utbyggt där än i Norden.
För egen del trodde jag det skulle vara förfärligt att behöva stanna och ladda längs vägen. Men ack, det tog inte lång tid och av den lilla pausen från körandet så anlände, i alla fall jag, betydligt klarare i knoppen till slutdestinationen. Förövrigt har Gaston påtalat det samma, och för samma döva öron. För en riktig kar, som Pi skriver, skall minsann sträckköra minst 100mil och pissa i en urdrucken Colaflaska 😂
Ja om det passar in på dina körrutiner så är jag den första att applådera.
Problemet är att inte alla håller med, och då blir utmaningen större.
25-30 mil är ju faktiskt inte en särskilt lång sträcka att köra utan att stanna, och allra minst på motorväg.
Så där är tidsförlusten uppenbar och om man skall vara petig så är svårigheterna med att förutse tillgängligheten hos laddstationerna en minst lika hög kostnad.
MVH AL
Tidsförlusterna finns enkom i ett beräkningsprogram för samhällsekonomis kalkyler som bl.a. används som underlag för väginvesteringar.
I övrigt är det endast akademiskt trams. Och jag blir både hungrig och pissnödig inom en 2-3 timmar period

Ha ha - är du måhända lite överjäst?
Jag behöver inte äta var tredje timme och allra minst vid vägen och innan jag sätter mig bakom ratten igen. Jag är noga med min fysik. Kanske därför som jag inte behöver "gubbpissa" heller.....:-)
Men vi är alla olika och tur är ju det.
MVH AL

Jag dricker väl för mycket kaffe innan jag sätter mig i bilen på morgonen :)
Mem ett sådant stopp räcker inte till någon laddpaus. Enda skillnaden nu mer är att det är tyst omkring mig, tidigare slamrade en dieselmotor och störde friden 😂 ström fylls gratis när jag kommer till jobbet och det räcker mer än väl till att komma hem igen.

Uppdaterat: 2022-07-23 19:24

Ganska tramsig akademisk diskussion. Och från folk som inte verkar ha haft någorlunda normalt jobb.
För övrigt så handlade diskussionen om eventuella tidsförluster i en elbil på en semesterresa. För den som har elbil och har erfarenhet blir diskussionen löjlig. Och för den som tycker det är häftigt att åka Stockholm Paris på 15 timmar och utan pisspaus i en fossilbil på sin semester är fri att göra det.
Sedan bör det påpekas att det blir en ekonomisk skillnad till elbilens fördel.

Uppdaterat: 2022-07-23 20:30