Vi Bilägares forum

Nu kan BMW-förare prenumerera på sätesvärmare – för 200 kronor i månaden

Nu kan BMW-förare prenumerera på sätesvärmare – för 200 kronor i månaden

I framtiden betalar man inte för utrustningen – man betalar för att få använda den.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-07-12 11:43

Kommentarer

Saabnisse
Man häpnar!
Förstår man inte skillnad mellan en och tre månader eller 12 månader?

Uppdaterat: 2022-07-18 15:20

Inte förvånad.
Det är roligare att klaga än att läsa på!

Uppdaterat: 2022-07-18 16:12
Gillar kurvor och rondeller
Axa skrev:

Haha, 200 kr för sätesvärme? Jo, det lär ju locka kunder… 😆

Jo, enligt somligas teorier har man ytterst noga kollat av hur kunderna vill ha det och jo de vill ha möjlighet att få sätesvärme för 200 kr per månad. Det är alltså redan bäddat för succé. 😀

Uppdaterat: 2022-07-20 00:04
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.

John. Ja teorierna som både biltillverkare, industrier använder och som har arbetats fram allt sedan industrialiseringens begynnelse från världens ledande forskningsorgan. Tvärtemot allehanda okvalificerade gissningar tror jag knappast de är felaktiga. För enligt gissningarna behöver ju inte tillverkarna bygga funktioner och bilar som kunder efterfrågar.

Det räcker ju att marknadsföra produkten hårt så är det klart, dock fortfarande oklart hur det skall gå till;-)

Volvo PV årsmodell 2022 på uppfarten således och elbilarna är och förblir helt överflödiga!

Men okunskap är grogrund för fanatism, det konstaterade redan de gamla grekerna.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-07-20 01:08
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Ehm, det är åtminstone ett faktum att en av konsumenterna tycker tillvalslösningen är icke prisvärd. Det lär finnas fler konsumenter än mig.
Huruvida BMW erbjuder skiten eller inte är ju upp till dem. Då kan jag som konsument välja annat alternativ eller annat märke. Precis som jag väljer bort Volvo eller Polestar.

Uppdaterat: 2022-07-20 11:31

Ja det är ditt val Axa, och det ingår i spelet att varje individ själva avgör sin nytta bäst.

Och då finns det personer som värderar allehanda tjänster och i relation till det pris som tillverkaren sätter upp. Med hjälp av priselasticiteter kan man sedan avgöra vilken volym man når givet prisnivån. För en viss andel BMW-köpare ligger då priset kring 200 kr. Sänker BMW till 100 kr - eller 50 kr säljer man förstås mer och det omvända om man lägger sig på 300 eller 400 kr. Har man ont ont om kapacitet kan man sedan höja priset till 1000 kr/mån, och på så vis bibehålla de köpstarkaste kunderna. Det vi ser är alltså en kombination av spelteori, produktionsekonomi, konstruktion samt induktiv vetenskap. Det senare brukar i fanatikerkretsar bara vara giltigt och helt oantastligt i fall som IPCC:s rapporter men uppenbarligen aldrig annars:-)..

För att kartlägga betalningsviljan och nyttan hos funktionen använder man statistisk inferens, d.v.s obundna slumpmässiga urval. När man sedan har tillräckligt med svar kan man göra en bedömning huruvida det finns en efterfråga eller inte. Det är dock inte att gissa (som Axa tidigare har kallat det). Men det är heller inte exakt, utan en skattning (det är allt när vi inte kan mäta samtliga element).

Axa:s preferenser ingår således på sätt och vis inte däri, då hans åsikter (om jag tolkade honom rätt) hamnar i den gruppen som kallas för selektionsbias.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-07-20 11:59
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Nåja, vi får se ifall AL får rätt. BMW har med sin nuvarande prismodell varit den tyska tillverkare som har gått bäst senaste åren.

Uppdaterat: 2022-07-20 12:35

Att betala månadsvis, kvartalsvis (3 mån) eller årsvis, innebär ju ändå att det är helårsabonnemang. Som försäkring. Jag kan välja betala per månad, var 3:e månad eller helår. Men försäkringen gäller ett år i taget oavsett vilken betalningsplan jag har.

Jag är inte alls övertygad om att det blir billigare för konsumenten att tillverkarna lassar bilen full med funktioner och tillverkar en version som man sedan måste låsa upp med abonnemang.

Produktionskostnaden blir högre än för billig-versionen utan den utrustningen.

Och genom att produktionskostnaderna blir högre så behöver tillverkaren hitta sätt att inte gå back.

Alla kommer ju inte betala för alla funktioner, som ändå har kostat i tillverkning. Så det man troligen gör är att man höjer priset på basversionen så att de ändå betalar en del av det högre produktionspriset så att tillverkaren går med vinst även om få skulle teckna sig på alla abonnemang.

Så för kunden blir det dyrare, det är min övertygelse. Och bilarna blir tyngre och får mer komponenter.

Uppdaterat: 2022-07-20 12:54

Raphael, det förefaller att du fattat nada av den här ide’n!
Jag trodde att jag förklarat hur det fungerar, men läser man inte vad som skrivits tidigare utan enbart låser sig vid de egna förutfattade meningarna blir det svårt.
Men försök att förstå det här:
1. Biltillverkare ingår inte normalt i någon välgörenhetsorganisation, de försöker få så hög avkastning till aktieägarna som möjligt och det innebär att deras produkter måste vara lönsamma.
2. Med den teknik som är tillgänglig idag blir inte en fullt rustad bil förhållandevis tyngre än en skalad.
3. Det blir avsevärt billigare för tillverkaren att rusta alla bilar lika från början än att ha skilda linjer för olika rustningsalternativ.
4. Kunden betalar för en fullrustad bil, oavsett vad kunden vill ha, behöver eller önskar, men kan välja, vid köp, efter en tids brukande, vid ändrade familjeförhållanden eller någon annan anledning, att öppna önskvärd funktion, antingen genom att betala en fast summa för den eller att prenumerera under en viss tid.
5. Då bilen säljs som begagnad finns de köpta funktionerna kvar och kommer förmodligen att höja värdet något medan de abonnerade försvinner.
Men det fina är ju att nya ägaren kan betala för att få just sina utrustningsönskemål öppnade och det är ju något som varit fullkomligt omöjligt vid begagnatköp hittills.

Uppdaterat: 2022-07-20 19:44
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Är en bil med ABS-bromsar dyrare att tillverka än en utan? Är tio högtalare dyrare att producera än två? Är stolsvärme dyrare än utan? Ja givetvis.

Men ännu dyrare är det att producera båda alternativen och kombinationen av densamma. Och därför tror jag Raphael har fel i sitt påstående.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-07-20 22:50
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Det blir lite märkligt när man köpt sin bil som uppenbarligen har alla funktioner installerade men sen måste man ändå betala en hyra varje månad för att använda en del av dessa. Det lär ju minska incitamentet för att själv köpa och äga fordonet och istället styra över till hyra av hela fordonet - vilket säkert också är baktanken. Och gissningsvis mera lönsamt för tillverkaren och dess närmaste intressenter. Och Jodå - jag vet vad som står i artikeln men min slutsats kvarstår - tillverkaren vill säkert främst att vi skall hyra deras bilar inkl alla tillägg som behövs.

Uppdaterat: 2022-07-21 10:56
Pi skrev:

Och Jodå - jag vet vad som står i artikeln men min slutsats kvarstår - tillverkaren vill säkert främst att vi skall hyra deras bilar inkl alla tillägg som behövs.

Jo, så lär det vara, men glöm inte att vi fått lära oss här att tillverkaren efter noggranna överväganden (utan baktankar), enbart gör som kunderna vill ha det. Men det kan ju alltid vara bra att skylla på för tillverkarna för att de ska kunna göra lite som de vill, utan att det direkt märks. 🙂

Uppdaterat: 2022-07-21 17:36
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.

Pi: Ja biltillverkare är producenter. De vill tjäna så mycket pengar som möjligt.

Och för att tjäna pengar måste man ha attraktiva produkter som köparna efterfrågar (det John missuppfattar) annars går man i k.k.

Leasing är sedan något som blivit allt vanligare, inte bara bland bilar utan också hos transportbolagen (där det är mer regel än undantag). Dock är det ju inte säkert att den trenden kvarstår med tanke på inflationen. Så kanske att folk snart finansierar sina bilar med egna sparade medel igen?

MVH AL

Uppdaterat: 2022-07-21 18:57
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”