Vi Bilägares forum

Nu kan BMW-förare prenumerera på sätesvärmare – för 200 kronor i månaden

Nu kan BMW-förare prenumerera på sätesvärmare – för 200 kronor i månaden

I framtiden betalar man inte för utrustningen – man betalar för att få använda den.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-07-12 11:43

Kommentarer

Jag köper hellre utrustningen från början istället för att hyra dessa till flera månadskostnader som till slut blir mycket tillsammans. För en månadskostnad är betydligt bättre för mig och total kostnaden lär bli mindre

Uppdaterat: 2022-07-12 12:34
Elbilar

Haha, 200 kr för sätesvärme? Jo, det lär ju locka kunder… 😆

Uppdaterat: 2022-07-12 12:37

Tror detta kommer påverka andrahandsvärdet. Idag är en bil med mer utrustning lättsåld. Men om alla redan har all utrustning, och det tillkommer en merkostnad för att använda den, så tror jag andrahandsvärdet blir lägre.
Personer på marginalen som köper en begagnad bil, och sen ska betala ytterligare avgifter för basala funktioner… Nej tack.
Navigator kan jag betala för i månaden, det är ju en tjänst som uppdateras. Men rattvärmare, elhissar, backkamera osv… Prenumeration på det känns absurt.

Uppdaterat: 2022-07-12 12:37

Snacka om resursslöseri, där man måste montera utrustningen som sedan kanske inte ens kommer till användning. Detta måste bort ifrån bilbranschen helt, för det är osunt i det stora hela. Har galna ekonomer och designers tagit över branschen helt? Jag vill ha tillbaka ingenjörer som står med benen stadigt på backen.

Uppdaterat: 2022-07-12 12:54

Raphael
Och det kommer inte dröja länge innan någon hittar ett hack och man betalar 995 kr för att låsa upp alla funktioner.

Uppdaterat: 2022-07-12 13:54
Axa skrev:

Raphael
Och det kommer inte dröja länge innan någon hittar ett hack och man betalar 995 kr för att låsa upp alla funktioner.

Som tillverkaren snabbt löser med en uppdatering 🤥

Uppdaterat: 2022-07-12 14:04
Xtuz skrev:

Axa skrev:
Raphael
Och det kommer inte dröja länge innan någon hittar ett hack och man betalar 995 kr för att låsa upp alla funktioner.

Som tillverkaren snabbt löser med en uppdatering 🤥

Ja du kanske bryter mot något avtal då och de har då rätt att stänga av bilen så du inte ens kan starta den. Kul!

Uppdaterat: 2022-07-12 15:58
- Peugeot e-208 GT 2022

Tveksamt. Det kommer bli som med chiptrimning. Knappast något tillverkarna kan göra något åt.
Lovar. Tillverkarna kommer alltid ligga steget efter när det gäller skydd mot hack.

Uppdaterat: 2022-07-12 16:39

Behöver BMW-förare verkligen stolsvärme? Jag tycker då att de flesta av dem kör som om de hade eld i baken. 🙃

Jag hittar ut själv....

Uppdaterat: 2022-07-12 16:48
Power to the people

En bil som man ska betala månadsavgifter för att använda kommer jag inte köpa. Vilken idioti!🤯

Uppdaterat: 2022-07-12 18:18

trams

Uppdaterat: 2022-07-12 18:47

Kan ju "tjuvkoppla" in sätesvärmaren. Enkelt fixat med lite elkabel och en strömbrytare..

Uppdaterat: 2022-07-12 22:55

Vore bättre om de kunde prenumerera på körriktningsvisare.

Uppdaterat: 2022-07-13 06:06
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

De får köpa en Biltemavärmare för 200:-

Uppdaterat: 2022-07-13 09:38

Vore bättre om de kunde prenumerera på körlektioner och förnuft.

Uppdaterat: 2022-07-15 20:33

Det här är ju genialt, leverantören rustar bilen fullt ut från början och låter kunden betala för hårdvaran.
Men för att kunna använda varje enhet måste det betalas en gång till för att den ska fungera och det har ju fördelen att man då bara betalar för det man vill ha.
När bilen säljs blir den ren, utan användbar tilläggsutrustning och nya ägaren får börja betala för den utrustning som då är önskvärd.
Det är ju avsevärt bättre än de ockerdyra utrustningspaket som erbjuds och som ytterst sällan är sammansatta på det sätt kunden vill.

Uppdaterat: 2022-07-15 21:15
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Önskvärt för vem?

Jag vill aldrig någonsin betala ett månadspris för vanliga funktioner. Skulle blir galen om jag köper en begagnaad bil och den knappt har några funktioner alls och ägaren säger att jo men du kan få allt, men då får du betala 700 kr extra per månad.

Helvete heller, då köper jag en annan bil där allt är inkluderat från början.

Uppdaterat: 2022-07-16 03:26
- Peugeot e-208 GT 2022

Det är det nya idag, man skall prenumerera på allt från underkläder till nu funktioner i bilar. Folk går på det hela tiden så det ger stora vinster åt företagen.
Har själv haft ett telefonabonnemang där man får ny telefon vartannat år och det abonnemanget kostade 479/månad.
Har bytt till ett abonnemang utan ny telefon men med samma typ av surf och samtal, sms och det kostar 125/månad.
Det är billigare att köpa ny telefon kontant istället.

Uppdaterat: 2022-07-16 07:39
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Håller med. Abonnemang försöker jag undvika oavsett vad det gäller!

bejje skrev:

Önskvärt för vem?
Jag vill aldrig någonsin betala ett månadspris för vanliga funktioner. Skulle blir galen om jag köper en begagnaad bil och den knappt har några funktioner alls och ägaren säger att jo men du kan få allt, men då får du betala 700 kr extra per månad.
Helvete heller, då köper jag en annan bil där allt är inkluderat från början.

Uppdaterat: 2022-07-16 08:30
bejje skrev:

Önskvärt för vem?
Jag vill aldrig någonsin betala ett månadspris för vanliga funktioner. Skulle blir galen om jag köper en begagnaad bil och den knappt har några funktioner alls och ägaren säger att jo men du kan få allt, men då får du betala 700 kr extra per månad.
Helvete heller, då köper jag en annan bil där allt är inkluderat från början.

För tillverkaren/leverantören naturligtvis, men det finns fördelar för kunden också!
Att rusta alla bilar fullt ut och kunna ta betalt för det är ju avsevärt mer lönsamt än att erbjuda detalj- eller paketlösningar individuellt för varje bil.
Sedan betalar kunden för öppning av mjukvaran till just de delar som är önskvärda, antingen genom engångsköp eller abonnemang.
Och om man efter en tids brukande saknar någon funktion som man kanske glömt, är det ju enkelt att göra en komplettering.
När bilen säljs begagnad finns ju den köpta mjukvaran kvar, men den nya ägaren har ju möjlighet att komplettera nya funktioner, antingen genom köp eller abonnemang.
Jag förstår faktiskt inte motståndet mot idén, det står ju faktiskt kunden fritt att välja mellan abonnemang eller att betala en engångssumma för det som önskas.
Köper man bilen begagnad finns ju samma möjlighet kvar och man kan ju välja precis den utrustning man vill ha och inte behöva nöja sig med det som eventuellt finns.
Att komplettera utrustning på en begagnad bil har hittills varit väldigt dyrt om ens möjligt.

Uppdaterat: 2022-07-16 09:44
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

En fullmatad bil lär rimligen väga mer än en basutrustad. Det är knappast bra. Jag ser det som ett sätt för tillverkare att kompensera sig för att de kommer få mindre intäkter på service när övergången till elbilar är klar.

Änden på det sluttande planet är att man betalar för att bli transporterad i en pod av något slag. Då är taxin uppfunnen en gång till.

Uppdaterat: 2022-07-16 09:48

Fast inbilla mig inte att tillverkaren säljer en fullutrustad bil utan att ha normal förtjänstnivå så köparen får givetvis betala "allt" redan ifrån början men måste ändå betala abonnemang för att kunna använda många funktioner. Så som jag ser det är det uteslutande tillverkaren som tjänar på detta - men visst kan jag ha fel...

Uppdaterat: 2022-07-16 09:51
L. Mäkinen skrev:

En fullmatad bil lär rimligen väga mer än en basutrustad. Det är knappast bra. Jag ser det som ett sätt för tillverkare att kompensera sig för att de kommer få mindre intäkter på service när övergången till elbilar är klar.
Änden på det sluttande planet är att man betalar för att bli transporterad i en pod av något slag. Då är taxin uppfunnen en gång till.

Det här kommer nog oavsett det gäller en ICE- eller elbil, men när det gäller vikten tror jag inte att mjukvaran väger något mätbart, allt är ju redan inprogrammerat i en CPU och de mekaniska enheter som tillkommer ökar säkert inte heller vikten särskilt mycket.
Däremot kan säkert mek. bitarna öka produktionskostnaderna något, men det ser man givetvis till att kompensera sig för.
Men naturligtvis är det hela mest till för att öka lönsamheten för tillverkaren och man försäkrar sig ju också till att få intäkter även fortsättningsvis så länge bilen är i bruk.

Uppdaterat: 2022-07-16 10:04
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Det kommer bli fördel för kunder som lämnar in bilen för billig upplåsning av alla funktioner genom hack.

Uppdaterat: 2022-07-16 10:45
Axa skrev:

Det kommer bli fördel för kunder som lämnar in bilen för billig upplåsning av alla funktioner genom hack.

Javisst, den möjligheten kommer alltid att finnas, frågan är väl egentligen hur spridd den blir och hur många som har möjlighet att utnyttja den.
Och det finns alltid möjlighet att ändra kodning, jag minns allt trassel med ständigt hackande av TV-koder som förekom en gång i tiden, jag har en kompis som tillbringade åtskilliga timmar framför datorn för att kunna se en kodad skitfilm gratis på någon viss kanal.

Uppdaterat: 2022-07-16 11:08
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Saabnisse
Betalkanalerna slåss fortfarande med hackarna. Alla försök att försvåra för hackarna har misslyckats.
Det var väldigt längesedan jag höll på med koder men vet att det fortfarande förekommer men oftast att man köper en box som sköter det där.
Likadant blir det ifall BMW går vidare med detta. Det kanske inte blir så vanligt bland gemene man men möjligheten kommer definitivt finnas. Vad kan prisskillnaden bli mellan en BMW med och utan alla tillval? 50000? 100000? Mer?
Klart det finns pengar att spara för den som vill.

Uppdaterat: 2022-07-16 12:47
saabnisse skrev:

bejje skrev:
Önskvärt för vem?
Jag vill aldrig någonsin betala ett månadspris för vanliga funktioner. Skulle blir galen om jag köper en begagnaad bil och den knappt har några funktioner alls och ägaren säger att jo men du kan få allt, men då får du betala 700 kr extra per månad.
Helvete heller, då köper jag en annan bil där allt är inkluderat från början.

För tillverkaren/leverantören naturligtvis, men det finns fördelar för kunden också!
Att rusta alla bilar fullt ut och kunna ta betalt för det är ju avsevärt mer lönsamt än att erbjuda detalj- eller paketlösningar individuellt för varje bil.
Sedan betalar kunden för öppning av mjukvaran till just de delar som är önskvärda, antingen genom engångsköp eller abonnemang.
Och om man efter en tids brukande saknar någon funktion som man kanske glömt, är det ju enkelt att göra en komplettering.
När bilen säljs begagnad finns ju den köpta mjukvaran kvar, men den nya ägaren har ju möjlighet att komplettera nya funktioner, antingen genom köp eller abonnemang.
Jag förstår faktiskt inte motståndet mot idén, det står ju faktiskt kunden fritt att välja mellan abonnemang eller att betala en engångssumma för det som önskas.
Köper man bilen begagnad finns ju samma möjlighet kvar och man kan ju välja precis den utrustning man vill ha och inte behöva nöja sig med det som eventuellt finns.
Att komplettera utrustning på en begagnad bil har hittills varit väldigt dyrt om ens möjligt.

Ja men hur ska andrahandsvärdet bedömmas? Vad ska jag betala för den begagnade bilen? Säg att jag i annat fall hade köpt den begagnade bilen för 150 000 kr. Vad ska jag då betala idag? Den har ju NOLL och inga funktioner som ingår i priset. Den är totalt värdelös jämfört med vad man annars köper. Ska man då betala 100 000 för samma bil? I helvete heller att man betalar 150 000 när bilen inte har någon teknik alls och man måste köpa till allt extra.

För mig är det viktigt att ha så lite extra utgifter på månad som möjligt. Speciellt i dessa tider med skenande inflation,då vill man inte köpa nån begagnad bil och måsta lägga till 1000 kr per månad för att få de funktioner man vill ha, det blir ju nästan som att avbetala på en bil fast man köpt den kontant.

Uppdaterat: 2022-07-16 15:31
- Peugeot e-208 GT 2022

Håller i princip med dig till fullo, bejje. Visst kanske det kan finnas nåt enstaka undantag men det skall inta vara sådant som de facto är standard i alla bilar - från den billigaste Kia Picanto. Som t ex eluppvärmda stolar och eluppvärmd ratt (kanske inte standard i alla men väl i den billiga Picanton).

Uppdaterat: 2022-07-16 15:57

För många år sen såldes det BMW i Bromma och jag minns att jag tittade på en 320i de hade på gården. Grundpriset var ganska precis 200 000 kr, men den hade extra plock som gjorde att prislappen visade 380 000:-. Min tanke då var att jag garanterat hade valt en bil med annan motor för samma pris.

Uppdaterat: 2022-07-16 16:02

Naturligtvis är det tillverkaren som tjänar mest på det här, de tar ju betalt för hårdvaran en gång för alla och sedan för att det ska gå att använda den.
När det gäller värdet på beg. bilen så kommer det säkert att avgöras av hur mycket mjukvara som är köpt och då ingår i priset.
Men det fina för kunden är ju att om något saknas och som anses nödvändigt går det ju att komplettera i efterhand om man är villig att betala, det går inte på en beg. bil idag!

Uppdaterat: 2022-07-16 16:16
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

Naturligtvis är det tillverkaren som tjänar mest på det här, de tar ju betalt för hårdvaran en gång för alla och sedan för att det ska gå att använda den.
När det gäller värdet på beg. bilen så kommer det säkert att avgöras av hur mycket mjukvara som är köpt och då ingår i priset.
Men det fina för kunden är ju att om något saknas och som anses nödvändigt går det ju att komplettera i efterhand om man är villig att betala, det går inte på en beg. bil idag!

Men jag vet inte hur du tänker saabnisse, men hade det varit jag så hade jag i så fall föredraget att köpa till de funktioner jag vill ha för ett fast pris. Varför ska man betala en månadskostnad? Det är ju vansinne.

Uppdaterat: 2022-07-16 16:22
- Peugeot e-208 GT 2022

bejje
Jag vet inte heller hur du tänker, men har du läst artikeln?
Det står ju klart att man kan välja mellan att abonnera på funktionerna eller köpa loss dem till ett fast pris och det är ju det som kommer att ligga till grund för andrahandspriset.

Uppdaterat: 2022-07-16 16:31
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Nu är det väl sällan funktioner som sätesvärmare eller adaptiva lysen eller vad det varda månde som avgör andrahandsvärdet.
Det är så triviala saker som modellår, antal mil, och dyra paket så som M-Sport, AMG, R eller vad tillverkarna nu kallar dom. Alltså inget du kan prenumerera på.
Däremot kanske den mer utrustade bilen blir mer lättsåld, men du lär inte få mer i inbyte för bilen.

Uppdaterat: 2022-07-16 17:56

Snoid,
Japp och därför är möjligheten att prenumerera kanske inte så dum?
Men jag tror att det var lite tokigt av ViB att just välja sätesvärmare som exempel, det verkar som många hängt upp sig på det.
Jag ser det som en fördel att kunna välja just de funktioner jag vill ha utan att vara hänvisad till paket som delvis innehåller sådant jag inte vill ha.

Uppdaterat: 2022-07-16 19:25
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Nåja, jag vill helst välja själv (så långt det är möjligt) och betala för mina val EN gång. Åtminstone när det gäller mina bilar.

Uppdaterat: 2022-07-16 21:27

L.West, det är ju inget hinder, det är ju bara att göra det!

Uppdaterat: 2022-07-16 21:50
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

Snoid,
Japp och därför är möjligheten att prenumerera kanske inte så dum?
Men jag tror att det var lite tokigt av ViB att just välja sätesvärmare som exempel, det verkar som många hängt upp sig på det.
Jag ser det som en fördel att kunna välja just de funktioner jag vill ha utan att vara hänvisad till paket som delvis innehåller sådant jag inte vill ha.

Absolut, men tro inte att du kommer få en billigare bil för det. De jävla utsugarna till företag kommer så klart inte sänka priset på nybilen så mycket utan räknar mer att tjäna mer pengar på att du väljer några funktioner än att du köpte bilen som den var innan ändringen.

Uppdaterat: 2022-07-16 22:16
- Peugeot e-208 GT 2022

Ja så har jag gjort hittills. Så gammal som jag är blir det väl inget annat för min del...

Uppdaterat: 2022-07-16 22:17

bejje,
Jag har väl aldrig påstått att de kommer att sänka priset på bilen för att den är noll rustad i grundutförande.
Priset bestäms av marknaden och hur konkurrenskraftig produkten är, ligger man för högt i pris jämfört med motsvarande gäller det att kunna visa att kunden gör ett bättre val genom att välja just deras produkt annars är man snart ute.

Jag tror att inom en ganska snar framtid kommer alltfler biltillverkare att anamma det här, nödvändig hårdvara är ju till största delen redan monterad i bilen och sedan återstår ju bara att låsa mjukvaran i CPUn, som ju ofta redan idag är gjort, tills kunden betalar för att låsa upp den.

Men den stora fördelen för kunden är ändå att det går att välja just den utrustning man tror sig behöva och att den går att komplettera eller ändra långt efter att bilen levererats.
Sedan om man väljer att köpa den eller abonnera på den är en helt annan sak.

Abonnemang är ju faktiskt ingenting annat än leasing som ju förekommer sedan länge.
En fördel med abonnemang kan ju vara att man lämnar ifrån sig en helt ren bil vid byte och låter nästa ägare utrusta den efter sina behov, men om det gäller privat försäljning kan det kanske underlätta att ha en hel del betald utrustning som argument.

Uppdaterat: 2022-07-17 09:17
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Banne mig nisse om du inte håller på att övertyga mig!

Uppdaterat: 2022-07-17 09:35

Bra att ni andra börjar förstå att Saabnisse har rätt.
1/ blir billigare att alla bilar tillverkas med samma hårdvara
2/ detta leder till lägre pris till konsument

Tidigare gjordes detta som hårdvaru-”paket” där bilen såldes i ett fåtal varianter.

Numera kan man ytterligare spara genom att enbart tillverka EN version.

Dessutom ger mjukvarukonfigurering otrolig flexibilitet

Uppdaterat: 2022-07-17 13:03
Gillar kurvor och rondeller

Fast det finns ju inget som talar för att det blir billigare för konsument.

Uppdaterat: 2022-07-17 15:07
motorcykelentusiasten skrev:

Numera kan man ytterligare spara genom att enbart tillverka EN version.
Dessutom ger mjukvarukonfigurering otrolig flexibilitet

Men det lär väl ändå behövas fler än En version.
Inte så enkelt att hyra Interiört och exteriört AMG paket på MB, bara för att ta ett exempel.

Uppdaterat: 2022-07-17 18:42

Axa,
Givetvis inte, biltillverkarna tar ut det pris som går för att ge bästa lönsamhet och få nöjda aktieägare, de driver ju ingen välgörenhetsinrättning.

Snoid,
Naturligtvis kommer exteriört olika modeller att finnas kvar så länge det går att ta bra betalt för dem, men det hindrar ju inte att mjukvaran är densamma.

Uppdaterat: 2022-07-17 20:48
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Nisse, exakt så är det Tyskarna tar rejält bra betalt för att få ett exteriört och interiört utseende som dom vet att de flestas beställer. En BMW utan M-paket är ganska kall.

Uppdaterat: 2022-07-17 22:12

Betala 12 mån prenumeration för en funktion som används 4-5 månader per år…
Hmm…
Inför vinter- och sommarpriser. Jag vill inte betala för sätesvärme när det är +30 grader.
Kan man byta ut den mot A/C i sätena och elsoltak?
Elsoltak använder man ju inte på vintern.

Uppdaterat: 2022-07-18 10:20

Raphael
Ja, längden på abonnemangen kommer ha betydelse. Det skulle kunna vara positivt att betala för Travelassist just den månaden man gör semesterresan. Men förmodligen kommer biltillverkarna att gå samma väg som betalkanalerna där man låser in sig i abonnemang i 12 månader.

Uppdaterat: 2022-07-18 11:41

Det är det som är bra med Tesla's laddning för icke Tesla ägare. Man kan köpa en månads abonnemang inför semestern sedan betala för det och direkt säga upp det, så kommer det hålla i en månad och man kan ladda mycket billigare då.

Ska bilarna också ha prenumerationsbaserade funktioner så är det extra viktigt att man kan välja vad man vill ha månadsvis och inte årsvis.

Uppdaterat: 2022-07-18 11:47
- Peugeot e-208 GT 2022

Man häpnar!
Under ingressen till den här tråden står, "Läs hela artikeln"!
Varför gör ni inte det?
Saxat från första delen, "Den som inte vill betala varje månad kan också välja en tremånadersplan, eller ett årskontrakt. Det går också att betala en större summa pengar för att i stället ”äga” funktionerna permanent."

Uppdaterat: 2022-07-18 13:14
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

Man häpnar!
Under ingressen till den här tråden står, "Läs hela artikeln"!
Varför gör ni inte det?
Saxat från första delen, "Den som inte vill betala varje månad kan också välja en tremånadersplan, eller ett årskontrakt. Det går också att betala en större summa pengar för att i stället ”äga” funktionerna permanent."

+100
Man läser inte vad som skrivs om det man skall kommentera, av samma anledning som man inte läser bruksanvisningar. Det är mycket roligare att gissa sig till hur det fungerar eller påstå sådant som man kunde fått svar på om man läst artikeln.

Uppdaterat: 2022-07-18 13:31