Fullt så enkelt är det inte...
Det är ett mycket komplicerat område som bygger på en oändlig mängd faktorer och all förenkling av sättet man betraktar ämnet på, leder till missvisande slutsatser.
Exempelvis är få medvetna om att det de tycker om en viss design vanligtvis inte har någonting med den faktiska designa att göra, utan bygger uteslutande på hur de själva uppfattar... den.
Det vill säga, det de tror sig se motsvarar väldigt sällan det som faktiskt finns att se.
En effekt av hjärnans högst individuella sätt att fungera, baserat på tidigare förvärvade erfarenheter, kunskaper och en inte så liten effekt av förekomsten eller avsaknaden av begåvning för att lägga märket till visuella detaljer och intryck.
Vad design är och hur den uppfattas är således helt baserat på de egna förutsättningarna.
Dessutom använder en del biltillverkare medvetna trick för att lura betraktaren att uppleva att det är en "fantastisk" design när den i själva verket är relativt simpel och inte speciellt genomtänkt, på så sätt behöver man inte lägga ner så mycket jobb på att ta fram den...
En simpel och oskicklig design som förses med några stora mycket spektakulära detaljer som drar till sig uppmärksamheten och vars syfte är att man inte ska lägga märket till de dåliga detaljerna, är en populär metod som alltid tycks fungera framgångsrikt.
Sorry, Calle, men det här känns rejält skitnödigt. Semestertorka?
Uppdaterat: 2022-07-18 02:15
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.
Kommentarer
Kan ni hitta någon bilreklam utan floskelordet "dynamisk?"
Fullt så enkelt är det inte...
Det är ett mycket komplicerat område som bygger på en oändlig mängd faktorer och all förenkling av sättet man betraktar ämnet på, leder till missvisande slutsatser.
Exempelvis är få medvetna om att det de tycker om en viss design vanligtvis inte har någonting med den faktiska designa att göra, utan bygger uteslutande på hur de själva uppfattar... den.
Det vill säga, det de tror sig se motsvarar väldigt sällan det som faktiskt finns att se.
En effekt av hjärnans högst individuella sätt att fungera, baserat på tidigare förvärvade erfarenheter, kunskaper och en inte så liten effekt av förekomsten eller avsaknaden av begåvning för att lägga märket till visuella detaljer och intryck.
Vad design är och hur den uppfattas är således helt baserat på de egna förutsättningarna.
Dessutom använder en del biltillverkare medvetna trick för att lura betraktaren att uppleva att det är en "fantastisk" design när den i själva verket är relativt simpel och inte speciellt genomtänkt, på så sätt behöver man inte lägga ner så mycket jobb på att ta fram den...
En simpel och oskicklig design som förses med några stora mycket spektakulära detaljer som drar till sig uppmärksamheten och vars syfte är att man inte ska lägga märket till de dåliga detaljerna, är en populär metod som alltid tycks fungera framgångsrikt.
Grejen är väl att man numera kan pressa plåt på ett sätt som var helt omöjligt tidigare. Därmed kan en designer tillåta sig mer om hen vill.
Med det sagt är återhållsamhet en dygd i många sammanhang. Kanske även när det gäller bildesign.
Sorry, Calle, men det här känns rejält skitnödigt. Semestertorka?
En 14 år gammal krönika. Det faller nog in under begreppet semesterpublicering. :-)
Nåja, detta förekommer ju fortfarande vid produktpresentationer så helt inaktuellt är det ju inte.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.