Vi Bilägares forum

Chefen avslöjar: Så dyr blir Polestar 3

Chefen avslöjar: Så dyr blir Polestar 3

Märkets eldrivna suv ska lanseras i höst – och marknadsförs som en eldriven konkurrent till Porsche Cayenne.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-07-14 16:07

Kommentarer

Tror att omräkningen av 110.000 Euro blev en aning felaktig...:)

Uppdaterat: 2022-07-14 16:11

Ouch.

Uppdaterat: 2022-07-14 16:11

Pi
Det är tillägget för att få vinterhjul… :-)

Uppdaterat: 2022-07-14 16:12

Då denna bygger på Volvo Xc90 är 795 000:- riktigt bra pris om Svenska priset startar där.

Xc90 B5 börjar på 766 000:-
Xc90 Recharge Phev 896 000:-

Det gör att Polestar 3 är 100 000:- billigare en Phev.

Även utan Miljöpremie så är elbilen betydligt billigare.

Vet att Volvo ville att taket skulle ändras till 800 000:- så inte helt omöjligt att dom tänkte på detta.

Uppdaterat: 2022-07-14 16:36
Elbilar

Bilarna har på kort tid blivit så pass dyra att biltillverkarna har / kommer att bita sig själva i prissvansen vilket gör att väldigt få kommer att ha råd att köpa ny bil. Dessa höga bilpriser kan såldes bli biltillverkarnas sista spik i sin egen kista.

Uppdaterat: 2022-07-14 17:20

Jo, helt klart att både tillverkare men även vi köpare blivit "fartblinda" avseende vad en bil borde få kosta. Det finns ju trots allt annat här i världen också - bilen är ju liksom inte hushållets medelpunkt.

Uppdaterat: 2022-07-14 17:30

De kan behålla sin "suv". Sedan är det gaaanska ologiskt att man bygger en aerodynamisk SUV eftersom kroppen var tänkt att vara stor och "fyrkantig" för att ge mycket utrymme. Kolla in gamla bilder för 40 år sedan på Bronco mm och jämför dessa med dagens "suv:ar". Hela begreppet SUV är urvattnat och alla egenskaper som det en gång i tiden stod för är borttvättade.

Uppdaterat: 2022-07-14 18:05

Även dagens Suv behöver bra mycket mer energi vs en sedan.

Jämför Polestar 3 vs Hyundai ioniq 6.

Hyundai är säkert 80% mer energi effektiv i drivmedel kostnader som är el i detta fallet.

Uppdaterat: 2022-07-14 18:29
Elbilar
Pi skrev:

Jo, helt klart att både tillverkare men även vi köpare blivit "fartblinda" avseende vad en bil borde få kosta. Det finns ju trots allt annat här i världen också - bilen är ju liksom inte hushållets medelpunkt.

Jag tror inte vad det är en borde kosta. Snarare vad en bil borde innehålla för finesser. Hysterin runt stjärnor i EuroNcap driver ju bara upp priserna, speciellt i dessa tider då alla behövliga elektroniska komponenter skenar i pris.
Då blir bilarna bara dyrare och dyrare

Uppdaterat: 2022-07-14 18:34
Pi skrev:

Jo, helt klart att både tillverkare men även vi köpare blivit "fartblinda" avseende vad en bil borde få kosta. Det finns ju trots allt annat här i världen också - bilen är ju liksom inte hushållets medelpunkt.

Ja det är ju helt riktigt, egentligen tillverkas endast bilar som ytterst få behöver och som är ganska onödiga.
Med en inflation som rusar uppåt och med en allt högre ränta kommer nog tillverkarna snart att märka att kundunderlaget krymper kraftigt.
Det kanske blir som på 1950-talet, en renässans för verkligt små enkla bilar.
Statusglansens dagar är nog förbi för många, höga bolåneräntor blir nog viktigare att betala än vackra bilar.

Uppdaterat: 2022-07-14 18:37
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Den ser inte lika stor ut som XC90 men det är ju svårt utan att ha bilarna bredvid varandra.
Dock kanske man inte ska lura sig av priset. XC90 kanske är välutrustad från grunden och 3an kanske drar iväg i pris med motsvarande tillval.
Det intressanta kommer bli förbrukningen. Varken Volvo eller Polestar har varit snåla med elektroner.

Själv tycker jag att alla andra har intressanta alternativ eller kommande modeller som är eller verkar mer prisvärda än denna: Kia, Hyundai, VAG, BMW, MB.

Uppdaterat: 2022-07-14 19:02

inte en folkbil..

Uppdaterat: 2022-07-14 19:14
thenor skrev:

inte en folkbil..

Och vem har påstått att det var tanken?

Uppdaterat: 2022-07-14 19:31
thenor skrev:

inte en folkbil..

Däremot byggd i folkrepubliken Kina.

Skämt å sido, det var en rätt rejäl tilltagen prislapp. Jag tror tyvärr inte denna kommer bli Volvos folk-elbil. Nog för att det är bättre byggkvalitet på Polestar än på Volvo, men för de där pengarna skall bilen just hålla samma nivå på material, teknik och framförallt utstråla samma essens som en Porsche. Det gör tyvärr inte Volvo eller Polestar idag.

Uppdaterat: 2022-07-15 09:57

En P2 är det enda jag kan tänka mig köpa idag, tyvärr är den lite väl hungrig på elektronerna. Jag hoppas verkligen de får lite snurr på C-segmentet, dvs vanliga normala elbilar där man har en balanserad nivå på utrustning kontra priset på bilen.

Uppdaterat: 2022-07-15 12:27

Nu har vi fått ett ord på det, "greedflation".. precis detta har hänt i bilbranschen.. priset på batterierna har minskat med 80%, under samma period ökade priset på bilarna med ca 80%. Så blir det när företag blir allt girigare, och priset inte står i relation till omkostnader och tillverkningskostnader. Och snacket om att få tillbaka kostnader för utveckling mm, så är det ganska ologiskt om denna summan skulle överstiga 2000-3000 kr/såld bil.

Uppdaterat: 2022-07-15 12:38