Efter att ha undersökt saken under fyra år har superbilstillverkaren bestämt sig: elbilar är ingenting för dem.
Paganichefen lägger ned elbilsplanerna: ”Saknar känsla”
Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-07-14 13:56
Kommentarer
Det går att göra den med en vikt på 1300 kg, men då får förstås inte batteriet vara så stort.. kanske max 30-40 kWh, med dagens densitet och vikt/kWh. Jag kan förstå hans dilemma här, eftersom de är väldigt beroende av att hålla nere vikten. Men samtidigt, jag tycker samma sak.. dagens elbilar må vara snabba, men vikten i dem gör dem inte så roliga trots detta faktum.
Första gången jag hör en sportbils tillverkare säga att elbilar har för mycket prestanda och det är inte nödvändigt.
Vad tror han att kunderna vill ha som köper en Pagani zonda, Ferrari, Lamborghini, Koenigsegg m.m.
Då kan dom minska prestandan och effekten i bilarna istället.
Fördelen när man bygger en bil för 20 miljoner som Rimac Nevera är att man kan använda helt andra celler med bättre prestanda och bättre energi densitet pga man inte behöver tänka på priset per kwh utan vill ha lägst vikt m.m.
Elbil_Vw, det handlar nog mer om exklusivitet än om prestanda. Folk vill ha något unikt, dyrt som andra inte har med en speciell känsla. Jag tycker de borde tänka om, de borde kunna ta fram en elbilsmodell också. Just nu tror jag de har problemet med att de känner att "boxen" är lite för liten, för att få rum med alla egenskaperna de vill ha i sina bilar och batterierna och ökad vikt fick det att "rinna över".
Fast energi-densiteten skiljer ju inte så speciellt mycket mellan olika användbara celler till elbilar. Högre densitet innebär ofta lägre belastnings-barhet vilket knappast är det en sportbilstillverkare eftersträvar.
Det här är ju samma slutsatser som Christian von Koenigsegg kommit fram till, finns ingen anledning att supersportbilar ska vara elektriskt drivna med nuvarande primitiva batteriteknik som gör dem alltför tunga.
Men Koenigsegg använder sig ju ändå av en avancerad hybridlösning.
Koenigsegg har fått sin hybrid teknik utvecklat från Rimac. Porsche har köpt sig in i Rimac pga att dom utvecklat drivlinor m.m.
Till andra tillverkare och Rimac äger 55% av Bugatti medan Porsche äger 45% och Bugatti och Rimac kommer ha gemensam utveckling i Kroatien.
Så inte omöjligt att det blir en eldriven Bugatti också
Lotus Eviva väger under 1700 kg, har 2000 hk och gör 0-300 ja, 300 inte 100!) på 9,2 sec. Räckvidd under 350 km. Utnyttjar man den som den är byggd för så kommer man inte så långt alls…
Ja köparen till en superbil vill ha en unik upplevelse, då ska det en ylande motor och manuell växellåda.
Se tex på prisdifferansen på med/utan PDK på beggade Porsche
Ingen behöver en bil som från stillastående går till 100 på under 10 sek. Ingen eftersom ingen på riktigt står still och trampar gasen i botten och håller den där till 100 som vana. Det är vid körning och att man petar på gasen som elhästkrafterna verkligen visar sig. Vridmomentet är ögonblickligen och bilen drar iväg på ett fantastiskt sätt vid t ex. en omkörning. De går inte på något sätt att jämföra hk i en elbil mot hk i en fossilbil.
MVH: VW E-up 2020 med 82 elhästar.
Rätt, det är förmågan att acca i fart som är viktigt i trafiken.
På samma sätt är det med sportbilar egentligen men snoppmätartävlingen är 0-100
Själv tycker jag tid runt Ringen ger en bra indikation på förmågan.
Visst har han rätt. Finns ingen känsla i elbilar.
Men Hyundai söker patent på sånt som ska åstadkomma buller och vibrationer i elbilar. Då blir det väl känsla!
Jag provade en elektrisk motorcykel för ett tag sen och visst gick den bra, men motorn saknade karaktär (ungefär som en diesel fast utan skakningar). Helt platt vridmomentskurva. Ljudet påminde starkt om slipmaskinen tandhygienisten använde senast jag träffade en sån.
Jag är i sommarstugan nu. Här har vi en Honda gräsklippare som går på bensin. Honda är ju kända för sina motorer. Wow, vilket ljud när den klipper! Den riktigt gurglar när det är tjockt gräs. Och så vibrationerna, helt otroligt. Handtaget skakar så mycket så det är ren massage för händer och armar. Vibrationsterapi.
Fantastisk känsla!
Och så dofterna, otrolig doft en frän sur doft som från avgaserna som är rena himmelriket.
Detta är maskulint.
Nästa vecka är jag hemma igen. Och får köra med min mjuka, vibrationsfria, doftlösa och tysta Powerworks 60V inköpt på Bauhaus.
Ni har helt rätt, saknar helt känsla och är inte sportig eller manlig alls.
Men märkligt nog blir varken öron, händer eller näsa trött av den. Och att köra den känns inte som ett plågsamt, bullrigt och energidödande tortyrpass, utan den har faktiskt mer körglädje än den sportiga Hondan.
+100 på det inlägget Raphael 😄
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.