Vi Bilägares forum

Suv-förare fick högre böter – på grund av biltypen

Suv-förare fick högre böter – på grund av biltypen

Boten blev högre än vanligt när den tyska bilisten körde mot rött.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-07-04 11:09

Kommentarer

Det gäller alltså att välja en liten smidig bil om man har för vana att köra mot rött ljus om man vill spara pengar.

Uppdaterat: 2022-07-04 11:55
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

SUV är ett ofog, speciellt om man krockar oskyddade trafikanter. Biltypen borde förbjudas, med tanke på att 99% inte behöver en sådan modell för att klara sitt transportbehov.

Uppdaterat: 2022-07-04 12:28

Det är mer sannolikt att du blir svårt skadad eller dör om du blir påkörd av en suv enligt en amerikansk undersökning. Finns en logik i lite hårdare tag mot rödljuskörare i SUV, som fallet i Tyskland

Uppdaterat: 2022-07-04 17:19
J.L skrev:

Det är mer sannolikt att du blir svårt skadad eller dör om du blir påkörd av en suv enligt en amerikansk undersökning. Finns en logik i lite hårdare tag mot rödljuskörare i SUV, som fallet i Tyskland

Amerikanska körförhållanden, fordon och olyckor är inte representativa för svensk trafikmiljö. Så den typen av argument skickar vi rakt i papperskorgen.

Det som man däremot vet är att småbilar är farligare för gångtrafikanter än de större bilarna. Skall även småbilarna dömmas hårdare vid överträdelser? Vore väl i och för sig mer befogat då skadenivåerna ofta ligger högre hos småbilar än hos de större fordonen.

Är det bara när okunskapen är dominerande som allehanda fanatiker applåderar tagna beslut?

MVH AL

Uppdaterat: 2022-07-04 21:32
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
A.L skrev:

J.L skrev:
Det är mer sannolikt att du blir svårt skadad eller dör om du blir påkörd av en suv enligt en amerikansk undersökning. Finns en logik i lite hårdare tag mot rödljuskörare i SUV, som fallet i Tyskland

Amerikanska körförhållanden, fordon och olyckor är inte representativa för svensk trafikmiljö. Så den typen av argument skickar vi rakt i papperskorgen.
Det som man däremot vet är att småbilar är farligare för gångtrafikanter än de större bilarna. Skall även småbilarna dömmas hårdare vid överträdelser? Vore väl i och för sig mer befogat då skadenivåerna ofta ligger högre hos småbilar än hos de större fordonen.
Är det bara när okunskapen är dominerande som allehanda fanatiker applåderar tagna beslut?
MVH AL

Vad baserar du det på? Att vi har mer små bilar eller att antalet i procent som blir allvarligt skadade faktiskt sker med små bilar? Viktigt att skilja på saker här. I allmänhet tror jag att rödljuskörning i Sverige är ganska lågt. I alla fall där jag kör så händer det kanske att jag ser en rödljuskörning per år. Det är mycket lite!

Uppdaterat: 2022-07-04 21:49
- Peugeot e-208 GT 2022

AL försöker som i flera fall anpassa "sanningen" till sina preferenser. En SUV har sämre sikt intill fordonet, sämre köregenskaper än motsvarande lågbyggd bil, högre massa och tyngdpunkt vilket ställer högre krav på förare trots stödsystem, samt en högre aggressivare front mot fotgängare. Om AL tagit körkort, fick man lära sig att anpassa körsättet beroende på fordon, fordonsvikt med mera. Tyvärr är det ett flertal SUV-förare som framför sina fordon, som om det vore en vanlig bil, och inte tar hänsyn tillskillnaderna.

Uppdaterat: 2022-07-05 07:45

J.L det du skriver parar väl mer för Amerikanska SUV:ar. Typ Lincoln Escalade. Men för en mellanstor ”svensk” SUV så är det bara bullshit.

Uppdaterat: 2022-07-05 08:47

J.L skrev: "En SUV har sämre sikt intill fordonet, sämre köregenskaper än motsvarande lågbyggd bil"

Och många SUVar har 360 graders kamera, så sikten runt bilen är bättre än på en vanlig Sedan eller Kombi. Det där med köregenskaper stämmer inte heller.

Uppdaterat: 2022-07-05 09:45

Angående oskyddade trafikanter så är det känt sedan sisådär 40 år tillbaka i tiden att de mindre bilarna ger värre skador än en större bil. J.L har måhända missat det i sin iver att ge stöd för sina egna normer och värderingar. Kanske därför han använder data från amerikansk körmiljö med en helt annan fordonssammansättning och som ö.h.t inte är representativ i Sverige?

För de somdäremot ägnat lite tid åt at förbättra säkerheten ute i trafiken så vet man att en oskyddad trafikant träffar vindrutan och ramen med kritiska delar (huvudet i första hand) i högre omfattning än om vederbörande istället blir påkörd av en stor bil - där individen istället hamnar på motorhuven (som är mer eftergivlig). Att skalla en A-stolpe är inte lika bekvämt som att skalla motorhuven - inte ens om på grund av ideologisk övertygelse är extra tjockskallig :-)

Sannolikhetsmässigt är risken för att bli påkörd av en personbil ungefär densamma oavsett storlek på fordonet. De eventuella skillnader någon eventuella kan hitta i datamaterial är för små eller slumpmässiga alternativt en funktion av andra störande variabler för att kunna räknas. Räknar man olyckor per körd fordonskilometer eliminerar man numerära olikheter bejje.

Tittar vi sedan på hur en liten bil skyddar mot alla former av inträngande våld kan jag inte se en enda olyckstyp där den skyddar bättre. J.L kanske har andra uppgifter som vi övriga missat? Och som kullkastar Newtons rörelselagar likaså:-)?

Angående kördynamiken är det en annan diskussion. Men en personbil i EU och SUV bygger på personbilschassin. Tippningsbenägenheten är där matematik och bestäms åter via Newtons lagar, inte av fanatism och personlig övertygelse. Det finns därför SUV:ar som välter senare än vanliga personbilar - J.L kan räkna själv om han är intresserad. Tesla är ju ett sådant exempel om inte annat (J.L gillar ju dem).

MVH AL

Uppdaterat: 2022-07-05 11:38
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

SUV har högre front, speciellt i USA har vissa modeller extremt hög motorhuv (tänk en F250.. och ca 1,7 meter hög front). bilar med högre front träffar inte benen, utan istället längre upp på kroppen (höft och brösthöjd) och ökar skaderisken markant till de sämre och sannolikheten att du dör är ca 50% högre. Men SUV modeller har andra problem också, så som jag ser på det.. sikten intill bilen är sämre, och tex en högre bakruta gör att man inte se lägre föremål så enkelt. En SUV är naturligtvis också svårare att hantera och ökar risken för att man kör på saker och ting (inklusive barn och personer). A.L tror att SUV skulle vara säkrare, för att de är större och tyngre.. låt oss se vad som händer när två lastbilar krockar? Ingen överlever. Jag tror inte heller på att om tex två XC90 skulle kollidera front mot front skulle vara bättre än två V60 förutsatt att modellerna har samma nivå på säkerhet i krock mot fast föremål (krock mot egen vikt). I frontalkrocken kommer mer energi finnas i fallet med två XC90 än när två V60 kolliderar. Säkerheten i SUV sitter i att få ett övertag pga den ökade vikten.. så att motparten får ta smällen (och energin).

Uppdaterat: 2022-07-05 12:24

HX30, är alla bilar som inte är en ”vanlig” bil en SUV.
Du nämner F250 som en SUV, mig veterligen är den en pickup, ett arbetsfordon som är ytterst sällsynt i den Svenska trafiken.
Men du kanske anser att en Scania lastbil är en SUV?
Det blir bara patetiskt löjligt med dessa inlägg i var endaste tråd.

Uppdaterat: 2022-07-05 12:54
hx30 skrev:

SUV har högre front, speciellt i USA har vissa modeller extremt hög motorhuv (tänk en F250.. och ca 1,7 meter hög front). bilar med högre front träffar inte benen, utan istället längre upp på kroppen (höft och brösthöjd) och ökar skaderisken markant till de sämre och sannolikheten att du dör är ca 50% högre.

Skojar du eller? De flesta SUVar som kör på svenska vägar är max 1.7m höga i taket. Fronten är strax över metern.
Har varit i USA många gånger, framförallt i Florida och har aldrig någonsin skådat en SUV som skulle ha en front som ens är i närheten av 1.5m hög

Uppdaterat: 2022-07-05 13:22

MrMartin, tänker du efter innan du skriver? eller är du uppjagad? Mät på dig själv, jag är 1,8 meter lång.. 1 meter ifrån marken då hamnar fronten i bäckenhöjd och magen på mig. Om bilens front är lägre än 75 cm så hamnar den på benen och då minskar risken markant för livshotande skador. Som du ser, det är inte stora marginaler vi har att spela på. Jag förstår inte varför ni är immuna emot fakta och försvarar SUV:ar.. de är inte bra inne i stan pga högre olycksrisk och mer skador på oskyddade trafikanter. På landsväg/motorvägen är SUV också sämre .. speciellt högre förbrukning massor med andra parametrar.

Uppdaterat: 2022-07-05 16:55

MrMartin, mät på en F250 eller motsvarande, så kommer de där 1,5 meterna inte ens räcka till.. det lovar jag dig.

Uppdaterat: 2022-07-05 16:56

Det är statistiskt sett säkrare att gå (och kanske cykla också numera) över gatan utanför övergångsstället.
Vad menar A.L. om den sanningen?

Uppdaterat: 2022-07-05 18:25

det hade nog föraren räknat med när han köpte suv

Uppdaterat: 2022-07-05 19:04

Jösses vilken märklig debatt.

Istället för att utifrån egen ”räkna ut”-beräkning av skaderisk med hemmasnickrad ”som det borde vara”, föreslår jag att använda statistik från verkliga olyckor.

Uppdaterat: 2022-07-05 20:15
Gillar kurvor och rondeller

Jag tycker den här domen är anmärkningsvärd. För ett enskilt brott som att köra mot rött ljus ska väl inte straffet baseras på om bilen är hög eller låg, om bilen är gammal eller ny eller om bilen är röd eller blå. Likhet inför lagen måste gälla.

Uppdaterat: 2022-07-06 06:04

SKF,
Brottet är inte likvärdigt om redskapet är olika. Slå någon i skallen med ett metspö och sen med ett brännbollsträ och se om resultatet påverkas.

Uppdaterat: 2022-07-06 09:07

Mäkinen, det är förbjudet att köra mot rött ljus och det är det fallet gäller.
Sedan är det givetvis allvarligare med en stor tung bil än med en liten fjutt, men det är en annan åtalspunkt eftersom det inte hände någon olycka och därför stämmer inte din jämförelse.

Uppdaterat: 2022-07-06 10:04
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag tvivlar på att en svensk domstol skulle beakta fordonets fronthöjd, vid utdömande av bötesbeloppet för rödljuskörning...

Uppdaterat: 2022-07-06 10:25

motorcykelentusiasten, IIHS och andra institut har redan kontrollerat verkliga olyckor där SUV är inblandade, och risken att någon dör när de träffas av ett högre fordon (typ SUV) är ca 50% högre. Många olyckor händer också när höjdskillnaden är stora, tex mellan en SUV och en lågbygd cabriolet .. där kanske den lågbyggda bilen skall svänga in på vägen där SUV:en står och skall köra ut, den lägre bilen försvinner ifrån siktfältet när den är nära inpå SUV:en och han tror bilen svängt och är borta och börja köra ut ifrån korsningen, den lägre bilen är framför SUV:ens front och träffas. Om du skall ha en liknelse, stå på en Finlandsfärja och titta ut på havet, ser du den lilla båten intill färjan? Oftast är det svaret givetvis nej, för du tittar inte nedåt (och i en SUV kan du inte se vad som står precis framför/intill fordonen pga höjden). Jag har sett en del filmer på Youtube där SUV:en fastnar på en sten eller betongpelare, just för att föraren ser inte detta hinder när det är nära inpå bilen.

Uppdaterat: 2022-07-06 10:53
saabnisse skrev:

Mäkinen, det är förbjudet att köra mot rött ljus och det är det fallet gäller.
Sedan är det givetvis allvarligare med en stor tung bil än med en liten fjutt, men det är en annan åtalspunkt eftersom det inte hände någon olycka och därför stämmer inte din jämförelse.

Olycka eller inte, man utsätter omgivningen för en större risk med ett större verktyg.
Är man väldigt stor måste man vara väldigt snäll.

Uppdaterat: 2022-07-06 11:22

SKF
Fallet gäller Tyskland. Deras lagstiftning är annan än i Sverige.
Därtill hade föraren tidigare blivit dömd för trafikbrott så utan domen är det svårt att veta exakt hur rätten resonerade.

Uppdaterat: 2022-07-06 11:23

Mäkinen, som Bamse sa till vargen: ” Jag slår aldrig någon, jag kastar upp dig i luften så får du slå dig själv när du ramlar ner!”

Men här gällde det ett lagbrott där ingen olycka hände.
I en rättsstat bedöms brottet, inte vad som skulle ha kunnat inträffa, där kan ju fantasin gå hur långt som helst!

Uppdaterat: 2022-07-06 22:07
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Saabnisse
Å andra sidan kanske vi vet för lite om rättssystemet i Tyskland. Det kan ju vara en dom i första instans som kommer bli överklagad. Och precis som i Sverige så kan det finnas Tingsrätter som kan resonera knasigt i domar men som rättas till i Hovrätt.

Uppdaterat: 2022-07-07 00:18

Axa
Helt riktigt och hela artikeln kan ju vara lämpligt friserad för att få ett högre publicitetsvärde.

Uppdaterat: 2022-07-07 09:42
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Och ibland blir kommenteringsfältet friserat av någon anledning.

Uppdaterat: 2022-07-07 14:32

Intressant att en toyota hilux från 2016 är säkrare för fotgängare jämte en Volvo v90 från 2017.
Enligt ncap så skiljer det 7%.

Motorhuven på en hilux är mycket högre än på en v90.

Uppdaterat: 2022-07-09 15:02
Christer skrev:

Och ibland blir kommenteringsfältet friserat av någon anledning.

Riktigt, jag fick en hel kommentar bortplockad i en annan tråd. Tidigare fick man moderatorns skäl för detta redovisad, men nu verkar de i det tysta. Har moderatorerna fått sina verktyg tillbaka i "nya" forumet? Vore tacksam för ett klargörande från saabnisse & co.

Uppdaterat: 2022-07-09 15:55

Nej, alla verktyg är inte tillbaka, men jag kan ärligt påstå att det är länge sedan jag tog bort ett inlägg och om det sker kommenterar jag det och jag tror nog att det även gäller övriga moderatorer.
Men vad som gäller med Överstemoderatorn hos ViB är för mig obekant.

Uppdaterat: 2022-07-09 18:21
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Kanske Snooker äntligen har fått sin så hett önskade moderatortjänst….

Uppdaterat: 2022-07-09 18:41

Inlägg som enbart riktar sig mot andra som gör inlägg och inte har med artikeln ifråga att göra blir raderade. Bara att läsa informationen om forumet. Att ondgöra sig mot andras åsikter leder ingenstans, alla har rätt till sina åsikter utan att bli påhoppade för det.

Uppdaterat: 2022-07-10 09:06
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.
hx30 skrev:

motorcykelentusiasten, IIHS och andra institut har redan kontrollerat verkliga olyckor där SUV är inblandade, och risken att någon dör när de träffas av ett högre fordon (typ SUV) är ca 50% högre. Många olyckor händer också när höjdskillnaden är stora, tex mellan en SUV och en lågbygd cabriolet .. där kanske den lågbyggda bilen skall svänga in på vägen där SUV:en står och skall köra ut, den lägre bilen försvinner ifrån siktfältet när den är nära inpå SUV:en och han tror bilen svängt och är borta och börja köra ut ifrån korsningen, den lägre bilen är framför SUV:ens front och träffas. Om du skall ha en liknelse, stå på en Finlandsfärja och titta ut på havet, ser du den lilla båten intill färjan? Oftast är det svaret givetvis nej, för du tittar inte nedåt (och i en SUV kan du inte se vad som står precis framför/intill fordonen pga höjden). Jag har sett en del filmer på Youtube där SUV:en fastnar på en sten eller betongpelare, just för att föraren ser inte detta hinder när det är nära inpå bilen.

Kom med fakta från länder som har bilflotta som i sverige tack.
I USA ser blflottan helt olika ut så det du pekar på behöver alls inte stämma i sverige.
Och du bör sluta med hemmasnickrad logik som är grovt ensidig då den lyfter upp EN av MÅNGA aspekter. Tex ser man bättre i en SUV, pröva att köra en sänkt Miata så får du se. Eller min MB E-klass.
Jag som kört massa lastbil och andra högbyggda bilar skulle påstå att du lyfter fram något som du TROR talar för din världsbild och tar detta som bevis. En helt felaktig syn på vetenskaplighet.

Citerar mig själv från inlägget 5/7...

motorcykelentusiasten skrev:

Istället för att utifrån egen ”räkna ut”-beräkning av skaderisk med hemmasnickrad ”som det borde vara”, föreslår jag att använda statistik från verkliga olyckor.

Uppdaterat: 2022-07-11 23:06
Gillar kurvor och rondeller